קייט מוס בשינקין: המעצב הישראלי האהוב חוגג 30 שנה למותג שלו

המעצב הישראלי הוותיק רונן חן חוגג 30 שנות פעילות ביציאה מפתיעה ונועזת בפשטות שלה. בתפריט: שמלות סליפ סקסיות, חולצות טי שקופות ועוד שלל פריטים שזועקים קייט מוס בניינטיז - והכל במהדורה מוגבלת
מעטים הם המעצבים הישראלים שמצליחים לשרוד בתעשייה המקומית במשך שנים ארוכות, אז לציין פעילות של 30 שנה זה כבר דבר אסטרונומי. מצד אחד, העולם בעידן הדיגיטלי הפך לסחרחרה של טרנדים וסיפוק מיידי של תשוקות בחסות הרשתות החברתיות ואתרי האופנה המהירה. מצד שני, ישנו סד הלחצים הבלתי נגמר בישראל – מלחמה מדממת ללא אופק סיום, אירועים בטחוניים על בסיס יומיומי, דיכאון לאומי, יוקר המחייה ומצוקה כללית בענף – שרק עליה נכתבו אינספור כתבות.
>> הטופ של הסטייל: 10 מעצבות אופנה שיודעות בדיוק מה אנחנו אוהבות
בקיצור, מגיע למעצב רונן חן לעוף על החיים ולחגוג את ציון הדרך המרשים אליו הגיע. אמש (שלישי) הוא ציין 30 שנות פעילות בחלל קטן ואופנתי הנושק לפארק המסילה בתל אביב. הוא הזמין בפינצטה דוגמניות, מוזות, מוזיקאיות, שחקניות, קולגות ועיתונאיות ועיתונאי אופנה שמלווים אותו לאורך שנותיו הרבות בתעשייה – ואף אירח את על הבמה את איגי וקסמן וחמי רודנר במופע איחוד היסטרי, בו הם ביצעו את הדואט האלמותי שלהם "רק בשביל לקבל חיבוק". על האווירה והפלייליסט הייתה אחראית אביה מלכה, הדבר הכי קרוב לקוליות ולגבעוליות שיש לקייט מוס, שנבחרה להוביל את קולקציית ה-30 שנה של חן.

אגב, חן (שחגג השנה 60), היה אמור לציין בשנה שעברה (2024) את המספר העגול, אבל החגיגות נדחו בעקבות המלחמה. אחרי שהמעצב הבין שהמצב העגום בישראל לא הולך להשתנות בקרוב, הוא הפסיק לחכות למומנטום אופטימי יותר. ועדיין, אירוע השקת הקולקציה היה אופטימי ונוסטלגי, ושאב את קהל המוזמנות והמוזמנים 30 שנה אחורה במנהרת הזמן לימי הניינטיז הבועטים. חן סיפר על החנות הראשונה שהקים ב-1994 ברחוב שינקין בתל אביב, איך טווה סגנון חדש וחדשני שבלט בנוף המקומי דווקא בפשטותו ובניקיון שלו.
"החזון שלי היה ליצור משהו פשוט אבל מוקפד, קל ללבישה אבל נראה גבוה", אמר חן וסיפר איך בהתחלה יצר כל פריט ופריט במו ידיו, "זה היה כמעט מנוגד לרוח התקופה, שעדיין הייתה מושפעת מכל השפע של האייטיז וכל הצבעוניות המשוגעת שהייתה אז. המינימליזם הזה הרגיש לי נכון, ידעתי שהמראה והעיצוב הנקי הם הכיוון שלי, זה אני, זה המקום שבו אני יכול להתבטא בלי יותר מדי רעש. כמובן שזה לא היה קל, עולם האופנה שלנו הוא כמו רכבת הרים, לפעמים בלי חגורת בטיחות. זה תחום מאתגר, עם מלא תהפוכות ואינסוף שינויים שהוא עבר ועובר – מעסקים קטנים של מעצבים לחברות עיצוב קטנות, משם לתחרות מול חברות ענק וחברות מחו"ל. ממכירה קטנה בירידי מעצבים פה ושם עברנו לחנויות רחוב, משם לקניונים ומשם לאונליין ולאינסטגרם, לבלוגריות ולמשפיעניות".

מהמקום הזה, החליט חן לחזור לנקודת ההתחלה, ויצר קולקציית קפסולה במהדורה מוגבלת (טווח מחירים: 320-1,190 ש"ח) המתכתבת עם תחילת הדרך שלו – קולקציה נקייה, מינימליסטית וסקסית בפשטותה – בהשראת קלווין קליין וקייט מוס בשנות התשעים.
"חגיגות ה-30 שלחו אותי לארכיון, וכשהתחלתי לחפש דגמים מ-1994, נכנסה אחת מהבנות שלי, ראתה את השמלות ומיד ביקשה כמה מהן לעצמה – כי היא חשבה שהן מהקולקציה האחרונה", מספר חן, "אז הבנתי שיש משהו בכתב היד שלי – הניקיון, ההפשטה, הפריטים שחפים מקישוטיות ועיטורים, הזרימה של הבד והצלליות המובחנות והארוכות – שלכד, ועדיין לוכד את העין. כמעצב, זה מה שחשוב לי: לא להסתכל על העבר אלא להבין מה מגדיר את העכשיו ומה קורה מחר".

חן מדגיש כי לא מדובר בהומאז', אלא בפרשנות עדכנית למה שמרגיש לו נכון עכשיו, בצבעוניות מונוכרומטית בגווני שחור, חום, שמנת ואפור. דגמים בולטים בקולקציה: שמלות קרפ בגזרת סליפ בצללית ארוכה ועתירת סקס אפיל נטול מאמץ; מכנסי אורגנזה משי שקופים, אליהם אפשר להוסיף מעין חצאית כיסוי ברוח הניינטיז; שמלת סאטן גזורה באלכסון עם חתך נקי וקשירות בגב; טופים שקופים משיפון בגזרת טי שירט בשלושה צבעים (שחור, אבן וחום); חליפת חצאית נמוכה וחולצה בטן בצבע שנהב, ועוד.
ויש עוד בונוס למתקדמות: כל דגם קרוי על שם שיר אייקוני מהניינטיז – מ"Fade Into You" של מאזי סטאר ועד "Glory Box" של פורטיסהד. באתר המעצב יש גם ברקוד שאפשר לסרוק ולהגיע בעזרתו היישר אל הפלייליסט המושלם שרקח.



