"בעל הבית ביקש שנגיד שאנחנו לא לסביות, אלא שותפות לדירה"

שירן ודנה דין ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות
שירן ודנה דין ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות

דנה דין ושירן ועקנין במצוקה: כבר ארבעה חודשים שהן מחפשות דירה, אבל לדבריהן אף אחד לא מסכים להשכיר להן מפאת העובדה שהן לסביות המגדלות ילדים על הרצף האוטיסטי. ריאיון מקומם

88 שיתופים | 132 צפיות

שירן ועקנין (37) ודנה דין ועקנין (33) נשואות בערך כשנה. הן גרות בשכירות בחולון וכבר חודש שלם שחורגות מהחוזה שלהן ומתבקשות להתפנות במיידי. הסיבה שהן נאלצות לחרוג מהחוזה שלהן מקוממת להחריד – הן מחפשות דירה כבר ארבעה חודשים, ולדבריהן אף בעל דירה לא מסכים להשכיר להן מכיוון שהן לסביות ומגדלות ילדים על הרצף האוטיסטי. גם בדירה הנוכחית שהן גרות בה לא פשוט להן – הן מספרות שבמהלך השנה האחרונה ילדי השכנים מציקים לילדיהן, שנאלצים להישאר בבית ולא לרדת לגינה לשחק עם שאר הילדים. כעת, לאחר ארבעה חודשי חיפוש מייאשים, הן פונות לעזרת ההמונים בפייסבוק, בפוסט שמכווץ את הלב וצריך להדהד אצל כולנו.

>>"נאלצנו להוציא סכומי עתק כדי להפוך למשפחה, לא ידענו איך נסגור את החודש"

"כבר ארבעה חודשים, מחודש מרץ האחרון שאנחנו מחפשות דירה, ראינו מעל 20 דירות", הן מספרות על החיפוש שהפך לחיפוש בלהות. "אנחנו מגיעות לדירה ושואלים אותנו דברים הזויים שלא מגיע לאף אדם שישאלו אותו. שואלים אם היינו פעם עם גברים ולמה אנחנו לסביות, שואלים אם הילדים שלנו עושים רעש כתוצאה מהיותם על הרצף, שואלים אם אנחנו תומכות במצעד ותולות דגלי גאווה".

"אני עובדת כמאסטר NLP", מספרת שירן, "אבל בימים אלה מלווה את הילדים שלנו שעל הרצף ולא עובדת, ודנה דין שפית בהכשרתה אבל עובדת במספרה. בעלי דירה שכבר היו מוכנים שניכנס, רצו לקחת מאיתנו 20 אלף שקל שכר דירה, וכשראו את ההכנסות שלנו ביקשו יותר".

אתן חוות הומופוביה של ממש מבעלי הדירות.
"לגמרי. בעל הבית האחרון שראינו דרש מאיתנו 50 אלף שקל, ושנתחייב בפניו שלא נגיד לשאר דיירי הבניין שאנחנו לסביות ונציג את עצמנו כשותפות לדירה. זה קורה בחולון, עיר מודרנית שרצינו לגור בה כי חשבנו שהיא עיר לילדים. בשבוע שעבר למשל נסענו על הקורקינט בעיר, וילד התחיל לתקוף אותנו ואמר שצריך לדקור אותנו. גילינו עיר של הומופוביה. עכשיו התחלנו לחפש גם בבת ים. הבנים שלנו בתפקוד נמוך מאוד כך שהמעבר לעיר אחרת יהיה קשה יותר".

שירן ודנה דין ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות
שירן ודנה דין ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות
דנה דין ושירן ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות
דנה דין ושירן ועקנין, דנה דין מימין, שירן משמאל | צילום: באדיבות המצולמות

הן נשואות בערך כשנה, והכירו כאשר ביתה הקודם של שירן בחולון נשרף, והיא פרסמה פוסט בפייסבוק בבקשה לתרומת חפצים. דנה דין פנתה אליה ומשם התפתח הקשר, והן הפכו למשפחה גדולה אחת הכוללת את ילדיהן של השתיים מיחסים קודמים. לשירן יש שלישייה – כולם על הרצף האוטיסטי – ועוד ילדה בת 15 וחצי, ואילו לדנה דין יש ילד בן 8 על הרצף ועוד ילד בן 13. הן עברו מבאר שבע לחולון, לדירה שהן מתגוררות בה כעת, שגם אותה לא היה פשוט למצוא לדבריהן. "מצאנו את הדירה הנוכחית דרך עורכת דין שהסכימה להשכיר לנו אותה. ידענו שהתנאים בה על הפנים, ושאנחנו אמורות לצאת ממנה אחרי שנה. במהלך השנה האחרונה גזרו לנו את הכבל גז, הזמינו משטרה בגלל שהילדים עשו רעש – למרות שכולם בבניין יודעים שהם על הרצף – וכאמור הם גם סובלים מהצקות מהילדים של הדיירים האחרים".

לשתי הנשים סיפור חיים קשה ומוכר לרווחה. דנה דין עברה אונס קבוצתי בגיל 14 ויצאה מביתה בגיל 15 מכיוון ששהתה אצל משפחה אומנת אלימה, לתקופה היא אף גרה ברחוב. על אף שציינו בפוסט בפייסבוק שלהן כי הן "מכניסות מעל 15 אלף ש"ח מביטוח לאומי ועוד כ-7,000 ש"ח מעבודה, מקבלות סיוע מעמידר של 3,900 ש"ח, ויכולות להחזיק בית, עם שטר ערבות מעמידר", והכנסותיהן קבועות ובטוחות, אף בעל דירה לא מסכים להכניסן ולהחתימן על חוזה. כשכבר כן היה כיוון לדירה, הן נתקלו לטענתן גם במי שביקש מהן חמישה ערבים לפחות.

לאחר שלא מצאתן דירה בכוחות עצמכן, ניסיתן לפנות לרווחה?
"כן, והרווחה אומרת שזה לא תחום תפקידם. אנחנו לא מחפשות תרומות או צדקה, יש לנו כסף להחזיק בית. אנחנו רק רוצות ומבקשות לחתום על חוזה הגיוני, עם בעל בית שיראה אותנו ולא יבקש ארבעה או חמישה ערבים וכל מיני דברים הזויים שלא היו מבקשים מאף אדם אחר".

לפייסבוק של שירן | לפייסבוק של דנה דין