המעצב המכני

חלקי חילוף בסטייל. רהיטים של רונן וסרמן | צלם: קית גלסמן
חלקי חילוף בסטייל. רהיטים של רונן וסרמן | צלם: קית גלסמן

רונן וסרמן מעצב רהיטים ייחודיים ושימושיים מחלקי מכוניות ואופנועים ישנים, שהופכים את המיחזור למשהו מעורר מחשבה והומור. לא עוצר באדום

88 שיתופים | 132 צפיות

כרטיס ביקור

שם רונן וסרמן
אזור מגורים שוהם
הסטודיו בית נחמיה
לימודים המכללה הטכנולוגית תל אביב, הנדסאות רכב – התמחות בדיאגנוסטיקה
עיסוק אמן מִחזור
מוטו החלקים מכתיבים את הפרויקט הבא


צילום: אורלי וסרמן

עוד בנישה:

בית יפהפה במושב עם פריטי אספנות

חנויות העיצוב השוות בעמק יזרעאל

5 עיצובי קיץ מקוריים

מגרוטאות לרהיט מעוצב

כרטיס הביקור של רונן וסרמן עשוי מפח. מעל שמו מתנוסס לוגו שמזכיר סמל של מכונית יוקרה המורכב מזוג כנפיים החובקות את סמל המִחזור הבין-לאומי. סיפורו האישי מתחבר ישירות ללוגו הזה, ובמקרה הזה פירושו שאפשר לקחת שליטה על החיים ולהמריא.
העבודות של וסרמן, המעצב פריטי ריהוט פונקציונליים מחלקים ישנים של מכוניות, נולדות באתרי גרוטאות וחלקי חילוף חלודים. "כשאני מסתכל על ערמת חלודה אני כבר יודע איך ייראה המוצר המוגמר שלי", הוא אומר.

וסרמן למד הנדסאות רכב, וחלם תמיד לעצב מכוניות, אולם המציאות הכתיבה משהו אחר והחלום נגנז. "התגלגלתי להיי-טק לתפקיד של מהנדס תחזוקה בחברת אינטל, במחלקה שעסקה במערכות ואקום תהליכי. 11 שנים של עבודה תובענית במשמרות, תורניות טלפון קבועות ולוח נסיעות מטורף לחו"ל דחקו את החלום, אם כי בערבים הייתי מגיע לעתים לסדנה שלי ועובד. תמיד היו לי רתכת, משחזת ומקדחה, והשעות הללו היו זמן ניקוי הראש בשבילי".

העבודה המאומצת נתנה את אותותיה בכל המישורים, ובעקבות משבר בריאות חריף החליט וסרמן על שינוי קיצוני ומידי בחייו. הקריירה המובטחת והשכר המפתה נדחקו הצִדה, וּוסרמן יצא לדרך חדשה. "זכרתי איך בדרך לעבודה מדי יום הייתי עובר ליד מגרש ענקי של גרוטאות של מכוניות שעוררו בי השראה. הפלגתי בדמיוני וניסיתי לראות מה עוד אפשר לעשות בהן. בעבודתי היום-יומית בעבר עסקתי בעיקר ביכולת למתוח את גבולות המכונות, ועתה חשבתי שהגיע הזמן להגשים את הפנטזיה – לבנות רהיטים ייחודיים מחלקי מכוניות ישנים", הוא נזכר.

דרך חדשה

אנשים הרימו גבה והגיבו בהפתעה ובתימהון כאשר החליט לנטוש את ההיי-טק. "אני מבין שזו תגובה טבעית. בימינו יש הרגשה שמי שנוטש משרה קבועה הוא לא פחות ממתאבד כלכלית", הוא מספר. וסרמן שכר האנגר גדול והתחיל לאסוף חלקי חילוף של אופנועים ומכוניות. הוא רכש גרוטאות במחיר של שקל וחצי לק"ג. "מכסה מנוע עולה 15 שקלים, וזה המון חומר גלם", הוא מסביר. "למדתי לקחת מתוך החומר בדיוק את החלקים שאני רוצה, ומכיוון שאני כבר רואה בדמיוני את המוצר המוגמר הבחירה הייתה מדויקת מאוד".

אמנם תהליך העבודה שלו מתחיל בסקיצה ראשונית, אולם עיקר ההכנה הוא ניקוי יסודי של החלקים שנבחרו לאובייקט המסוים ופריסתם על שולחן העבודה. בשלב הבא הוא מסמן בטוש על כל חלק היכן יתבצע החיתוך ומקפיד להשתמש גם בשאריות. לאחר מכן הוא מרתך מסגרת ברזל ייעודית, שהיא הבסיס לרהיט, ואז מתחיל שלב התאמת הפחים לעבודה עצמה. את חלקי המכונית המחודשים הוא צובע כמובן בצבעי מכוניות, ולצורך העניין בנה חדר צבע בתוך הסטודיו. את הריפוד עושים עבורו נגרים ורפדים.

פחחות בריטית

"אני עובד בשיטה המסורתית של 'פחחות בריטית', אומר וסרמן. את השיטה למד לבדו באמצעות צפייה בסרטוני יו טיוב. "זה היתרון בעת הזו, אין סודות. אנשים חושפים בסרטונים את כל רזי המקצוע, וממש מזמינים את הצופים ללמוד".
הפריט הראשון שעיצב היה פסל שימושי לתליית ציוד רכיבה העשוי מחלקים של מכונית.
"עדיין אני לומד", הוא מדגיש, "ובעיקר לומד מטעויות".
וסרמן הוא היחיד בארץ העוסק בעיצוב מהסוג הזה, וכנראה אף היחיד בעולם. הוא מודה כי במשך זמן רב לא עניין אותו כלל נושא המכירה. "הרגשתי כל הזמן שזה עדיין לא טוב מספיק", הוא אומר. "אני ביקורתי מאוד כלפי עצמי ופרפקציוניסט מאוד". לדבריו, אפשר להפוך את החלקים הללו לכל דבר. "יצירה מחודשת בעזרת הגרוטאות האלה מאפשרת לתת פרשנות חדשה ואמתית לדברים", הוא אומר.

אהבה ממבט ראשון

סגנון העבודה שלו מתאים גם לתפיסה האקולוגית שהוא מנסה ליישם גם בחיי היום-יום עם משפחתו. כל הרהיטים בביתו הם פרי עבודתו, והוא משתדל מאוד לא לרכוש רהיטים מוכנים. "אני סבור שאני יכול לעורר שינוי תפיסתי עם הדברים שאני מייצר כי מדובר בעבודת מִחזור חשובה מאוד, נוצרת ממנה יצירת אמנות, ופריט הריהוט הזה תמיד יהיה יחיד מסוגו".

הוא מייחס לנושא השימושיות משקל רב. "הכיף הכי גדול בעיניי הוא לדעת שמשתמשים באובייקט הזה", הוא אומר. הוא מודה כי הפריטים שהוא מעצב אינם מתאימים לכל כיס, ולדבריו קהל לקוחותיו מורכב בעיקר מאנשים המודעים לנושא האקולוגי ורוצים ללכת עם האמת שלהם עד הסוף. "כאשר לקוח מגיע לסטודיו שלי הוא מקבל את הסקיצה לפני התחלת העבודה", הוא מסביר. "חשוב לי מאוד להכיר אישית את הלקוחות וכמובן לראות היכן בחרו למקם בביתם את הרהיט שרכשו ממני. אני נהיה חלק מהמשפחה של הלקוח, וברגע שהוא מקבל את הפריט אני רוצה שתיווצר שם אהבה ממבט ראשון".

הסטודיו של וסרמן נעשה מרכז החיים של משפחתו וגם מוקד עלייה לרגל לאנשים המבקשים לבוא ולצפות בו בזמן העבודה. "פונים אליי אנשים שממש מבקשים לבוא ליום אחד לעבוד אתי", הוא מספר. דרך אגב, מי שעובד אתו בכל יום בסטודיו הוא אביו, אשר בעבר לא חסך מבנו ביקורת על החלטתו לעזוב את עולם ההיי-טק, וכיום נהנה לסייע לו בעבודה עצמה.

אף שווסרמן הגשים את חלומו לעסוק בעיצוב, עדיין הוא שואף להשלים את השכלתו המקצועית בתחום. עצתו המקצועית למעצב מתחיל היא ללכת להיות שוליה אצל בעל מקצוע, ולאחר מכן ללמוד לימודים פורמליים. השמועה על המעצב היוצר מגרוטאות של מכוניות עשתה לה כנפיים, ולאחרונה קיבל וסרמן פנייה מקבוצת מעצבים מברצלונה המעוניינים להקים אתו שותפות. הוא מחוזר על ידי נציגים מקומיים של חברות רכב גדולות, ואף עומד בפני פתיחתה של תערוכת יחיד של עבודותיו, שתוצג ב"גלריית החווה" בחולון.
חיפוש חומרי גלם לעבודות הבאות הוא חלק משגרת חייו, וכל מכונית היא פוטנציאל לרהיט. "כשחברים באים אליי עם מכוניות חדשות אני קודם כול בודק את הצירים כיד לראות מה יהיה מצבם כאשר יגיעו אליי ביום מן הימים", הוא מסכם.

עכשיו בדרך האוכל: מתכון לעוגת וניל וחמוציות טעימה וקלה להכנה >>

 

עכשיו ב BelleMode: איך להיראות רזה יותר? הנה כמה טריקים מעולים >>

 

עכשיו ב-ZOOG: איך יוצאים טוב בתמונות? טיפים פשוטים שעובדים<<

אקסטרה-סייל: 20% הנחה מיוחדת נוספת על מצעים ומגבות של קנת קול עכשיו ב-THREE SIXTY FIVE by MASHBIR