פסלי "ילדי השואה"

יום השואה בחצר בית "להיות" בחולון

88 שיתופים | 132 צפיות

במסגרת אירועי יום השואה שייערכו בבית "להיות" בחולון, תיחנך עבודת פיסול ייחודית פרי מעשה ידיה של האמנית מרים חורי גוטהולץ. העבודה "ילדי השואה" כוללת 3 פסלי ברונזה של ילדים בגודל טבעי בתנוחות שונות: ילד (כבן 12) כורע, ילדה עומדת לצידו ותינוק יושב על הרצפה. שלושת הפסלים יוצבו בחצר בית "להיות", כשהם ניצבים בסמוך למסילת ברזל שתונח על המדשאה.

מרים חורי גוטהולץ נולדה בתוניס, חיה ועובדת בארץ מאז 1951. בוגרת מכון "אבני" בת"א וחברה באגודת האמנים. חורי הינה מורה מוסמכת לפיסול והשתתפה במספר תערוכות בישראל ובארצות הברית. עבודותיה מוצגות במקומות ציבוריים כגון המחלקה להתפתחות הילד בביה"ח שיבא, רחבת יד לבנים ברעננה וביער "ילדי השואה" ברמת השרון. כמו כן, עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים במספר מדינות.

למרות שהאמנית לא חוותה על בשרה את השואה, היא חשה קרובה לנושא: "התחנכתי בארץ מגיל 11 ובסביבת מגורי הראשונה, בין השנים 1955-1951, חייתי בין יוצאי השואה ושמעתי את סיפוריהם מכלי ראשון. הכרתי זוג צעיר מאוד שנפגש בשואה, אשר לא היה רחוק ממני בגיל, והם סיפרו לי על הזוועות שעברו. בכל שנה, ביום השואה, הופתעתי מחדש לשמע הסיפורים. חברתי הטובה, שרקה, היא ניצולת שואה וכך גם בעלי. אני כל כך בתוך זה עד כי לפעמים נדמה לי שגם אני הייתי שם. כשדיברו איתי על אנדרטה לזכר ילדי השואה, חשבתי שהדבר שיכול להמחיש בדרך הטובה ביותר את הנושא זה פסל נטורליסטי, שלא זקוק לשום הסבר".

בית "להיות", שמנוהל ע"י הגב' ציפי קיכלר, בעצמה דור שני לניצולי שואה, הינו מרכז חינוכי עירוני לטיפוח תודעת השואה ולקחיה. מאז נחנך לפני 9 שנים פוקדים אותו מדי שנה אלפי ילדים, בני נוער, חיילים ומחנכים במפגשים מרגשים ובלתי אמצעיים עם ניצולי שואה וחסידי אומות העולם, תושבי חולון. בכל מפגש שומעים המבקרים עדויות מפי הניצולים עצמם, כאשר לפני ואחרי העדות משוחחים בדילמות הקשות שהתעוררו באותה תקופה אפלה של האנושות ובלקחים שעלינו להפיק לגבי חיינו היום במדינת ישראל. על פעילותו החינוכית יוצאת הדופן זכה בית "להיות" בפרסים רבים, כשהבולט בהם הוא פרס יד ושם למוסד חינוכי מצטיין.