שיהיה נוח
יובל כרמל ואופיר זנדני מסטודיו Cozy Home Décor משתמשים בתוכנות תלת ממד ובטכנולוגיות מתקדמות, מגשרים על הפער בין הצורה לחומר ומעצבים מוצרים חדשניים ומעוררי סקרנות
תעודת זהות
שם: יובל כרמל ואופיר זנדני
מגורים: תל אביב ובית דגן בהתאמה
לימודים: עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון
עיסוק: מעצבים תעשייתיים
אתר: www.cozy-decor.com
"אנשים מסתכלים על קערה שלנו ולא מאמינים שזה עץ. לשם אנחנו מכוונים. גופי התאורה נראים כאילו הם עשויים מחומר גלם אחר. אנחנו חזקים בעבודה עם תוכנות תלת ממד וטכנולוגיות מתקדמות ומצד שני מחוברים לקראפט ולחומרים חמים", אומרים יובל כרמל ואופיר זנדני מסטודיו Cozy Home Décor. כרמל וזנדני נבחרו להשתתף ב"עיצוב טרי" – אגף עיצוב שמתקיים ביריד "צבע טרי" כבר שנה שנייה. הם יציגו קערות עץ, גופי תאורה וסדרת קערות מתכת – פרי שיתוף הפעולה עם מעצבת המוצר הילה שמיע.
דיסוננס בין חומר ליצירה
זנדני וכרמל נפגשו בזמן הלימודים והבינו די מהר שיש להם קווי אופי ועניין משותפים. "אפילו שלא יצא לנו לעבוד יחד גילינו ששנינו וורקוהוליקים ואוהבים להתעסק באותם דברים", הם צוחקים. בתום הלימודים העלה כרמל את הרעיון לעבוד יחד וזנדני התלהב. הם החליטו על חזון ועל תכנית עסקית, שעם הזמן הותאמו למציאות. "התחלנו להתעסק בעיצובים של כיסאות וכורסאות שהפכו לתוכניות מגרה כי הבנו שכדי לעבוד נכון צריך לשמור את הייצור אצלנו ולכן להתחיל בקטן. לפן הכלכלי יש משמעות רבה ופיתוח תשתית יקרה הוא מעל ליכולתנו כרגע. בדקנו איפה אנחנו יכולים למצות את היכולות שלנו והתמקדנו בדברים שנוכל להוציא לפועל", מסביר כרמל. וזנדני מוסיף: "משהו מרכזי שקרה בתהליך הוא מיקוד החזון. הצלחנו למצוא את מה שבאמת בוער בנו וחשוב לנו להעביר בכל מוצר מכאן ואילך – זה דיסוננס בין חומר לצורה".
פרויקט הגמר של כל אחד מהם היה נקודת מוצא לליין הנוכחי. זנדני בנה גוף חימום דמוי מדורה מעץ ופורצלן וכרמל התמקד בכורסה שיוצרה בטכנולוגיית כיפוף עץ. "התהליכים המחקריים הגיעו לשלב מתקדם בפרויקט הגמר וידענו שמשם אנחנו ממשיכים. מאז כל מוצר שלנו מתחיל במחקר של החומר. אנחנו בודקים עד כמה אפשר למתוח את הגבולות ומה עוד אפשר לעשות עם החומר". קערת עץ, המוצר הראשון שפיתחו יחד, הציבה בפניהם דילמות שנאלצו לפתור בכוחות עצמם. "לא יכולנו להישען על מומחים שיפתחו איתנו את המוצר ומכאן חשיבות המחקר. היינו צריכים להתנסות בעצמנו – ליפול ולקום כדי להגיע לדברים חדשים. ברגע שהסתכלנו על הקערה ואמרנו לעצמנו 'זה לא יעבוד מבחינה טכנית' ידענו שאנחנו הולכים על זה. שנינו אוהבים לעשות דברים חדשים", הם אומרים.
אסתטיקה ויזואלית ותחכום טכנולוגי
העיצובים של זנדני וכרמל משלבים אסתטיקה ויזואלית ותחכום טכנולוגי . גוף תאורה מפורצלן בטקסטורת קש קלוע נראה אולי פשוט אבל ייצורו מאתגר. "טכנולוגית קשה לייצר היום גוף פורצלן סגור מכל עבריו ולהגיע לגוף חלול עם מעברי אור קונטרסטיים. התוצאה היא שגם מי שמכיר פורצלן לא מצליח להבין איך ייצרנו צורה כזו". הדיסוננס עולה שלב בגוף התאורה Ghost מפוליאמיד, שמורכב מחוליות קטנטנות המיוצרות במדפסת תלת ממד בטכנולוגיית SLS (Selective Laser Sintering). "ידענו שאנחנו רוצים לפתח סוג של סריג ושהחומר יאפשר לנו לעשות זאת. רצינו שהחוליה תהיה ייחודית לטכנולוגיה. יובל העלה את הרעיון של טבעת מוביוס ושלח לי רישום ראשוני ואני פיתחתי את זה הלאה. רכשנו את הידע הטכני־מכני של עבודה עם החומר וכשמעצבים רוצים להשתמש בו לעיצוב הם באים אלינו להתייעצות", מסביר זנדני. כרמל מוסיף שהיתרון הגדול של הטכנולוגיה שהיא אינה דורשת תשתיות ולכן אפשר לשנות בקלות מוצר קיים או לעבור לייצור מוצר אחר. "זה פותח בפנינו קשת של אפשרויות כי לא נדרשת השקעה רבה. נוסף על כך המוצר הסופי נגיש – לא בטווח הנמוך אבל בהחלט לא בחנויות יוקרה".
את המיומנות בעבודה עם חומרים מתקדמים וטכנולוגיות תלת ממד רוכשים כרמל וזנדני במסגרת day job במעבדת דיגום. "הסטודיו שלנו, שהוא ברכה שאין כמוה, נמצא במקום שמייצר אבות טיפוס למוצרים שונים. יש לנו אישור להישאר אחרי שעות העבודה וליצור, והתנאים שיש לנו עולים פי כמה על מה שיש בכל סטודיו אחר".
הפער בין הצורה לחומר
על השאלה מהיכן מגיעה ההשראה, עונה זנדוני שהם אוהבים את הפער בין הצורה לחומר ומשתמשים הרבה במילה "דמוי" – עץ דמוי נייר מקומט, פורצלן דמוי קליעת קש. לדבריו אפשר למצוא את המכנה המשותף של המוצרים בנקודה הזו. "אנחנו גם שמים דגש על טקסטורות במיקרו", מוסיף כרמל, "כל דבר שהתחלנו נבע מתוך התבוננות בפרט קטן מאוד וניסיון ללכוד אותו בצורה חומרית או בדרך מפתיעה אחרת. אנחנו יכולים לשבת, להתבונן בפרט ולקבל ממנו השראה". ניכר בכרמל וזנדני שהם מתורגלים בעבודת צוות ומשלימים זה את זה אפילו בדיבור. עם זאת, אי הסכמה מפרה אותם ודוחפת אותם קדימה: "יש הרבה יתרונות בעבודה בזוג והתוצאה שמתקבלת מנומקת פי כמה מאשר בעבודה לבד. אנחנו מסוגלים להתווכח אבל מנהלים דיאלוג ובסוף מגיעים לתוצאה ששנינו שלמים איתה", הם אומרים.
מכיוון שכיום אין בארץ תעשיית עץ להתמודדות עם המוצרים שלהם נאלצים זנדני וכרמל לייצר בעצמם, אך מתכננים בעתיד להשתחרר מכך ולעסוק רק בעיצוב. "אנחנו מכוונים להציע עיצובים לחברות בחו"ל. זו התוכנית העיקרית. ייצור כובל ולוקח את רוב הזמן גם כשיש פיקוח הדוק. לגבי מנורת Bloom, שהיא מוצר הדגל שלנו, כבר יש התחלה של מגעים אבל הדרך עוד ארוכה".
קצרים
מוטו בתהליך העיצוב של האובייקטים שלנו אנו מחפשים במודע את האתגר. מרתק אותנו המקום שבו חומר מקבל צורה מפתיעה והרצון לשלוט בו ולביית אותו לכדי צורה ייחודית.
המוצר הראשון קערת wrinkles שנוצרה מתוך דימוי של נייר מקומט. לקחנו נייר והתחלנו לקמט אותו ולבחון את הצורות שנוצרו בו.
מעצב מוערך Raw Edges – שני מעצבים ישראלים שעובדים בלונדון ומעצבים לחברות גדולות. זה מאפשר להם, למרות שהם צעירים, לייצר נפח עבודה גדול ופרויקטים שיכולים להתממש כשעובדים עם חברות גדולות. הם נמצאים איפה שאנחנו רוצים להיות.
עוד עשר שנים אנו מקווים לעבוד מול חברות יצרניות באירופה.
טיפ למעצב מתחיל להבין מהן נקודות החוזק, לפתח ולטפח אותן ולא לפחד לקפוץ למים.
איפה אפשר להשיג את המוצרים אסופה, טולמנ'ס, גלוריה מונדי, בפנייה דרך האתר או הפייסבוק וביריד צבע טרי.