תיירות ופנאי

אני והסבתא: טרנד החופשות הכי לוהט בקיץ הקרוב

המלכה אליזבת ומייגן מרקל. גם לטייל עם אשתו של הנכד זה בסדר | צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images
המלכה אליזבת ומייגן מרקל. גם לטייל עם אשתו של הנכד זה בסדר | צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images

הסבתות זוכות לזמן איכות משפחתי, הנכדים זוכים לפאן וההורים זוכים לשקט. טיולי סבים וסבתות עם הנכדות והנכדים, מסתמנים כטרנד הכי משתלם בעולם התיירות

88 שיתופים | 132 צפיות

הן רוכבות על אופנועי שלג בערבות לפלנלד, מסיירות בנקיקים נסתרים במדבריות ירדן ומטפסות על פסגות הרים בנפאל. אל תטעו, אין מדובר ביחידת קומנדו חדשה, אלא בסבתות – ואם תהיו נחמדות, אולי תוזמנו להצטרף להרפתקה הבאה. בשנים האחרונות, יותר ויותר סבים וסבתות מצביעים ברגליים ובמקלות ההליכה, ומצטרפים לטרנד שמושך תשומת לב עולמית – טיולי גרמפינג.

מקור המילה Gramping הוא בחיבור המילים Grandparents ו־Camping (הצעה לאקדמיה ללשון: "מסעבתא"), והיא מתארת סבים וסבתות שמחליטים להשאיר את ההורים מאחור, ולקחת רק את הנכדים לחופשה משותפת. "נכדים הם הרבה יותר ספונטנים ומהירים, ופחות חופרים", מעידה חיה פרומר, בשנות ה־70 לחייה. "בעזרתם אני מפצה על זה שלא הייתי תרמילאית".

לפני 20 שנה, כשפרומר החלה להוציא את חסכונותיה על נסיעות לחו"ל עם הנכדים, חברותיה קראו לה משוגעת – אך היום גם הן כבר מכורות. פרומר הספיקה לקחת את נכדיה ליותר מ־30 טיולים: בגיל מצוות הם זכו לטוס ללונדון, בגיל 15 הם קפצו לאיטליה, בסיום התיכון לארצות הברית, ולפני החתונה – לניו יורק. אך השיא הסבתאי נקבע בטיול לספרד, אליו לקחה את 13 הנכדים שלה ובני זוגם, חילונים ודתיים כאחד. לצערכן, היא לא פנויה כרגע לאמץ נכדים חדשים.

ילדה חמודה עם סבא שלה | צילום: Jim Lo Scalzo-Pool/Getty Images
ילדה חמודה עם סבא שלה | צילום: Jim Lo Scalzo-Pool/Getty Images

"זוהי מגמה שצוברת תאוצה גם בישראל", מדווח עפר כהן, מנהל שיווק ומדריך טיולים בחברת מגה פמילי לטיולי משפחות. "אם לפני עשר שנים היה מדובר במקרים בודדים, היום מדובר כבר ב־15־20 אחוז מהנוסעים שלנו", הוא מציין.

לצד חופשות בחו"ל, הביקוש עולה גם לטיולי גרמפינג בשבילי הארץ. כך נולד המיזם החברתי "בתרמיל ובמקל – טיולי שישי של סבתות/ים עם הנכדים/ות", שפועל כחצי שנה בלבד. "פעם בחודש אנחנו מארגנים טיול בן שלוש שעות בהרי ירושלים בעלות סמלית וההיענות מטורפת", מספרת טאובין שמעון, מייסדת הפרויקט.

טיולים בארץ זה טוב ויפה – אך פרומר, שלי גרשון ואסתרקה חלאק, כולן גרמפריות, מעדיפות לקחת את הנכדים לחו"ל. אחת הסיבות לכך היא שמדובר בהזדמנות פז לחזק את הקשר. "לכמה נכדים יוצא לשבת עם סבתא ולשוחח אל תוך הלילה?", אומרת פרומר.

"הנכדה שלי אמרה לי שאחד הדברים שהיא הרוויחה בטיול היה לראות אותי מאבדת שליטה מרוב צחוק", מוסיפה חלאק. לדבריהן מצטרפת גרשון, שבילתה עם נכדיה בלפלנד. "הרגשתי את האהבה ואת ההערכה שלהם לכל אורך הטיול״, היא מספרת, ״אחרי הכול הם לא ציפו לראות אותי נכנסת למי שלגים או נוסעת על אופנוע שלג".  

רוצות גם? הנה 4 יעדים מומלצים:

פריז

פריז | צילום: Shutterstock
פריז | צילום: Shutterstock

לנכדות שאוהבות אסתטיקה, קסם ורומנטיקה, או לחלופין –  את דיסנילנד.
טיפ: לסבתות מתחילות כדאי להתחיל בטיול "חמישיות" – חמישה ימים ביעד אחד, בלי תיזוזים מיותרים.

צפון איטליה

צפון איטליה | צילום: Shutterstock
צפון איטליה | צילום: Shutterstock

תוכלו לחוות יחד את הקסם הכובש של ונציה, להשתולל בפארק השעשועים גארדה לנד ולשוטט בטבע המוריק.
טיפ: מומלץ לסבתות שאוהבות לאכול טוב ולנכדות בררניות שאוהבות פיצה וגלידה.

לונדון

לונדון | צילום: Shutterstock
לונדון | צילום: Shutterstock

מושלמת לטיול עם נכדות מתבגרות, הודות לאפשרויות השופינג המתאימות לכל כיס – שווקים, רחובות אופנתיים וגם פריימארק. גם ההצגות והמיוזיקלס לא יותירו אף נכדה אדישה.
טיפ: אל תשכחו להביא כיסא מתקפל, שישמש אתכן בזמני השופינג והסלפיז האינסופיים.

סקוטלנד

אדינבורו בלילה | צילום: Shutterstock
אדינבורו בלילה | צילום: Shutterstock

מתאימה לסבתות ונכדות בוגרות יותר, שחולקות אהבה לטבע ולטרקים. תוכלו לבלות באדינבורו, וממנה לצאת לטיולי יום.
טיפ: סבתות שלא נוהגות (במיוחד כשמדובר בנהיגה בצד הנגדי של הכביש) יכולות להתנייד ברכבת.