שופכים אור על העור

פסוריאזיס אצל ילדים. כיצד מתמודדים

88 שיתופים | 132 צפיות

פסוריאזיס היא מחלה לא נעימה, בעיקר מבחינה חיצונית. היא גורמת לכתמים על העור, נפיחות, אדמומיות, קשקשים, גירויים וכאבים. כתוצאה מהמראה החיצוני השונה של עורם סובלים רבים מהילדים הלוקים בה מבעיות רגשיות הנגרמות כתוצאה ממקשיים חברתיים, תסכול, עצבנות, דימוי עצמי נמוך ועוגמת נפש רבה.

למרבה הצער קשה לצפות את הופעת המחלה וגרוע מכך – אין לה תרופה, אלא רק אמצעים שעשויים להקל על הסימפטומים (חשיפה מבוקרת לשמש, תזונה מאוזנת, ושיטות אלטרנטיביות נוספות). עם זאת, רגישות למצבו הנפשי של הילד וסיוע בפן הרגשי, יש להם חשיבות רבה בטיפול במחלה.

הקשר הגנטי

מהו העור? העור הוא שכבה המגינה על הגוף במספר היבטים: הוא מסייע לשמירה על חום הגוף, מבטא מצבים רגשיים (כגון התרגשות או פחד), מוציא רעלים מהגוף באמצעות הזעה, נפטר מכמויות עודפות של מלחים, ומשמש כסמן למתרחש בתוך הגוף. הופעה של כתמים על העור ופריחה מאפשרת לרופא לגלות מגוון מחלות, במיוחד מחלות ילדים.

אחת ממחלות העור היא פסוריאזיס. במחלה זו תאי העור מיוצרים מהר מדי, לכן העור יבש ומכוסה בקשקשים שמתקלפים, דבר המתבטא בהופעת "פתיתים אדומים" על פני העור. תאי עור רגילים מתחדשים כל 21-28 ימים, אך בפסוריאזיס הם מתחדשים כל יומיים עד שישה ימים. המחלה פוגעת בכ-3 אחוזים מהאוכלוסייה בעולם ועלולה להתפרץ אצל בני גיל 11-45. ידועים גם מקרים בהם היא התפרצה בגיל עשר ומטה. זו אינה מחלה מידבקת, אך לא ניתן לצפות אותה מראש.

קיים קשר גנטי בין הלוקים במחלה זו, ובדרך כלל המחלה מופיעה אצל אנשים שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם פסוריאזיס. חישובים סטטיסטיים גנטיים מראים כי אם הורה אחד לוקה בפסוריאזיס, קיים סיכון של 15 אחוזים שגם ילדו ילקה במחלה. כאשר לשני ההורים יש פסוריאזיס, הסיכון גדל ל-75 אחוזים.

נדיר ביותר שתינוקות סובלים מפסוריאזיס. אצל תינוקות עם רקע משפחתי של פסוריאזיס עלולה להופיע דלקת חיתולים פסוריאטית. במקרה זה יהיה שטח העור אדום חלק ומבריק עם גבולות מאוד חדים שיבדילו בינו לבין העור הבריא מסביב. נטייה גנטית זו משופעלת על ידי זיהומים, תרופות כגון איבופרופן, ליתיום, גורמים פסיכולוגיים או חבלה בעור. הסימפטומים עלולים להופיע בכל מקום בגוף, אך בדרך כלל מופיעים על המרפקים, הירכיים, הגב התחתון והקרקפת, וכוללים לעתים תחושות גירוד וצריבה.

אין שום אפשרות לחזות מי יפתח פסוריאזיס – 50-60 אחוז מאלה שפיתחו את המחלה כלל לא ידעו אם יש מישהו במשפחה שסבל ממנה.



הופעת פסוריאזיס בילדות ובגיל ההתבגרות עלולה להיות הרסנית

הופעת פסוריאזיס בילדות ובגיל ההתבגרות עלולה להיות הרסנית

הפרעות באורח החיים

הופעת פסוריאזיס בילדות ובגיל ההתבגרות עלולה להיות הרסנית. מראות של נפיחות, קשקשים וכתמים מכוערים עלולים לפגוע בדימוי העצמי של הילדים וליצור רגשי נחיתות ובעיות חברתיות. החשש המרכזי של אותם ילדים הוא מתי תבוא התפרצות נוספת. טיפולים חדשים עשויים לשפר את המראה הפיזי של המחלה, אך ילדים ונוער זקוקים לתמיכה נפשית ולכלים להתמודדות עם הבעיה.

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת "The British Journal of Dermatology" מצא כי ילדים עם פסוריאזיס מדווחים על שיבושים באיכות החיים הדומים לאלה של ילדים עם אפילפסיה, סוכרת ואסתמה.

למחלה יש מחזוריות, תקופות של שיפור ותקופות של החמרה, אך תרופה עדיין לא נמצאה לה. היא יכולה להיות קלה או חמורה מאוד, אפילו בקרב ילדים. היא עלולה לגרום לכאבים, עור סדוק, דימומים וגירוי וכתוצאה מכך חלות הפרעות באורח החיים התקין:

* שיעורי התעמלות וריקודים אינם נעימים ובמקרים מיוחדים כאובים.

* הגירוי או הכאב עלול להפריע ליכולת הריכוז.

* הכאב מתגבר בדרך כלל במזג אוויר קר. אור השמש משפר את המצב, אך יש להיזהר מכוויות שמש.

* לילדים רבים המחלה עלולה לגרום בעיות נפשיות. הם עלולים לפתח חרדות בגלל המראה השונה, צורך להסתיר את המחלה או חרדה מאי-יכולת להסתיר אותה. ילד עם פסוריאזיס עלול להיות עצבני, מתוסכל, ביישן, עצוב ובעל הערכה עצמית נמוכה. הימצאות במקומות כמו חדרי הלבשה באולם התעמלות או בבריכת שחייה עלולה לגרום לו לעוגמת נפש.

האם קיים טיפול למחלה?

ילדים או מבוגרים המפתחים עור שמתקלף, במיוחד באזור הפרקים, צריכים לגשת לבדיקה המאבחנת האם מדובר בפסוריאזיס. ברפואה מוכרים ארבעה סוגי פסוריאזיס, אך רק רופא מומחה יכול להבדיל ביניהם ולקבוע את הטיפול.

ד"ר צבי סגל, רופא עור בכיר בבית חולים "קפלן" ברחובות, מספר על ילדים הלוקים בפסוריאזיס בארץ וסובלים מעוגמת נפש רבה. ישנם טיפולים המשפרים את המצב, ולכל מקרה צריך להתאים את הטיפול. ישנו סוג של פסוריאזיס הנגרם מחיידקים, ובמקרים כאלה הטיפול הוא אנטיביוטי. טיפול על ידי חשיפה לאור השמש עשוי להיות מועיל, אך הוא ממליץ להיות זהירים מאוד ולהקפיד שלא לשהות בשמש זמן ממושך, במיוחד בשעות השיא, כמו גם על משחות עם קורטיזון, ויטמין D ופיזיותרפיה.



ישנם טיפולים המשפרים את המצב, ולכל מקרה צריך להתאים את הטיפול

ישנם טיפולים המשפרים את המצב, ולכל מקרה צריך להתאים את הטיפול

כמה נקודות נוספות:

* המחלה עשויה להיעלם עם טיפול או בלעדיו, אבל אין מרפא. צריך להיות זהירים גם כשההתפרצות תמה, לנסות לאתר את סיבת ההתפרצות ולהמשיך בטיפולים בהתאם הצורך

* במקרים קלים הרופא עשוי להמליץ על משחה או תחליב לעור יבש מאוד. לפעמים יש צורך בכדורים, טיפולים באור או טיפולים משולבים.

* ישנם חולים שהרגישו שיפור במחלה כשהפסיקו לאכול מאכלים מסוימים. בכל מקרה, מומלץ לאכול אוכל בריא ולהימנע מג'אנק פוד.

* בינואר 2007 התפרסמה כתבה על סגולותיו המיוחדות של החומץ. בין היתר הוזכר שהסינים משתמשים בחומץ לטיפול במאות בעיות רפואיות, ביניהן גם פסוריאזיס.

* טיפול טבעי אחר שנחקר רבות הוא טבילה בים המלח, בגלל הריכוז הגבוה של המלחים. המקום מפורסם גם בזכות מזג האוויר היבש והרמות המתונות של קרינת UVB – מקור מרכזי לטיפול בכוויות עור וסרטן. השילוב בין המינרלים לאור השמש משפר מאוד את מצבם של חולי פסוריאזיס.

קיימת בשוק גם ערכה מיוחדת לטיפול בפסוריאזיס על בסיס מינרל המופק ממעיינות עין בוקק ליד ים המלח.

* ידוע על יכולותיו של שמן הקוקוס לשפר משמעותית בעיות אקזמות בעור, ובמיוחד פסוריאזיס.

כיצד ההורים יכולים לסייע?

ההורים צריכים להדגיש את הצדדים החיוביים הרבים הטמונים באישיותו של הילד. אין צורך להתנהג אתו באופן שונה, אלא למצוא את היתרונות והכישורים שלו ולעודדו להתפתח בכיוונים אלה.

כמו כן, רצוי ליידע את המורים והחברים בכיתה על המחלה על מנת למנוע שאלות מביכות. כדאי לעקוב מקרוב אחר ההתמודדות הפיזית והנפשית הנדרשות מילד שלוקה בפסוריאזיס, והשפעת המחלה על הישגים בכיתה ובחוץ. על ההורים לעודד את הילד לשוחח על רגשותיו עם המורים וההורים על מנת לקבל את העזרה הדרושה.

צריך לדעת כי ילדים עם פסוריאזיס, חייבים להיזהר ככל האפשר מזיהומים עם סטרפטוקוקוס, ומחשיפת יתר לשמש. המחקר המדעי ממשיך להתפתח ושיטות חדשות נחקרות. כדאי לעקוב.

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה