טיפול בכאבי גב אחרי לידה

שיטות לטיפול בכאבי גב לאחר הלידה ובהשלכותיהם

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

כאבי גב הם תופעה שכיחה לאחר לידה. במהלך ההריון חלים שינויים פיזיולוגיים רבים בגוף האישה: החל משינוי באגן הירכיים המשפיע על תנועת הגוף במרחב, דרך התפתחות העובר ברחם, המעלה את משקל גופה של האם וגורם לה לנטייה לפנים ומטה בעת ישיבה, קימה ועמידה, ועד לקושי רב בהחזקת הגוף לקראת סוף ההריון.

לאחר הלידה אמנם פוחת משקל הגוף, אך השילוב של המאמץ שנמשך תשעה חודשים ביחד עם השינויים ביציבה הנגרמים בעקבות הסטת מרכז הכובד של הגוף – גורם לנשים רבות לסבול בתקופה הזו מכאבי גב, המלווים לעיתים גם בהקרנות של הכאב לרגליים.

הגורמים לכאבים

טיפול בכאבי גב לאחר לידה

"לכאבי גב לאחר לידה יש סיבות רבות, אך המרכזית שבהן היא עבודת היתר של שרירים ורקמות של הגב בעת נשיאת הגוף וייצובו ובעת תנועה", סבור חנן בן עמי, פיזיותרפיסט ומשקם גופני. "בין קבוצות השרירים בגב ישנה קבוצה הקרויה 'זוקפי הגב'. שרירים אלו מתחילים בבסיס הגולגולת ויורדים משני צידי עמוד השדרה עד לחיבורם בעצמות האגן. מטרתם של שרירים אלו כשמם: לזקוף את גופנו ולמנוע מאיתנו לרכון לפנים עקב כוחות הגרביטציה הפועלים עלינו. על אחת כמה וכמה עבודתם של שרירים אלו קשה במהלך הריון, כאשר יש על הגוף משקל נוסף של 15 ק"ג – משקל העובר והרחם".

"בנוסף, על מנת לסייע בייצוב הגוף נכנסים לפעולה גם שרירי הישבן ושרירי הירך האחורית, המחוברים לשרירי הגב. שרירים אלו מסייעים לתמיכת הגב התחתון, ועבודה רבה שלהם, כמו גם חוסר בגמישות ובאלסטיות, עלולה להשפיע על כאבי הגב".

סיבה נוספת לכאבי הגב היא זריקת האפידורל, שבמשך חודשים ארוכים לאחר הלידה ישנן לא מעט נשים הסובלות בגללה. החדשות הטובות הן שלא צריך לסבול מכאבי גב. הרפואה המערבית והרפואה המשלימה מציעות סוגים שונים של טיפולים לכאבי הגב האלה, השכיחים מביניהם בכתבה שלפניכם.



טכניקת הלחיצות משתנה ממטפל למטפל [אילוסטרציה: ASAP Photos]

טכניקת הלחיצות משתנה ממטפל למטפל [אילוסטרציה: ASAP Photos]

כירופרקטיקה

מהי כירופרקטיקה? "כירופרקטיקה היא רפואה המתבססת על ההנחה שגופנו מופעל על ידי מערכת עצבית, וכאשר יש לחץ על ידי המערכת הזו, נוצרים הפרעות ושיבושים בתפקודה הגורמים לבעיות תפקוד ובריאות", מסביר הכירופרקט ד"ר שמי שגיב.

כיצד מתבצע הטיפול? "הטיפול מתבצע על ידי לחיצות, הנקראות מניפולציות. טכניקת הלחיצות משתנה ממטפל למטפל, ויכולה להיות עדינה מאוד או עדינה פחות. על ידי לחיצות, הכירופרקט מחזיר את פרקי האגן וחוליות עמוד השדרה למקומן הנכון ומאפשר הורדת הלחץ מעמוד השדרה".

איך הטיפול עוזר לכאבי גב אחרי לידה? "בזמן ההריון, גוף האישה מפריש הורמונים הגורמים להיחלשות הרצועות והשרירים של החוליות והאגן כדי לאפשר את גדילת העובר ברחם. חולשת השרירים גורמת להתרופפות עמוד השדרה והאגן, ועלולים להיווצר עומסים על החוליות ועל מפרקי האגן".

"לאחר הלידה מפרקי האגן לא תמיד חוזרים למקומם הטבעי. בדיקה כירופרקטית יכולה לאתר שינויים בתפקוד האגן, והטיפול יכול לתקן את הסטייה. הכירופרקטיקה יעילה גם לטיפול בכאב הנגרם בגלל זריקת האפידורל: נשים רבות סובלות מכאב בגלל החדרת המחט של זריקה זו למעטפת חוט השדרה, שעלולה לגרום להתקשחות ולכיווץ שרירי עמוד השדרה ולכאב. טיפול יעיל מרפה את הלחץ ומשחרר את האישה מכאב".

משך טיפול ומחירו: ברוב המקרים דרוש מספר טיפולים. מחיר כל טיפול הוא 150-180 שקלים.

שיאצו

מהו שיאצו? "שיאצו היא שיטת מגע יפנית, העובדת על ערוצי אנרגיה באמצעות לחיצות, וכך מרפאה את כאבי המטופל", מסבירה בתיה מוסארי, מטפלת מוסמכת לרפואה סינית ולשיאצו.

כיצד מתבצע הטיפול? "המטופל שוכב על מזרן המונח על הרצפה בבגדים מלאים, והמטפל נוגע באזור הכאב בלחיצות כף יד מלאה, מרפקים וברכיים. הטיפול נעים ומרגיע ומאפשר לגוף להוריד לחץ".

איך הטיפול עוזר לכאבי גב אחרי לידה? "הגב התחתון רגיש לכאב מכיוון שבטן ההריון משכה קדימה את הגוף ויצרה לחץ על החוליות האחוריות. לאחר אבחון נקודות רגישות ותשאול מקיף, בודק המטפל באיזה ערוץ אנרגיה לטפל ולוחץ בהתאם".

משך טיפול ומחירו: 45-60 דקות לטיפול. בדרך כלל חלה הטבה לאחר ארבעה-חמישה טיפולים. מחיר טיפול שיאצו עומד על 120-180 שקלים.



על ידי הרפיית שרירים יורד לחץ מהעצב [אילוסטרציה: ASAP Photos]

על ידי הרפיית שרירים יורד לחץ מהעצב [אילוסטרציה: ASAP Photos]

דיקור סיני

מהו דיקור סיני? "זוהי שיטת ריפוי טבעית, שבה על ידי החדרת מחטים קטנות לגוף מתאפשרים תהליכי ריפוי", אומר אופיר שגב-פרימן LA.c, B.A, מומחה ברפואה סינית, דיקור סיני ודיקור יפני ומרכז תחום רפואה סינית ויפנית במרפאת "אלטרנטיבה" בחולון. "דיקור סיני הוא אוסף של נקודות על גבי תעלות בגוף. תעלות אלה נקראות מרידיאנים. לכל נקודה יש תפקיד, ויש נקודות שמעודדות זרימת דם, עובדות על איבר מסוים, משפיעות על תפקוד איברים, מרגיעות כאב, ועוד".

"דיקור סיני יעיל במקרים של מיגרנה, כאבי ראש, פריצת דיסק, כאבי מחזור, כאבי גב, כאבי ירך, כאבי צוואר וכתף, כאבי עיניים, כאבי אוזניים, כאבי ברכיים, כאבי רגליים וכאבי מרפק. הטיפול מתבסס על אבחון דופק ולשון המעידים על חוסר איזון בגוף".

כיצד מתבצע הטיפול? "המטפל דוקר במקום הכאב, מחדיר מחטים למקום שבו רוצים ליצור שינוי, ולטפל בבעיות הרפואיות".

איך הטיפול עוזר לכאבי גב אחרי לידה? "על ידי הרפיית שרירים יורד לחץ מהעצב. דיקור במקום הכאב עצמו מגביר את זרימת הדם, כך שאם יש תהליך דלקתי הדיקור מפחית אותו".

משך טיפול ומחירו: 45 דקות עד שעה לטיפול. ביקור ראשון 300 שקלים, וכל טיפול נוסף 200 שקלים.

בחלק השני של הכתבה: שיטות נוספות לטיפול בכאבי גב לאחר לידה, ובהן דיקור יפני, אינטגרציה מבנית ופיזיותרפיה, וטיפים למניעת כאבי גב לאחר לידה»

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter