ואבא שלי הוא הכי בעולם

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

הקשר בין אב לבן עשוי להיות מורכב וטעון, אך הוא מאופיין גם באחווה גברית ובהרבה משחקים אנרגטיים. איזה קשר נוצר בין אב לבניו?

88 שיתופים | 132 צפיות

באותו רגע עוצמתי, כשהמיילדת חותכת את חבל הטבור ומברכת את האב: "מזל טוב, נולד לך בן", נולד במקביל גם "אבא חדש", שגאה מהרגע הראשון בממשיך השושלת שלו.

לרוב זוהי חברות מוצלחת במיוחד, כזו מהסוג הגברי: מהר מאוד האב והבן הופכים לפרטנרים לרפרטואר של בילויים משותפים: החל מהעפת עפיפונים יחד וכלה בהשתוללות פיזית משוחררת כל רסן בפארק (ובגיל מבוגר תיתכן גם רכיבת שטח משותפת על אופנועים או כל ספורט אתגרי אחר).

האמנם אבהות חדשה?

כיום מנשבות רוחות של 'אבהות חדשה' וגוברת ההבנה כי גם אבות יכולים להיות מקור תומך ורגיש עבור הבנים ולא רק "משליטי סדר" בבית. ועדיין, בסופו של דבר רוב האבות טרם חצו את הקווים המגדריים. רבים מהם ימנעו מלפנק את הבנים ולהרעיף עליהם נשיקות וחיבוקים, כי זוהי 'התנהגות לא גברית' ויקפידו להעביר לבניהם את המסר שבשל היותם גברים לעתיד עליהם ללמוד להסתיר פגיעות ורגישות.

"אבות מונעים ממספר פחדים המשליכים על אופי חינוכם והתנהגותם כלפי הבנים", אומר ד"ר חן נרדי, מטפל אישי וזוגי ומדריך הורים. "הפחד העיקרי הוא: הומופוביה – הפחד לגדל בן 'נשי' ורכרוכי, ולכן האב מחנך את הילד לאמץ דפוסי התנהגות של קשיחות וחוסר פגיעות.

גם אבות יכולים להיות מקור רגיש ותומך | צילום: shutterstock
גם אבות יכולים להיות מקור רגיש ותומך | צילום: shutterstock

החינוך ה'מחוספס' העובר מאבות לבנים קשור, בעיני ד"ר נרדי, גם לחשש של אבות מהמציאות הישראלית המיליטנטית. "הם חוששים שבן רכרוכי לא יצליח להתמודד בבוא היום עם המפגש מול 'המערכת הצבאית'", הוא אומר.

האם התנהגות כזו מתפרשת כריחוק מהבן?

"אבות רבים נתפסים כשוליים בגידול ילדיהם, בשל חוסר איזון בין שעות העבודה לבילוי עם המשפחה. האב – כמי שעסוק בעבודתו התובענית, אינו יודע היכן מונחים בגדיו של הבן, באילו חוגים הוא משתתף, וכך מראש מתמעטות הסיטואציות שמאפשרות לדבר, להתקרב ולחוות את גידול הבנים".

איך ניתן לחזק את הקשר בין אב לבן?

"עשיות קטנות ויומיומיות מצד האב כלפי הבן מועילות לחיזוק הקשר. האב יכול להחליט שהוא עוזר לבן למשל להתלבש, לסדר את חדרו ופעילויות אחרות שבדרך כלל שמורות לאם. גם גילויי חיבה חשובים לחיזוק הקשר. אפילו בלהט העבודה, חשוב שהאב יטלפן לבנו רק כדי להתעניין בשלומו ולהגיד לו שהוא אוהב אותו. כשהאב מגיע הביתה, הוא יחבק, יחייך, יגע וינשק".

האב כמודל לחיקוי

ידוע כי בנים זקוקים להזדהות עם דמות גברית ונורמטיבית של אב, וכי זו משפיעה על עיצוב אישיותם והתפתחותם כילדים וכבוגרים. ליאת גרוס, פסיכולוגית חינוכית, מסבירה כי ההזדהות עם דמות האב מתחילה בדרך כלל כבר בגילאי שלוש-ארבע.

"בגיל הזה, הבן מתחיל להבין שהוא ואביו משתייכים לאותו מין ולכן הוא דומה לאביו. בהדרגה, הילד מחקה את האב ומפנים לתוכו תכונות 'גבריות' נורמטיביות. עם זאת, מכיוון שהיום רוב האבות נעדרים הרבה מהבית לצורכי עבודה, הבנים נוטים לאמץ כדמות גברית את דמויות הגיבורים מהטלוויזיה. אותן דמויות, המוצגות כחזקות ונועזות, מעצימות את תחושת הבן כי גבר צריך להיות חזק ועם כוחות עילאיים".

אם כך, מדוע כה חשובה נוכחות אמיתית של אב בחיי הילד?

"כשהאב הוא אמפתי, מחנך, רגיש וקשוב לצרכים של הבן, גדלים הסיכויים לכך שהבן יגדל כילד עם חוסן נפשי, ביטחון עצמי לצד רגישות ואינטראקציות חברתיות טובות. למעשה, נוכחות ברורה של שני הורים מאפשרת לילד לחוות שתי תפיסות עולם שונות וכך לפתח תפיסת עולם מורכבת ומאוזנת יותר. בנוסף, הילד לומד מהו 'מודל אבהי בריא', שלפיו אבא אינו דמות פסיבית ומרוחקת ומחוספסת אלא אדם שמתעקש על הקשר עם ילדיו. סביר להניח שגם הוא יהיה בבגרותו שותף פעיל בגידול הילדים".

מודל אבהי בריא | צילום: shutterstock
מודל אבהי בריא | צילום: shutterstock

הסברה מינית – גרסת האב

אבות בדרך כלל נרתמים לשוחח עם בנם בעקבות גילויי מיניות. ד"ר צחי בן ציון, פסיכיאטר וסקסולוג, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, מבהיר את החשיבות שיש לניהול נכון של שיחות מהסוג הזה.

"שיחה בין אב לבן בנושאים מיניים נועדה לענות על הצורך הטבעי של סקרנות וגילוי מצד הבן, ולא לספר על 'ביצועיו המיניים' של האב", הוא מדגיש. "לכן, קודם כל על האב להקשיב לשאלות של בנו כדי לדעת מה הוא יודע בנושא, ואם הוא מביע דאגה בעניין מסוים – למשל מגודל איבר מינו – יש לרדת לשורש הבעיה".

איך בדיוק אב יכול להסביר לבנו על עניינים אינטימיים כאלו?

"האב צריך להסביר על ההבדל בין גבר לאישה, מהם יחסי מין, מהי זקפה, ועוד, וכל אלה באופן עובדתי. אם האב חש מבוכה משיחה כזו, רצוי שייעזר בספרי עזר המלווים באיורים. למשל, אם הבן מבקש להבין מה פירוש המילה 'זקפה', האב יכול לתת תיאור פיזיולוגי כי זקפה פירושה התמלאות של איבר המין בדם, וכי היא נגרמת בתגובה לכל מיני גירויים ממגע, אבל גם כתוצאה משינויי טמפרטורה. במקביל, יש להימנע מלהיכנס לפרטי פרטים".

מהו היתרון בשיחה בין אב לבן בנושאים מיניים?

"הדעה הרווחת היא כי הבן והאב יצליחו למצוא שפה משותפת בעניין זה, מכיוון שבנים רואים באבא דמות חיקוי ולכן נוטים להקשיב להסבריו ולעצותיו והם נתפסים כחזקים יותר. שנית, המין המשותף מהווה בסיס להרגשת הזדהות גבוהה יותר וסביר להניח כי אבא שיספר על עצמו כילד ועל התבגרותו המינית, יזכה לקשב ולסקרנות מצד הילד".