טיפוח

שביט ויזל ולירן כוהנר גילו את הנוסחה הסודית של שאנל 5

לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

הצטרפנו לטיול של פעם בחיים עם לירן כוהנר ושביט ויזל, לשדות הוורדים בגראס שבצרפת כדי לראות איך מכינים את הבושם האלמותי שאנל 5, הן ידעו שיהיה להן כיף אבל לא ידעו עד כמה

88 שיתופים | 132 צפיות

קוקו שאנל אמרה לפני עשרות שנים שאישה צריכה להתבשם כשהיא רוצה שינשקו אותה. לירן כוהנר ושביט ויזל, שהיו לאחרונה אורחות של מותג העל שאנל, כמעט מאה שנה אחרי שקוקו יצרה את הבושם האלמותי שלה שאנל 5, לא כל כך מסתדרות עם ההגדרה. "אישה צריכה להתבשם קודם כל בשביל עצמה. ריחות הם חושים והם הקול האישי שלך, וריח שנעים לך בתוכו תמיד עושה לך הרגשה של כיף", אומרת ויזל.

לירן כוהנר לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
לירן כוהנר לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

בחודש מאי האחרון הגשימו ויזל וכוהנר פנטזיה. הן נבחרו על־ידי חברת שאנל העולמית לייצג את ישראל באירוע השנתי של החברה בעיירה גראס שבריביירה הצרפתית, כשהסיבה לנסיעת החלומות היא שאנל 5 שנחשב זה עשרות שנים לבושם הנמכר ביותר בעולם, והפעם בגרסתו העדכנית. גראס היא בירת הבישום העולמית ובמפעלי הבישום שלה מרכזים את מרבית תעשיית הבשמים הצרפתית, ששמעה יצא בעולם כולו. גם בישראל נפתחו לאחרונה שתי חנויות בוטיק של שאנל, בקניון רמת אביב ובגינדי TLV, המוכרות, לצד מוצרי טיפוח, גם את הבשמים של המותג ואת הליין היוקרתי המוגבל.

שביט וכוהנר בילו בגראס לצד משפיעניות ממקומות נוספים בעולם, מאוסטרליה, בולגריה, תורכיה, הונגריה ודנמרק. העיתוי של הביקור לא היה מקרי. מדי שנה בחודש מאי, בשיא פריחת שדות הוורדים, פריחה קצרה בת כשבועיים בסך הכול, עורכת החברה סיור מרתק עם שפע פינוקים, כולל ביקורים בניס ובאנטיב, שגולת הכותרת שלו היא הביקור בעיירה גראס, עיירה עתיקה ומרשימה בת כ־51 אלף תושבים. העיירה בנויה על רכס גבוה והאקלים בה אידיאלי לגידול ורדים לצורכי תעשיית הבישום.

שדות בלתי נגמרים של ורדים קידמו את פני האורחות עם הגיען לגראס. "זה היה מראה מהמם ומרגש מאין כמותו והריח באוויר היה פשוט משכר", אומרת ויזל. במהלך הביקור שנמשך שלושה ימים הן עמדו מקרוב על כל השלבים של יצירת התמציות לבושם שאנל 5, משלב הקטיף עד ליצירת הארומה שתהפוך בהמשך לבושם. "הרגשתי שם כמו בחלום״, מודה כוהנר, ״השדות הם שדות ורדים של שאנל בלבד. קוראים להם 'רוז דה מאי' כי רק במאי הם פורחים ונקטפים מיד. הכול שם כל כך יפה ומדויק והריחות הנפלאים לאורך הדרך יוצרים תחושה מדהימה של טוהר. בהתחלה היה נדמה לי שמישהו מפזר באוויר ריח של ורדים באופן מלאכותי, עד כדי כך הנוכחות של ריח הוורדים בשדות הייתה חזקה, אבל הכול היה אמיתי ומפעים". ראוי לציין כי שאנל היא בין החברות הבודדות בעולם שמייצרת בעצמה את בשמיה. הבושם האייקוני שיצרה קוקו שאנל בתחילת שנות ה־20, שאנל 5, בושם שהפך לסמל של יוקרה, לקלאסיקה במיטבה עבור נשים אנינות טעם ושהיה שילוב של לא פחות מ־80 מרכיבים, זכה לפני שנים אחדות לגרסה חדשה, מינימליסטית יותר, רעננה וקלילה עם ניחוח עצי ופרחוני, תחת אותו שם. הריח אומנם התעדכן אבל הבקבוק בצורתו המלבנית נשאר כשהיה. האף האגדי של הבושם היה במשך שנים רבות ז'ק פולז', שפרש בשנת 2013, ומי שהחליף אותו הוא לא אחר מאשר בנו אוליבר פולז', "אף" נחשב בפני עצמו.

שביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
שביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

לפני כשנתיים פגשה כתבת ״את״ אדר ריכטר את פולז' כשביקרה בשדות הוורדים בגראס, והוא תיאר באוזניה איך הזהות של מספר 5 מגלה את עצמה מחדש. מה הכוונה? המבנה של הבושם, המבוסס על הוורד מאי, נשאר, האלמנטים של הבשמים החדשים בסדרה תמיד מרפררים לבושם המקורי. ״פיתחנו תווים של רעננות באמצעות פרחי הדרים שמלווים את הבושם ומעשירים אותו", אמר אז פולז׳. "פתחנו גם תמציות של ילנג ילנג שמשדר תו פירותי וירוק. לוורדים ולפרחי היסמין הגדלים בגראס יש איכויות יוצאות דופן".

מי שמגדל את הוורדים בפועל הוא חוואי בשם מסייה ז'וזף מול. מול, חוואי צרפתי בן 80, הוא דור חמישי למשפחת מגדלי ורדים ופרחי יסמין הנמצאת בקשר עם שאנל מאז 1987. בכל בושם של שאנל יש 1,000 פרחי יסמין וכ־12 ורדים, הסביר מול לריכטר. גם ויזל וכוהנר חזרו נפעמות מהחוויה המשכרת.

"בתור אימא טרייה, זו פריבילגיה לצאת לחופש ברמה כזאת עם חגיגת ריחות שלא נגמרת ועם החברה הכי טובה שלך – ללא ספק זה משהו שאני אנצור להרבה זמן", אומרת כוהנר.

לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

אילו ריחות אהובים עליכן במיוחד?
ויזל: "הריחות שלי הם לא מתוקים מדי ולא 'זקנים' מדי, אני אוהבת ריחות פרשיים, ריחות של ניקיון, נעימים ולא משתלטים מדי, שמתאימים גם ליום וגם לערב".
כוהנר: "אני אוהבת ריחות פרחוניים וקצת לימוניים ומרעננים".

לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

עד כמה אתן נאמנות לבושם אחד?
ויזל: "אני אוהבת להחליף מדי פעם כי בושם הוא גם עניין של מצב רוח. על המדף שלי יש כיום בושם של קלואה, בושם ניילון של החברה שלי דר זוזובסקי וכמובן שאנל 5 בגרסה הקלילה".
כוהנר: "גם לי יש את הבושם ניילון של דר זוזובסקי ואת ביאריץ של שאנל שהוא בושם מאוד הדרי, וכמובן את שאנל 5. אני מתחברת לגרסה החדשה כי מצד אחד עדיין מרגישים משהו מהבושם האייקוני וכל ההיסטוריה שמאחוריו ומצד שני, בריח החדש יש משהו פרשי מאוד, צעיר ומזמין. אני פריקית של בשמי שאנל לא מהיום, אימי משתמשת כבר שנים בבושם מדמואזל וככה נחשפתי אליו. אחרי הביקור אני מרגישה חלק ממשפחת שאנל וזה כבוד".

לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל
לירן כוהנר ושביט ויזל לשאנל | צילום: יח"צ שאנל

מה למדתן על הכנת הבושם?
ויזל: "היינו שותפות לתהליך. אותי בעיקר הדהימה ההתייחסות לכל פרח, כאילו הוא אוצר. מרגע הקטיף של הוורדים, הכול קורה במהירות. הקוטפים הם אנשי מקצוע מאוד מיומנים והם מעבירים את הפרחים הקטופים לשקי יוטה".
כוהנר: "מרגש לראות איך עשרות רבות של קילוגרמים של ורדים, אולי יותר, מוכנסים למכל ענקי שמועך את הפרחים, העלים שנותרו מוצאים החוצה ונשארת תמצית משחתית שתהיה בהמשך הבסיס לתמצית, לארומה של הבושם".

אגב, מה קונות פאשניסטות שכמותכן בביקור בריביירה הצרפתית?
ויזל: "אני קניתי בשוק מקומי כובע וצמיד".
כוהנר: "לי יש אובססיה לכובעי קש אז התחדשתי בכובע וגם בתיק קש לקיץ וגם פינקתי את המשפחה בטפנד זיתים ונוגט".