תעשי לו קונדו-אינג: מארי קונדו כבשה את עולם הדייטים

מארי קונדו | צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images
מארי קונדו | צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images

שיטת "סוד הקסם היפני" של מארי קונדו יוצאת מארון הבגדים ועוברת לעולם הדייטים. האם נמצאה התרופה ללב שבור?

88 שיתופים | 132 צפיות

יועצת הסדר הארגוני וכוהנת הלייף סטייל היפנית מארי קונדו נכנסה לחיינו כשהגתה תורה שלמה תחת השם "סוד הקסם היפני". על רגל אחת היא טוענת שהסוד לחיים טובים זה מינימליזם. בפשטות אין קץ היא אומרת שאם משהו לא "מצית אושר" אצלכם – אתם לא צריכים אותו.
מאז שפרצה לחיינו היא הוציאה עוד שלושה ספרים מצליחים שמיצבו אותה ככוכבת של סדר וארגון, והיא אף קיבלה תוכנית ריאליטי בנטפליקס  בה היא עוזרת לאמריקאים לסדר את ביתם, ועל הדרך את הראש. התוכנית שינתה את מעמדה של קונדו מגורו לייף סטייל לכוכבת ענקית עם כמעט 3 מליון עוקבים באינסטגרם, וסלבס כמו ג'ניפר גארנר וג'ימי קימל כבר הכריזו בעבר שהם חיים עפ"י השיטה שלה.
עד כה חשבנו שהמשנה של קונדו תקפה רק לחפצים שלנו, אבל יש כאלה שלקחו את סוד הקסם היפני צעד אחד רחוק מדי והחלו "לקנדם" (או באנגלית: Kondo-ing) את מערכות היחסים שלהם. לקנדם או "לעשות קונדו" בתרגום חופשי, הוא כינוי לתופעת דייטינג חדשה ונוראית כמו "גוסטינג" ו"גסטבינג" אך הרבה (אבל הרבה) יותר מעליבה.

מכורה לסוד הקסם היפני, ג'ניפר גרנר | צילום: Emma McIntyre/Getty Images
מכורה לסוד הקסם היפני, ג'ניפר גרנר | צילום: Emma McIntyre/Getty Images

>> ואיך השפיעה מארי קונדו על הפאשניסטות בישראל? 

כאמור, האג'נדה של קונדו היא שאם משהו לא גורם לך לאושר מיידי, עלייך לזרוק אותו. משום מה, יותר ויותר צעירים מחליטים ליישם את דבריה של קונדו גם בחיי הזוגיות שלהם, עפ"י מגזין ה-Sun הבריטי. כאשר אדם אינו מרגיש ש"זה זה" על ההתחלה יש לו את הזכות המלאה להעלים אותך מחייו ללא התראה מוקדמת. ממש כמו חולצה ישנה שאתן לא לובשות יותר, כך אפשר להיפטר ממאהבים ו"לעשות להם קונדו". בזמן שלא מעט גולשים התלהבו מהרעיון, אחרים טענו שמדובר ב'תרבות הטינדר בשיאה', וכי זה 'מחריד' ו'לא אנוש'י. אז האם טרנד הזוגיות החדש הוא לא עוד סיבה של מילניאלז לא להתחבר רגשית? או שפשוט אנשים לקחו את הטרנד רחוק מדי?

מסתבר כי הבלוג שבו הכל התחיל, Plenty of Fish, לא קרא מלכתחילה לאנשים להתחיל לזרוק לכל הרוחות פרטנרים מאכזבים – אלא להשתמש בשיטה של קונדו על מנת להתגבר על אקס/ית או מישהו שלא שם עלינו. האינטרנט, מהיותו האינטרנט – ניפח את התופעה באינסטגרם ואתר רדיט הפך אותה לאופציה להיעלמות מחייהם של אנשים בלי התראה מוקדמת – עפ"י תורת הסידור של קונדו.
בפועל המסר שתוכנן לעבור אל הגולשים הוא: יש לך טי שירט ישנה שלו הגורמת לך להיות עצובה מגעגועים? זרקי אותה לכל הרוחות. חלון השיחה בווטסאפ גורם לך לחשוב על כל הרגעים הפחות טובים? מחקי את השיחה ואף חסמי אותו. יש לך תמונות שלו? שרפי אותן. "כמו קונדו, אני מציעה שתקחו פיסת נייר ותכתבו כל מה שגורם לכן להרגיש אושר, חרדה, עצב וכעס", כותבת קייט מק'לאן בפוסט המדובר מהאתר Plenty of Fish. "ככה תוכלו לראות מול הפנים שלכן מה גורם לכן לאושר ומה מונע מכן אושר. הקיפי את מה שבשליטתך המוחלטת – כמו לראות את האקס עם החברה החדשה ברשתות החברתיות – ופשוט הסירי את הדברים השליליים מחייך". בייסיקלי, כל מה שלא גורם לך אושר בהקשר של אהוב מהעבר – ניתן להיפטר ממנו ללא רחמים. או יותר נכון לברך ולהודות לו על כל מה שעשה בשבילך לפני. כך גם הבית שלי יהיה מסודר יותר (כי לזרוק חפצים זה תמיד טוב) וגם תוכלי להתגבר על האהבה הנכזבת מהר יותר. מסתבר שאנחנו מקנדנות כבר שנים, ואפילו לא ידענו את זה.