לחפש הזדמנויות ולא לפחד מעימותים: טיפים להצלחה מהנשים שעשו זאת בגדול

חגית ינון | צילום: ווקמי
חגית ינון | צילום: ווקמי

במיוחד ליום האישה, אספנו חבורה של נשים נשות עסקים ומנכ"ליות מובילות, חזקות וממולחות, וביקשנו מהן להעניק לנו את עצת הזהב להצלחה בקריירה ובכלל. לגזור ולשמור

88 שיתופים | 132 צפיות

מי מאיתנו לא חלמה להגיע לגדולות כנערה? בין אם כיזמית מטורפת, מנכ"לית של חברה או כל תפקיד בכיר אחר, או בקיצור להיות הגירל בוס האולטימטיבית. אז לכבוד יום האישה, ליקטנו עבורכן את הטיפים הטובים ביותר להצלחה, מפיהן של הטובות ביותר. מוזמנות להעביר לבנותיכן הצעירות, או פשוט לקחת השראה בעצמכן.

חיה הלפרין: "זמן הוא המשאב היקר ביותר שלך"

הטיפ של מנכ"לית רשת "אופטיקה הלפרין": "כבדי את הזמן שלך כמו את זה של אחרים. ניהול זמן כרוך בתכנון דברים מראש. אצלי ניהול זמן הבוקר מתחיל בלילה. לדוגמה, אני מבררת מה כל אחד מילדיי ירצה לקחת איתו לאכול לפני שאני הולכת לישון, דואגת שהבגדים לביה"ס יחכו לו מוכנים וכך חוסכת ויכוחים לבוקר. גם כשאני יודעת מה אני מתכננת ללבוש מראש, במקום להתחיל לבזבז על זה זמן בבוקר, זה מייעל את זמני. ניהול זמן הבוקר שלי נכון גורם לי להגיע בזמן לפגישות. זה החינוך שקיבלתי – נותנים כבוד לזמן של אחרים כמו שאני מצפה שיתנו לזה שלי. כמו כן אמליץ על רישום המשימות שלך וארגון הזמן מראש ובאופן מסודר. זה מייעל את החיים, וכשקמים מוקדם מספיקים יותר. זכרי תמיד, הזמן זה משאב הכי יקר שלך שלא חוזר. נצלי אותו בחוכמה".

חיה הלפרין | צילום: אבישג שאר ישוב
חיה הלפרין | צילום: אבישג שאר ישוב

נורית לאמי: "כך נלחמתי בשדים שלי וניצחתי אותם"

הטיפ של מנהלת הדאטה של חברת Faye: "תמיד ידעתי מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה. חלמתי להיות שגרירה, וכדי לעשות את הקורס של משרד החוץ צריך תואר ראשון. בהחלטה של רגע התחלתי תואר מערכות מידע ומדעי המחשב, למרות שחשבתי שזה ריאלי לי מידי, אבל בסופו של דבר סיימתי בהצטיינות תואר ראשון ותואר שני עם תזה. אחרי התואר הראשון ניגשתי למיונים של משרד החוץ, אבל הבנתי שאני בכלל אוהבת יותר את העבודה שלי אז ויתרתי על זה. כשהבנתי שמרחיבים את הצוות שלי, אמרתי לעצמי אחרי הרבה התלבטויות שכדאי לי לנסות לדבר עם המנהלת שלי בנוגע לקידום. נלחמתי בשדים של עצמי שאמרו 'את לא מתאימה, את לא מספיק זמן בחברה, מה יגידו?' – וניצחתי אותם. המון פעמים קיים בנו חוסר ביטחון פנימי, השדים מתעוררים ואנחנו אומרות לעצמנו שאנחנו לא מתאימות, שזה גדול עלינו וחושבות בעיקר מה הסביבה תגיד. לכן אני אומרת – תנסו, מקסימום תצליח. אולי עוד תפתיעו את עצמכן. שהפחד, הביישנות והאמונות המגבילות לא ישלטו בכן. אל תפחדו להיכשל, ואל תפחדו לנסות".

נורית לאמי | צילום: עומר הכהן
נורית לאמי | צילום: עומר הכהן

מיכל אולניק: "מצאי את הקול שלך"

הטיפ של המנהלת הבכירה במחלקת B2B ב-BUYME: "כולנו אוהבים ואוהבות לייעץ, לכן עצתי הטובה ביותר היא: מצאי את הדרך שלך. מצאי את הקול שלך, את התשוקה והעניין שלך, והכי חשוב, כשאת עושה את זה אל תפחדי לבלוט, לשדר עוצמה, ללכת נגד דעות רווחות או הסביבה, להביע את דעתך ולהיכשל. מחקרים מראים שגברים רואים עצמם כהרפתקנים ואמיצים ומקבלים חיזוקים על תעוזה, בעוד שנשים עדיין מקבלות חיזוקים על ביישנות וזהירות. אני חושבת שזה לגמרי בכוחנו לשנות את ההטיות הללו. אני מסתכלת על מסע החיים והקריירה שלי ומזהה את אותם מאפיינים מילדות. בבית הספר התמודדתי על כל תפקיד ותמיד רציתי להיות בראש. בשנה הראשונה של חטיבת הביניים התמודדתי למועצת התלמידים ולא נבחרתי, כשלתי, אבל המשכתי כל שנה, ובתיכון כבר הגעתי למועצה הארצית. אל תפחדו להשמיע קול, לדרוש ולבקש. אל תפחדו לנסות. תשאלו את דודו טסה – עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה".

מיכל אולניק | צילום: אופיר גפקוביץ
מיכל אולניק | צילום: אופיר גפקוביץ

עינת רובינשטיין: "היי מחוברת לעצמך"

הטיפ של סמנכ"לית עמותת "מתן – משקיעים בקהילה": "אני חושבת שהעצה הטובה ביותר היא להיות אותנטית ומחוברת לעצמך לאורך כל הדרך. תמיד יהיו מי שינסו לכוון, להראות מסלול קריירה, להתוות לך דרך. כולם מלאי כוונות טובות, אבל בסוף אלו החיים שלך, ורק את יודעת מה נכון עבורך, מה ממלא אותך ומה גורם לך לקום בבוקר עם תשוקה ותחושת משמעות. לכי ללמוד משהו שבאמת מרגש אותך ולא כי הוא נחשב ליוקרתי או רק כי הוא בעל פוטנציאל השתכרות גבוה".

"תייעדי את עצמך למשרה שתגרום לך לקום עם תחושת משמעות בזכות תוכן העשייה שבה ופחות בגלל טייטל מפוצץ", היא מציעה. "אפילו להחליט אם לקחת חופשת לידה – ארוכה או קצרה – כל זה שלך ורק שלך. תקשיבי לאינטואיציה, תראי איפה את נהנית, מה מרגש אותך ולשם תחתרי. הצלחה היא דבר סובייקטיבי – וההצלחה שלך היא זו שאת מגדירה כהצלחה. באמת לא משנה מה אומרים אחרים. בנוסף, חשוב למצוא ולהתפתח בתחומי עניין שונים, לא רק כאלו שקשורים ישירות לתחום העיסוק שלך. בסוף תגלי שזה יפרה אותך ויפתח אותך גם מקצועית וגם אישית".

עינת רובינשטיין | צילום: פרטי
עינת רובינשטיין | צילום: פרטי

חיה קינד: "התחברי לערכים שבך"

הטיפ של מנכ"לית קרן אבו פמילי ריט – קרן להשקעות במקרקעין: "אם יכולתי לייעץ לעצמי לפני 20 שנה, הייתי מייעצת לי בחכמתי היום ליהנות מהדרך. הייתי אומרת לעצמי הצעירה להתחבר לערכים שטמונים בה בפנים ולהתקדם יחד איתם. לזכור שלא משנה מה, הדרך היא לא המלצה אלא חובה. בלי דרך מלאה בצידה שאספת, המטרה לעולם לא תגיע. בדרך צריך לקבל בברכה את השינויים, את העצירות ואת התמרורים שנמצאים בכל צומת שמגיעים אליה".

"כמו כן, צריך לסמוך על האינטואיציות שלך ולנווט איתן את המסע הזה. להבין שכשקשה, זה כי את בעלייה, וכשקל אז הגיע הזמן לאתגר את עצמך שוב. בדרך הזאת יש גם נקודות ציון, אז זכרי בכל נקודה כזו לעצור, לברך עליה, להרים כוסית ולהגיד לעצמך: 'וואלה, שאפו, הצלחתי!'. הכי חשוב לזכור שיש גם טעויות ומכשולים אינספור, אבל כשאת מאמינה בדרך ובמטרה, אז המכשולים הם רק מהמורה קטנה".

חיה קינד | צילום: סידני גרסיני
חיה קינד | צילום: סידני גרסיני

ליסה זייצ'יק: "אין מקום לחלומות קטנים"

הטיפ של סמנכ"לית הון אנושי ב-"AppsFlyer": "בגיל 17 יצאתי לבד למסע לישראל, עליתי לארץ לבד והתחלתי את חיי, מצוידת רק בשאפתנות ובנחישות שלי. אחד השיעורים החשובים ביותר שלמדתי ואימצתי הוא להאמין בעצמי וביכולות שלי להצליח. כל אישה שתעז לחלום, תאמין בעצמה ותשאף הכי גבוה שאפשר, בעבודה מאומצת ולא מתפשרת תמצא את עצמה בפסגות הגבוהות ביותר. גם בקשיים ובאתגרים טמון בכל אחת הכוח לכבוש כל מכשול ולצאת מנצחת".

"בלב כל קריירה מצליחה טמונה אמונה בלתי מעורערת והאומץ לחלום בגדול. אם הייתי יכולה לדבר עם הנערה והאישה הצעירה שהייתי, הייתי מהדהדת לה את הציטוט המופלא של שמעון פרס: 'אין מקום לחלומות קטנים'. המשפט הזה הפך להיות המנטרה שלי, הוא מבטא ומכיל בתוכו את המהות של חוסן, נחישות וביטחון עצמי שמניעים אנשים לגדולה. בזמן שאנו מנווטות בנתיבים שלנו, האישיים והמקצועיים, יש בנו כוחות להוריד מגבלות, לנפץ תקרות זכוכית ולחצוב את גורלנו בביטחון עצמי ואמונה עצמית, וכך להניע אותנו להצלחה חסרת גבולות".

ליסה זייצ׳יק | צילום: AppsFlyer
ליסה זייצ׳יק | צילום: AppsFlyer

עו"ד רחלי אדרי: "אל תמהרי ואל תרצי את הסביבה"

הטיפ של מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "הרבה פעמים אני חושבת כמה נוח לנו ללכת בדרך הבטוחה שמישהו אחר חושב שמתאימה לנו, כפי שאמא רוצה וכפי שהחברה מתווה. כנשים אנחנו נוטות לרצות את הסביבה שלנו ולא תמיד יודעות להקשיב לעצמנו. לפעמים זה קורה בגיל מאוחר אחרי שבחרנו ולמדנו ולפעמים נראה שקשה לעשות שינוי. לכן ההמלצה שלי לנשים צעירות בתחילת הדרך היא לא למהר – לא עם לימודים, חתונה או ילדים. חשוב לקחת את הזמן, ללמוד להכיר את עצמך ולצאת מהבית, לטייל בעולם, לחיות קצת במקום אחר, להתנסות ולפתח תחביבים שאינם קשורים בהכרח ללמידה האקדמית. כאימא לילדה בת שש, אני יודעת כמה זה קשה לא לכפות עליה דרך או מציאות, אבל הבטחתי שאעמוד בהבטחה שלי לעצמי, ואתן לה את הכלים למצוא את הדרך האישית שלה".

עו"ד רחלי אדרי | צילום: שלומי יוסף
עו"ד רחלי אדרי | צילום: שלומי יוסף

כרמית הררי: "סקרנות מעודדת חדשנות"

הטיפ של סמנכ"לית השיווק בתלתן, המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית: "העולם משתנה בקצב מסחרר ושיווק הוא תחום דינמי, ולכן שתי התכונות החשובות ביותר להצלחה הן סקרנות ועקביות. סקרנות מעודדת חדשנות, היא תוביל אותך לחקור רעיונות, טכנולוגיות ואסטרטגיות שעוד לא הכרת. הסקרנות עוזרת להגדיל את ארגז הכלים שלך, וככל שתאספי יותר כלים, כך תהפכי לאשת צוות מגוונת ויעילה יותר. עקביות היא הבסיס להצלחה. הגדירי את המטרות שלך, זה בסדר לא לדעת מראש מהי התחנה האחרונה של הקריירה שלך, אפשר גם 'בביסים קטנים'. אבל כשאת יודעת מהי המטרה שלך, היצמדי לתוכנית ואל תפחדי מהדרך הארוכה שעלייך ללכת בשביל להגשים אותה. אין קיצורי דרך, אבל עם שתי התכונות הללו, אני בטוחה שתצליחי".

כרמית הררי, סמנכלית שיווק בתילתן, המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית | צילום: שיווק תילתן
כרמית הררי, סמנכלית שיווק בתילתן, המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית | צילום: שיווק תילתן

מעין כהן-חזיז: "קפצי למים כאשר נקראת הזדמנות"

הטיפ של מנהלת סייט ישראל וסמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בחברת "CyberProof": "לפעמים החיים מתקדמים בדרך שאינה צפויה, ולכן אני ממליצה שלא לפחד משינויים לא מתוכננים. שינויים יכולים להביא להזדמנויות גדולות אך נדרשת לכך פתיחות מחשבתית. אם יש משהו שלמדתי במהלך הקריירה שלי הוא לקפוץ למים כאשר נקראת בדרכך הזדמנות טובה ולסמוך על עצמך שאת מסוגלת".

"אחת ההחלטות הגדולות שקיבלתי בקריירה הגיעה באופן לא צפוי", היא מספרת, "כשנה לתוך עבודתי ב-CyberProof, אז הייתי סמנכ"לית משאבי האנוש בחברה, בן זוגי העלה אופציית רילוקיישן מטעם העבודה שלו והתחלנו לשקול זאת לחיוב. לקראת ההחלטה קיבלתי הצעה מנשיא חברת CyberProof לנהל את הסייט הישראלי. התלבטתי המון האם זה תפקיד שנכון עבורי, בעיקר לאור העובדה שאיני מגיעה מרקע טכנולוגי. התשוקה להביא פן אחר ולפרוץ תקרת זכוכית בערה בי ובדיעבד אני שמחה שבחרתי לקחת את התפקיד".

מעין כהן-חזיז | צילום: יח"צ
מעין כהן-חזיז | צילום: יח"צ

מאיה שוורץ: "מה שאת לא תנהלי, ינהל אותך"

הטיפ של מנכ"לית איגוד ההיי-טק: "מה שאת לא תנהלי, ינהל אותך. זה טיפ שקיבלתי בתחילת חיי המקצועיים והוא מלווה אותי בכל בוקר. לכן במקום לזרום עם מה שקורה בחיים המקצועיים שלך, תנהלי את ההתקדמות המקצועית שלך, תבני תוכנית אסטרטגית שתענה על כמה שאלות: איזה תפקיד הוא חלום חייך? איזו מטרה את רוצה להשיג, מה השאיפות המקצועיות שלך? אחרי שעשית את זה, תוכלי להציב לעצמך יעדים נגישים יותר: לדוגמה, באיזה מקום את רוצה להיות בעוד חמש שנים מהיום, ואילו צעדים את יכולה להתחיל לעשות כבר מעכשיו כדי להתקרב אל היעד".

"מהרגע שיש תמונה ברורה של המטרה הנכונה עבורך, את תגלי את הקסם קורה", היא מבטיחה. "תוכלי להיות ממוקדת מטרה ולפעול בצורה מדויקת, מכאן בכל צומת שתעמדי תוכלי לבחון מהי הפנייה הנכונה עבורך. החל מאיזה פוסט להעלות או איזו תגובה לרשום ועד בחירת ההשתלמות הבאה שלך, התפקיד הבא או מקום העבודה. זה כולל בחירות יום יומיות, ניהול זמן ותיעדופים. לא תוכלי לרצות את כולם ולא תוכלי להיות בכל מקום, הכל צריך להיות מדויק עבורך".

מאיה שוורץ' מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים | צילום: קיו עילית ביוטי
מאיה שוורץ' מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים | צילום: קיו עילית ביוטי

חגית ינון: "רגשות אשם הם טבעיים"

הטיפ של סמנכ"לית הכספים של חברת WalkMe: "גדלתי כילדה סקרנית שעסוקה בהרחבת דעת, ולכן גם בסיום הלימודים והסטאז' הבחירה שלי הייתה להמשיך וללמוד. אני מאמינה שבגילאי 20-30 בכך צריך להתמקד. מכאן גם בחרתי לעבוד בחברה עם פוטנציאל ללמוד ולהתפתח, ובשלב הזה לפעמים גם לטעות וללמוד מכשלונות, כי זוהי הזדמנות שאינה חוזרת. למידה יכולה להתבטא גם בבחירת מנטור שילווה אותך. דוגמה לכך קשורה לאחד הקונפליקטים הראשונים שפגשתי בניהול הקריירה שלי, והיא כיצד לאזן חיי משפחה עם קריירה תובענית".

"עצת הזהב שקיבלתי ממנהלת בכירה שעבדתי איתה", היא מספרת, "הייתה שזהו קונפליקט שכאמא יהיה עליי ללמוד כיצד לחיות איתו בשלום, ללא רגשות אשם. רגשות אשם הם טבעיים אמנם, אבל כל עוד נקבל שהם חלק מהתפקיד שלנו כאימהות ונעבד אותם באופן חיובי, אז יתאפשר לנו להניח אותם בצד – בהבנה שזו הבחירה הנכונה עבורנו. הבחירה הנכונה תהיה בכל פעם אחרת, פעם זה יהיה לטוס בקונקשן כדי להספיק להגיע היישר למסיבת חנוכה בגן, ופעם לנסוע לעסקת M&A ולצפות בווידאו בצעד הראשון של הבת שלי. זו אולי העצה החשובה ביותר שקיבלתי בתחילת הדרך".

חגית ינון | צילום: ווקמי
חגית ינון | צילום: ווקמי

עו"ד יעל נאמן בן ארי: "תמיד לחפש הזדמנויות חדשות"

הטיפ של קצינת הציות בחברת Bits Of Gold: "תמיד אצלי הכל מתוכנן מראש, אני לא אוהבת הפתעות. אפילו את הלידה של הילדים שלי בחרתי לעשות בניתוח קיסרי מוזמן מראש, כי אני אוהבת להתכונן לכל דבר מראש בצורה הטובה ביותר. תמיד נעדיף את המוכר והידוע על פני הלא נודע. הבעיה היא שהפחד מונע מאיתנו לבצע שינויים אשר יכולים לשפר ולקדם את חיינו. השינוי הגדול בחיי חל בשנת 2017, לאחר שש שנים כקצינת ציות של בנק, אחראית על יישום הוראות הרגולציה, החלטתי שאני עוזבת. זו הייתה ההחלטה המהירה ביותר שעשיתי, בניגוד לכל החלטה שקדמה לה בחי".

"יש שחשבו שאני עושה טעות", היא משתפת, "יש שהרימו גבה וחשבו שלא שאצליח. החלטתי להתמקצע בתחום נוסף, תחום המטבעות הדיגיטליים, ומזה כארבע שנים אני בעלת משרד עצמאי. אנשים נוטים להתחייב למסגרות מטעמי נוחות וביטחון, אך כשזה נוגע למקומות עבודה אני ממליצה להימנע מלהגביל ולהגדיר את עצמכן במסגרות".

"יש להיות פתוחות להזדמנויות ולפרוץ דרכים לתפקידים חדשים ומאתגרים. השתמשו בניסיון שלכן ובתכונות האופי בכדי לפתוח דלתות חדשות ולהתנסות בתחומים נוספים. חשש ופחד הם רגשות טבעיים. ברגע שמתגברים עליהם, ניתן לצאת ולגלות מקומות חדשים. הדרך לימדה אותי לא לפחד משינוי, להיזהר משחיקה ודריכה במקום, לחפש הזדמנויות חדשות ואם הן לא קיימות – ליצור אותן".

יעל נאמן בן ארי | צילום: חגית מזור
יעל נאמן בן ארי | צילום: חגית מזור

ציפי זלמנוביץ: "תדעי להגיב בתקיפות כשצריך"

הטיפ של שותפה מנהלת ב-Value בית להשקעות אלטרנטיבי: "נכנסתי לעולם הפיננסים ב-2009. לצערי נותרה גם היום עבודה רבה לעשות בשילוב נשים בתחום הפיננסי וביחס המגדרי כלפיהן. כמעט בכל פורום אני מוצאת את עצמי במיעוט. גם המנהלים שלי והצוותים שאני מנהלת היו תמיד ברובם גברים. גם בקרב המשקיעים שלנו הרוב המוחלט הם גברים. לאחרונה ניהלתי דיון עסקי עם מנהלים מחברה מתחרה, כולם גברים. השיחה הייתה עניינית עד שהגענו לדון על הפרטים הכספיים, אז אחד המנהלים פנה אליי בשם חיבה ממעיט ואמר 'קדימה ציפיל'ה, את נראית לי בחורה עם דרישות צנועות'".

"שמתי לי כחוק תמיד להגיב לאירועים מסוג זה בתקיפות שאינה משתמעת לשתי פנים", היא אומרת, "השבתי 'אין לך מושג כמה שאתה טועה'. הוא נראה נבוך והמשכנו משם ללא הערות מיותרות. לנשים צעירות ההמלצה שלי היא: אל תפייסו ותגשרו בכל מחיר. תשנו את יחסכן לעימותים. בניהול נכון, עימותים יכולים להיות קרקע פורייה להשמיע את דעתכן בביטחון".

"הנטייה הנשית להיות פרקטיות, לפעמים גורמת לנו להציב יעדים נמוכים מדי, או לא לחלום רחוק מדי, כי זה נראה לא מעשי. יש לשנות את ההרגל ולהחליף את היוצרות. קודם לחלום, לחשוב לאן הייתי רוצה להגיע או לאן הייתי רוצה להביא את היחידה העסקית שלי, ורק אחר כך לתפור את הפרטים סביב איך עושים את זה".

ציפי זלמנוביץ | צילום: Hila Shiloni
ציפי זלמנוביץ | צילום: Hila Shiloni