לזכות בחסינות – חלק ב'

מדריך חיסונים לילדים, וגם: על הסכנות במתן חיסון

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

חיסונים מומלצים נוספים

משרד הבריאות ממליץ על חיסונים נוספים, אותם ניתן לבצע בקופות החולים עם הנחה דרך הביטוח המשלים. החיסונים אינם נמצאים בסל הבריאות ולכן אינם ניתנים בבתי הספר ובטיפות החלב. החיסונים מצריכים מרשם רופא. יש לשמור את החיסון בתוך המקרר ומומלץ לתת אותו ביום הקנייה, וכמובן, לא לשכוח לציין את החיסון בפנקס החיסונים.

אבעבועות רוח

המחלה: מחלת ילדות הנגרמת על ידי נגיף הווריצלה, העלול לגרום לסיבוכים קשים כמו דלקת מוחית, שיתוק של עצב הפנים ועוד. בגיל מבוגר יותר המחלה עלולה להתבטא בצורה חמורה וקטלנית יותר. למרות זאת, המחלה נתפשת בציבור כמחלה קלה ומטרידה בלבד. כדאי להתחסן, משום שבזכות קבלת החיסון מרבית מקבליו לא יחלו באבעבועות רוח במהלך חייהם. גם אם אדם שקיבל חיסון יחלה במחלה, היא תהיה קלה יותר מאשר אצל אדם שלא חוסן.

שם החיסון: VARILRIX

לוח זמנים: מגיל שנה ומעלה, לילדים שלא חלו בעבר באבעבועות רוח או שלא חוסנו או שנבדקו ונמצאו ללא נוגדנים. החיסון ניתן בשתי מנות. המנה הראשונה מאושרת מגיל שנה ומעלה. את המנה השנייה בילדים בני פחות מ-12 ניתן לתת לפחות שלושה חודשים אחרי המנה הראשונה, כאשר מומלץ לתת את המנה השנייה לקראת כניסה לכיתה א' (במידה שלא חלו עד אז). כאשר מדובר על בני 13 ומעלה יש לתת ברווח זמן של ארבעה עד שמונה שבועות. מותר לחסן בהפרש של חודש מהחיסון המשולש (חצבת, חזרת, אדמת).

החל מאמצע שנת 2008 ניתן החיסון לילידי 2007 בתחנות טיפת חלב. החל משנת הלימודים תשס"ט הוא יינתן לתלמידי כיתות א' במסגרת שירות הבריאות לתלמיד. לכן, מומלץ שהורים לילידי השנים 2002 עד 2006 יחסנו באופן פרטי את ילדיהם במנה אחת, ואת המנה השנייה הם יקבלו כאמור בכיתה א'. מומלץ לחסן בשתי מנות את הילדים שהם בכיתה א' ומעלה בשנת הלימודים תשס"ח.

הסתייגויות/תופעות לוואי: מרבית מקבלי החיסון לא יחלו במחלה, ומי שכן, יחלה בצורה קלה. ייתכנו תופעות לוואי קלות כגון חום, ושלושה שבועות אחרי קבלת החיסון תיתכן גם פריחה עם שלפוחיות. מומלץ להימנע ממגע הדוק למשך שישה שבועות של מקבל החיסון שפיתח פריחה עם אנשים עם ליקוי קשה במערכת החיסון, בעיקר מושתלי מוח עצם. אין לחסן במצב של דיכוי חיסוני (מחלה ממאירה כגון סרטן הדם, כל סוגי הלימפומה וכל מחלה ממאירה אחרת שפוגעת במוח העצם או במערכת הלימפטית) וכן מי שמקבל טיפול מדכא חסינות, אולם ניתן לחסן ילד לאחר שהחלים.



גם אם אדם שקיבל חיסון יחלה במחלה, היא תהיה קלה יותר מאשר אצל אדם שלא חוסן. אילוסטרציה: GettyimagesImagebank

גם אם אדם שקיבל חיסון יחלה במחלה, היא תהיה קלה יותר מאשר אצל אדם שלא חוסן. אילוסטרציה: GettyimagesImagebank

זיהומים פנאומוקוקיים

המחלה: נגרמת על ידי חיידק הגורם למחלות כגון דלקת קרם המוח, זיהום בדם, דלקת ריאות, סינוזיטיס ודלקת אוזניים. כל ילד שני נושא חיידק זה בדרכי הנשימה. החיידק עמיד לתכשירים אנטיביוטיים רבים, והתחלואה ממנו היא השכיחה ביותר מכל המחלות הניתנות למניעה על ידי חיסון.

ישנן קבוצות סיכון להן ניתן החיסון חינם במסגרת סל הבריאות: ילדים עם הפרעות בפעילות הטחול (אנטומיות או תפקודיות), ילדים עם ליקויים אימונולוגיים עקב מחלות ממאירות או טיפול מדכא חסינות וכן ילדים נשאים של נגיף ה-HIV, ילדים הסובלים ממצב רפואי המלווה בליקויים של מערכת החיסון, מי שנמצא לאחר השתלת איברים ועוד.

שם החיסון: PREVENAR.

לוח זמנים: בגיל חודשיים עד שישה חודשים – ארבע מנות. שלוש מנות ברווח של שמונה שבועות, ומנת דחף בגיל 12-15 חודשים. בגיל 7-11 חודשים – שלוש מנות. שתי מנות ברווח של שמונה שבועות, ומנת דחף בגיל 12-15 חודשים. בגיל 12-23 חודשים – שתי מנות ברווח של שמונה שבועות. בגיל שנתיים עד חמש – מנה אחת. ניתן לתת את החיסון במקביל לחיסונים אחרים.

הסתייגויות/תופעות לוואי: אין לחסן אם הילד סבל בעבר מאלרגיה לחיסון זה או אם יש לו חום.  

נגיף רוטה

המחלה: נגרמת על ידי נגיף הרוטה, באמצעות מגע באדם או חפץ הנגועים בו, ומתבטאת בדלקת קיבה או מעיים. המחלה מאופיינת בחום, הקאות, שלשולים, התייבשות ואיבוד נוזלים ומלחים. הנגיף נפוץ בעיקר בחודשי הסתיו והחורף. שמירה על היגיינה מסייעת למנוע את התפשטותו.

שם החיסון: ROTATEC / ROTARIX.

לוח זמנים: רוטאריקס – מנה ראשונה בגיל 6-20 שבועות, ומנה שנייה בהפרש של לפחות ארבעה שבועות. רוטאטק – מנה ראשונה בגיל חודשיים, מנה שנייה בגיל ארבע חודשים ומנה שנייה בגיל חצי שנה. ניתן לתת את החיסון במקביל לחיסונים אחרים.

הסתייגויות/תופעות לוואי: אם מופיעה אלרגיה לאחר המנה הראשונה, אין לתת את מנות ההמשך. אין לחסן כאשר התינוק סבל בעבר ממצב דיכוי חיסוני, מחלת חום בינונית עד קשה, דלקת מעי בינונית עד קשה, מחלה כרונית של מערכת העיכול או חסימת מעיים.



נגיף הרוטה, נגרם באמצעות מגע באדם או חפץ נגועים ומתבטא בדלקת קיבה או מעיים. אילוסטרציה: GettyimagesImagebank

נגיף הרוטה, נגרם באמצעות מגע באדם או חפץ נגועים ומתבטא בדלקת קיבה או מעיים. אילוסטרציה: GettyimagesImagebank

סרטן צוואר הרחם מנגיף פפילומה

המחלה: פפילומה אנושית גניטאלית (HPV) הינה הזיהום הנפוץ ביותר בין אלה המועברים במגע מיני. 10 אחוז מהנשים שחלו תפתחנה זיהום מתמיד, והן בסיכון מוגבר לפתח נגעים טרום-סרטניים מתקדמים בצוואר הרחם ועד לסרטן ממש, כולל באיברים סמוכים. מטרת החיסון היא פיתוח תגובה חיסונית טובה כנגד נגיפי ה-HPV.

שם החיסון: GARDASIL / CERVARIX.

לוח זמנים: לבנות מגיל תשע עד 26. מחקרים מצאו שגם בנים ייהנו מהשפעתו המגנה של החיסון (הנגיף עלול גם לגרום לסוגי סרטן מסוימים האופייניים לגברים, כגון סרטן הפין ופי הטבעת), אך אין המלצה לחסנם. החיסון ניתן בשלוש מנות. רווח הזמן המומלץ בין המנה הראשונה למנה השנייה: חודשיים. רווח הזמן בין המנה השנייה למנה השלישית: ארבעה חודשים. אפשר לתת אותו יחד עם חיסונים אחרים. אין צורך לשמור על רווח זמן מסוים בינו לבין קבלת חיסונים אחרים.

הסתייגויות/תופעות לוואי: משך ההגנה שמספק החיסון אינו ברור. תופעות לוואי אפשריות הן כאב, נפיחות ואודם במקום ההזרקה לתקופה קצרה. אין לחסן אם יש חום, בזמן הריון, או אם אירעה תגובה קשה למנה קודמת של החיסון.

ד"ר בנדט: "רופא הילדים יכול לייעץ ולהמליץ על החיסון לילדות בגיל ההתבגרות, סמוך לגיל התחלת הפעילות המינית. עם זאת, לוח הזמנים המתייחס לגיל תשע כגיל אפשרי לחיסון נקבע לאחר מחקרים שבוצעו בעיקר בעולם השלישי, בו גיל הילודה הוא נמוך הרבה יותר מאשר בעולם המערבי, ואין צורך ממשי לחסן בגיל כה מוקדם נגד סרטן צוואר הרחם".

שפעת

המחלה: מחלה נפוצה בתקופת החורף, שמתבטאת בחום גבוה, כאבי ראש, עייפות, חולשה, כאבי שרירים וזיהומים בדרכי הנשימה, ועלולה להסתבך לכדי דלקת ריאות, סינוסיטיס, דלקת אוזניים ואף מוות. למרות שהיא אינה נתפשת בציבור כמחלה קשה המחייבת חיסון, השפעת היא אחד הגורמים השכיחים ביותר למוות מזיהום הניתן למניעה על ידי חיסון. ההמלצה של שנים עברו לחסן ילדים עם מחלות כרוניות ובעיקר מחלות ריאה, נשימה, לב וכליות הורחבה, וכוללת היום חיסונם של כל הילדים החל מגיל חצי שנה ועד גיל שנתיים. עם זאת, ההיענות לחיסון נגד שפעת לילדים עדיין נמוכה.

שם החיסון: VAXIGRIP .

לוח זמנים: בשנה הראשונה יש לתת שתי מנות בהפרש חודש זו מזו ולאחר מכן לחסן מדי שנה לפני בוא החורף. אפשר לתת אותו יחד עם חיסונים אחרים. אין צורך לשמור על רווח זמן מסוים בינו לבין קבלת חיסונים אחרים.

הסתייגויות/תופעות לוואי: תופעות לוואי אפשריות הן כאבים קלים, אדמומיות וחום קל. לא מומלץ להתחסן כאשר יש רגישות לחלבון ביצה, ובזמן מחלת חום חריפה.

הנתונים נאספו בעזרת: ד"ר משה בנדט, מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות, גילה ניומן, אחות טיפת חלב, ואתר משרד הבריאות.

בחלק השלישי של הכתבה: על ארגון "חסון", המספק מידע לאוכלוסייה על חיסונים, ומהן הסכנות בחיסונים

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה