ספרים חדשים

לא זזים מהמזגן: 9 ספרים להעביר איתם את אוגוסט

איש שמגלה שצמח לו זנב, בן שיוצא לחפש את אביו שנעלם, אישה שאורזת את לבה השבור ממות אימה ומגירושיה ויוצאת לאי באוקיינוס הדרומי ועוד

88 שיתופים | 132 צפיות

זנב

קופירייטר תל אביבי מוכשר מגלה יום אחד שצמח לו זנב. ממש זנב – חייתי, פרוותי ובולט. בהתחלה הוא נתקף בושה, אחר כך פניקה, אבל אז הוא מחליט לעשות מה שהוא יודע הכי טוב והוגה רעיון שיווקי שנועד להציל אותו מכלימתו. בשפה משעשעת, מלהטטת ואינטליגנטית כאחד המרמזת על שורשיה התרבותיים של המחברת המוכשרת (ניחוש שלי: חיבה אובססיבית למאיר אריאל) היא מציבה בפנינו מראה ברורה אבל בהחלט לא שיפוטית, המשקפת את כניעתנו היומיומית למניפולציות שיווקיות פשוטות. ספר נהדר שיעביר בחיוך ובחדווה את החום הגדול שמפתיע אותנו בכל שנה מחדש. מומלץ מאוד.

.

ההמצאה המדהימה של אבא

כמו רוב הילדים גם עמרי רוצה כלב אבל ההורים שלו פחות. בינתיים אבא מציע להמציא עבורו משרוקית שקוראת לכלבים אבל ההמצאה הזאת עולה בסופו של דבר על כל דמיון ומאפשרת הרבה יותר מזה. היינו מגלים יותר אבל זה חייב להישאר סוד כמוס כמובן. ההמצאה המדהימה של אבא הוא ספר מעניין ורב דימיון המלווה באיורים מקסימים.

איה 50

בעיר קטנה בצפון ילדה הופכת לנערה, נערה יוצאת מהארון, נערה הופכת לאישה. החיים כפי שסיפרה אותם נעה כ"ץ, האישה שמאחורי קומיקס הציפורים הנהדר, שבקרוב גם ייצא בספר. באיורים נהדרים וברגישות לרגעים הקטנים מספרת כ"ץ על חייה, כשהיא נפרדת מהבית שבו גדלה ברחוב איה 50, העומד למכירה. בכישרון סיפורי היא משחזרת ברגש ובהומור את זכרונותיה. 

מתבגרת באהבה

זוכרות את מ־12 עד 16 המיתולוגי? אז באמת הגיע הזמן לאחד כזה עדכני. מתבגרת באהבה הוא מדריך שימושי לשנות ההתבגרות ומטרתו ללמד את סודות הגוף ולחזק את הביטחון העצמי. הוא עוסק בנושאים רבים: שינויים בגוף, המחזור החודשי, הקשר עם חברות, מצבי רוח, תכנים ברשת, בנים ובנות, דימוי גוף, הטרדות מיניות ועוד ושזורות בו אמרות מהתרבות היהודית והישראלית. הכותבת היא עובדת סוציאלית, מנחה ל"מודעות לפוריות", מנחת נוער, מורים והורים לחינוך למיניות בריאה. המתבגרת שעיינה בספר דיווחה שנהנתה לקרוא חלקים ממנו על פי הנושאים שעניינו אותה והיא בהחלט ממליצה לדפדף בו. אימה של המתבגרת התרשמה שהספר מתאים יותר לאימהות של המתבגרות והוא מספק תובנות מועילות המסבירות איך לגשת לבת לשיחה על מין ומיניות ובכל הנוגע לקשר אימהות־בנות, היא גם אהבה את האיורים היפים המלווים את הספר.

חיטריפ

גדעון מרשל, שהאשים את עצמו במות חברו הטוב במלחמת לבנון הראשונה והתקשה לחזור לחיים נורמטיביים, טייל בקיץ של 1999 בדרום ארצות הברית ונעלם כאילו בלעה אותו האדמה. אשתו שקעה בדיכאון ובנם, שבימי נעוריו מצא מזור ונחמה במחברת שהותיר אחריו אביו, מנסה בבגרותו להתחקות אחר עקבותיו. בעקבות התקף פסיכוטי מתערער עוד יותר עולמו של הבן והוא יוצא למסע משלו בארצות הברית, באוטו גלידה ובדרכים אחרות. חיטריפ הוא ספר מצוין וברור שהכותב, מייסד ומנכ"ל "הקול שבפנים" המספק שירות תמיכה ביתי למשפחות של צעירים במשברים נפשיים כמו דיכאון, חרדה, סכיזופרניה ופסיכוזה, מיומן היטב הן בקריאה, הן בכתיבה והן בעולם של אנשים שחוו חוויות קיצוניות וטראומות נפשיות. מומלץ בחום.

השבוי ואשת השבוי

ביוני 1970 נפל הטייס רמי הרפז בשבי המצרי. רעייתו נורית ושני ילדיו הקטנים קיבלו את הבשורה. נורית הייתה בהיריון מתקדם שלמרבה ההפתעה הסתיים בלידת תאומות. בהתחלה היה רמי בבידוד ואחרי כמה חודשים הצטרף לשבויים ישראלים נוספים, קבוצת השבויים שתרגמו את הספר "ההוביט" לעברית. הם גם סרגו, פיסלו, קראו אלפי ספרים, עשו ספורט ובעיקר שמרו על צלם אנוש. אחרי שלוש שנים בשבי חזר רמי הביתה, הוא שמע מנורית שאחיה יורם, טייס גם הוא, נפל במלחמת יום הכיפורים וכך גם רבים מחבריו. לאחר שובו מהשבי נולד ארז, ילד התקווה, שהפך לספורטאי וחייל מצטיין ומת באמצע טיול בבוליביה. השבוי ואשת השבוי משלב את הסיפור כפי שסיפר אותו רמי יחד עם קטעי יומן של נורית. הוא מבטא את תפיסת החיים של רמי שבבסיסה התובנה "אם אין אני לי מי לי" יחד עם מציאת דרך להתמודד עם המציאות ולתת לה משמעות גם בתנאים קשים. לא פחות מאלה מרשימים חוסנה וגבורתה של נורית, אישה חכמה, מפוקחת שיודעת למצוא פתרונות לבעיות ולאתגרים ולהתמודד עם משברים שלא מפסיקים לצוץ. ספר מרתק ורב השראה שיש בו גם הרבה שמחה.

תכתוב תרוויח

הכתיבה היא חלק מחיינו אם נרצה בכך או לא. רוב התקשורת היומיומית שלנו עם העולם כיום מבוססת על כתיבה: ברשתות החברתיות, בווטסאפ, באימייל, בעניינים פרטיים או בענייני עבודה. רבים גם כותבים טקסטים שיווקיים, עבור עצמם או עבור אחרים. תכתוב תרוויח הוא מדריך מצוין שעוזר לכתוב טוב יותר. הוא מסביר איך להתחיל, מה כדאי לכתוב ומה אסור, איך לכתוב שיווקי יותר, אינפורמטיבי ומניע לפעולה. הוא אפילו מציע איך לכתוב כשממש אין חשק אבל צריך. המון דוגמאות מאירות עיניים הופכות את הספר הזה לכלי עזר חשוב לכל מי שחי כאן בינינו ואהבתי במיוחד את ההתייחסות לעורכי הדין שפעמים רבות עושים סלט שלם בשפה, הן העברית והן הארמית, שהיא כידוע שפת אימם.

אִי M

"אדם חווה עצמו כשמש במרכז היקום בעוד אינו אלא צל בהזיותיו של אחר", כך פותחת חוקרת התרבות פרופ' חביבה פדיה את הרומן הראשון שלה. הגיבורה, אלינור, משאירה מאחוריה את הריסות חייה, אורזת בזהירות את לֺיבה השבור ממות אימה ומגירושיה, ויוצאת אל עבר אי M באוקיינוס הדרומי, כחלק ממשימת מחקר גנטית־אנתרופולוגית שהיא נשלחת לעשות. משפט הפתיחה המהורהר הזה מהדהד לאורך כל המסע שלה, שארוז בצורה של יומן מחקר עם ראשי פרקים כמו "גנאלוגיה של אמהות" ו"נשיות כברירת מחדל של הטבע", אך מתגלה במהרה כפאזל פיוטי ומעורר מחשבה של נפש חבולה. אחד הספרים היפים והמרגשים שראו אור בשנה האחרונה.

וירג'יניה

התמוטטות עצבים, חשד להפרעה דו־קוטבית, ממי־אישיוז, גילוי עריות ונטייה לדיכאון – אם היא לא הייתה שמה קץ לחייה, וירג'יניה וולף הייתה הופכת בקלות לחלום הרטוב של כל מלהק ריאליטי. למזלה, לפחות הרעה החולה הזאת נחסכה ממנה. למזלנו, כל זה התנקז לרומן ביוגרפי מרתק על אודות חייה ומותה של אחת הסופרות המודרניות החשובות של המאה ה־20 ("המגדלור", "חדר משלך"). הצצה מדומיינת אך מבוססת מציאות אל נפשה המהורהרת והמעורערת של הילדה שכעסה על אימה שאמרה לה כי "ילדות לא אמורות לשאול כל כך הרבה שאלות", וצמחה לכדי תשובה מוחצת עבור כל מי שתוהה מדוע צריך פמיניזם בעולם.