סטיקרים פורנוגרפיים בוואטסאפ של הילדים שלכם – מה עושים נגד זה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הסטיקרים בוואטסאפ, שהתחילו מדברים חמודים ומצחיקים, התדרדרו במהירות מפליאה לפורנוגרפיה בוטה ואלימה. וכן, גם ילדים ביסודי נחשפים לזה

88 שיתופים | 132 צפיות

אם אתם הורים בגיל מסוים, את הסטיקר הראשון שקיבלתם בוואטסאפ קיבלתם כנראה מאחד הילדים שלכם. הסטיקר הזה היה חמוד ואולי גם מצחיק ומאז יוצא שאתם מנהלים עם הילדים שיחות שלמות בוואטסאפ שמורכבות רק מסטיקרים (סתם רעיון שעלה לי בראש ולגמרי לא משהו שאני לגמרי עושה עם הילדים הפרטיים שלי). כי זה לא שאתם הורים מנותקים, אתם הרי יודעים בדיוק איפה אתם ואיפה הילדים שלכם חיים. ובגלל זה, כשנתתם לילד שלכם סמארטפון, לא הסתפקתם באזהרות עלומות מפני התכנים שעלולים להגיע אליו באמצעותו, אלא גם שמתם על הטלפון תוכנת סינון לאפליקציות ותוכן בעייתי. כי בכל זאת, אנחנו כמעט שני עשורים בתוך המאה ה-21 וגם אתם במסכים שלכם כל היום, אז אתם יודעים בדיוק מה קורה שם, נכון? לא בטוח.

אם תעיפו מבט מעמיק בוואטסאפ של הילדים שלכם, יש סיכוי לא קטן שתופתעו לגלות מה נהיה מהסטיקרים, שעכשיו הם הרבה פחות חמודים משהיו כשוואטסאפ השיקה את הקונספט לפני כשנה. אצלכם בטלפון הם אולי מקסימום הידרדרו מברכת שנה טובה לדמותו של היטלר המתווה בידיו צורת לב, אבל אצל הילדים שלכם זה הרבה יותר גרוע. זה התחיל מסטיקרים עם תוכן מיני מרומז והסלים במהירות מפליאה לתוכן מיני מפורש ומיד אחר כך גם לתוכן מיני בוטה ופורנוגרפיה קשה של ממש; וכל זה בטלפונים של הילדים שלכם.

התחילו כמשהו חמוד. סטיקרים בוואטסאפ
התחילו כמשהו חמוד. סטיקרים בוואטסאפ

שלומית הברון, מנכ"לית משותפת של המיזם החברתי לחינוך מיני "מידע אמין על מין", לא ממש הופתעה. כחלק מתפקידה היא וסנדי בשרטי, שותפתה לניהול המיזם, פוגשות המון ילדים ומתבגרים בהרצאות שהן מקיימות בבתי הספר והן נמצאות בקשר תמידי עם הורים וצוותים חינוכיים, בפניהם הן גם מרצות. בנוסף, במסגרת המיזם מתחזקות השתיים נוכחות אונליין מסיבית בפינות הכי חשוכות של האינטרנט כך שהן נחשפו לתופעה עם תחילתה.

>> איך לדבר עם ילדים ומתבגרים על אונס?
>> המדריך המלא לטיפול בחרדות ילדים

מתי זה התחיל? ובכן, מההתחלה. "מהרגע שהסטיקרים הפכו לנפוצים, הגיעו הסטיקרים הפורנוגרפיים", מסבירה הברון, "זה היה מיידי לגמרי". הברון לא הופתעה מהמהירות שהסטיקרים האלו הגיעו לילדים; זה העולם בו היא חיה. כלומר, זה העולם בו אנחנו חיים. מה שכן הפתיע אפילו את הברון, ששוחה למחייתה בסחלה שכולנו מעדיפים להדחיק, זה כמה מהר זה התדרדר. "זה התחיל מסטיקרים עם טקסטים שוביניסטיים בוטים בעלי תוכן מיני מגעיל אך מרומז, והסלים ברגע לתוכן מיני מפורש ומשם לפורנוגרפיה בוטה ואלימה", היא אומרת.

בתפיסה הערכית של הילדים לשלוח סטיקר בעל תוכן פורנוגרפי קשה זה לא לשלוח כמו לשלוח פורנו

העברת תוכן פורנוגרפי בוואטסאפ היא לא איזו תופעה חדשה. כל מי שנכנס לאתר חדשות בשנים האחרונות או אפילו קיבל פוש מאתר חדשות שגרם לו להחליט לא להיכנס לשם שוב לעולם, יודע שאנשים, וגם מתבגרים (ולעתים גם ילדים), מעבירים פורנוגרפיה אחד לשני; אבל זה לא אותו דבר. "כשילדים ומתבגרים מעבירים פורנוגרפיה אחד לשני", אומרת הברון, "הם עושים את זה כחטא. הם עושים את זה כדי לצחוק, הם עושים את זה כדי להגעיל, לעתים הם עושים את זה כדי להשפיל, אבל הם תמיד עושים את זה כהתרסה. אבל בתפיסה הערכית שלהם לשלוח סטיקר בעל תוכן פורנוגרפי קשה זה לא כמו לשלוח פורנו". 

אצל חלקם לשלוח סטיקר פורנוגרפי נתפס כסוג של בדיחה, ואצל אחרים הוא נתפס כסתם דיבור בוטה, כמו, נגיד, לקלל. "זה קל ערך יותר", מסבירה הברון, "משהו שעדיין מגעיל, אבל לא משהו שלא ייעשה. לשלוח סטיקר עם תמונת פין בוטה לא נתפס אצלם כאילו שלחו דיק-פיק, למרות שמבחינת מי שקיבל את זה אין שום הבדל". אבל למי שיושב בצד השני ממש לא משנה למי מחובר הפין שהופיע בוואטסאפ שלו עכשיו, הוא פשוט נחשף לתוכן מיני בוטה בעל כורחו.

"טוב", אתם אומרים לעצמכם עכשיו כדי לנשום באופן קצת יותר סדיר, "הילד שלי עדיין ביסודי, אין מצב שהוא מקבל כאלה סטיקרים", אבל הברון מזהירה שהתופעה לא מוגבלת למתבגרים בלבד. "ההנחה שלי היא שילדים חשופים לזה מעצם זה שיש להם וואטסאפ. זאת אומרת, אם יש לך וואטסאפ, הסבירות שתקבלי את זה קיימת. בחלק מהמקומות היא תהיה יותר גבוהה, בחלק מהמקומות היא תהיה יותר נמוכה, אבל אני מאמינה שבסופו של דבר אין מצב שיש קבוצת וואטסאפ של ילדים שזה לא התגלגל אליה בדרך כזו או אחרת".

אז מה עושים?

יש מה לעשות, אומרת הברון. ואפילו לא מעט. קודם כל, לדחות את גיל הכניסה לוואטסאפ ככל האפשר. מיזמים כמו "תנו לגדול בשקט" מעודדים הורים לרכוש באופן מרוכז עבור ילדיהם שבגיל יסודי טלפונים טיפשים, נטולי וואטסאפ. דבר שני, וחשוב הרבה יותר, לדבר. כשמדובר בילדים בגיל היסודי, פשוט להסביר להם שיש באינטרנט תכנים שמתאימים להם ותכנים שלא מתאימים להם, ולהגיד שאתם לא מרשים שייחשפו לתכנים שלא מתאימים להם. איך אומרים את זה? הברון מסבירה איך להסביר: "כל מה שמכיל אלימות או עירום, שרואים בו אנשים עירומים או חצי עירומים, שרואים פין, פות, ישבן או שדיים חשופים; כל תוכן שנועד להעליב מישהו אחר, כל סטיקר שאתם מרגישים נבוכים בגללו, שמגעיל אתכם או שעושה לכם הרגשה לא נעימה בבטן – שלחו לנו, אל תעבירו הלאה ומחקו אותו. אני יודעת שזה מעניין, אני יודעת שזה מסקרן, אבל אני לא מרשה לראות את זה". הברון גם מציעה להחתים את הילדים על חוזה קצר המפרט את עקרונות השימוש המוסכמים בסמארטפון: לא רק תכנים, אלא גם זמני שימוש, הגבלות וכו'. 

חשוב לנסות לייצר אצלם חשיבה ביקורתית, שבבסיסה ההבנה שגם אם בעיניהם זה מצחיק, יש אנשים שיחשבו שזה פוגעני

בגילאי החטיבה והתיכון זה כבר יותר מורכב, אבל לא פחות חשוב לפתוח ערוץ שיח בנושא, אומרת הברון. פשוט להגיד שקראתם כתבה על סטיקרים נורא בוטים בוואטסאפ ולבקש לראות אותם, ומכאן לפתוח דיון: לשאול את המתבגרים שלכם למה זה מצחיק או לא מצחיק לדעתם, ולנסות לברר האם הם חושבים שחבריהם שנמצאים בצד המקבל של הסטיקרים האלה גם חושבים שזה מצחיק. "חשוב לנסות לייצר אצלם חשיבה ביקורתית, שבבסיסה ההבנה שגם אם בעיניהם זה מצחיק, יש אנשים שיחשבו שזה פוגעני". הברון מציעה גם לקחת את השיחה למקום של אחריות, שיקל על המתבגרים לראות מה עשוי להיות פוגעני בסיטואציה. "למשל, לשאול אותם איך הם היו מרגישים אם אחיהם הקטן שלומד בכיתה ג' היה מקבל כזה סטיקר", היא מסבירה. 

מלבד זה מציעה הברון להורים גם לתקשר לילדים את הרגשות שלהם עצמם בעניין, בלי לחשוש שייתפסו כזקנים שלא מבינים כלום. "בעיניי זה מגעיל, ואני יודעת שזה נתפס ככה גם אצל ילדים ומתבגרים רבים אחרים. הדרך הכי טובה היא פשוט לתקשר את הרגשות האלו לילדים שלנו ולומר להם, למשל, שלא היינו רוצים שזו תהיה הפעם הראשונה שהם יראו פין או פות של אדם אחר, ושהיינו רוצים לקוות שהפעם הראשונה שזה יקרה תהיה עם בן או בת הזוג שלהם". נשמע מורכב? "פשוט תגידו את האמת", מציעה הברון, " ותהיו גלויים, כי ילדים לא לומדים מסאבטקסט. תגידו שאתם יודעים שזה מורכב, אבל זה מטריד אתכם ולא נעים לכם ותסבירו למה. השיחה כבר תמשיך משם".

עדיין נבוכים או לא בטוחים איך להתחיל את השיחה? עוד מידע מחכה לכם באתר מידע אמין על מין