אופנה

"יום אחד אתה קם ומגלה שביונסה לובשת את מה שעיצבת"

בר רפאלי בשמלה של גליה להב | צילום: אוהד קב
בר רפאלי בשמלה של גליה להב | צילום: אוהד קב

אחרי שביונסה בחרה שמלה בעיצובו לטקס חידוש הנדרים, שרון סבר, מעצב הבית של גליה להב, מוכן להכול. ריאיון עם האיש שמאחורי מותג הקוטור הישראלי המצליח בעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

בוקר יום יפה בלוס אנג׳לס. לחנות הדגל של גליה להב בעיר נכנסת ביונסה, בוחרת שמלה לבנה לטקס חידוש הנדרים שלה ושל ג׳יי זי, משלמת, ורגע לפני שיוצאת מבקשת ממנהלי החנות לא לדווח על כך לבית האופנה. "היא פשוט נכנסה לחנות, מדדה, שילמה ולא אמרה כלום, לא ביקשה הנחה ולא בחינמים ובלי לשנות כלום בשמלה. ואז יום אחד אתה קם ומגלה שביונסה לובשת את מה שעיצבת".

כל יום בערך מתעורר שרון סבר, מעצב הבית של גליה להב, ושואל את עצמו בתדהמה איך כל זה קרה לו. הילד מאשדוד (״בירת הכלות של ישראל״), שהתגלגל ללימודי אופנה בפריז, הפך בשקט בשקט לזה שמלביש את כל הנשים הכי ידועות בארץ ובעולם, כשגל גדות, בר רפאלי, נטע ברזילי, סרינה וויליאמס, ג׳ניפר לופז, קייטי פרי, אמה סטון ולוסי לו הן בהחלט רק חלק מהרשימה.

ביונסה בשמלה של גליה להב | צילום: אינסטגרם @beyonce
ביונסה בשמלה של גליה להב | צילום: אינסטגרם @beyonce

אך הרשימה הזו מתגמדת אל מול ההישג הגדול באמת: החלטת פדרציית הקוטור הצרפתית שהתקבלה לפני כשלוש שנים, לקבל אל שורותיה את בית להב. הפדרציה, יש להדגיש, היא מועדון סגור ואקסקלוסיבי, ואת חותמת האיכות שהיא מעניקה למי שעוסק בחייטות עילית רק מעטים בעולם זוכים לקבל. ״כשהייתי סטודנט, בית אופנה כלשהו שאל אותי 'על מה אתה חולם?'. אמרתי שאני רוצה לעשות קוטור בפריז. הם אמרו לי ׳תחזור לאיפה שבאת׳. בתצוגת הקוטור הראשונה שלנו בפריז היה חשמל באוויר. הרגשתי שאו שאני מתעלף או שאני בוכה ונפטר מכל הרגש הזה. פשוט בכיתי על המסלול. גם הדוגמניות בכו. זה היה ניצחון ענק״.

גליה להב ושרון סבר בשבוע האופנה הוט קוטור | צילום: יח"צ
גליה להב ושרון סבר בשבוע האופנה הוט קוטור | צילום: יח"צ

פריז, מון אמור

הדרך לרגע הוויקטורי הזה התחילה בדיוק באותו מקום, בפריז, אליה עבר עם סיום שירותו הצבאי למשך ארבע שנים. הוא התאהב באסתטיקה של העיר ששינתה את חייו ונרשם ללמודי עיצוב אופנה באקדמיה האמריקאית ברובע הלטיני. ״כבר בצבא הייתי מצייר הרבה שמלות לחברות שהתחתנו". בדיעבד הוא יודע לספר שהיום הראשון ללימודים הפך סמל לחיים שיבואו אחר כך. ״הגעתי מאשדוד, אחרי צבא, בלי הרבה גלאם, ונחתתי היישר לשבוע האופנה בפריז. מהאקדמיה שלחו אותנו לתצוגה של ולנטינו. שם כל האלילות שלי יצאו אל המסלול: נעמי  קמפבל, סידני קרופורד וכריסטי טרלינגטון. כשיצאתי מהתצוגה ראיתי מול העיניים את לינדה אוונג׳ליסטה מצטלמת ברחובות העיר לפפסי. זה התחיל בבום״.

לוסי לו לובשת גליה להב בטקס גלובוס הזהב | צילום: יח"צ חו"ל
לוסי לו לובשת גליה להב בטקס גלובוס הזהב | צילום: יח"צ חו"ל

את הסטאז׳ עשה בבית האופנה באלאנסיגה, אבל החלום היה לעבוד אצל המעצב הנערץ עליו מכולם – כריסטיאן לקרואה. ״חיזרתי אחריהם במכתבים ונעניתי בשלילה. בסוף לקחתי תיק עבודות ונסעתי לשם. אמרתי לפקידת הקבלה שאני לא זז. ישבתי שם יום שלם, בסוף יצאה אליי מנהלת הסטודיו וקיבלה אותי לסטאז׳״.

השיבה הביתה

רצח רבין ב־1995 אותת לו לחזור הביתה, לאשדוד. "אני לא קז׳ואל, היה לי ברור שאעסוק בקוטור. גרנו בשכנות הכי טובה עם התאומה של גליה, וגליה באה לשם לבקר בשבתות. בילדותי היא גם הייתה המורה למלאכה שלי ולימדה אותי איך לצייר. היינו בקשר ומיד אחרי שחזרתי מחו״ל היא הציעה לי לעבוד אצלה".

קייטי פרי לובשת גליה להב | צילום: יח"צ
קייטי פרי לובשת גליה להב | צילום: יח"צ

ההשקעה בתלמיד החרוץ השתלמה. היום סבר (49) גר בנווה צדק עם בן זוגו ב־22 השנים האחרונות, ומגיע מדי יום לסטודיו של להב ברחוב הרצל, המתפרש על פני בניין שלם בן ארבע קומות, שם הוא עובד על שש קולקציות בשנה. מדובר בבית מלאכה אמיתי ובו חלל התצוגה, הסטודיו, חדרי התפירה ומרכז השילוח הבינלאומי. המקום אלגנטי, מזכיר אטלייה צרפתי וחף מכל מצועצעות, מוחצנות והגזמה, בהם מואשמת לעיתים גליה להב על־ידי מבקריה. מנהלת התפעול היא בתה של להב, אסנת מלכין, ובנה עידן להב הוא מנהל הפיתוח העסקי. יחד הם מציגים באופן קבוע בשבוע אופנת הכלות המתקיים פעמיים בשנה בניו יורק ומוכרים את שמלות בית האופנה ביותר מ־60 נקודות מכירה ברחבי העולם, גם בחנויות נחשבות כמו ניימן מרקוס וברגדורף גודמן. כל קולקציה כוללת שלושה ליינים, שניים מקולקציית הכלות: קוטור וגאלה (שנחשבת הקולקציה המשוחררת יותר והנגישה יותר מבחינת מחיר), וקו שמלות ערב. הדגמים מוצעים להשכרה בלבד, בטווח של 10,000־30,000 ש״ח.

מה ההבדל בין שמלת כלה לשמלת ערב?
״חתונה היא אירוע חד־פעמי, שמנקז לתוכו הרבה דברים. את רוצה להיראות הכי טוב שאת יכולה אי פעם. זה אירוע שעובדים לקראתו יותר משנה, כולל חדרי כושר, ניתוחים והזרקות. השמלה צריכה לייצג סיפור. ואני מתאים את הסיפור של השמלה לסיפור של הכלה. שמלת ערב לעומת זאת מאפשרת להתלבש פעם אחת ׳אובר דה טופ׳ בלי להתחרט״.

"הגעתי מאשדוד ונחתתי היישר לשבוע האופנה בפריז, לתצוגה של ולנטינו. שם כל האלילות שלי יצאו אל המסלול: נעמי קמפבל, סידני קרופורד וכריסטי טרלינגטון. כשיצאתי מהתצוגה ראיתי את לינדה אוונג׳ליסטה מצטלמת ברחובות העיר לפפסי"

איך שומרים על האתגר ולא נשחקים?
״מבחינתי זו לא עבודה. ניסיתי לפרוץ לבד בתחילת שנות האלפיים, אבל מהר מאוד כל הפרפרים יצאו לי. עשיתי פרויקטים, עבדתי עם חברה בספרד אבל זה לא כמו להיות בעסק גדול, שיש לו אפשרות להגיע לקוטור בפריז. משפחת להב היא כמו משפחה שלי".

גל גדות בשמלה של גליה להב מתוך הקמפיין של הוט | צילום: יח"צ
גל גדות בשמלה של גליה להב מתוך הקמפיין של הוט | צילום: יח"צ

למה מעצבי שמלות הכלה הישראלים מצליחים בחו״ל?
״האמריקאים אומנם שמרנים, אבל כשהם פוגשים משהו טוב הם עפים עליו. בפעם הראשונה שהצגנו בארה״ב כולם הרימו גבה ולא הבינו איך יתכן שכלה תצא בשמלה שקופה, שיראו לה את הצדדים של הגוף ויראו לה את התחתונים. אבל תוך עונה אחת זה נהיה להיט. לא לקח לזה שנים, זה היה מיידי. היה מאתגר לעשות את זה כי ראיתי את הבהלה של המבטים של הלקוחות והמשכנו בכל זאת. היום אנחנו מוכרים בכל החנויות הגדולות״.

מהפכת MeToo משפיעה עליכם?
״המון. מיד כשזה יצא השקנו קולקציית קוטור תחת השם ׳דונט קול מי שוגר׳. היא הייתה סקסית ללא פשרות. הרבה טענו שהיא הייתה נועזת מאוד אבל היא הייתה מאוד חזקה. קולקציה של נוכחות, של עצמאות, של אישה שחיה את חייה ומחליטה החלטות בעצמה על עצמה ועל הגוף שלה. גם בכלות שאני פוגש ניכר שחשוב להן מאוד להחליט בעצמן מה ללבוש. אנחנו רואים שינוי בכלות האמריקאיות וגם אם החתן אומר לה שהוא לא רוצה שהיא תהיה חשופה, זה כבר לא אכפת לה. הכלות עצמאיות ולא שואלות אף אחד. רוב הנשים שיוציאו סכום גדול על שמלת כלה הן נשים עובדות, יש להן קריירה והן רוצות להחליט בעצמן מה ללבוש ולא לשאול את האימא, הסבתא או הבעל״. באופן מפתיע סבר לא מרגיש שנדרש ממנו למתן את המיניות בעיצובים שלו בשל טענות חיפצון. ״להפך, אני מרגיש שיש מיניות בלתי מתפשרת. תפסת עצמאות על הגוף שלך ואת בחדר כושר את רוצה להראות את זה ולאף אחד אין זכות להגיד לך מה ללבוש״.

כשבחודש אחד אמה סטון, ביונסה, ג׳ניפר לופז, קייטי פרי ולוסי לו לובשות את השמלות שלך, הסטודיו הופך להיות מאוד עמוס. אחד השיאים נכבש באירוויזיון, אז הלביש סבר את את גל גדות ובר רפאלי. ״שמלת המתכת של בר שוקלת כמה קילו טובים. זה הכול ברזל. הטרפתי את הרוקם שלנו. זה היה חתיכת לחץ אדיר לעשות את זה, לקח פחות מחודש לעשות אותה. אצל גל גדות היה עוד יותר לחץ של זמן. התקשרו להודיע לי שהיא באה לארץ ליומיים בלבד ואין זמן. היא ראתה שמלה שהיא אהבה אבל היה צריך לתפור אותה בצבעים שיתאימו לגוונים של הפרסומת של הוט. התחלתי לחפש את הצבע המתאים, היא הגיעה למדוד והיה מושלם. אפילו מכפלת לא היה צריך לעשות. לצערי לא יצא לי לפגוש אף אחת מהן. היינו בניו יורק״.

איך מעצבים שמלה לסלב שנמצאת בחו״ל ולא יכולה להגיע למדידות?
״יש את אלה שבאות עם כל הפו־פו של הכוכבת. אנחנו מדברים עם הסטייליסטים האישיים, שולחים סקיצות במייל, עושים הדמיות על בובה, שולחים בגד ומתפללים. יש גם פעמים שזה לא מצליח. יש גם את אלה שפשוט מופיעות בשואו רום ולוקחות משהו".

בר רפאלי בשמלה של גליה להב | צילום: אוהד קבה
בר רפאלי בשמלה של גליה להב | צילום: אוהד קבה

מה היית לובש אם היית כלה?
״אם הייתי כלה הייתי מתחתן בעשר שמלות. בטוח לא בלבן. הייתי לובש שחור כדי לעצבן. בטוח שצמוד ועם שובל היסטרי. אני אוהב מלא בד. יש לי זיכרון שאני נושא איתי. בלילה פריזאי אחד סיימתי לעבוד אצל לקרואה בשתיים לפנות בוקר. ירד שלג ומול מלון הריץ עצרה רולס רויס. יצאה ממנה מישהי עם תספורת קארה, לבושה במעיל פרווה ארוך שנפל בכבדות על השלג, מחזיקה בידה פומית דקה וארוכה של סיגריה. זה זיכרון שמלווה אותי כל החיים״.