פנינה תמנו שטה: "זה שגברים רצים מאולפן לאולפן, לא אומר שהם יודעים טוב מאיתנו"

ח"כ פנינה תמנו שטה | צילום: נתן וייל
ח"כ פנינה תמנו שטה | צילום: נתן וייל

מעט מדי אגו, יותר מדי גזענות. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את פנינה תמנו שטה, שרת העלייה והקליטה ומספר 2 ברשימת כחול לבן

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה?
"כאשר נשים מהוות רק חמישית מהממשלה והייצוג שלהן נמוך, גם הסיכויים להיות ראשת ממשלה נמוכים. כדי שיגיעו נשים לתפקיד הזה, אנחנו צריכים לחנך לכך מגיל צעיר, לחשוף נערות ונשים צעירות לזירות הציבוריות, ולהדגיש את יכולתן להיות מנהיגות בשדה הפוליטי".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שיום אחד תהיה כאן ראשת ממשלה?
"בתודעה הציבורית של המדינה הצעירה שלנו, מדברים במונחים של מנהיג. זה נובע גם מגישה של מיליטריזם ומהמלכה של אנשי צבא בכירים, כך שהדרך שלהם סלולה יותר. מה שקרה במהלך השנים בצה"ל, עם הכניסה של נשים לתפקידים קרביים שהיו בעבר נחלת גברים בלבד, הוא הדבר הנכון שהיה צריך לקרות. אני מכירה נשים מעולות בצבא, שהיו יכולות להיות מתמודדות מעולות לתפקיד ראש הממשלה, אבל מה שהתחיל בזירה הצבאית צריך לחלחל גם לזירה הפוליטית. כנשים, אסור לנו להסתפק רק במהות. בגלל שאנחנו עם פחות אגו, אנחנו מוותרות הרבה פעמים במשא ומתן פוליטי, וכך נשים לא נמצאות מספיק במקומות שבהם התפקידים נסגרים. אני לא בעד לשחק את כללי המשחק הגברי, אלא לשנות אותם".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"בעיני פוליטיקאיות רבות, במיוחד צעירות, אתגר האימהות משמעותי מאוד, והן דורשות הרבה מעצמן. ב־2013, כשנכנסתי לתחום הפוליטי, הייתי אימא צעירה לילדה בת שלוש והייתי צריכה לנהל תקרת זכוכית פנימית בתור אימא. את צריכה חוסן אישי כדי לשרוד בזירה קשוחה ולהיות שלמה עם סוג האימהות שלך. מכשול נוסף הוא שאצל גברים יש יותר קליקות גבריות סגורות של 'שמור לי ואשמור לך', ואצלנו הנשים יש פחות. דרך ההתמודדות היא שאם צריך להיות כוחניות, נהיה כוחניות".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה ואיך התמודדת?
"בגלל שיש לי כמה מעגלי זהויות – גם אישה וגם יוצאת אתיופיה, אצלי זה פחות הנשיות, אלא בעיקר היותי בת הקהילה וצבע העור שלי. פעם התקשר ראש המטה של שר מסוים לראש המטה שלי מכיוון שהשר שלו היה זקוק לאישור ממני, ואמר לו: 'לא מהכבוד של השר שלי להרים טלפון לשרה שלך'. האם זה בגלל שאני אישה או בגלל שאני ממוצא אתיופי? בכל מקרה זה מעליב. בהתחלה לא נתתי לו את האישור כי הוא לא יודע לכבד, אבל בסוף הורדתי את האגו. ריחמתי עליו".

"אחד היועצים הפוליטיים הלך לקנות קפה ושאל את אחד היועצים שלי: 'איפה הכושית שלך?'. "כבר שמעתי אמירות כמו 'מסכן בעלך', 'מגיע לבעלך אות כבוד', 'מגיע לו צל"ש'. האם מישהו היה אומר דבר כזה בהקשר הפוך? ברור שלא"

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"אחד היועצים הפוליטיים הלך לקנות קפה ושאל את אחד היועצים שלי: 'איפה הכושית שלך?'. פוליטיקאים יכולים לשאול גם אם אני עובדת בשביל האתיופים. בכל פעם מתדלקים את הגזענות, ולא את הרבגוניות שלי – אישה, בת הקהילה, יהודייה וישראלית. אני עובדת בשביל הישראלים ומייצגת גם את יוצאי אתיופיה. אבל היום כבר יודעים שלא מתעסקים איתי, הפעילות הציבורית היא בדם לבי ואני משקיעה בה כדי לשנות דברים".

מהי האמירה המזלזלת הכי נפוצה ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"כבר שמעתי אמירות כמו 'מסכן בעלך', 'מגיע לבעלך אות כבוד', 'מגיע לו צל"ש'. האם מישהו היה אומר דבר כזה בהקשר הפוך? ברור שלא. בעלי לא מסכן ולא אומלל. הוא פרטנר נהדר, אוהב ותומך, שנותן לי כוח. זה מעורר השראה וככה זה צריך להיות".

מהי התכונה הכי חשובה למי שרוצה להיות ראשת ממשלה?
"מי שרוצה להנהיג, צריכה קודם כל לבוא מאהבת הציבור. רק ככה תהיה לה תחושת שליחות עמוקה של משהו לעבוד למענו. וכמובן, לא לוותר על הנשיות ולהיות מישהי שאת לא, אלא לשמור על האיזונים הנכונים".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני רגישה מאוד, אבל היום אני לא מתנצלת על כך, ומבינה שזה בסדר שאני מזילה דמעות. הייתי רוצה שתהיה לי קצת יותר קשיחות, למרות שהמשפחה שלי אומרת שאם לא הייתי רגישה, העבודה שלי הייתה פחות טובה".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"כדאי למלא תפקידים ביצועיים בציבוריות הישראלית, להכיר היטב את החברה הישראלית על כל הגוונים שלה ועל כל הצרכים שלה. במסגרת התפקידים האלה חשוב לא לברוח מנושאים כלכליים, שהם לכאורה תחום של גברים. צריך לאזן תפקידים של חינוך ורווחה לצד כלכלה וביטחון, ולדעת שאין תפקידים שאנחנו לא יכולות ללמוד. זה שגברים שרק קפצו למים רצים מאולפן לאולפן, לא אומר שהם יודעים טוב מאיתנו".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"לכולם יש אימא, אחות, אישה או בת. הם יודעים שלאישה יש תפיסת מנהיגות רחבה יותר, מכילה, נכונה ועם אספקטים רבים".

ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"מה שנכון לאינטרס הגברי, נכון גם לאינטרס הנשי".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה