דם, יזע ודמעות: האם המחזור החודשי משפיע לרעה על ספורטאיות?

"ניתן היה להיערך לזה מראש ולמנוע את זה". לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: Gettyimages
"ניתן היה להיערך לזה מראש ולמנוע את זה". לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: Gettyimages

רצת המרתון לונה צ'מטאי סלפטר, שנשברה רגע לפני סוף התחרות באולימפיאדת טוקיו בגלל כאבי מחזור קשים, העלתה לכותרות את אחת הסוגיות המדממות של השעה

88 שיתופים | 132 צפיות

לונה צ'מטאי סלפטר, התקווה של ישראל למדליה אולימפית ראשונה בטוקיו בענף האתלטיקה, נעצרה אתמול (שבת) בקילומטר ה-38 של ריצת המרתון. בסופו של דבר היא השלימה את הקילומטרים הנותרים בהליכה וסיימה את התחרות במקום ה-66, "כי אני לא לוזרית". בפוסט קורע לב שפרסמה ברשתות החברתיות, היא הבהירה כי הסיבה האמיתית לוויתור הכבד שלה היתה כאבי מחזור בלתי נסבלים. "אני לא יכולה להסתיר את זה שאני אוהבת אתגרים ואני לא מישהי שמחפשת תירוצים", היא כתבה. "המטרה שלי היתה לזכות במדליה במשחקים האולימפיים, בשבילי, בשביל משפחתי המאד תומכת, בשביל המדינה, הצוות שלי, הספונסר. גם הידיעה שהבן שלי צופה בי בטלוויזיה בארץ הניעה אותי מאד. מצד שני, להיות במחזור השפיע עליי מאוד. הרגשתי די חלשה וממש עייפה. ההתכווצויות לא נתנו לי מנוחה מההתחלה ועד עכשיו". גבר לא יכול היה לומר את זה, כמובן. המקרה הזה מעלה שאלה: האם המחזור החודשי משפיע לרעה על תפקודן של ספורטאיות בתחרויות? התשובה לא חד משמעית, והנושא מתברר כאחת הסוגיות המדממות של השעה.

במחקר אקדמי שנערך באנגליה בהשתתפות 789 ספורטאיות מענפים שונים, 55% מהן דיווחו כי המחזור החודשי משפיע לרעה על הביצועים שלהן

 

זו אינה הפעם הראשונה שהמחזור החודשי עולה לכותרות בהקשר הזה. ב-2015 תועדה בלונדון המוזיקאית והאקטיביסטית קירן גנדי במכנסיים מוכתמים בדם בסיומה של ריצת מרתון. "לרוץ עם חתיכת כותנה בין הרגליים נראה לי אבסורד", היא הסבירה לאחר מכן. "חשבתי לעצמי שאם יש מקום אחד שבו אי אפשר לשלוח רצה להתנקות בשירותים, זה מסלול המרתון. יכולתי שלא לרוץ בגלל המחזור, אבל בחרתי לרוץ ולדמם בתקווה שלא אתמוטט". היא מיד הפכה לסמל העצמה בינלאומי. באותה השנה סיפרו שחקניות הוקי קרח בריטיות כי מסרו למאמן שלהן את זמני המחזור שלהן לצורך בניית תכנית אימונים שתותאם לרמות האנרגיה המשתנות שלהן בחודש. הטניסאית טארה מור הודתה כי "כל דבר שפוגע ביכולת של ספורטאי הוא קשה, והמחזור החודשי הוא כזה. זה עוד משהו שאנחנו צריכות להתמודד אתו ולא מדברים עליו". גם טניסאית העבר, הפרשנית ומגישת הטלוויזיה אנבל קרופט חלקה את מחשבותיה בנושא: "אצל כל אישה וכל ספורטאית זה שונה. אני, למשל, סבלתי מרגליים חלשות וכאבי ראש תכופים. את לא רוצה לקטר ולהתלונן, שזה לא ייתפס כתירוץ, אבל ביני לבין עצמי חשבתי שהיו כמה משחקים שהייתי צריכה לנצח לולא הייתי במחזור". לדבריה, בתקופה שהייתה ספורטאית פעילה קרה שלא קיבלה מחזור חצי שנה.

קירן גנדי בשנת 2015. הפכה לסמל העצמה בינלאומי | צילום מתוך יו-טיוב
קירן גנדי בשנת 2015. הפכה לסמל העצמה בינלאומי | צילום מתוך יו-טיוב

באנגליה פורסם בעשור האחרון מחקר שערכו ארגון "קבוצת בריאות האתלטיות" ואוניברסיטאות לונדון וסאן מארי בהשתתפות 789 ספורטאיות מענפים שונים. 55% מהן דיווחו כי המחזור החודשי משפיע לרעה הן על האימונים שלהן והן על התחרויות. משאל שנערך בקרב רצות מרתון חשף כי שליש מהרצות מודות כי בעת המחזור החודשי רמת הביצועים שלהן נפגעת. עוד עלה מהנתונים, כי הסטיגמה מהווה בעיה של ממש, וכי למרות ההשפעה הפיזית והחברתית רק 22 אחוזים מהנשים פנו לעזרה רפואית.

"כן, יש נשים שסובלות בעת המחזור החודשי, אבל את יודעת כמה נשים שברו שיאי עולם בזמן המחזור החודשי שלהן? כמה ספורטאיות מדווחות שבזמן המחזור החודשי כשהן מתחרות, ויש פעילות הורמונלית חזקה, הן הרבה יותר חדות?" תוהה בתגובה פרופסור נעמה קונסטנטיני, מנהלת המרכז לרפואת ספורט בבית חולים שערי צדק ויו"ר המועצה הלאומית לבריאות האישה, ששימשה כרופאת המשלחת באולימפיאדת סידני. "במהלך עשרות שנים אני מטפלת באלפי ספורטאיות והמחזור החודשי לא מהווה בעיה. יש דרכים להתמודד עם הנושא הזה ובהחלט מצער אותי לשמוע מה שקרה ללונה, כי רופא ספורט דואג שלא יהיו הפרעות ובתכנון מראש אפשר היה למנוע את זה".

I cannot hide that I love challenges and I’m not someone who seeks excuses: my goal was to win my medal at the Olympic…

Posted by Lonah-Chemtai Salpeter on Saturday, August 7, 2021

פרופ' קונסטנטיני מבהירה כי ההבדלים הפיזיולוגיים בין גברים לנשים לא תמיד פועלים לרעת הנשים. בכל הנוגע לספורט, לכל הפחות. "יש שוני גופני, מבני ותפקודי בין גברים ונשים, ולכן הם מתחרים לחוד, אבל בתחומים מסוימים יש לנשים דווקא יתרון. למשל, הן יותר גמישות. אף גבר לא יוכל לעשות מה שעשתה לינוי אשרם. עוד דבר – בעבר לא נתנו לנשים להתחרות ב-1500 מטרים, והיום כן. אין לזה שום סיבה פיזיולוגית, רק עניינים חברתיים של מסורת ותרבות. יש הרבה אגדות אורבניות על ספורט נשי ואין לזה שום הצדקה או מקום בימינו. נשים שעוסקות בספורט הן חזקות יותר, עם בטחון עצמי גבוה ודימוי עצמי חזק בתנאי שיקפידו על תזונה, התנהלות והתאוששות, וזה נכון גם לגבי גברים. בנוסף, יש לציין שלא רק שמאמץ ספורטיבי ממושך לא מקשה על נשים להיכנס להיריון, אלא אפילו מועיל. הלידות של הספורטאיות הן קלות יותר והעוברים שלהן יותר בריאים. ראינו ספורטאיות רבות שחזרו להתחרות אחרי לידה והגיעו להישגים".

אסתר רוט שחמורוב: "רק ספורטאית יכולה להבין לליבה של ספורטאית. התנאים ביפן היו איומים. לונה לא אמרה מה שאמרה סתם כצ'יזבט"

 

גולשת הרוח לי קורזיץ, 37, שזכתה באליפות העולם ארבע פעמים, מחזקת את הדברים. "המחזור החודשי לא הפריע לי בתחרויות", היא אומרת, "כספורטאית ברמות הגבוהות ביותר, שמתאמנת מגיל 7, את יודעת כמה פעמים המחזור החודשי היה אמור ליפול על תחרויות או על מחנות אימונים? את לומדת להתמודד עם זה, להכיר את קצב הגוף שלך ולכוון איך להגיע לתחרות גם מבחינה הורמונלית".

משכה את הגלולות בזמן התחרויות. אסתר רוט שחמורוב ב-1980 | צילום: סער יעקב, לע"מ
משכה את הגלולות בזמן התחרויות. אסתר רוט שחמורוב ב-1980 | צילום: סער יעקב, לע"מ

אסתר רוט שחמורוב, 69, מבכירות האתלטיות של ישראל וכלת פרס ישראל לספורט, דווקא מבינה לליבה של לונה. "אני באופן אישי לא סבלתי מהמחזור החודשי בתחרויות. היה לי מחזור של שישה ימים ולא היו לי תסמינים וכאבים. רק העניין של האסתטיקה הפריע לי. לקחתי כדורים למניעת היריון והייתי עושה חישובים. המשכתי את הכדורים על פי הצורך כדי שהמחזור לא ייפול על ימים של תחרות, אבל יכול מאוד להיות שמי שיש לה התקן לא יכולה לעשות את זה. אני מעריכה מאוד את פרופסור קונסטנטיני, אבל היא לא רצה מרתון. רק ספורטאית יכולה להבין לליבה של ספורטאית. כשמדברים על מחזור חודשי של ספורטאית, צריך גם להתייחס למקצוע שבו היא עוסקת. לונה היא מקצוענית וגם הכינו אותה הכי טוב. ריצת מרתון היא קשה, התנאים ביפן היו איומים. לונה לא אמרה מה שאמרה סתם כצ'יזבט".

>> יש מדינות שמחלקות טמפונים בחינם ונותנות ימי חופש במחזור, אז למה לא בישראל?