טיפול בעור התינוק

איך מטפלים בתפרחת חיתולי ובבעיות עור נוספות של תינוקות? | צלם: Nik - Fotolia
איך מטפלים בתפרחת חיתולי ובבעיות עור נוספות של תינוקות? | צלם: Nik - Fotolia

איך מטפלים בתפרחת חיתולים, רגישויות ומחלות עור נפוצות של תינוקות? המדריך המלא לטיפול בעור התינוק וכמה טיפים לטיפול טבעי

88 שיתופים | 132 צפיות

פריחה בעור

פריחה אצל תינוקות היא אירוע שכיח ביותר, ובדרך כלל היא אינה מצביעה על משהו חריג ועוברת לבד. ד"ר רון יניב, מומחה ברפואת עור ומין במכבי שירותי בריאות ובמאוחדת רפואה אסתטית, מסביר שהסיבה לרוב סוגי הפריחה קשורה ככל הנראה לאלרגיה הנגרמת בשל ההיכרות הראשונית של עור התינוק עם החומרים השונים באוויר. ייתכן שזוהי רגישות לבד מסוים, לדוגמה צמר או פליז, או לסוג הסבון. לתפרחת יכולה להיות גם סיבה הורמונלית. הסיבה הכי פשוטה היא הזעה הנגרמת בשל הלבשת התינוק בשכבות רבות. ד"ר יניב מסביר:
הסימנים: זו יכולה להיות פריחה קלה הנראית כעקיצות יתושים קטנות, כפצעונים או כשלפוחיות אדומות קטנות.
הטיפול: חשוב לשמור על עור התינוק יבש, לדאוג שלא יזיע ולהקפיד על היגיינה. יש לכבס את בגדי התינוק בתכשירים המתאימים לעור עדין כדי להגביל חשיפה לאלרגנים, להלבישו בהתאם למזג האוויר כדי שלא יזיע, לאוורר את עור התינוק, להלבישו בבדים טבעיים מ-100% כותנה ולהשתמש בסבון עדין ברחצה כדי לא להחמיר את הגירוי בעור.

תפרחת חיתולים

תפרחת חיתולים (Diaper dermatitis) היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר אצל תינוקות, בעיקר בין גיל תשעה חודשים לשנה. במצב זה העור עוטה גוון אדום, הוא פצוע, צורב ונראה כלאחר כוויה. לדברי ד"ר יניב, תפרחת חיתולים יכולה לנבוע מתגובת העור לחומרי בישום הנמצאים בחיתולים, לחומרים כימיים הנמצאים במגבונים לחים, ואף לתכשירי ניקוי המשמשים לכביסת חיתולי בד. עוד גורם הוא תחילת צריכת מזון מוצק, המשנה את הרכב הצואה. תפרחת חיתולים אינה נעימה, אבל היא אינה מצביעה על בעיה בריאותית חמורה. ד"ר יניב מסביר:
הסימנים: תפרחת אדמומית שיכולה להזכיר כוויה. האזור המגורה יכול לכלול את אזור הירכיים, איברי המין, הישבן ואזור הבטן התחתונה. לעתים מתפתח במקום גם זיהום פטרייתי, המחמיר עוד יותר את הדלקת הקיימת, ולעתים התפרחת מופיעה במקביל לבעיות עור אחרות, כגון: פסוריאזיס, אסתמה של העור או סבוריאה.
הטיפול: רצוי להתחיל טיפול ברגע שמזהים את התפרחת, שכן תוך 48-24 שעות מתפתחת על התפרחת פטרייה מסוג קנדידה. מטפלים בעזרת משחה מתאימה. מכיוון שזהו תהליך אלרגי דלקתי, המשחות מכילות גם סטרואידים וגם חומר נוגד פטריות. אם לא מטפלים, התהליך עלול להחמיר עד כדי שלפוחיות ואפילו כיבים ודימום בעור. אם התינוק מטופל באנטיביוטיקה, רצוי להקפיד לטפל בתופעה מיד עם ניצניה הראשונים. חשוב גם להחליף חיתולים בתדירות גבוהה יותר ולהשתמש בתכשירים באזור המחותל.

יובש בעור

התופעה מתרחשת משום שעורם של תינוקות וילדים קטנים עדין ודק ולכן הם רגישים יותר לפגעי מזג האוויר, במיוחד באקלים יבש או בתקופת החורף. יש להימנע מחשיפת התינוק לאוויר יבש או קר. בנוסף, בחורף, במקום להשתמש במזגן או במפזר חום שמייבשים את האוויר, מומלץ להפעיל רדיאטור, שאינו מייבש את האוויר. ד"ר יניב מסביר:
הסימנים: לעתים זהו יובש קל בעור הנפתר בעזרת שימוש בקרם לחות לתינוקות, אבל לעתים היובש גורם לעור סדוק ומגורה. הבעיה עלולה להחמיר עד כדי קילופים של עור התינוק ואף "קשקשים" לבנים המופיעים על העור המגורה.
הטיפול: חשוב לוודא שזו אינה אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור). הטיפול ביובש העור הוא בעיקר מניעתי. בחורף, יש לדאוג לכיסוי הפנים והידיים בכפפות, בצעיף ובכובע כדי להימנע ממגע עם האוויר הקר. בעיות של יובש העור אצל תינוקות הן בדרך כלל קלות וחולפות, אבל מומלץ לספק לחות לעור היבש והמגורה בעזרת קרם לחות עדין לתינוקות. בנוסף, מומלץ שלא להשתמש בסבונים חזקים שייבשו את העור, אלא בתרחיצים עדינים עם רמת PH המתאימה לילדים.

אטופיק דרמטיטיס

"אטופיק דרמטיטיס מכונה גם אסתמה של העור, בשל שכיחותה הרבה אצל ילדים עם רקע של בעיות נשימה ואסתמה", מסביר ד"ר אביקם הראל יועץ לחברת טבע ישראל. "המחלה מאופיינת באדמומיות וביובש בעור, שמוביל לגרד כרוני המשפיע על איכות החיים. עקב שינויים סביבתיים (למשל, זיהום אוויר המכיל יותר אלרגניים) ושינויים באורח החיים המערבי (תזונה לא נכונה ומתח נפשי), עלתה שכיחות המחלה בשנים האחרונות ל-15 אחוזים מהאוכלוסייה. בקרב כ-50 אחוזים מהחולים מתגלים סימנים כבר בשנה הראשונה. עם ההתבגרות חלה הטבה, וכ-80 אחוזים מהילדים נרפאים עד הגעתם לבגרות".
הסימנים: המחלה מתאפיינת בדלקת של העור המתבטאת באודם מקומי ובעור יבש ומגרד באזורי הקפלים בעור, כגון: אחורי הברכיים, המרפקים, בתי השחי, הצוואר והמפשעה. הגירוד קשה להתמודדות ומשפיע על איכות החיים בכל המישורים – מאיכות השינה ועד פעולות חברתיות יומיומיות.
הטיפול: הדרך הטובה ביותר לטיפול במחלה היא מניעת מגע עם הגירוי. "יש להפחית את מגע העור עם גורמים סביבתיים הגורמים לגירוי, להימנע מהזעה, מחום גבוה, ממגע עם חול, אבק או צמר, ולשטוף ידיים לאחר מגע עם בעלי חיים", מייעץ ד"ר הראל. "בנוסף, חשוב לשמור על לחות העור בכל יום, כל השנה. סבונים או תכשירים שאינם מתאימים לרמת החומציות של העור, פוגמים במחסום העורי. כשהעור יבש, רמת ה-PH עולה וכתוצאה מכך הוא נוטה להתקלף וחשוף לפגיעה. קרם או שמן רחצה המכילים רמות מדויקות ומאוזנות של מינרלים מים המלח, כגון: מגנזיום, סידן ואשלגן, יסככו את העור וימנעו איבוד נוזלים החשובים לשמירה על לחות העור. נמצא ששימוש קבוע בתכשירים מתאימים מסייע לשמור על לחות העור לאורך זמן ומקל את תסמיני המחלה".
"אם יש דלקת וגרד חזק בעור, אפשר להשתמש במשחה מקומית המבוססת על סטרואידים או בתרופות נוגדות דלקת שאינן מבוססות על סטרואידים", מוסיף ד"ר יניב. "אם הדלקת מלווה בזיהום, אפשר להשתמש במשחות המכילות גם אנטיביוטיקה מקומית. בנוסף, קיים טיפול אנטי-היסטמיני מונע גרד דרך הפה. במקרים שבהם טיפולים אלה אינם עוזרים, מוצע טיפול בפוטותרפיה, ובמקרים קשים במיוחד – טיפול תרופתי בכדורים דרך הפה המווסתים את התגובה החיסונית של העור, בהתאם להמלצת הרופא".<br /> ד"ר שרון רוזנבלט, מנהלת מחקר ופיתוח של "קמדיס", מוסיפה את ההתייחסות לאטופיק דרמטיטיס בעיני הרפואה הסינית: "לפי הרפואה הסינית מצבי חוסר איזון פנימי מתבטאים בכמה אופנים. דוגמה בולטת לכך היא חולשה של מערכת העיכול הגורמת להצטברות חום בגוף. חום זה מתפשט לעור, גורם ליובש ואף עלול להוביל לבעיות גרד ויובש בעור. כדי לטפל ביעילות בבעיות עור, מומלץ להשתמש בתכשירים כגון תרחיץ נוזלי ותחליב גוף, המכילים צמחי מרפא, כגון: סקוטלריה, קנידיום ואגוז עץ הסבון – הידועים בסגולותיהם כמונעי גרד, נוגדי דלקת, אנטי אלרגיים ואנטי בקטריאליים".

פסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלת עור דלקתית שאינה מדבקת, אבל היא מחלה כרונית שתלווה את הילד ברוב המקרים גם בבגרותו. הגורמים הם נטייה מולדת וגורמים סביבתיים שכיחים, כגון: מחלות זיהומיות חולפות, חבלות בעור (פציעות, שריטות, גירודים) ולעתים רחוקות גם מתח נפשי. ברוב המקרים קשה להצביע בוודאות על גורם סביבתי מסוים שעורר את המחלה. ד"ר אלכס זבולונוב, מומחה ברפואת ילדים וברפואת עור, רופא בכיר במחלקת עור בבית החולים לילדים שניידר, מסביר:
הסימנים: הפסוריאזיס מתאפיינת בעור יבש ואדמומי מכוסה בקשקשת שמתקלפת. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. יש גם מקרים שבהם המחלה מופיעה רק בכפות הידיים והרגליים או רק בבתי השחי ובמפשעות. אצל תינוקות, הפסוריאזיס יכולה להתבטא לראשונה כתפרחת חיתולים קשה שאינה מגיבה לטיפול.
קיימות שתי צורות קליניות למחלה: פסוריאזיס קפלי העור (רבדית), השכיחה יותר בגיל הילדות. הנגעים בעור הם חטטיות אדומות המתמזגות ויוצרות רבדים עם גבול ברור, המכוסים בקשקשת בגון כסוף. הופעת נגעים חדשים במקום של טראומה אופיינית גם היא לפסוריאזיס מסוג זה. הנגעים בעור נוטים להופיע בעיקר בקרקפת, בברכיים ובמרפקים; פסוריאזיס טיפתית (Guttate) מתבטאת בנגעים עגולים, קטנים, מפושטים על פני הגוף, במיוחד בגו, בפנים ובגפיים. היא מופיעה בדרך כלל בעקבות זיהום סטרפטוקוקלי בדרכי הנשימה לאחר זיהום וירלי, מכת שמש או גמילה מטיפול בסטרואידים.
הטיפול: אופן הטיפול תלוי בחומרת המחלה. אף על פי שאין ריפוי מלא לפסוריאזיס, אפשר להביא להפוגה של המחלה עד כדי היעלמות כל הנגעים באמצעות מריחה של תכשירים על העור הנגוע. משחות מתאימות יכולות להעלים את הנגעים אצל רוב החולים הסובלים מפסוריאזיס קלה עד בינונית. במקרים עם חומרה בינונית, הטיפול הוא באמצעות חשיפה לקרינה אולטרה סגולית מלאכותית (פוטותרפיה) או טבעית (בחוף ים המלח).

טיפול טבעי: צמחי מרפא הטובים לעור התינוק

"מוצרים טבעיים לתינוקות אינם 'פינוק מיוחד'", אומרת שמחה דגן עזריאל נטורופתית N.D, מורז צמחי מרפא. "עור התינוק מחייב התאמה מושכלת לתכשיר נכון, כדי למנוע ככל האפשר גירויים ופריחות. החומר הפעיל במוצרים טבעיים לתינוקות לרוב מבוסס על מים וצמחי מרפא. כדי לדעת אם צמחי המרפא הם החומר הפעיל הטבעי, נדרשת הבנה בסיסית למדי בקריאת שמות הרכיבים בגב האריזה – המדורגים בסדר יורד לפי הכמות שלהם במוצר. במוצרים טבעיים על בסיס צמחי מרפא יופיעו בהתחלה המרכיב הצמחי ומים. במוצר טבעי רשימת הרכיבים היא לרוב תמציתית, ללא קידומות של מספרים ואותיות". דגן עזריאל מפרטת על איכויות צמחי המרפא השונים:
קמומיל: ידוע בתכונותיו המרגיעות, משכך כאבים, מאיץ החלמת פצעים חיצוניים ופנימיים כאחד, עוזר לטיפול בבעיות שינה ובשחרור שרירים.
אכילאה: משמש לטיפול בעור פגוע, בעל פעילות אנטי דלקתית, אנטי בקטריאלית, אנטי פטרייתית ואנטיספטית.
פוליגונום: ידוע בסגולותיו הרפואיות. מכיל מרכיבים אורגניים, ויטמינים וחומצות טבעיות השומרים, מאזנים ומחטאים את העור, מעודדים צמיחה ושיקום של רקמות פגועות, מסייעים בהרגעת העור ותורמים להחייאה מהירה שלו.
רוז (ורדים): מלך הצמחים. מרגיע עור רגיש, מחטא, נוגד נגיפים/ חיידקים/ פטריות, נוגד דלקת, מאחה רקמות, מחדש רקמות.
הדס: מומלץ לטיפול בהתקררות, משחרר ליחה ומרגיע שיעול.
לבנדר: "עזרה ירוקה". מחטא ומרפא חתכים, מסייע בהחלמת צלקות, עקיצות, כוויות ומכות יבשות. בעיסוי, מרגיע כאבי ראש, מאזן ועוזר לשינה שקטה.
טיפ: למלא גרב עם עלי הפרחים ולשים באמבט של הילד לפי הצורך.
יש להתייעץ עם איש מקצוע להתאמה אישית. שילוב צמחים אלה בריכוזים מאוזנים בתכשירים טבעיים מקל ומסייע לטיפול בעור רגיש ועדין ובמכלול שלם של תופעות ובעיות, כגון: אטופיק דרמטיטיס, סבוריאה, עור אדמומי, מגורה ויבש, תפרחת חיתולים ועוד. שימוש במוצרים טבעיים יותיר את עורו של התינוק לא רק חלק ונעים למגע אלא גם בריא.