שיעורים בעיצוב

כך תעצבו את סביבת העבודה או הלימודים שלכם בצורה הטובה ביותר
הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם
פינת עבודה ו/או לימודים היא צורך הכרחי בכל בית. אם בעבר כללה פינת עבודה אידיאלית שולחן וכיסא, הרי שהיום, בעידן המחשב והטכנולוגיה, מדובר בממלכה של ממש שגודלה ומיקומה ייקבעו בהתאמה למספר המשתמשים והפונקציות הנדרשות בה, וכמובן בהתאם לגודלם של חדרי הבית.
כשמדובר בילדים, ככל שגיל הילד עולה, כך הוא מבלה בפינת העבודה והלימוד זמן רב יותר. בבתים רבים גם מוצב בפינת העבודה מחשב אחד שמשרת את כל בני הבית, מהקטן ועד הגדול, ויש לתת את הדעת על כל הגורמים שיהפכו אותה למקום מהנה, נעים ונוח כמה שיותר, ויחד עם זאת שתהיה מקום פרטי שיאפשר ריכוז מקסימלי.
משהו אישי
האדריכלית ומעצבת הפנים יפעת בן-צור, ממליצה למקם את סביבת הלימודים והעבודה באזור מואר בבית, ואם זוהי סביבת הלימוד והעבודה היחידה, רצוי למקם אותה במקום מרכזי שבו ניתן לתקשר עם שאר בני המשפחה. בבתים גדולים יותר הבנויים במפלסים, אפשר ומומלץ למקם את פינת העבודה והלימוד במפלס העליון או בעליית הגג, מה שמאפשר ניתוק ושינוי אווירה בזמן השהייה בה.
כשאין אפשרות להרחיק את אזור הלימוד מחדר המגורים, רצוי לתכנן במסגרת המגבלות פינה "אישית" עד כמה שניתן, כדי שנוכל להציב כוננית ספרים ושולחן כתיבה בצורה מוסווית עד כמה שאפשר. מומלץ שבכל פינת עבודה או לימודים יהיו משטח כתיבה או עבודה שמידתו תתאים לאפשרויות המקום, כיסא מתאים, מגירות לניירות, מדפים, כונניות ועל הקיר לוח כתיבה או לוח מגנטי שעליו אפשר יהיה לתלות תזכורות, רשימות, תצלומים ופריטים שיהיו בטווח ראייה.
"סביבת לימודים ועבודה צריכה לענות על צורכי המשתמש הן מההיבט הפונקציונלי והן מההיבט הרגשי", אומרת האדריכלית שולמית ביימל. "צריך שתהיה מוארת באור מתאים ושיתקיימו בה תנאים מתאימים להשראת אווירה רגועה, מנותקת מגירויים אחרים. הייתי מציעה להכין פרוגרמה כתובה עם רשימות צרכים פיזיים: מה מציבים על השולחן, איזה מכשירים, כמה מקום צריך גם לכתיבה וגם לספרים. לרשימה זו הייתי מצרפת מדידה של כל המוצרים והצרכים, ובוחרת את משטח העבודה בהתאם לנדרש".
שולחן עבודה
דני נקר, המעצב והבעלים של "דני הנקר", המתמחה בעיצוב חדרי ילדים ונוער, ממליץ לתכנן פינה שקטה ורגועה, ללא אבזור או משחק שיסיחו את דעתו של התלמיד מן העיקר. פינה כזאת צריכה להכיל מראש מספיק מקום לאחסון מחברות, ספרים וכלי כתיבה, ובנוסף לכך מחשב ואתו כל האביזרים הנלווים: מדפסת, כונן, מקלדת, סורק או דיסקים, כך שהחדר לא ייראה כמו פאזל של חלקים.
נקר: "הילדים גדלים במהירות, הצרכים משתנים, כך שאין סיבה להחליף שולחן כעבור שנתיים-שלוש. חשוב לקנות שולחן מספיק גדול, בהתאם לאפשרויות החדר". לדבריו, הגודל המומלץ לשולחן הוא 1.50 מטר רוחב על 60 סנטימטרים, כך שישמש את הילדים לטווח הארוך. על מנת לשמר את השולחן רצוי להניח עליו זכוכית טריפל או זכוכית מחוסמת להגנה מפני כתמים ושריטות. לקישוט אפשר להניח מתחת לזכוכית פתקים ותמונות. נקר: "צריך לוודא שפינת עבודה מכילה פתרונות אחסון מספקים לפריטים של הילדים, עם מגירות מספיק גדולות בצדו של השולחן. לשם כך מומלץ לרכוש שולחן פינתי שמכיל כמות גדולה יותר של מגירות צד, או שולחן בצורת W המכיל מקום אחסון נרחב, עם אופציה להוספת כוורת מעליו, בהתאמה לגובה הילד. אם הוחלט לשלב שתי קומות של כוורת, רצוי להניח את הפריטים הפחות שימושיים בקומה השנייה, הרחוקה מהילד".
מעצבת חדרי הילדים והנוער חגית סער, ממליצה אף היא לרכוש שולחן מרווח. גודל שולחן הכתיבה האידיאלי הוא: 1.40 מטר, אך בתכנון נכון ומחושב גם שולחן באורך מטר אחד יכול לספק פתרון נוח לילד". סער: "מכיוון שהילדים של היום מרבים לשבת עם חברים כשהם עובדים על המחשב או מכינים שיעורים בצוותא לפעמים בסיוע של ההורים או מורה פרטי, רצוי ששולחן העבודה יאפשר ישיבה לשני אנשים זה לצד זה".
"חשוב שהשולחן יהיה גדול דיו למסך, מקלדת, עכבר, עם מקום לניירות וכלי כתיבה. כדי לחסוך במקום, כדאי למקם את המדפסת והסורק ביחידות צדדיות שבהן מכשירי החשמל יכולים להיות גלויים לעין או נסתרים" (כדאי לחורר את שולחן הכתיבה כדי שכבלי נקודות התקשורת והחשמל יהיו מוסתרים). והיא מוסיפה: "ישנם עוד כמה פרמטרים שיש לקחת בחשבון כשמתכננים את פינת העבודה. למשל, רצוי שלא יהיה חלון מול מסך המחשב, כדי למנוע את סנוור המסך. גובה השולחן צריך להיות מותאם לכתיבה, בעוד שאת המסך יש למקם כ-10 סנטימטרים מעל גובה השולחן. שולחן גבוה מדי יעייף את הידיים, בעוד ששולחן נמוך מדי יגרום לכיפוף הגב בזווית שעלולה לגרום לבעיות גב עתידיות". למען בריאות העיניים, ממליצה סער על מרחק של מעל 50 סנטימטרים בין המחשב לעין.
מקומות אחסון
את המגירות, המדפים ופתרונות האחסון באזור הלימוד והעבודה, מומלץ למקם לצד השולחן, כך שיהיו זמינים ויאפשרו נגישות נוחה. לילך שניידר, מעצבת הבית של רהיטי הילדים "קישקשתא": "חשוב שמידות המגירות המשולבות באזור סביבת הלימודים והעבודה יתאימו בגודלן לצרכים השונים של התלמיד ולא יהיו במידות סטנדרט. כמו כן, יש לשים לב שמידות הגובה של תאי האחסון יותאמו לאחסון קלסרים וספרים בגבהים שונים". באזור הקרוב לפינת העבודה ממליצה שניידר לצבוע על הקיר בצבע מגנטי וליצור לוח שימושי ומעוצב.
כיסא עבודה
הכיסא הוא הרהיט החשוב ביותר באזור פינת הלימוד. הוא הרהיט שעליו אנו יושבים הרבה שעות, ולכן חשוב שהכיסא יהיה טוב ונכון מבחינת היושבים עליו. יש היום מבחר עצום של כיסאות ישיבה עם ידיות מתכווננות, מנגנון סינכרוני, אפשרות עצירה בכל זווית לגב ומנגנון עולה-יורד (פניאומטי). רצוי ללכת לחנות, לשבת על הכיסא ולהרגיש אם הוא נוח, במיוחד באזור הגב התחתון. מומלץ גם לשים דרגש בגובה של 20-30 סנטימטרים להרמת הרגליים, מה שיעניק תחושה נוחה לזמן ישיבה ממושך ויסייע למנוע התנפחות של הרגליים (ראו בהמשך).
תאורה נכונה
תשומת לב מיוחדת יש להקדיש גם לנושא התאורה, בעיקר למי שמבלים שעות רבות ליד השולחן. התאורה הטבעית כדאי שתהיה מרובה ככל האפשר. באזור שולחן הכתיבה רצוי לשלב תאורה שמגיעה מכיוון הפוך ליד הכותבת, כך שלא יוקרן צל על הנייר, וחשוב, כמובן, להתקין גם מקור אור עילי.
יפעת בן-צור: "רצוי להשתמש באור פלורוסנטי צהוב, תואם אור של נורה רגילה, שנותן תאורה אחידה וחזקה, אך אינו מטיל צל על שולחן הכתיבה. תוספת לתאורת השולחן היא תמיד מבורכת ומאפשרת לחזק את האור בחדר ולתת לעיניים את התאורה הנכונה ללא כל מאמץ".
חשוב לזכור כי מעבר לצרכים הפיזיים של סביבת הלימוד והעבודה, יש צורך לחשוב על יצירת מקום נוח ומרגיע שיאפשר להתרכז ללא הפרעות. לכן מומלץ לבחור בצבע רגוע ולשמור על אחידות. יחד עם זאת, המקום צריך להיות מזמין וכיפי וכדאי להתאים את סגנון העיצוב למשתמש. בהצלחה.
בחירה נכונה של כיסא עבודה
- חשוב שמבנה המושב ומבנה משענת הגב יהיו ארגונומיים, כך שיקנו יציבות ותמיכה לגוף המשתמש.
- יש להקפיד על משענת גב גמישה, המאפשרת הישענות לאחור וישיבה דינמית שמטרתה אספקת חמצן טרי למחזור הדם ותנועה לשרירים.
- חשוב להקפיד שמשענות הידיים יהיו מתכווננות, מקבילות ומאוזנות בין שתי הידיים, כדי למנוע חוסר איזון ועיוות באזור הכתפיים והגב העליון. מומלץ לבחור ריפוד מבד אוורירי לצורך אוורור, ולא בד אטום מעור או דמוי עור הגורמים להזעה.
- משענת הגב מקבלת פחות לחץ מאשר המושב, ולכן חשוב לבדוק כי ספוג המושב וספוג משענת הגב הם בעלי צפיפות שונה זו מזו ובאיכות גבוהה.
- מבנה עמוד השדרה של האדם דומה לאות האנגלית S. בשל כך מומלץ לשנותו בהתאם לגוף המשתמש, תוך התאמת השקע שבמשענת הגב ומתן תמיכה אופטימלית לגב התחתון.
- אחת הפונקציות המתקדמות ביותר לכיסאות תלמיד כיום היא ישיבה "בזוית שלילית", כלומר – מנגנון המאפשר למושב הכיסא להתכוונן כלפי מטה, כך שעמוד השדרה וחוליות הגב התחתון יהיו חופשיים וללא לחץ.
- מומלץ לבחור כיסא בעל מנגנון שינוי לגובה מושב שיאפשר לרדת או לעלות בהתאם לגובה המשתנה של הילד ובהתאם ליחס שבין גובה שולחן המחשב לכיסא.
- מומלץ להעניק למשתמש תמיכה באמצעות הדום רגליים, כדי שרגליו לא יתנדנדו באוויר. השימוש בהדום גורם לכך שהיושב יבצע מדי פעם דחיפה בחלקו התחתון של הגוף אחורה. התנועה מבטיחה כי הקיעור בחוליות המותניים ייצמד לקימור במשענת הגב ויעניק לו את התמיכה החיונית.
- מומלץ לבחור כיסא בעל משענות ידיים מתכווננות, על מנת להתאים את גובה הידיים לגובה המקלדת, כדי להקטין את העומס על הכתפיים.
הטיפים באדיבות מומחי הארגונומיה של חברת "פלטכניקה"
עוד על שדרוג חדר הילדים לקראת המעבר לכיתה א' בכתבה הבאה»
מתוך: נישה
לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה
הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter