סודות המשחק של מיה בכר

מיה בכר | צילום: נעם בן גוריון
מיה בכר | צילום: נעם בן גוריון

מיה בכר חיה את עולם המשחק מאז שהיתה ילדה קטנה. בשנת 2010 היא התחילה ללמד משחק ומאז פוקדים את הסטודיו שלה תלמידים מכל הארץ שרוצים לפתח ולטפח את כישורי העמידה שלהם מול קהל ומצלמה

88 שיתופים | 132 צפיות

פעם, לא מזמן, מעטים היו אלה שנדרשו לעמוד מול קהל או מצלמה ולדבר. זה מסוג הדברים שהיו שמורים למנכ"לים, מרצים מכובדים או שחקנים ואמנים. ואז הגיע הטלפון הנייד והרשתות החברתיות ואיתם תרבות כוכבי הרשת ומובילי דעה.

מפה לשם עם קצת עזרה מתקופת הקורונה שהכניסה את המצלמה לחיינו, נולד צורך לפתח מיומנות שלמה שלא כולם יודעים איך להסתדר איתה. 

וזה בטח לא נגמר ביוטיוב ובטיקטוק. היום ברור וידוע לכולם שעמידה מול קהל היא כבר לא עניין של מותרות אלא חלק מחיי כולנו –  עורכי דין, אנשי שיווק, בעלי עסקים, רופאים, והרשימה עוד ארוכה, וכולם זקוקים לעזרה בשיפור מיומנות ההופעה שלהם מול קהל ומצלמה. 

בדיוק עבור הקהל הזה פתחה מיה בכר את הסטודיו שלה למשחק ואמנות ההופעה. מיה, שחקנית בינלאומית ומנטורית בתחום, מביאה כלים מעולם המשחק לסדנאות שהיא מנחה. "לסטודיו שלי מגיעים גם חבר'ה שרוצים להיות שחקנים ורוצים להתכונן לבתי הספר התלת שנתיים", מספרת מיה, "אבל רוב התלמידים שלי מגיעים מחוץ לעולם המשחק: מרצים, מנכ"לים, הייטקיסטים, יזמים, אנשי חינוך, אמנים ומי לא. 

"אני משתמשת בכלים שעולם המשחק מציע כדי לעזור לאנשים להרגיש טוב מול קהל ומצלמה; להרגיש נינוחים, חופשיים ואותנטיים. מרגש אותי מה שהתהליך עושה לאנשים, גם כאלה שממבט ראשון יכולת לומר עליהם ש"מה להם ולקהל", ופוף…ברגע שהם מתמסרים לתהליך קורה הקסם, זה ממש טריפ"

מיה, ילידת ירושלים המתגוררת כיום עם בן זוגה ושלושת ילדיהם בתל אביב, חיה את עולם המשחק מאז שהיתה ילדה קטנה. "בגיל שמונה התחלתי לשיר במקהלת ילדים מקצועית איתה הופענו כל הזמן בארץ ובחו"ל". כנערה למדה בתיכון לאמנויות ולאחר שסיימה את לימודיה בבית הספר למשחק של ניסן נתיב דיבבה במשך שנים עשרות סרטים מצוירים בעברית ובצרפתית, שפת האם שלה.

ואז הגיעה הצעה ששינתה את מסלול חייה, כשהמסע שלה בעולם המשחק לקח אותה על פני יבשות: "נבחרתי לשחק בהצגת יחיד במשך חמש שנים. הופעתי עם ההצגה בצרפת, בלגיה, שוויץ ועוד מדינות דוברות צרפתית, עם למעלה מ – 450 הצגות". הצגת היחיד הכובשת "נקודת אור" של היוצרת פטריסיה אודונובן מתיאטרון הקרון בירושלים, נרכשה על ידי משרד התרבות הצרפתי, "ואני נבחרתי להוביל אותה שם. ההצגה מספרת על החיים האמיתיים של לואי ברייל שהמציא בגיל 15 את כתב הברייל לעיוורים". 

מיה בכר | צילום: נעם בן גוריון
מיה בכר | צילום: נעם בן גוריון

לאחר חמש שנים באירופה עברה לניו יורק, שם שהתה שלוש שנים. בניו יורק השתקעה בסצנת התיאטרון התוססת והתנסתה גם בהפקה, במשחק, בימוי, קריינות ודיבוב. בסוף 2006 חזרה לארץ, השתתפה בהצגה בתיאטרונטו ובהצגות פרינג' רבות אחרות ויצרה שירים שהתברגו בפלייליסט בתחנות רדיו שונות, אותם עיבד הפסנתרן יניב טובנהוז. 

בשנת 2010 התחילה מיה ללמד משחק ומאז, מבלי שהתכוונה לכך, הפך הסטודיו שלה לסטודיו מוערך ובעל שם, אותו פוקדים תלמידים מכל הארץ אשר רוצים לפתח ולטפח את כישורי העמידה שלהם מול קהל ומצלמה.

סדנאות משחק ועמידה מול קהל – לא רק לשחקנים 

הסדנאות שמתקיימות בסטודיו של מיה בכר לא מיועדות רק למי שמעוניינים לפצוח בקריירת משחק. הסדנאות מציידות את המשתתפים בכלים יסודיים לשיפור הביטחון העצמי מול קהל, על כל סוגיו. 

הן מלמדות את המשתתפים לצאת מאזור הנוחות שלהם, לצבור ביטחון, להעצים את הנוכחות שלהם מול קהל ןמצלמה ומכך גם את הכריזמה.

"לא דמיינתי שזה יהפוך להיות הכיוון שלי ובטח לא לכל כך הרבה שנים", היא מספרת, "אבל חשתי צורך עמוק לתרום לתעשייה בדרך אחרת, במיוחד באתגרים העומדים בפני שחקנים בעולם שמשתנה כל הזמן". 

היום מיה מודה שהתחילה ללמד בזכות חוכמתה של אימה, שאמרה לה שוב ושוב שזאת זכות ללמד. "משנת 2010 ועד היום לימדתי מעל 1,200 תלמידים. תוך כדי תנועה גיליתי כמה הכלים מעולם המשחק רלוונטיים לחייהם, גם אם הם מגיעים ממקצועות מגוונים ושונים לחלוטין. הגיעה אלי למשל מורת דרך שהייתה משותקת מפחד קהל. עד כדי כך שלא הייתה מסוגלת לקבל עבודות שהציעו לה. היא סיימה את הסדנא והפכה לחיית במה של ממש". 

יש כל כך הרבה סיפורים כאלה. לפעמים יוצא לי לפגוש תלמיד או תלמידה ברחוב, שנים אחרי שסיימו את הסדנא, והם מספרים לי סיפורים שגורמים לי לצמרמורות של ממש, זה מרגש ומספק בטירוף.

אפשר לשלב את הסדנא גם בתוך מירוץ החיים התובעני

הסדנאות הן בקבוצות של 12-16 משתתפים, בנות שלוש שעות אחת לשבוע.

בסדנא יש מקום חשוב לעבודה על הקשבה, שחרור, גמישות, אילתור, שליפה מהמותן, עבודה על דמויות שונות והיכולת להתחבר אליהן דווקא ממקום אותנטי ומחובר, הכרת שפת הגוף, עבודה על טקסט, היכרות עם עולם המצלמה,

והמטרה היא ללמוד להשתחרר, להיות אותנטיים וחופשיים מול אנשים ובעיקר להפיק מזה הנאה גדולה ועוצמה.

"מגיעים אנשים מרקעים שונים ומגוונים, שמחפשים חופש, צמיחה וביטוי עצמי בכל הקשור להופעה מול קהל ומצלמה". 

מיה בכר מאמינה בפתיחת מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד על ידי פיתוח יכולות הקשבה, חיבור לעצמי, פיתוח הדמיון, הביטוי הרגשי, הכרת שפת הגוף, הניתוח הטקסטואלי והיכולת להתחבר לטקסט על ידי יצירת חיבור אישי ומכך הבעה אותנטית, מרגשת ויצירת כריזמה סוחפת. 

"דרך מאות התלמידים שלי אני מבינה בכל פעם מחדש באיזה כלי עוצמתי זכיתי לחלוק עם תלמידיי, ואיך לימודי משחק לכל אדם מכל תחום בעולם יכולים לעזור לו/ה להשתחרר, להתעצם, לדעת להתבטא, להתחבר לעצמו/ה, לגלות את עצמו/ה". 

זאת זכות ענקית ועל הדרך מזין, מפתח ומצמיח אותי כשחקנית וכיוצרת בעצמי…

עונת הסדנאות של מיה לשנת 23/24 נפתחת מייד אחרי החגים, כנסו לאתר או התקשרו לעוד פרטים
קישור לאתר:  www.mayastage.co.il
טלפון: 0528975961

צילום וידאו: עופר עברי

* הכתבה בשיתוף מיה בכר.