לני קרביץ: "גרתי במכונית, ישנתי במרתפים על הרצפה. הרחובות היו האוניברסיטה שלי"

לני קרביץ | צילום: Bryan Bedder/WireImage
לני קרביץ | צילום: Bryan Bedder/WireImage

בגיל 57 לני קרביץ מנער מעצמו את תדמית הילד הרע של הרוק ומחפש משמעות אחרת לחיים. הוא מספר על הימים בהם נאלץ לגור ברחוב ומספר מה משותף לו ולזואי קרביץ, הבת המוצלחת שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

הרוקסטאר האגדי לני קרביץ, זמר ויוצר, שחקן ומפיק, חגג בחודש שעבר יום הולדת 57.  "בשלב זה של חיי, הצלחה בעיני קשורה לאהבה ומשמעותה בחיינו: איך אנחנו אוהבים, איך אנחנו משתמשים באהבה כדי לשפר כל דבר בחיים, החל משלוות הנפש והרוח, וכלה בהכרת תודה ובתחושת החופש. אלה בעיני חיים של הגשמה והצלחה" הוא אומר, רחוק מאד מתדמית ההולל שאפיינה אותו בגיל צעיר, כשעשה הרבה שטויות, עישן לדבריו כמו בוב מרלי והיה שקוע בהזיות סמים. קרביץ מודל 2021 הוא עתיר תובנות, רגוע, מאוהב בחיים, עוסק הרבה בפילנתרופיה ומלא תודה. "ככל שאני מתבגר וחיי את החיים, אני עדיין שואף להמשיך להצליח עם המוזיקה שלי. מה שיפה, עוצמתי ומשחרר במוזיקה, הוא שגם אחרי כל השנים האלה בתוכה, אני עדיין מאוהב בה ואני מעריץ אותה בלי קשר לכל הדברים בהם התברכתי. אני לא מתעייף ממוזיקה, אני עדיין נלהב ומלא תשוקה ואני עדיין מרגיש שאני לומד".

מתי הבנת שמוזיקה היא העניין שלך בחיים?
"מוזיקה הייתה התשוקה שלי מאז שנולדתי וכל המחשבות שלי היו בכיוון הזה. אבל כבר בגיל שש שבע, ידעתי שמוזיקה זה מה שאני רוצה לעשות בחיי. הבנתי שאני נמשך למוזיקה ושמוזיקה נוגעת בי עמוק בפנים. היא עוררה אותי. היא גרמה לי להרגיש מלא חיים. אהבתי להאזין לתקליטים ולרדיו בעת נסיעה עם אבא שלי".

לני קרביץ לבושם Y של איב סן לורן | צילום: יח"צ
לני קרביץ לבושם Y של איב סן לורן | צילום: יח"צ

אתה זוכר אירוע מכונן שקשור במוזיקה שהשפיע על הדרך שלך?
"אהבתי מאד את להקת חמישיית הג'קסונים. יום אחד אבי הפתיע אותי והלכנו לשמוע בלייב את הלהקה במדיסון סקוור גארדן. לשמוע את הלהקה מקרוב, להרגיש את כל האנרגיה של הקהל מסביב, זה היה אירוע מכונן מבחינתי. אני חושב שאחרי אותה הופעה, הכול נהייה אצלי ברור. מאותו יום נהייתי אובססיבי לגבי מוזיקה. ככל שחלף הזמן היא הפכה להיות המקום הבטוח שלי, היא סחפה אותי למקומות אחרים, ואף פעם לא השתעממתי איתה. כבן יחיד, למדתי להעסיק את עצמי דרכה. כיום אנחנו כל כך רגילים לטכנולוגיה – סטרימינג, משחקים, אינסטגרם, טוויטר, פייסבוק, יוטיוב ועוד, אבל כשאני הייתי ילד היו פחות מעשרה ערוצי טלוויזיה, היה רדיו והיו תקליטים והייתה מוזיקה חיה וזהו. כילד, בחדר שלי, לא היו לי הרבה דברים לעשות, היה לי פטיפון קטן מפלסטיק ותקליטים קטנים. זה היה העולם שלי".

הוא נולד בניו יורק לאם ממוצא אפרו-אמריקאי מהבהאמס, שחקנית, ולאב יהודי מפיק במקצועו ששורשי משפחתו באוקראינה. בצעירותו הוא למד בכנסיה, חי כנוצרי ועל הגב הוא קעקע את המשפט "ליבי שייך לישו", אבל כבר שנים הוא מגדיר את עצמו יהודי, לפני עשור הוא כמעט הגיע אלינו להופעה אבל הוא ביטל אותה ברגע האחרון אחרי שקיבל הצעה לשחק בסרט. בנערותו עבר עם הוריו לקליפורניה, שם החל בשיעורי מוזיקה ונגינה והופיע במקהלה מקומית. כנער הוא נסע לדווח לאימו ששהתה אצל משפחתה בבהאמס, שבעלה, אבא שלו, בוגד בה, אחרי שהאזין לשיחת טלפון שלו עם מאהבת צעירה. מערכת יחסיו עם אביו התדרדרו. הוריו התגרשו שנים אחדות אחרי אותו ארוע..

בגיל 15 עזבת את הבית.
"בחרתי לצאת לעולם כדי להבין איך אני הולך להצליח. זה למעשה המסע שלי. יצאתי לרחובות, גרתי במכונית, ישנתי על ספות של אנשים, על ספות באולפני הקלטות וגם במרתפים על הרצפה. הרחובות היו האוניברסיטה שלי. הם לימדו אותי הכול. כל הדמויות שפגשתי, כל החוויות שחוויתי, והעובדה שמצאתי את עצמי מבחינה מוזיקלית – הכול נובע מהמעברים שלי ממצב אחד למשנהו. ככה המשכתי לגדול. ככה נראו חיי מגיל 15 עד גיל 23 כשחתמתי את החוזה הראשון שלי מול חברת תקליטים. לאורך כל השנים האלה תמיד חשבתי איך אני הולך להגשים את המטרה שלי. בדרך קרו דברים ואני התמודדתי איתם בנחישות וכל הזמן חידדתי את האמנות שלי ואת האינסטינקטים".

בתחילת הדרך חברות התקליטים לא ידעו איך "לאכול" את המוזיקה שלו שלא הייתה לדברי מפיקים "לא מספיק לבנה ולא מספיק שחורה", אז הוא הקליט בעצמו והמשפחה עזרה לו לממן את שעות האולפן, והוא כינה את עצמו בשם רומיאו בלו, רגע לפני שהשלים את האלבום  Let Love Rule' הגיעה הצעה מ"וירג'ין רקורדס", והשאר' כמו שאומרים' היסטוריה. האלבום שיצא ב-1989 הופיע ברשימת 100 האלבומים הטובים בארצות הברית, הוא כתב גם לאחרים, בין השאר למדונה, אירוסמית' ועוד.  ככל שחלף הזמן אלבומיו נמכרו במיליונים, הוא זכה ארבע פעמים ברציפות בגראמי בקטגוריית הופעת הרוק הטובה ביותר ואמן הרוק הטוב ביותר, זכה בטקס פרסי המוזיקה הבריטית, בפרס יוקרתי בצרפת מטעם משרד התרבות ועוד. בשנת 2009 הוא הופיע לראשונה כשחקן בסרט "פרשס" ובהמשך בשני סרטים של "משחקי הרעב", מאז הגיע לעוד הופעות גם בקולנוע וגם בטלוויזיה, אבל המוזיקה הייתה ונשארה אהבתו הגדולה.

האם השיר ARE YOU GONNA GO MY WAY מהווה את נקודת המפנה בקריירה שלך?
"כן. השיר הוא מהאלבום השלישי שלי, כבר הייתי מוכר אז ודי מצליח ובדרך הנכונה. מה שמדהים עם השיר הזה הוא שלא היה לי מושג שהוא יהפוך ללהיט כל כך גדול. הוא לא היה דומה לשירים שהושמעו באותו זמן ברדיו ולכאורה הוא היה פשוט, אבל מה שהקפיץ אותו היה הקליפ שלו. פגשתי באותם ימים את מארק רומאנק, אז במאי צעיר שעשה קליפים נהדרים. הוא חשב על כל מבנה התאורה שהיה לגמרי יוצא דופן. בסופו של דבר כל התצוגה של הקליפ, עם הבגדים, התאורה וכמובן השיר, השתלבו יחד ושילהבו מאוד. גם אם השיר הוא שיר טוב, אני חושב שלו הקליפ לא היה מה שהוא, הוא לא היה דוחף אותי קדימה, מדובר בהתפרצות סוערת מושלמת של אלמנטים שונים שגרמו לכל לקרות וזה לקח אותי למחוזות חדשים. זה נהייה ממש רציני. פתאום ניגנתי באצטדיונים עצומים ברחבי העולם. הכול השתנה באמת מהר. השיר מבחינתי הוא מתנה יפה ועדיין עדכני היום בדיוק כמו אז, כשהוא יצא בשנת 1993".

ההיסטוריה הרומנטית שלו מפוצצת בשמות לוהטים, למרות שהוא היה נשוי פעם אחת בלבד לשחקנית ליסה בונה. הם נישאו ב-87, לפני הפריצה הגדולה שלו והתגרשו סופית בשנת 93 כשהם הורים לזואי קרביץ, אושיית סטייל, שחקנית נחשבת, זמרת ודוגמנית ובתו היחידה, שהוא מעיד עליה שהיא חברתו הטובה בעולם. ליסה נישאה שוב לשחקן ג'ייסון מומואה, נולדו לה שני ילדים והיא מתגוררת בהוואי. הרומנים המשמעותיים שלו מאז התגרש היו עם השחקנית הצרפתיה ונסה פרדייס, במשך חמש שנים (אחריו היא חייתה שנים עם ג'וני דפ וילדה לו שני ילדים, לפני שנפרדו). בהמשך עם הדוגמנית אדריאנה לימה לה הוא התארס בשנת 2002 אך הם נפרדו לפני חתונה. גם האירוסין עם ניקול קידמן שנה אחרי לא הבשילו לנישואין והשניים נפרדו. בין הרומנים והפלירטוטים קצרים יותר או פחות שנקשרו בשמו: מדונה, השחקניות מישל רודריגז ומריסה טומי, המעצבת סטלה מקרטני, הזמרות קיילי מינוג ונטלי אימברולה, אשת הטלוויזיה אננדה לואיס ובשנת 2018 הוא היה צמוד לדוגמנית הברזילאית של ויקטוריה סיקרט, ברברה פיהלו, הצעירה ממנו ב-23 שנה. הם נפרדו בסוף אותה שנה.

בוא נדבר על הקמפיין לבושם של Y של איב סן לורן ?
"סן לורן הוא חלק מאורח החיים שלי כבר הרבה שנים. זהו מותג נהדר שאני משתמש בו והוא מתאים לי. למעשה אני לובש הרבה את הבגדים של סן לורן, הם מתאימים לסגנון שלי, וכאילו עוצבו עבורי. שיתוף הפעולה עם הבושם מאד אורגני מבחינתי, זו התאמה מופלאה, וסוף סוף אני יכול ללכת בעקבותיה של זואי הבת שלי שגם היא שגרירה של המותג ואני אוהב את זה. אבל בואי נתחיל מהאיש עצמו. תמיד הערצתי אותו בשל עבודתו, האסתטיקה שלו, סגנון החיים שלו, התעוזה שלו. הוא היה סופר אקלקטי ושאב השראה מכל כך הרבה מקומות".

זואי ולני קרביץ | צילום: GettyImages/Theo Wargo
זואי ולני קרביץ | צילום: GettyImages/Theo Wargo

בסרט הפרסומת לבושם עבדת עם הצלמים – אומנים השווים אנטון קורביין ודיוויד סימס. הבאת לסרט גם משהו ממך?
"אני מעריץ את העבודה שלהם כצלמים, אמנים וכיוצרי סרטים. עם אנטון עבדתי כשיצא האלבום השני שלי MAMA SAID, עשינו יחד את השער המרהיב במדבר לשער המגזין SPIN והוא גם צילם אותי לספר שלו, אהבתי גם את מה שהוא עשה עם 'דפש מוד' ועם U2 הביטוי האמנותי שלו מאוד מעניין תמיד הערצתי אותו, במיוחד את העבודות שלו בשחור לבן. על דיוויד למדתי ראשונה בקמפיין לאיב סן לורן והתוודעתי ליכולת שלו כשראיתי את שלטי החוצות לפרסומת עם האור המיוחד. גם אני מצלם ולכן עבדנו נפלא יחד כי יכולנו לדבר באותה שפה. יש לי נקודת מבט משלי והוא כמו אנטון היו מאד פתוחים לשמוע אותה והיו מפרגנים ואדיבים. בשורה התחתונה: נהנינו מאוד".

>> זהבה בן: "למדתי להיות מאושרת גם כשאני לבד, כי יש לי את עצמי"

איך תתאר את הניחוח של הבושם?
"מה שנחמד בבושם הזה הוא שלתווים העליונים שלו יש ניחוח מאד רענן ונקי והתווים המרכזיים והבסיסים שלו הם מאד חושניים, עשירים ועמוקים. אני לא אוהב בושם שהוא רק רענן. הוא צריך להיות עם אישיות, שמשדר אסרטיביות ואלגנטיות והוא מתוחכם ואדג'י, ולבושם הזה יש את האינטנסיביות הזאת".

במהלך השנים צבר קרביץ הון אישי המוערך בכמעל מאה מיליון דולר, אבל לא רק ממוזיקה, קרביץ ידוע כחובב נדל"ן ידוע, וחובב ארכיטקטורה גם ומעורב בעיצובים של בתיו. יש לו בתים בברזיל, במיאמי, בלוס אנג'לס אבל השניים המועדפים אליו הם הבית בפריז שבו אגב נישאה בתו זואי לשחקן קארל גלוסמן (הם התגרשו אחרי שנה וחצי) והקראוון שלו באי הקטן אליוטרה שבבהאמס שם גם בנה לעצמו אולפן הקלטות. לדבריו, הוא מנצל את הקפיצות שלו בפריז כדי ללכת לבקר במוזיאונים, באופרה ובהופעות בלט, הולך למסעדת יוקרה ולא מוותר על יין משובח ואילו בקרוואן בבהאמס הוא חיי חיים מאד פשוטים כמו כל המקומיים באי.

אתה מקפיד על אורח חיים בריא?
"באופן כללי אני דוגל בדברים טבעיים. התחלתי לאכול מזון אורגני עוד בתקופת התיכון ומאז אני מתאמן ושומר על כושר גופני. לימים זה התפתח לשימוש במוצרים טבעיים על העור, על הגוף ועל השיער".

איך נראית שגרת הטיפוח שלך?
"לרוב אני שוטף את הפנים במים בלבד, או עם סבון טבעי עדין מאוד. לגבי השיער, יש לי ראסטות, אז אני לא צריך לעשות שום דבר חוץ מאשר לשמור עליהן נקיות וזה פשוט מאוד. מבחינתי כשמדובר בטיפוח, הכול מסתכם בבושם הנכון".

לני קרביץ לבושם Y של איב סן לורן | צילום: יח"צ
לני קרביץ לבושם Y של איב סן לורן | צילום: יח"צ