חופשת הקרוז חזרה והיא עלתה לנו על כל הציפיות
נוף מתחלף, אוכל ושתייה ללא הגבלה (אפשר גם מרגריטה ב-8 בבוקר אם תרצי), בידור ברמה גבוהה ופינוקי גוף ונפש: חופשת קרוז זו חוויה בלתי נשכחת ושווה לעבור עבורה את בדיקות הקורונה המחמירות
עד לפרוץ הקורונה, אוניות נופש רשמו את הצמיחה הגדולה ביותר בתעשיית התיירות העולמית. בשנת 1990 הפליגו באוניות נופש 3.8 מיליון איש לעומת שנת 2016, אז הגיע מספרם לכמעט 25 מיליון. בשנת 2019 יצאו לקרוז כ-30 מיליון נוסעים, מתוכם כ־120 אלף ישראלים. ואז פרצה המגפה. צילומי נופשים במצור בקרוז ביפן בישרו את בוא הסגרים, והנופש שהוא יותר מהכל סמל לחיים הטובים (זוכרת את ספינת האהבה?), נעצר בחריקת בלמים. כלי השיט הענקיים, שהיו רגילים לארח על סיפונם אלפי נוסעים, הפכו לספינות רפאים. כעת, כ־500 ימים אחרי, חוזרות אוניות הנופש לשוט בזהירות רבה. Norwegian Cruise Line (NCL), רויאל קריביאן, MSC וחברות נוספות שבות לפעול וכך גם חברות מדרג יוקרתי יותר, ריג'נט סבן סיז למשל, וחברות המתמחות בשיט נהרות.
"אפשר לומר שענף הקרוזים חוזר לעצמו תוך התאמה לכללים. כל חברה קובעת לעצמה פרוטוקול בריאות", מסביר מאיר זילברמן, מנהל קבוצת הפייסבוק הכל לקרוז: "נורווג'ין קרוז ליין היא המחמירה ביותר, ומתירה רק למחוסנים לעלות. רויאל קריביאן מאפשרת הצטרפות ילדים בהצגת בדיקת קורונה. הנהלים משתנים לא רק מחברה לחברה אלא גם מיום ליום כי המצב דינמי, וחברות השיט קשובות למתרחש. אוניות חדשות שנבנות בימים אלה ויושקו בשנה הקרובה, מבשרות גם הן על התאוששות הענף", הוא מוסיף. וכדי לבדוק עד כמה הענף מתאושש ארזנו בגד ים וכובע קש וטסנו לרומא, נקודת היציאה לשיט תענוגות בים התיכון.
>> המדריך המלא לסוף שבוע ברומא
רציפי הענק של נמל צ'יוויטווקיה, כשעה וחצי נסיעה מרומא, כמו נועדו לשמש בית לספינות ענק: Epic של נורווג'ין קרוז ליין, מלון צף באורך 329 מטרים ובמשקל 156 טונות, מרגישה בו לגמרי בנוח. הספינה הענקית נראית למרחוק, אך עד שמגיעים אליה הדרך ארוכה ויש קורונה שצריך לקחת בחשבון. בכניסה לטרמינל כל נוסע מתבקש להציג אישור מתחסן, בלעדיו אין אפשרות להתחיל בכלל את תהליך הקליטה, חד וחלק. בהמשך מתבצעת בדיקת מטוש נוספת ותשובה חיובית מזכה בצמיד ורוד ובאישור להמשיך הלאה. בעמדת הקבלה מתבצעת מדידת חום, ורק אז אפשר ממש לעלות לסיפון.
מאוחר יותר מסביר ניק ווילקינסון, סגן נשיא אזורי לפיתוח עסקי במזרח התיכון ואפריקה בנורווג'ין קרוז ליין, שאמצעי זהירות אלה הם רק קצה הקרחון בפרוטוקול שהונהג בעקבות הקורונה. שורה ארוכה של נהלים הוכנסה לשגרה, ומערכות סינון אוויר משוכללות הותקנו כחלק משיפוץ באוניות החברה, שעלותו הכוללת 100 מיליון דולר. החדרים עוברים חיטוי יסודי בין הפלגה להפלגה וחללים ציבוריים מחוטאים בכל לילה, ובכל רגע נתון נמצאים על הסיפון שלושה רופאים ושמונה אחיות. קצין מיוחד נתמנה לתפקיד – Infection and Diseases Prevention Officer, ומתפקידו להבטיח שנהלי הבריאות נשמרים בקפידה.
בספינה נמצאת מעבדה לבדיקות קורונה. במקרה שנוסע נתגלה כמאומת החברה נושאת בעלויות והיא מתחייבת להשיב את דמי השיט, את עלות הטיסות ומלון הקורונה
בספינה נמצאת מעבדה לבדיקות קורונה לנוסעים הנדרשים לכך טרם שובם הביתה, והחברה נמצאת בקשר עם מוסדות רפואיים בכל נמל, הערוכים לטפל בחולים מאומתים. במקרה שנוסע נתגלה כמאומת, נורווג'ין קרוז ליין נושאת בעלויות והיא מתחייבת להשיב את דמי השיט וגם את עלות הטיסות ומלון הקורונה. אמצעי נוסף שננקט לשם הבטחת הבריאות נוגע להפחתת מספר הנוסעים: במקום כ־4,000 איש שהספינה משיטה בימים כתיקונם, כרגע נמצאים עליה רק 2,100 אורחים. מספר אנשי הצוות נותר כשהיה – כ־1,700 איש, כמעט איש צוות אחד לכל נוסע. ואגב אנשי צוות, ב־Epic הם נחמדים בצורה שקשה לתאר במילים. הסוד נעוץ כנראה בהכשרה, אך את החיוך בעיניים ואת שמחתם לחזור לעבודה אי אפשר לזייף.
בדיוק בשעה 20:00 הספינה מפליגה לדרכה. רק שינוי ברטט המנועים מבשר את היציאה לים והחשש מבחילות מתבדה בזכות מייצבים, הגורמים לכך שתנודות הגלים כמעט שאינן מורגשות. לאחר שכל הנוסעים מתמקמים בחדריהם ניתן האות לתחילת החגיגות. באפיק (Epic) יש לפחות 15 מסעדות ומספר דומה של ברים, ומכיוון שהשיט הוא על בסיס הכל כלול, דחף בלתי נשלט מצווה לטעום עוד ועוד. סטייקים אימתניים בסגנון ניו יורקי ומסעדת טפניאקי, בר אירי ומסעדת פיין דיינינג איטלקית, מסעדת נודלס ומסעדת בשרים ברזילאית, בר בריכה ואפילו סטארבאקס – רק לאכול ולשתות כי מחר יום חדש.
היתרון הגדול בקרוז, מלבד אוכל ושתייה ללא הגבלה, בריכת שחייה ועוד פינוקים שתכף נגיע אליהם, הוא בנוף המתחלף. ביום השני להפלגה אנו יורדים לסיור בנאפולי. המדריכה ברונלה ("כמו היין הכי טוב בעולם, ברונלו די מונטלצ'ינו"), מספרת במבטא מתנגן את סיפורה של בירת דרום איטליה, ומצביעה על מצודות ומבצרים, מוסדות תרבות וכיכרות רומנטיות. חלקו השני של הסיור מתמקד במרכז העיר והוא כולל הצצה לכמה כנסיות מרשימות, אספרסו קצר וחזק בבר נפוליטני טיפוסי וטעימת פיצה מקופלת – מעדן מקומי מפורסם. למחרת מפליגה האוניה צפונה, לטוסקנה. נסיעה קצרה באוטובוס והנה אנו בסן ג'מיניאנו. אפילו שעות בודדות מספיקות כדי לעמוד על יופייה של עיירת המגדלים הימי-הביניימית. מכיוון שסיור על בטן ריקה לא בא בחשבון, קודמת לו ארוחת צהריים באגריטוריסמו, בית חווה טוסקני ובו מלון בוטיק קטן ויקב.
בחלל כפרי במבנה עתיק פותחת בעלת המקום שולחן עם גבינות, סלטים, נקניקים ולחמים, כולם מתוצרת בית או מחוות שכנות. בחנות הצמודה ניתן לרכוש יין, שמן זית, חומץ בלסמי ומוצרים נוספים המיוצרים במקום. מכיוון שהעלאת אלכוהול לספינה אסורה, בקבוקי היין מופקדים לשמירה בידי צוות האוניה עד לערב העזיבה. בהמשך המסע עוצרת האפיק בנמלי ברצלונה וסרדיניה. חשוב לציין שבאיטליה ניתן לרדת לחוף רק בקבוצה מאורגנת, זו ההנחיה העדכנית של השלטונות באיטליה שרוצים שתיירי הקרוז יסתובבו בקפסולה. בספרד אפשר לנצל את הזמן בהתאם לטעם האישי ולטייל באופן עצמאי.
סיורי החוף כבודם במקומם מונח אך להישאר על הסיפון זו לגמרי אופציה, כי רשימת הפעילויות מספיקה למחזור חיים שלם. אוהבת להמר? קבלי שולחנות רולטה, בלאק ג'ק ומכונות משחק כמו בווגאס. מעדיפה לנצל את הזמן לפינוקי גוף ונפש? הרי לך ספא עם חדר מלח ותפריט טיפולים, מכון יופי, סלון לעיצוב שיער, מכון כושר עם הליכונים המשקיפים לנוף ושיעורי ספורט מודרכים שיסגרו את כל הפינות. מסעדות יש בספינה מכל סוג כמעט, חלקן פועלות 24/7, כך שתוכלי לקבוע לעצמך את סדר היום. עד להכנסת קונספט FEEL FREE נאלצו הנוסעים להתאים את עצמם לשעות הפעילות של חדרי האוכל. בסדר העולמי החדש אפשר לאכול מה שרוצים מתי שרוצים, גם אם בשלוש לפנות בוקר צץ חשק להמבורגר וצ'יפס.
ומה בדבר דרינקים? בברים הפזורים ברחבי הספינה נמזגים משקאות כמו מים, והכל כמובן כלול במסגרת חבילת המשקאות. מרגריטה בשמונה בבוקר? למה לא. מרטיני אלגנטי לפייב אוקלוק? בהחלט. בר קרח (וודקה במינוס 17 מעלות זו חוויה בלתי נשכחת), בר וויסקי וקוניאק, בר סאקה וכמובן בירה בסיפון העליון המוקדש כולו לפאן: פארק מים עם מגלשות משוגעות ובריכות, ג'קוזי חיצוני, קיר טיפוס, מתחם משחקים לילדים, מוזיקה חיה ועוד ועוד, ה-מקום לנוח בו ולחזק את השיזוף על רקע ים מאופק לאופק.
לדובדבן שבקצפת התוודענו באולם ההופעות שבספינה, גרסת ה־Epic למחזמר "פריסיליה מלכת המדבר": ספקטקל מושקע על רקע תפאורה ממש כמו בברודווי עם פסקול אייקוני
לאחר השקיעה קופצים לחדר להתקלח ולהתגנדר לפני המשך הבילוי. כמעט בכל מקום קורה משהו – סדנת קוקטיילים בדגש על קיימות, בהתאם לקונספט Sail & Sustain שהונהג לאחרונה באוניות נורווג'ין קרוז ליין (תתפלאי מה אפשר להכין מקליפת האננס שהוגש לך לארוחת בוקר), קריוקי ומסיבות, הרכב מוזיקלי שמנגן את שירי הביטלס ופעילויות נוספות המפורטות בעיתון יומי, המונח בכל ערב על המיטה. לדובדבן שבקצפת התוודענו באולם ההופעות שבספינה, גרסת ה־Epic למחזמר "פריסיליה מלכת המדבר": קבוצת צעירים וצעירות יפים ומוכשרים מעלים ספקטקל מושקע על רקע תפאורה ממש כמו בברודווי עם פסקול אייקוני. הדי מחיאות הכפיים כמעט מרימים את הגג והם נשמעים ודאי גם בגשר הפיקוד.
לפני היציאה לדרך הוזהרנו ש"לקרוז לא באים בשביל לנוח". צדק מי שאמר, אך צריך בכל זאת לישון איפה שהוא, וגם כאן נרשמת הצלחה. לא הספקנו לחרוש על החדר ולנצל אותו כראוי, אך בזמן הקצר שבו כן הצלחנו לשהות בו אהבנו הכל: מיטה זוגית מפנקת, טלוויזיה, מיני בר ומכונת קפה, תאורה רומנטית, שפע מקומות אחסון, מרפסת עם פינת ישיבה ומקלחת ושירותים מצוחצחים (מ־1,600 דולר לאדם לשבוע). Wi Fi, חשוב לציין, יש בכל שטח האונייה. במסגרת השיפוץ שעברה האפיק בתקופת הקורונה חודשו שני המתחמים: The Haven כשמו כן הוא, מקום מפלט המיועד לריץ' אנד פיימוס – מחלקה ראשונה ובה סוויטות מודרניות ומרווחות לזוג או משפחה עם שירותי באטלר, בריכה נפרדת, מרפסות ומסעדות פרטיות. המחיר בהתאם, כ־10 אלפים דולר לאדם לשבוע הפלגה.
ובקצה השני של הסקאלה – מבחינת מחיר, לא מבחינת נראות והשקעה – נמצא מתחם הסטודיו: חדרים קטנים אך מעוצבים ופונקציונליים המיועדים לנוסע יחיד. לאונג' פרטי לאורחי המתחם מאפשר מפגש עם נוסעים אחרים שבחרו לשוט בגפם, והוא גם מספק פרטיות ותחושת הגנה למי שזקוקה לכך. והנה לך טיפ: אם שברת את הראש איך להפיק מסיבת רווקות מקורית, קחי כמה חברות והזמינו לעצמכן חדרי סטודיו. העלות סבירה, מ־1,500 דולר לשבוע על בסיס הכול כלול. המחיר אטרקטיבי עוד יותר בזכות מבצע בשני מסלולים: 60 אחוז על האורח השני בחדר + חבילת "חינם בים" (FREE AT SEA) הכוללת 5 הטבות ייחודיות לבחירה: חבילת גלישה באינטרנט מהיר, שירות בר פתוח ללא הגבלה, חבילה למימוש במסעדות שף על סיפון האוניה, 50 דולר הנחה לחדר לכל עגינה עבור סיורי חוף, אדם שלישי ורביעי בחדר חינם בהפלגות נבחרות; או אדם שני בחדר חינם בהפלגות נבחרות (1+1). בתוקף עד סוף נובמבר. לקראת עונת המבצעים של הבלאק פריידי מציעה החברה 70% הנחה על האורח השני בחדר, לצד חמש הטבות חינם בשווי של עד 2,900 דולר. כמו כן, לראשונה בתולדות החברה, מכריזה נורוויג'ן קרוז ליין על נמל חיפה כנמל הבית החדש של ספינת נורוויג'ן אפיק. הפלגות הים התיכון יצאו מנמל חיפה ויציעו מסלולי הלוך ושוב לנמל צ'יוויטווקיה שברומא. ההפלגה הראשונה תצא מחיפה בנובמבר 2022 למסלול באורך 11 ימים ותעגון בנמלים לימסול, רודוס, קוסאדסי, איסטנבול, פאטמוס, פיראוס, נאפולי, ליבורונו ורומא. הפלגות נוספות יצאו מישראל החל מנובמבר 2023.
רוצה מסיבת הרווקות שתשבור את האינסטגרם? תלמדי מהכוכבות
אם את פחות בקטע של רווקות ויותר מחפשת פתרון לחופשה עם הילדים: נורווג'ין קרוז ליין והאפיק בפרט ידועות בשל מגוון הפעילויות והאטרקציות לילדים ומשפחות על גבי הסיפון. פרט לפארק מים לגילאי 3-12 ומתחם משחקים לנוער בגילאי 16+ מוזמנים הצאצאים להוציא מרץ במתחם ספורט הכולל מגרש כדורסל, קיר טיפוס, קיר סנפלינג בגובה 7 מטרים ועוד, במתחם משחקי וידיאו ומול קיר WII – מסך ענק בגובה שתי קומות שבו ניתן לשחק ולצפות בסרטים. אם הילדים עצמאיים ודוברי אנגלית, מדריכים מוסמכים יספקו להם תעסוקה בזמן שאת תוכלי לשתות קוקטיילים ליד הבריכה. צריך רק לקחת בחשבון שכרגע רק בעלי תו ירוק מוזמנים לעלות לספינה. לכן בנתיים זה רלוונטי רק לילדים מעל גיל 12 שעברו חיסון אבל עם הגעתם של חיסוני הילדים למדינתנו כבר אפשר לתכנן חופשת קרוז להמשך, לאחר שיקבלו את התו הירוק.
נודה ולא נבוש, כשהוזמנו לקרוז חששנו מעט. למי מתחשק להעביר שבוע בדיור מוגן צף, חשבנו לעצמנו. אלא שהמציאות עולה על כל דמיון והימים והלילות על האפיק הם רצף מענג של אלכוהול, אוכל, בידור ופינוק. אפילו החדר מסודר פעמיים ביום, חלק משירות שהוא לא פחות מאשר מופתי. אם טרם התוודעת לקונספט ששמו הפלגת נופש, רשמי לפנייך שיש חיים בים, ושהם כיפיים ממש. וחוץ מזה, להתעורר בוקר אחד באיטליה ולמחרת בספרד או לחילופין בג'מייקה או באלסקה, זו חוויה שאין באף מקום אחר.
הכתבת הייתה אורחת חברת נורוויג'ן קרוז ליין