זהבה גלאון: "קראו לרצוח אותי, לאנוס אותי ולפגוע בנכדים שלי"

זהבה גלאון | צילום: רונן אקרמן
זהבה גלאון | צילום: רונן אקרמן

"אימצנו את הדימוי של נשים מודרניות, עצמאיות וחופשיות, אבל זה לא תואם את המציאות בישראל". מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את זהבה גלאון, לשעבר יו"ר מרצ

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"כיהנתי 16 שנים כחברת כנסת מטעם מרצ, ומתוכן עמדתי שש שנים בראשות המפלגה. למדתי על בשרי שהמערכת הפוליטית אינה ניטרלית ושוויונית כפי שנוטים לחשוב, ושזה ממש לא מספיק שאישה תרצה להגיע לראשות הממשלה כדי שהיא באמת תוכל לעשות את זה. למרות שנשים עברו כברת דרך ארוכה לשוויון וחוקקנו עשרות רבות של חוקים מגדריים, נשים עדיין מופלות ומודרות בכל שטחי החיים. לכאורה מדברים ברטוריקה שוויונית, אך עדיין קיימים מנגנוני אפליה, גלויים או סמויים, שמושפעים מהדת, השירות הצבאי והמשפחה, כמו הדרת נשים מהמרחב הציבורי. כל אלה יוצרים מציאות לא שוויונית ועיוורון מגדרי ביחס לנשים, בכלל, ולאלה שרוצות להגיע לצמרת, בפרט".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"לא צריך לחשוב שזוהי רק אחריותן של נשים להשתלב במרחב הציבורי ולשאוף להגיע לראשות הממשלה. זאת גם אחריותן של המערכות הפוליטית, התרבותית, התקשורתית והחברתית. אם רוצים להביא לשינוי סדר היום החברתי והפוליטי כך שיאפשרו את העמדתה של אישה בראשות הממשלה, חייבים לאתר את כל אותם מנגנונים וחסמים שמונעים קידום נשים ושוויון".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"יש הטייה מבנית וחברתית לטובת גברים שרוצים להגיע לתפקיד הבכיר ביותר בפוליטיקה. כשהתחלתי את הקריירה הפוליטית שלי, השאלה הראשונה ששאלו אותי באספת בחירות, ושאותה לא שאלו אף גבר אחר שהתמודד, הייתה: 'מי ישמור על הילדים שלך?'. הרבה מים זרמו בירדן מאז, וגם היום מתברר שלא די בכישורים והשכלה. עם כל ההתקדמות, נשים עדיין אינן מהלכות בפרוזדורי השלטון ואינן מיוצגות במוקדי הכוח. אנחנו מאמצות לעצמנו את הדימוי של נשים מודרניות, עצמאיות מבחינה כלכלית וחופשיות להחליט כל החלטה הנוגעת לגופנו ולעצמיותנו, כולל הרצון להיות ראשת ממשלה, אבל צריך להבין שהדימוי הזה אינו תואם את הדיוקן הציבורי של נשים בישראל. הנשים המעטות במוקדי הכוח הן היוצאות מהכלל. חברות כנסת ויושבות ראש מפלגות הן נשים פורצות דרך ששברו את תקרות הזכוכית, אבל אצל רוב הנשים בישראל – תקרת הזכוכית אינה שקופה, אלא עשויה מזכוכית כהה ומשוריינת".

"הרבה פעמים הייתי מוכנה לבלוע את הפוליטיקה המלוכלכת, הנאצות, האיומים ברצח והוויכוחים האינסופיים, בשביל המטרה הגדולה שהצבתי לעצמי. קל זה לא היה, וזה גובה מחיר אישי ומשפחתי"

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"כשאלוף במילואים אמר לי: 'מה את מבינה בענייני ביטחון'. גם תחת הכסות של דיונים ענייניים, הפוליטיקה היא בהגדרתה זירה של מאבקי כוח, ולא תמיד קל לבלוע את הרעל הזה".

מהי האמירה המזלזלת הכי נפוצה ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"האמירות הכי מזלזלות בדרך כלל התייחסו למראה של פוליטיקאיות, ולא למה שהן אומרות – למשל, 'היא ממש שמנה', ולחוסר היכולת שלהן לנהל מדינה, כי 'מי ירים את הטלפון האדום באמצע הלילה?'. אני בעצמי התמודדתי עם שוביניסטים, מיזוגנים ומטקבקים אלימים, שקראו לרצוח אותי, לאנוס אותי או לפגוע בנכדים שלי. מדד השנאה של קרן ברל כצנלסון דירג אותי בזמנו, לצד מירי רגב, במקום הראשון והמפוקפק של מי שסופגות הכי הרבה טוקבקים אלימים".

מהי התכונה הכי חשובה עבור מי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"לא להרים ידיים. גם אני, למשל, מצאתי את עצמי נאלצת בהתחלה לשנות את אופן הלבוש שלי למחויט וסמכותי יותר. הרבה פעמים הייתי מוכנה לבלוע את הפוליטיקה המלוכלכת, הנאצות, האיומים ברצח והוויכוחים האינסופיים, בשביל המטרה הגדולה שהצבתי לעצמי. קל זה לא היה, וזה גובה מחיר אישי ומשפחתי, אבל הסתכלתי על האתגרים שבפניי ולא עזבתי אחרי כל מכשול, מאבק או הפסד. לצערי, אחרות נטשו את הזירה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"זה צריך להיות חלק מתפיסת עולם רחבה של צדק ושוויון. המערכת הציבורית והמפלגות חייבות לקדם פוליטיקה רגישה מגדרית, שמבטיחה שיוויון מהותי ולא רק שוויון פורמלי, מה שיאפשר את כניסתן של נשים רבות יותר לפוליטיקה".

ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"גם המפלגות וגם נשים בתפקידים בכירים צריכות למנות נשים לעמדות בכירות בזירה הציבורית. העין צריכה להתרגל לראשות נשים, וכך המסר שגם אישה יכולה לכהן בתפקיד ראשת ממשלה יהיה מובן מאליו. מהלך שישלב ייצוג מספרי ומהותי, יאפשר כניסתן של נשים רבות יותר לפוליטיקה ושל נשים נחושות שירצו להגיע לתפקידים בכירים. וכן, גם לתפקיד הבכיר יותר של ראשת ממשלה".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה