עאידה תומא סלימאן: "נשים לא צריכות להיות כוחניות בשביל להתקדם"

עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום
עאידה תומא סלימאן. צילום: יונתן בלום

הח"כיות השוביניסטיות והגברים שכופים את עצמם מבחינה פוליטית על נשים. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את עאידה תומא סלימאן, מספר 4 במפלגת הרשימה המשותפת

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה?
"אני חושבת שהמבנה החברתי הישראלי, בצד השתלטות הכוחנות, המיליטריזציה והפטריארכיה, לא מאפשרים חשיבה ובחירה רציונליות. הימין, שהוא שמרני יותר ומאמין בהמשך הכיבוש, רואה במבנה הכוח דבר עיקרי. התפיסה הזאת לא כוללת נשים כמי שיכולות לייצג ולמשול, וגם השמאל עדיין מחפש את הגנרלים. התפיסה הביטחונית עדיין רווחת, וזה מהווה מכשול עיקרי".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"כל התפיסה צריכה להשתנות. צריכה להיות תפיסה אזרחית, שמאמינה בשוויון בין המינים, והיא צריכה לחלחל בתוך החברה ובממסד, ולאפשר לאישה להיות מנהיגה ולהוביל".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"אני לא מסכימה עם התפיסה שנשים הן 'חבילה אחת'. יש הרבה פוליטיקאיות שדווקא משתמשות במנגנון הפטריארכי כדי להתקדם ולהיות חלק מהמנגנון הזה, שבראשו גבר. תמיד יש ניסיון לכפות על נשים את צורת ההתנהלות המקובלת בעולם הפוליטי הגברי, הכוחני, ולעתים אכזרי. אם אישה לא מאמצת את הסגנון הזה, זהו מכשול גדול עבורה והיא לא תוכל להתקדם. כשהגעתי לפוליטיקה, אמרתי משפט שאני עדיין עומדת מאחוריו: 'באתי לפוליטיקה כדי לשנות ולא כדי להשתנות'. נשים לא צריכות להשתנות ולהיות גבריות וכוחניות כדי להתקדם, הן צריכות להוות דוגמה אחרת בפני העולם הפוליטי הקיים ובפני הציבור ולהציג אלטרנטיבה. זה לוקח זמן אבל האמון נבנה יותר לעומק כלפי אותן נשים".

"המבנה החברתי הישראלי לא מאפשרים חשיבה ובחירה רציונליות. הימין, שהוא שמרני יותר ומאמין בהמשך הכיבוש, רואה במבנה הכוח דבר עיקרי.התפיסה הזאת לא כוללת נשים כמי שיכולות לייצג ולמשול, וגם השמאל עדיין מחפש את הגנרלים"

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"מתי לא", היא צוחקת. "זהו מאבק יומיומי. אני פעילה פוליטית מגיל 17, וכיום אני בת 56. בשנה השנייה שלי באוניברסיטה, כשהציעו לי להתמודד על תפקיד יו"ר ועד הסטודנטים הערבים, עלתה השאלה מי יבחר בנו אם תעמוד בראש אישה. כך היה גם כשהציעו אותי לתפקיד יו"ר ועדת המעקב העליונה, האישה הערביה הראשונה שמועמדת לתפקיד מבין 45 גברים. עד היום, כל יום הוא רצוף מכשולים והתייחסות להיותך אישה ולא לדברים שאת אומרת. אבל אני מי שאני, ואני שמה פס ומקבלת את הכוח שלי מהעקרונות שלי ומהעמידה האיתנה שלי".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"כבר עברתי את השלב שבו מישהו יגיד לי משהו מקטין, או שיכול להיות שבגלל שכל הדיבורים האלה לא עושים עליי רושם, אני לא זוכרת אותם. אם הייתי זוכרת, לא הייתי מתקדמת לשום מקום".

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"יש כמה: 'את קשוחה מדי', 'אולי אם היית פחות גברית', 'לא להאמין שהיא אישה'".

"אומרים לי: 'את אישה מדהימה, הלוואי והיו ממנים אותך לשרת חינוך או רווחה', כאילו שאני פחות משדרת שאני יכולה לעסוק בביטחון. למה? יכולתי להיות ראשת ממשלה נהדרת, אם זה היה אפשרי. אגו לא חסר לי וגם לא ביטחון"

מהי התכונה הכי חשובה למי שרוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני חושבת שמדובר בהשקפת עולם ולא בתכונה, כי חלק מהחלוקה המגדרית היא בתכונות. כאילו גברים הם קשוחים, חכמים ויודעים להתנהל במרחב; ונשים הן עדינות ואוהבות. האידאולוגיה והשקפת העולם הן מה שקובע".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני ערביה, את חושבת שתהיה ראשת ממשלה ערביה? אומרים לי: 'את אישה מדהימה, הלוואי והיו ממנים אותך לשרת חינוך או רווחה', כאילו שאני פחות משדרת שאני יכולה לעסוק בביטחון. למה? יכולתי להיות ראשת ממשלה נהדרת, אם זה היה אפשרי. אגו לא חסר לי וגם לא ביטחון".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"אם יש לאישה היסטוריה כח"כית, זה יעזור. כדי ללמוד איך הדברים מתנהלים, אישה צריכה להיות חלק ממפלגה מובילה, להתבלט, להוכיח שהיא מנהיגה ושיש לה חזון ומשנה סדורה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"לא יודעת אם זהו אינטרס גברי, אבל זהו אינטרס חברתי של כלל האוכלוסייה שרוצה לחיות בחברה שוויונית, שנותנת הזדמנות לכלל האזרחים".

ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"האינטרס האמיתי הוא שנגיע למצב שבו לכולם תהיה הזדמנות שוויונית, כולל לנשים בתפקיד ראשת ממשלה. אבל זה לא עניין של נשים וגברים. אם תהיה ראשת ממשלה עם השקפת עולם ימנית קיצונית, מצב הנשים יתדרדר. אני בעד אחווה נשית, אבל במקרה כזה אעדיף גבר בתור ראש ממשלה, כמו איימן עודה. חצאית או מכנסיים, זה לא מה שקובע. אותו דבר לגבי פוליטיקאיות בימין שמתנהלות באגרסיביות ושוביניזם, בסוף לא באמת אכפת לי אם אלה הן או ביבי".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה