חברות הקוסמטיקה הישראליות המצליחות בעולם

גווינת פאלטרו. מעריצה נלהבת של סרום הרימונים של לבידו | צילום:  Kevin Winter/Getty Images
גווינת פאלטרו. מעריצה נלהבת של סרום הרימונים של לבידו | צילום: Kevin Winter/Getty Images

תעשיית הביוטי הישראלית כובשת לה מקום על המדפים של ספורה, בבתי כלבו ובשבועות האופנה בעולם. אלו החברות הישראליות שהפכו לסיפור הצלחה בינלאומי

88 שיתופים | 132 צפיות

מסכות קוריאניות, טחב איסלנדי, ורד בולגרי, שמן עץ התה האוסטרלי ומינרלים מים המלח בישראל. כולם חומרי גלם ייחודיים הנפוצים בעולם הקוסמטיקה. שוק הביוטי העולמי מתפוצץ, מכירות האונליין גבוהות מתמיד והדרישה למוצרים חדשים ואיכותיים בעלייה תמידית. היום מותגים צריכים סיפור ו"מיוצר בישראל" מעניק להם הילה אקזוטית. אלו חלק מהגורמים שגרמו לכך שחברות ישראליות רבות מוכרות את מוצריהן בחו"ל. יש גם מותגי איפור מצליחים מאוד, למשל נטאשה דנונה שנמכרת בספורה, אבל הפעם התמקדנו בחברות הטיפוח ולא האיפור, ובחברות המייצרות לפחות את חלק הארי, אם לא את כל מוצריהן, בארץ.

ד"ר פישר, נוסדה ב־1965

ד"ר פישר היא אחת החברות המוכרות בכל בית בישראל, בעיקר בזכות קרמים ותרסיסי הגנה מהשמש, אבל איך התחיל הכול? אלי פישר, הידוע בכינויו ד"ר פישר, היה סטודנט לביוכימיה בהרווארד והמשיך ללימודי רוקחות בסן פרנסיסקו. כשחזר לישראל הקים עסק קטן בבני ברק עם אשתו דבורה, לבורנטית רפואית, ויחד פיתחו תרופות לפצעי בגרות. המוצר הבא שהושק היה אולטרסול להגנה מהשמש, ובשנת 2014 נחנך מפעל חדש בגליל, מה שאפשר את הרחבת היצוא בהשקעה של 40 מיליון ש"ח. היום ד"ר פישר הוא קונצרן המעסיק מעל 1,000 עובדים, ובעל מחזור של כ־100 מיליון דולר בשנה בחו"ל.

ד"ר אלי פישר | צילום: ישראל כהן. משמאל: סבון נוזלי קמיל בלו של ד"ר פישר
ד"ר אלי פישר | צילום: ישראל כהן. משמאל: סבון נוזלי קמיל בלו של ד"ר פישר

הצלחה בינלאומית: משנת 1966 מוצרי החברה נמכרים גם בארצות הברית, אוסטרליה, קפריסין ואירופה. המוצרים נמכרים בדיוטי פרי של שדות תעופה, ברשת וולמארט, ברשתות טיפוח, באמזון ועוד.

לבידו, נוסדה ב־2003

החברה נוסדה בשנת 2003 על־ידי עידו מגל, בוגר לימודי צמחי מרפא. עידו הוא המייסד והבעלים, אחותו לירון היא המנכ"לית והאח אבי משמש כמנהל בחברה, שם החברה נגזר משמות האחים. מה שהתחיל כחברה מקומית קטנה הפך לחברה בינלאומית הכוללת מעל 70 מוצרים, 48 מהם מיוצאים לחו"ל, והכול טבעי ואורגני ומוכח במחקרים קליניים. גווינת' פלאטרו נחשפה לסרום הרימונים דרך המאפרת שלה, ישראלית לשעבר, פרסמה אותו באתר GOOP והיום הוא נמכר גם שם וגם בחנות הניו יורקית שלה. הבסט סלרס הם קרם העיניים, קרם הצוואר וקרם הגוף בניחוח הדרים. לדברי נועה הירש, מנהלת השיווק של החברה בארץ, בחברה 40 עובדים, ארבע חנויות מותג, שני מרכזי מבקרים בזכרון יעקוב ונהלל, ו־350 נקודות הפצה כולל מטוסי אל על.

גווינת פאלטרו. לקוחה נלהבת | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images. משמאל: סרום הרימונים של לבידו
גווינת פאלטרו. לקוחה נלהבת | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images. משמאל: סרום הרימונים של לבידו

הצלחה בינלאומית: היצוא כיום הוא לארצות הברית, קנדה ואנגליה. בארצות הברית המותג נמכר גם ברשת האון ליין של אנתרופולוג'י ובקרוב ימכר גם בחנויות החברה. המחזור השנתי בחו"ל עומד על מאות אלפי דולרים בשנה.

כריסטינה, נוסדה ב־1982

את כריסטינה מכירות בעיקר נשים המבקרות בקביעות אצל קוסמטיקאיות, אז איך הפכה החברה לאחת החברות הישראליות המצליחות בתחומה בעולם? את החברה הקימה מרים זהבי, קוסמטיקאית בעלת חזון. היא חברה לצוות מדענים וייצרה מוצרים עם רכיבים פעילים חדשניים ורבי עוצמה, ופתרונות מדעיים בעלי תקני איכות מחמירים הנמכרים אצל קוסמטיקאיות. פריצת הדרך הבינלאומית הייתה בברזיל, עם פילינג לחידוש העור. גם באסיה המוצרים נמכרים היטב בזכות ריכוז גבוה של חומרים פעילים.

מרים זהבי. משמאל: מסכה מרגיעה של כריסטינה | צילום: יח"צ
מרים זהבי. משמאל: מסכה מרגיעה של כריסטינה | צילום: יח"צ

הצלחה בינלאומית: 25,000 מוצרים מיוצרים מדי יום בארץ ומשווקים ל־62 מדינות בעולם. "התוצאות אחרי השימוש במוצרי החברה הן שהביאו אותנו לפסגה ברחבי העולם", אומרת זהבי. הם נמכרים דרך מפיצים מקומיים, ומוכרים במכוני ספא יוקרתיים, כמו מלונות ריץ' קרלטון ושנגרילה במונגוליה, ומוכרים מוצרים בשווי מאות מליוני דולרים מדי שנה.

קמדיס, נוסדה ב־2003

רוני קרמר, הבעלים, צברה ידע רב כמטפלת ומומחית לרפואה סינית במשך עשר שנות עבודתה בתחום. היא חיפשה כיצד לשלב בין הידע של תרבות המזרח לידע והכלים המערביים המתקדמים כדי להציע תכשירים בתחום הדרמטולוגי. החזון שלה היה להקל על הסובלים מבעיות כרוניות כמו אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס, סבוריאה, אקנה ועור יבש ומגורה. "הסוד הוא הבידול מחברות דרמו קוסמטיות אחרות", אומרת קרמר, "השילוב של תמציות צמחים מהרפואה הסינית עם מדע מהמערב הוכיח את עצמו".

רוני קרמר. משמאל: קרם טיפולי לקרקפת של קמדיס | צילום: יח"צ
רוני קרמר. משמאל: קרם טיפולי לקרקפת של קמדיס | צילום: יח"צ

הצלחה בינלאומית: משנת 2009 נמכרים מוצרי החברה בארצות הברית ואסיה. תקציב הפרסום בחו"ל הוא חמישה מיליון דולר והמוצרים נמכרים בפארמים, בבתי מרקחת, ובאמצעות רופאים במיליוני דולרים.

סבוקלם, נוסדה ב־1992

סבוקלם היא אולי החברה הידועה בישראל לבעיות עור, ובעשור האחרון היא נמכרת גם בחו"ל. הכול התחיל כשהרמן וייס ואמנון בכר נפגשו במהלך לימודי רוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים. הם היו בעלים של בתי מרקחת ומהמפגשים עם הלקוחות הבינו שיש צורך במוצרים איכותיים שמטפלים בעור וגם מטפחים אותו. המוצר הראשון שיצרו היה קרם המספק לחות ל־16 שעות וזאת הייתה ההתחלה של סבוקלם: טיפוח מדעי של תכשירים קוסמטיים פעילים שגם פותרים בעיות עור אדמומי ומגורה. בשנת 1997 מכרו וייס ובכר את בתי המרקחת ומאז הם מתמקדים בפיתוח ובשיווק מוצרים. עם השנים הם החלו לייצר גם מוצרים המיועדים לתינוקות, לבני נוער ולאנטי אייג'ינג. כיום מייצרת החברה 50 מוצרים.

אמנון בכר והרמן וייס, סבוקלם | צילום: אלירן אביטל. משמאל: סרום של סבוקלם
אמנון בכר והרמן וייס, סבוקלם | צילום: אלירן אביטל. משמאל: סרום של סבוקלם

הצלחה בינלאומית: 2011 הייתה השנה שבה פרצו לחו"ל והתחילו למכור במזרח אירופה. כיום הם בתהליכים של פתיחת חנות באמזון, בארצות הברית. הם נמכרים ברשתות הפארמים בסכום של מיליון דולר בשנה.

SR קוסמטיקס, נוסדה ב־2003

חלקכן שמעתן על חברת SR לפני כחודש, כאשר זו השיקה ליין מוצרים לגבר עם המאסטר שף טום אביב. אבל ממקום מושבה ברעננה החברה מייצרת ומשווקת מוצרי טיפוח לקוסמטיקאיות מקצועיות בכל העולם. עוד כנערה התחברה שולי הראל רודריג לעולם הקוסמטיקה. עם הידע שצברה הקימה בשנת 2003 את החברה ויצרה מגוון פורמולות ותכשירים לשוק המקצועי. כיום יש לחברה מעל 120 מוצרים ו־30 מרכזי שיווק בארץ.

שולי רודריג. משמאל: סרום של SR קוסמטיקס | צילום: יח"צ
שולי רודריג. משמאל: סרום של SR קוסמטיקס | צילום: יח"צ

הצלחה בינלאומית: מ־2013 נמכרים מוצרי החברה לקוסמטיקאיות בשלושה מרכזי שיווק בארצות הברית, אוקראינה ורוסיה. החברה משתתפת בתערוכות המקצועיות הגדולות בעולם כולל "קוסמופרוף" בלאס וגאס, שם השיקה לאחרונה מכשיר מזותרפיה. תקציב הפרסום בחו"ל הוא חצי מיליון ש"ח ומחזור המכירות בחו"ל הוא כעשרה מיליון ש"ח.

פרימייר, נוסדה ב־1993

בשנת 1991 החלה קבוצה של חמישה מדענים עולים מרוסיה לחפש את סוד הנעורים בתצורת מוצרי קוסמטיקה בשילוב מינרלים מים המלח. בשנת 1993 נפתחו מעבדות הייצור ובאותה שנה כבר זכתה החברה בפרס אירופאי על חמישה פיתוחים יוצאי דופן בתחום הקוסמטיקה.

שחר יובל | צילום: ענת מוסברג. משמאל: מסכה תרמית של פרימייר
שחר יובל | צילום: ענת מוסברג. משמאל: מסכה תרמית של פרימייר

הצלחה בינלאומית: חנות המותג הראשונה של פרימייר נפתחה ב־2004 בלוס אנג'לס. מ־2012 החלו להיפתח מרכזי הפצה בניהול עצמי בעולם. ממש לאחרונה החברה נכנסה לקטגוריה חדשה והשיקה את NUNA מכשיר ביתי לאנטי אייג'ינג. המוצרים נמכרים ב־72 ארצות, ותקציב הפרסום בחו"ל מוערך ביותר מארבעה מיליון דולר בשנה. בין היתר משתמשים במוצרים שלהם פאולה עבדול, מריה קארי (שהייתה פרזנטורית המותג), הבק סטריט בוייז וברוק שילדס. "אנחנו מייצרים את המוצר הכי איכותי ומוכרים אותו במחיר הוגן", אומר שחר יובל, מנכ"ל פרימייר.

HL קוסמטיקה, נוסדה ב־1984

החברה הלוקאל פטריוטית הוקמה במטבח המשפחתי על־ידי צבי דקל המייסד, תחת השם הולילנד קוסמטיקס. קו המוצרים הראשון, מצדה, כלל בשמים לנשים ולגברים שהתבססו על חומרים טבעיים מארץ הקודש. בתחילת 2010 הצטרף בנו הצעיר של דקל לחברה והשם שונה ל־HL. היום יש לחברה 200 מוצרים ומפעל חדש ביבנה.

אמיר דקל | צילום: פרמה קוסמטיקס. משמאל: סדרת הפילינג של HL
אמיר דקל | צילום: פרמה קוסמטיקס. משמאל: סדרת הפילינג של HL

הצלחה בינלאומית: מ־1985 מיוצאים לחו"ל 70 אחוז מהמוצרים, והחברה זכתה כמה שנים בתואר "יצואנית מצטיינת". היצוא הוא ליותר מ־50 ארצות בהן נמכרים המוצרים לרופאי עור, קוסמטיקאיות, בתי מלון ועוד, בעשרות מיליוני דולרים בשנה.

SABON, נוסדה ב־1977

שני חברי ילדות, סיגל קוטלר לוי ואבי פיאטוק, הגשימו חלום ופתחו ברחוב שינקין התל אביבי חנות קטנה לסבונים טבעיים בעבודת יד על בסיס מתכון אוסטרלי עתיק שגילו במהלך מסעותיהם בעולם. המיקום ברחוב הסופר טרנדי באותן שנים והמוצרים החדשניים והיפים הפכו לסיפור הצלחה. במהרה המותג התרחב למגוון של מוצרים איכותיים המעניקים חוויית טיפוח מפנקת. נכון להיום המותג מתגאה ב־180 סניפים ברחבי העולם והיעד לשנים הקרובות הוא להגיע ל־400 חנויות. המפעל והמרכז הלוגיסטי של החברה נמצאים בקריית גת, מספר העובדים בארץ הוא 480.

ג'ניפר לופז, לקוחה נלהבת | צילום: Jason Meritt/gettyimages. משמאל: שמן רחצה של SABON
ג'ניפר לופז, לקוחה נלהבת | צילום: Jason Meritt/gettyimages. משמאל: שמן רחצה של SABON

הצלחה בינלאומית: משנת 2003 נמכרים המוצרים בארצות הברית, באיים הקריביים, במזרח הרחוק ובאירופה. במאי אשתקד נפתחה חנות בסינגפור ואחרי שלושה חודשים בלבד מאזן המכירות בחנות עבר את ה־100 אלף דולר. SABON נרכשה לפני כשלוש שנים על־ידי ענקית הקוסמטיקה הצרפתית איב רושה בסכום כולל של מעל 100 מיליון יורו. בין היתר משתמשות במוצרים ג'ניפר לופז, קייטי הולמס, ג'וליה רוברטס, דרו ברימור, מורן אטיאס ובר רפאלי. "אנחנו עם הפנים לאסיה", אומר רוברטו בוטינו, מנכ"ל החברה, "ובמקביל נשמור על השורשים של המותג שנולד בתל אביב".

אקו לאב, נוסדה ב־2008

שרונה רומנו לזר עבדה כשכירה בכירה בתחום הביוטי וכמנהלת מותג קוסמטיקה יוקרתי כשהחליטה להפוך ליזמית עצמאית. אקו לאב החלה לרקום עור וגידים כשרומנו לזר חיפשה עבורה ועבור בני משפחתה מוצרי טיפוח אורגניים אבל גם אפקטיביים. כשלא מצאה החלה לפתח אותם בעצמה.

הצלחה בינלאומית: משנת 2017 נמכרים מוצרי החברה בארצות הברית, קנדה, דרום אפריקה ואוסטרליה. בארצות הברית הם נמכרים ב־250 חנויות טבע בחוף המזרחי, ברשת פרש טיים הכוללת 75 חנויות, וב־80 חנויות של Whole Food. תקציב הפרסום בחו"ל הוא מאות אלפי שקלים שחלקם התקבל כתמיכה ממשרד הכלכלה דרך תוכנית של"ב, והמכירות מוערכות במאות אלפי דולרים בשנה.

שרונה רומנו לזר. משמאל: מסכה לשיער של אקו לאב | צילום: יח"צ
שרונה רומנו לזר. משמאל: מסכה לשיער של אקו לאב | צילום: יח"צ

מינוס 417, נוסדה ב־2003

"הכול התחיל בחנות במרכז קניות על שפת ים המלח", מתאר מוטי פרידמן, מייסד ומנכ"ל. "התיירים השתגעו מהפורמולות וחזרו לרכוש דרך אתר האינטרנט. הבנו שהפוטנציאל הגדול של החברה הוא בהפצה לחו"ל ויצרנו קשרים עם מפיצים שם. תוך שנתיים סגרנו את החנות והתמקדנו בפעילות של הפצת המוצרים של המותג לבוטיקים ובתי מלון מובילים ובעיקר בהפצה של המוצרים לרשתות נבחרות בחו"ל".

מוטי פרידמן. משמאל: קרם נגד קמטים של 417- | צילום: יח"צ
מוטי פרידמן. משמאל: קרם נגד קמטים של 417- | צילום: יח"צ

הצלחה בינלאומית: משנת 2005 החברה מייצאת את מוצריה לאירופה, קוריאה, סינגפור, וייטנאם ועוד. תקציב הפרסום בחו"ל הוא 15 אחוז ממחזור המכירות, והמוצרים נמכרים בחנויות דיוטי פרי, בפרפומריות, בבתי מרקחת יוקרתיים ובבתי מלון. מחזור המכירות בשנת 2018 עמד על 100 מיליון ש"ח.

מעבדות GIGI, נוסדה ב-1957

אליעזר לנדאו, ניצול שואה יליד הונגריה ובוגר לימודי כימיה, עלה לארץ ועבד תקופה קצרה כשכיר בתעשיית הקוסמטיקה. הוא החליט להקים עסק משלו כדי שיום אחד יחזור איתו להונגריה, ממנה ברח. את השם "ג'יג'י" בחר בגלל אהבתו לשחקנית לסלי קרון, שזכתה באותה שנה באוסקר על סרט בשם הזה. מה שהתחיל בחדר קטן המשיך למעבדות גדולות יותר, והיום זהו קונצרן ענק עם מעל 400 מוצרי קוסמטיקה. לנדאו האב, שנפטר לפני 16 שנה, ראה את חלומו מתגשם כאשר ג'יג'י הייתה לחברה המערבית הראשונה בהונגריה.

ההשראה לשם החברה: לסלי קארון בסרט ג'יג'י | צילום: silver screen collection gettyimages. משמאל: פילינג של GIGI
ההשראה לשם החברה: לסלי קארון בסרט ג'יג'י | צילום: silver screen collection gettyimages. משמאל: פילינג של GIGI

הצלחה בינלאומית: ניסיונות היצוא הראשונים היו בתחילת שנות ה־80. מוצרי החברה נמכרים במזרח הרחוק, וכן בהולנד ובמזרח אירופה. תקציב הפרסום בחו"ל הוא מעל חצי מיליון דולר בשנה, והמוצרים נמכרים באמצעות רופאים דרמטולוגים, מרכזים רפואיים ובאמצעות סוכנים שמשווקים לקוסמטיקאיות.
מחזור המכירות: עשרות מיליוני דולרים.

AHAVA, נוסדה ב־1988

החברה הוקמה על־ידי שלושה קיבוצים מאזור ים המלח והתחילה במוצרים עשירים במינרלים. אחרי שנה הוקמה חטיבת מחקר ופיתוח שייצרה תמצית של מגוון מינרלים מים המלח בריכוז גבוה, ה־Osmoter, המככבת עד היום בכל מוצרי החברה. בשנת 1990 נפתחה בצמוד למעבדות החנות הראשונה, שהפכה למוקד תיירותי.

הצלחה בינלאומית: היצוא החל בשנת 1992. החברה מוכרת את מוצריה במעל 40 מדינות ברחבי העולם, ברשתות כמו Douglas, Lord & Taylor, Nordstrom, במכוני ספא ובבתי מלון. בין היתר השתמשו במוצרים מדונה, נטלי פורטמן, הילרי סוונק, מריל סטריפ ודונה קארן. חברת AHAVA נמכרה בשנת 2016 לחברת FUSUN הסינית תמורת כ־300 מיליון ש"ח, והיא מחזיקה ב־100 אחוז בעלות על החברה. היקף המכירות גדל בכל שנה, עם עלייה בנתח המכירות בחו"ל המהווה 60 אחוז מהמכירות. "ההצלחה שלנו בחו"ל מתחילה פה בבית, בים המלח, והיא שילוב של אותנטיות עם חדשנות ואיכות בלתי מתפשרת של מוצרים".

מסכת לילה נגד קמטים של אהבה | צילום: יח"צ
מסכת לילה נגד קמטים של אהבה | צילום: יח"צ

Moroccanoil נוסדה ב־2007

החברה הוקמה על־ידי עופר וכרמן טל במונטריאול שבה התגוררו. כרמן הגיעה לביקור בישראל אחרי שעברה טיפול שהזיק לשיערה. הטיפול בארץ כלל שימוש בשמן טיפולי שעשה פלאים בשיערה והיא החליטה להפיץ את הבשורה. השמן המרוקאי מבוסס על שמן הארגן המופק מעץ הארגן הגדל במערב הודו.

הצלחה בינלאומית: היום מועסקים בחברה 400 עובדים ברחבי העולם. משרדי ההנהלה הראשיים נמצאים בקנדה, ישראל וטוקיו והמפעל שבו מייצרים כ־90 אחוז ממוצרי השיער נמצא במעלות תרשיחא. משנת 2007 החברה מייצאת את המוצרים ל־67 ארצות. המוצרים נמכרים בחנויות דיוטי פרי, רשת ספורה, נורדסטרום והרווי ניקולס וביותר מ־300 מכוני ספא יוקרתיים. קים קרדשיאן, אלישיה קיז, מדונה, ליידי גאגא וקייט בלנשט משתמשות במוצרים. החברה מעניקה חסות לשבועות אופנה בינלאומיים. "אני חיה את המותג בכל יום", אומרת המייסדת כרמן טל, "כלקוחה בתחום היופי מבחינת אותנטיות, יעילות וקלות שימוש".

ג'יג'י חדיד בתצוגה של missoni | שיער: Anthony Turner, צילום: Matteo Cavalleri for Moroccanoil. משמאל: שמן טיפולי של Moroccanoil
ג'יג'י חדיד בתצוגה של missoni | שיער: Anthony Turner, צילום: Matteo Cavalleri for Moroccanoil. משמאל: שמן טיפולי של Moroccanoil

ללין, נוסדה ב־1999

בנות הדודות מירב כהן ורויטל לוי צוברי, חלמו על חנות לנרות ומוצרי גוף. מצוידות בהרבה אמונה ואמביציה הן השקיעו את כספן ופתחו יחד חנות קטנה למוצרי טיפוח הגוף בכיכר המדינה וקראו לה ללין ("ירח לבן" באיטלקית). בהדרגה פתחו חנויות נוספות שהציעו מגוון רחב של מוצרים לטיפוח הפנים והגוף, בישום ומוצרי לייף סטייל אבל עדיין היו במצוקה תזרימית. שמונה שנים אחרי שפתחו את החנות הראשונה חברת פוקס־ויזל רכשה 50 אחוז מהבעלות תמורת 12.9 מיליון ש"ח. הרשת גדלה וכיום יש מעל 120 חנויות בארץ ועשרות בחו"ל. "לאף אחת אסור לוותר על החלומות והשאיפות שלה", אומרת לוי צוברי, "יש בעולם מתחרים והם מצוינים, אבל אין את ללין".

רויטל לוי צוברי | צילום: מאיה באומל. משמאל: מוצרי פריחת הדובדבן של ללין
רויטל לוי צוברי | צילום: מאיה באומל. משמאל: מוצרי פריחת הדובדבן של ללין

הצלחה בינלאומית: לרשת 30 חנויות מותג ביפן ושמונה בארצות הברית וקנדה. בשנת 2018 דווח על מחזור מכירות של 140 מיליון ש"ח (החברה נסחרת בבורסה).