מיקי מוכתר: "הילדים הקטנים שלנו מופקרים"

מיקי מוכתר | צילום: אושר פשינסקי
מיקי מוכתר | צילום: אושר פשינסקי

כוכבת הילדים מיקי מוכתר מובילה את מאבק ההורים בדרישה לפיקוח על מעונות היום והמשפחתונים. "מבחינתי זה פרויקט חיי. זה לא פוטוגני כמו עוד קמפיין, אבל חשוב פי כמה"

88 שיתופים | 132 צפיות

"צפיתי בסרטון המזעזע מגן הילדים של כרמל מעודה מראש העין ולא האמנתי למראה עיניי. ילד קטן, חסר ישע, בן שנתיים בסך הכול, יושב קשור לכיסא בידיו וברגליו, צופה בעיניים כלות בילדים שמקבלים אוכל, מתחנן וצועק שהוא רעב ורוצה לאכול אבל לגננת זה לא מזיז, היא משאירה אותו קשור ורעב". כוכבת הילדים מיקי מוכתר, שצפתה בסרטון כולו, גם בחלקים שלא הגיעו לתקשורת, הייתה מזועזעת עד עמקי נשמתה. "אי אפשר לשתוק מול ילד קשור ורעב. כמו גם מול ילד שמכסים את ראשו בשמיכה ויושבים עליו, ועוד כהנה וכהנה סיפורי זוועה בגנים ובמשפחתונים. זוהי שואה. כן, בישראל של שנת 2019 מתרחשת מול עינינו שואה ומישהו בממשלה חייב להתעורר". 

"מול עיניי ראיתי איך הילדים הקטנים שלנו מופקרים. זה הרצח המזעזע של הפעוטה יסמין ונטה בת השנה וחודשיים שאינה סקיבנקו, הסייעת בגן, טלטלה אותה וחנקה אותה למוות, וזו ההתעללות של ציפי דוד ושל כרמל מעודה. זה תפס אותי חזק בבטן, בכיתי, כאבתי. מי שמתעלל בחסרי ישע הוא השטן בהתגלמותו. לא יכולתי לעבור על זה לסדר היום". 

בשלב ראשון העלתה מיקי פוסטים נוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם שלה שהגיעו לאלפים רבים של עוקבים. בהמשך יצרה קשר עם ההורים מראש העין, הגיעה איתם לבית המשפט לדיון בהארכת המעצר של הגננת המתעללת והחליטה להצטרף למאבק: "יש לי כוח ביד. אז נכון שזה לא פוטוגני כמו עוד קמפיין, אבל הוא חשוב פי כמה. ואת הבמה שלי אני גם מנצלת עם השופר שיש לי לצעוק את הצעקה של הילדים הקטנים שלנו. הגענו לרגע האמת. לא נשב מהצד ונמתין שעוד נפש של ילד תיפצע. אני רוצה להאמין שאני חיה במדינה שהממשלה שלה, המופקדת על הדאגה להם, תעשה סוף סוף מעשה. אנחנו נאבק כדי שזה יקרה". 

מיקי (38), נשואה למפיק אריק עורי ואימא לשני ילדים קטנים ("המשפחה שלי היא מרכז עולמי והיא הכוח שלי"), תופיע לצד ידוענים רבים בעצרת המחאה הגדולה שתערך במוצאי שבת הקרובה, 27 ביולי, בשעה 20:30 בכיכר רבין בתל אביב. אברי גלעד ינחה ובין אלה שהתגייסו למאבק ויופיעו בעצרת תמצאו את שירי מימון, מוקי, קובי אפללו, דויד דאור ורותי נבון. תישא דברים גם נציגת ההורים מפרשת ההתעללות בראש העין, ניקול דניאל חג'בי. את העצרת מארגנות ראשי ארגון "דור איתן", דניאל ביכלר וליטל לביאן. הארגון הוא יוזמה של הורים פעילים ששמו לעצמם למטרה לקדם את מעמד הילד בישראל. יריית הפתיחה הייתה ב-7 ביולי בנוכחות 3,000 אנשים בתל אביב ועוד מאות רבות במוקדים נוספים ברחבי הארץ. הפעם כל הכוח מתרכז במקום אחד ועל במה אחת יעמדו אומנים מובילים לצד הורים שילדיהם הפעוטים חוו התעללות במסגרות שבהן שהו. המארגנים מצפים שיגיעו אלפי אנשים. 

"מבחינתי זה פרויקט חיי ואני מבקשת: אל תישארו בבית, תצביעו ברגליים", מפצירה מיקי, "זהו רגע האמת שלנו כחברה. גם אם אין לכם ילדים קטנים, יש לכם אחיינים, נכדים כל מי שאכפת לו מהילדים הקטנים שלנו צריך להיות בעצרת ולומר יחד איתנו 'לא עוד. את ההפקרות הזאת צריך להפסיק. אסור לחכות למקרה הבא'". 

מה אתם דורשים?
"מהפכה אמיתית בחינוך לגיל הרך. שינוי מעמד החינוך של הגיל הרך ומציאת פתרון מיידי מצד הממשלה לנושא הפיקוח על מעונות היום והמשפחתונים מגיל לידה ועד שלוש. כיום אין במדינה אף גוף ממשלתי שמרכז את הטיפול בילדים בגיל הזה ואף אחד לא לוקח אחריות, לא משרד החינוך ולא משרד הרווחה. חייב להיות גוף שיפקח, שידאג לתקציבים וידאג לביטחון ילדינו. אני לא מבינה איך זה לא בראש סדר העדיפויות של הנוגעים בדבר בממשלת ישראל. זה הדור הבא שלנו, איזה דור אנחנו רוצים לגדל? ילדים עם הפרעות? עם כדורים? שיוצאים ונכנסים ממסגרות? ומה על הוריהם ועל בני משפחתם שחוו טראומות? 

צריך לטפל בנושא הסייעות בגנים. מלבד העובדה שהמשכורות שלהן מאוד נמוכות, אין להן שום תהליך הכשרה, אין עליהן פיקוח, לא בודקים רקע או עבר פלילי ומי שרוצה מתקבלת. 

ויש עוד הרבה דברים על הפרק. למשל, מה זה שלושה חודשים של חופשת לידה? אישה חייבת לחזור לעבודה כדי לעזור בפרנסת המשפחה וחייבת מסגרת לילד. לאן היא שולחת אותו? חופשת הלידה של היום היא בדיחה וגם על הארכתה נילחם". 

 את בעד מצלמות בגנים?
"אני לא בעד מצלמות שמאפשרות לך לראות את הילד שלך בכל רגע נתון, אבל אני כן בעד מצלמות במעגל סגור, כך שאם ילד שלך חזר מהגן עם חבלה את יכולה לצפות במצלמות בכל שלב ולהבין מה קרה". 

איך תבטיחו שהמחאה הזאת לא תיעלם כדרכן של מחאות שעברנו במדינה בעבר?
"פתחנו הד סטארט לגיוס כספים בדיוק בשביל שהמאבק הזה יהיה משמעותי, לא ייעלם ויגיע לאוזניים הנכונות של מקבלי ההחלטות. אנחנו פונים לציבור: תתרמו שקל, עשרה שקלים, כל סכום יתקבל בברכה. זה מצב חירום וכולם חייבים להתגייס כדי שהמחאה שלנו תישאר על סדר היום ותביא לתוצאות". 

את הילדים שלך שלחת למשפחתון?
"כן. יש לי בת שנתיים ובן תשעה חודשים. בעניין האישי שלי אני שקטה, יש מצלמות, אפשר להיכנס ולצאת מתי שרוצים והילדים שלי בידיים הכי טובות. אבל הפעילות החברתית שלי היא מעבר לדלת אמותיי וכל בר דעת במדינה חייב להבין שאסור לנו לשתוק עוד".