ועד הורים: למה להצטרף?

התנדבות לוועד הורים יכולה לתרום לכם ולילדים המון, וגם אם אתם מאוד עסוקים, כדאי למצוא לזה זמן. מה זה דורש מכם ועל מה להקפיד? טיפים למצטרפים לוועד ההורים

88 שיתופים | 132 צפיות

מודה ומתוודה: בשנים הראשונות של בני הבכור בגן, לא הייתי בעניין. תמיד היו אמהות ותיקות ממני, מנוסות ממני ומקושרות ממני, שהיו פעילות בוועד. עד שנכנסנו לבית הספר. באסיפת ההורים הראשונה, כשהמורה שאלה: "מי רוצה להיות בוועד?", אף אחד לא הרים יד. זה הזמן שלך, אמרתי לעצמי. ומאז ועד היום אני הכתובת עבור המורה מצד אחד וההורים מצד שני, לכל הפניות באשר הן.

הקשר הישיר עם בית הספר תרם לנו ולילדים המון, והבנו שרק טוב יכול לצאת מזה, לכל הצדדים. אבל חשוב לזכור לשמור על הגבול שבין מעורבות להתערבות, לקחת אחריות וגם להקפיד על שקיפות, והכלל העיקרי הוא – תקשורת פתוחה וחיובית עם כל הצדדים.

אז למה לי ועד עכשיו?

הכי קל זה לא להתנדב לוועד – כי אין לנו זמן ואין לנו כוח, וגם ככה אנחנו כמעט קורסים. אבל מנגד, עומדות כל הסיבות הטובות למה כן: כי חשוב להיות מעורב, לדעת מה קורה במסגרת, ידע שגם נותן ביטחון. וכשלנו יש ביטחון במסגרת – זה גם מה שאנחנו מקרינים לילד. להיות מעורב זה לעיתים גם להשפיע – לומר את מה שיש לך מתוך ידע ורצון טוב, ולא מתוך שמועות.

בנוסף, כשאנחנו פועלים למען הגן/ הכיתה, אנחנו עושים ישירות בשביל הילד שלנו. ואחרון חביב: הנתינה מגבירה את תחושת השייכות לקבוצה ולקהילה, והיא דוגמה מצוינת של ערכים שהיינו רוצים להנחיל לילדים.

את זהר דותן הכרתי בוועד ההורים בגן טרום החובה של בני הקטן. "להיות חלק מוועד ההורים זה לתת דוגמה להתנהגות חברתית תורמת", היא אומרת. "בנוסף, ילד שההורה שלו פעיל מתגאה בכך – 'אבא שלי בנה את הסוכה', 'אמא שלי קנתה את הארטיקים' – אמרות אלה מלוות בנימה של גאווה, שבונה ומעצבת התנהגות חברתית אצל הילד. כך אנחנו גם פעילים בחינוך ילדינו וגם משמשים דוגמה עבורם, ויוצרים דור מעורב יותר".

אז מה באמת זה דורש?

יש סוגים שונים של ועדים, ולכל אחד יש תפקידים אחרים. ועד כיתה א', שמוטלת עליו משימת גיבוש הכיתה לשש השנים הבאות, אינו דומה לוועד של כיתה ו', העובד על מסיבת הסיום המפוארת בערך מתחילת השנה; ועד גן עירוני נדרש לעיתים למורכבות של פרויקט ההזנה המשותפת, בעוד שעל ועד גן פרטי לא מוטלות משימות רבות, אולי רק לדאוג למתנות לצוות או להזמין עוד חוג לבקשת ההורים, וכל יתר התוספות הן רשות (כדוגמת חברתי לימור שהקימה אתר אינטרנט לגן של ילדיה).

כל ועד פעיל במידה שונה, התלויה בעיקר בחבריו, אך גם בהורי הילדים, שמהם נדרש שיתוף פעולה, לפחות בהגעה לאירועים ו/או בהכנת הכיבוד. בהתחשב בכל הגורמים האלה, תקבעו את המינון המתאים לפעילות.

בלי קרב על הוועד

קודם כל, חשוב לבוא לוועד ההורים נקיים מאינטריגות. לא משנה מי מתנדב לוועד, לכולם יש מטרה משותפת אחת – שיהיה לילדים טוב במסגרת ושהמסגרת תהיה טובה עבור הילדים. אפשר להחליט שעושים את כל הפעילויות יחד, בעיקר כשהקבוצה קטנה, ואפשר להחליט שכל אחד מחברי הוועד אחראי על נושא אחר ומגייס לצורך זה (למשל, הפקת מסיבה) עוד הורים מהכיתה. אמנם חברות בוועד ההורים דורשת השקעה מסוימת (כשלוש פגישות בשנה, ועבודה נקודתית לקראת אירועים ספציפיים), אך השכר שבצדה גדול יותר.

ענייני כספים

מנו גזבר מבין חברי הוועד שיהיה אחראי על הכספים. רצוי לפתוח חשבון בנק ולרכוש פנקס קבלות, כדי שכל הורה ששילם יקבל קבלה וכדי שהכל יהיה מסודר. את משימת איסוף הכספים רצוי לעשות יחד ובדיסרקטיות – לתזכר את ההורים במיילים/ באסמסים או בארבע עיניים. משימת הגבייה אינה תמיד פשוטה אך יש לעשות אותה בעדינות וברגישות.


משימת הגבייה אינה תמיד פשוטה אך יש לעשות אותה בעדינות וברגישות

תקשורת עם הגננת/המורה

לאסיפה הראשונה של הוועד הזמינו המורה/הגננת, ותנו לה להעלות את ציפיותיה – היא יודעת למה היא זקוקה מהוועד ואיך תוכלו לסייע לה. לאחר מכן העלו אתם את ציפיותיכם בנעימות. זכרו את המטרה המשותפת – לפעול למען הילדים. כששיתוף הפעולה מצוין, השנה זורמת בנעימים וכולם מרוויחים. כשוועד ההורים מתנגח בגננת ומנסה להוכיח אותה על כל דבר – כולם יוצאים נפסדים.

"ועד ההורים עוזר לי כמחנכת בהעברת מידע להורים, בקניית ציוד לכיתה כשבית הספר/העירייה אינם עוזרים לי בכך", מספרת אורית, מורה לכיתות א'-ב'. "היה מקרה של התנהגות אלימה במיוחד של אחד הילדים, שבו הוועד עזר לי בכך שהחליט להשבית את הלימודים אם הילד לא יעבור לבית ספר אחר.

אולם הכוח של ההורים עלול גם להקשות – לעיתים הם רוצים לעשות פעילות שבית הספר אינו מוכן לה, לעיתים חברי ההנהגה רוצים לדעת יותר על הנעשה בכיתה, ויש מקרים שהם דורשים לקבל הטבות, לדוגמה לצאת לטיול השנתי. אך לרוב, הורים אלה רוצים לתת מזמנם למטרה טובה. אני רואה בהם כוח מועיל ולוקחת אותם תמיד לצד החיובי. ואם יש הורים החושבים אחרת, צריך להאיר להם את הדרך הנכונה".

תקשורת עם הורי הילדים

שקיפות זו מילת המפתח. ההורים רוצים לדעת לאן הולך הכסף שהם משלמים. דאגו לעדכן אותם באופן שוטף, אם זה על ידי משלוח פרוטוקולים של ישיבות ואם זה על ידי התייעצויות בתחומים מסוימים שתוכלו לפתוח לדיון כיתתי.

אחד התפקידים החשובים של ועד ההורים הוא לקרב את ההורים אל המוסד החינוכי ולגייס אותם לפעילויות שונות. הרי חברי הוועד אמורים לנהל את הוועד, ולא לקחת על עצמם את כל המטלות. אם זה בהכנת כיבוד לפעילות, בהפעלת תחנות במסיבה, בליווי לטיולים, במילוי מקום סייעות בגנים ועוד – על פי הצרכים.

דותן מזהירה מניסיונה כי ועד ההורים עלול להיות חשוף לביקורת מצד ההורים: "לדעתי, העולם נחלק לפעילים, למופעלים ולמבקרים, וכל אחד בוחר איפה להיות. פעילים ומופעלים זה בסדר, הבעיה היא עם המבקרים: נותני העצות למיניהם, 'אני הייתי עושה ככה, למה לא ככה? למה לא אמרתם מראש? למה ל"ג בעומר ביום שלישי ולא רביעי?'. אותם הורים חושבים שהוועד עובד אצלם, ושוכחים שזוהי התנדבות טהורה. הבעיה היא שהורים אלה מגדלים ילדים בדיוק כמותם: ביקורתיים ולא יוזמים. ילדי 'אמרו לי, עשו לי, שתו לי'".

תקשורת עם ועדים אחרים

מנו את אחד ההורים כנציג בוועד המוסדי/בהנהגת ההורים היישובית. ועד ההורים היישובי מייצג את ההורים בפני בית הספר ומערכת החינוך העירונית, ופועל להגברת מעורבות כלל ההורים בחיי הילדים בעיר באמצעות פעילויות שונות.

הייצוג שלכם חשוב כדי להיות מעורבים ופעילים בפרויקטים בית ספריים שיוזם הוועד המוסדי (כגון: מסיבות בית ספריות, רכישה מרוכזת של ספרים/ ציוד, פרויקטים של בטיחות בדרכים, שיעורי העשרה מיוחדים ועוד); כדי לשמור על האינטרסים של הגן/ הכיתה שלכם (למשל, במקרה ששוקלים לסגור או לאחד כיתה או גן, לקלוט ילדים חדשים ועוד); ובכלל, חשוב להיות מעודכנים בנעשה ביישוב/ בעיר בנושאי חינוך. רצוי גם לשמור על קשר טוב עם הוועדים של הכיתות המקבילות כדי ליזום פרויקטים שכבתיים או רכישה מרוכזת.