הכיני את גופך ללידה

בעידן המודעות העצמית והחזרה אל הלידות הטבעיות, אספנו עבורכם 4 שיטות שמבקשות להכין את הגוף ללידה ובכך לשחרר, להרגיע ולהקל על כאבי הצירים

88 שיתופים | 132 צפיות

בואו נשים את הקלפים על השולחן. הצירים נחרטו אצלי בזיכרון כחוויה מפוקפקת למדי. כל התכווצות מציר לא הביאה עימה גל של אושר עילאי והכאב העצום לא הביא עימו חיוך על השפתיים, התרכזתי בכאב ולא בחוויה. חשתי אומללה, חסרת אונים, פסיבית ורק חיכיתי שזה ייגמר. אבל מתברר שאפשר להוציא את התכשיט, גם מבלי שהלידה תיזכר בספר הזיכרונות כטראומה כואבת ואיומה (שרק מפתיע איך נשים חוזרות עליה שוב ושוב).

שיטת פאולה, שיטת קיי, שיטת "לידה בתנועה" ושיטת גאיה – הן ארבע שיטות המציעות טכניקות ייחודיות להכנת הגוף ללידה, המבטיחות להקל על הכאב ואולי אפילו ללמד אתכן איך ליהנות מעצם החוויה, עד כמה שזה נשמע מופרך. זה המקום לציין כי שיטות אלה מיועדות לנשים עם מהלך הריון תקין וללא סיבוכים או סיכונים נוספים. יולדות בסיכון או כאלה שהריונן לווה בבעיות שונות – כדאי שיתייעצו עם רופא הנשים לפני הפנייה להדרכה באחת השיטות שלהלן.

שיטת פאולה | בזכות המכניזם של השרירים הטבעתיים

שיטת פאולה, המתמקדת בהתעמלות של השרירים הטבעתיים, היא שיטה הוליסטית המקשרת בין הגוף והנפש ומבוססת על הידיעה כי לגופנו יש יכולת טבעית לרפא את עצמו. פאולה גרבורג, מפתחת השיטה, גילתה כי השרירים הטבעתיים פועלים כמערכת אחת הקשורה ביחסי גומלין עם כל מערכות הגוף. מכאן ששימוש נכון בהם ישפיע על יתר השרירים הטבעתיים ועל כל מערכות הגוף ויתרום ליכולת הריפוי. מנגד, חוסר איזון במערכות הגוף ישפיע על השרירים הטבעתיים. בשני המקרים, תיקון המצב יתרחש באמצעות הפעלת שריר טבעתי.

עקרונות שיטת פאולה
: בשיטה זו מופעלים השרירים הטבעתיים, המכונים "ספינקטרים", שמצויים סביב פתחים שונים בגוף: סביב העיניים, הפה, צינור השתן ופי הטבעת. רחל אשד, מדריכה מוסמכת בשיטת פאולה,מסבירה כי מדובר בשרירים המפעילים באופן עקיף שרירים שאינם טבעתיים (הגבות, גלגל העין, נחיריים ועוד). שריר טבעתי תקין יכול לאזן שריר טבעתי או מערכת תפקודית מרוחקת, חלשה, רפויה או מתוחה ולהביא לפעילותה התקינה.

בהקשר לחוויית הלידה, תרגול בשיטת פאולה מעניק ליולדת אפשרות לשנות את אופן הפעולה של שריר חלש מרחוק על ידי התכווצויות ספונטניות, או לתקן את יכולת ההרפיה של שרירים שהתכווצותם השתבשה. באופן זה, היולדת יכולה להשתתף באופן פעיל בלידה ולהיות אחראית על התהליכים הטבעיים המתרחשים בגופה.

איך מיישמים את שיטת פאולה?
אשד מסבירה כי הכנה ללידה בשיטת פאולה מעניקה כלים מעשיים לתפקוד במהלך הלידה, המובילים לאיזון, לחיזוק ולהרגעה של כל מערכות הגוף. לקראת הלידה, יולדת בשיטת פאולה מקבלת הדרכה לגבי מספר תרגילים המשמשים כארגז הכלים ללידה ומבטאים את דרך התרגול שבה הספינקטרים מגייסים את מערכות הגוף השונות לקידום תהליך הלידה.

ליולדת נערכת היכרות עם תרגילים אלה במהלך קורס מקדים בשיטת פאולה, המועבר במסגרת שיעורים אישיים. לאחד השיעורים האלה מוזמן גם בן הזוג או כל מלווה ללידה. התרגיל המרכזי הראשון מכונה "ידיים על העיניים", והוא מתבצע תוך שימת לב לתחושות המתעוררות באישה ולמצבו הכללי של הגוף. תרגיל זה מתחיל להפעיל בצורה עדינה את כל המערכת בהתאם לצרכי הגוף ולהתקדמות הלידה.

תרגיל מרכזי לא פחות הוא אמירת "שששש" ארוך. בתרגיל זה, היולדת נושמת באופן רגיל ומוציאה את האוויר תוך כדי השמעת הצליל שששש, או תרגילי קולות אחרים. כל יולדת תתקדם בתהליך הלידה בעזרת תרגילים שעיקרם: כיווץ ושחרור או פתיחה. לעיתים, הפעלת הידיים והאגרופים תעזור ולעיתים תועיל דווקא הפעלת אחד משרירי הפנים כמו הפה והעיניים. חשוב לדעת גם כי שיטת פאולה עלולה לעודד התכווצויות לא רצויות בשלבי הריון שונים, ולכן ההדרכה והעבודה חייבות להיעשות עם מורה מוסמכת תוך התאמה אישית למהלך ההריון של המטופלת.

הערך המוסף
: תרגילי כיווץ ושחרור בשיטת פאולה אינם מזיקים לרצפת האגן של האישה לאחר הלידה. להיפך, ההכנה ללידה בשיטת פאולה מגמישה ומחזקת את האגן ואת תנועתו.

התוצאות: לדברי אשד, מטופלות שילדו בשיטה זו מדווחות על השתתפות פעילה בתהליכים הטבעיים של הלידה, על התקדמות סדירה של מהלך הצירים ועל פתיחת צוואר הרחם גם בשלב צירי הלחץ, ללא כל צורך בעזרה של מכשור.


מטופלות שילדו בשיטת פאולה דיווחו על השתתפות פעילה בתהליכים הטבעיים של הלידה

שיטת קיי | בזכות אימון מוחי מנטלי

האמונה כי יש ליולדות את הכוחות הנחוצים לשליטה בכאב ולקידום הלידה נמצאת בבסיס שיטת קיי, הקרויה על שם הפסיכותרפיסטית ד"ר קיי ולקינשו. שיטה זו גורסת כי כדי לממש כוחות פנימיים אלו, יש לאמן את המוח כיצד להתעלם מהכאב באמצעות הרפיה, דמיון מודרך וטכניקות נוספות.

עקרונות שיטת קיי
: שיטה הוליסטית זו מעניקה כלים לשליטה בלידה, רוגע והרפיה, לקידום הלידה ולהפגת כאב באמצעות תרגילים מנטליים, מסבירה אביטל גרינפלד, מדריכת הכנה ללידה בשיטת קיי. "שיטה זו פועלת בשלושה מישורים עיקריים", היא מפרטת, "ראשית, היא מבקשת לאפשר לגוף להגיע במהירות להרפיה עמוקה ממתחים בשילוב טכניקות שונות של דמיון מודרך. שנית, השיטה מעניקה ליולדת חיזוקים חיוביים בכל הנוגע לפחדים מהלידה. ושלישית, היא מלמדת את היולדת לנהל את הכאב. מכלול זה מאפשר ליולדת שליטה כמעט מלאה בלידה, עוזר לה להגיע רפויה ורגועה ללידה וכך לקדם את הלידה באופן משמעותי".

איך מיישמים את שיטת קיי?
במהלך ההדרכה לומדות המשתתפות טכניקות העוזרות להן להיכנס להרפיה מהירה, לצד אימון מוח מנטלי והכנה מחשבתית, הכוללים שימוש בדמיון מודרך. הן לומדות לתרגל נשימה מתאימה ועבודה נכונה עם התת מודע במטרה להתמודד עם הכאבים.

במהלך השיעורים עצמם היולדות מתרגלות את טכניקת ההרפיה: כיצד להרפות באופן מודע את השרירים הבלתי רצוניים המתנגדים לפתיחת הרחם ואיך להעצים את פעולתם של השרירים הפותחים בזמן אמת. ההרפיה הכללית של הגוף כוללת את האיברים הפנימיים והסוגרים שתפקידם להיפתח בצירים וכך התינוק 'יוצא' בדרך רכה ובטוחה. בנוסף, לדברי גרינפלד, הרפיה גופנית זו מביאה להרפיה של החלק המודע והביקורתי ולנטרולו. במצב זה, היולדת מסוגלת לשנות את גופה ואת תחושותיה: היא יכולה לדמיין את הלידה זורמת או פשוט להאמין שכך זה קורה.

באשר לניהול הכאב, המוח הוא שמרגיש את הכאב ובאמצעותו אפשר גם לשלוט בכאב, מבהירה גרינפלד. היולדת לומדת לאפשר למוח לשלוט בכאב, היא לומדת למקד את תשומת ליבה או את הקשב שלה בדברים אחרים ואז ביכולתה להוריד את עוצמת הכאב באופן משמעותי.

הערך המוסף: גרינפלד מציינת כי שיטת קיי יכולה לעזור גם בהיפוך עובר, בהכנה ללידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי ובקידום לידה שמתעכבת. "לעיתים קרובות, הפחד והמתח מנהלים אותנו והם מתבטאים בעובר במצג עכוז, בלידה שנתקעת ולא מתקדמת, ובלידה שמסתיימת בניתוח שלא מבחירה. מצבים אלו, המבטאים בחלקם חוסר מוכנות ללדת, נובעים מסיבות הקשורות לרמת התת מודע וניתנים לטיפול. בעבודת ההכנה ללידה הקרויה 'תרפיית החלקים' (Parts Therapy) מתמקדים בהרפיית המודע ואז מבררים עם התת מודע את הסיבה לחוסר המוכנות ללדת. לעיתים, עצם העלאת הנושא למודעות כבר עוזרת ולעיתים ההדרכה ממשיכה על פני מספר שיעורים.

לפי שיטה זו, גם אישה המעוניינת ללדת לידה רגילה, לאחר שלידתה הקודמת הסתיימה בניתוח קיסרי, צריכה לרצות זאת ולהתכונן ללידה השנייה פיזית ובעיקר נפשית, מסבירה גרינפלד. במקרה זה, גורסת שיטת קיי כי אכן ישנם תנאים פיזיולוגים שמחייבים ניתוח קיסרי. אולם, לתת מודע ולכוחות הנפש יכולת השפעה אדירה על הגוף ודרך התת מודע יש לאפשר לגוף להיות במצב האופטימלי ללידה רגילה. גם במקרה זה, מבררים עם התת מודע מה הגורם הנפשי שגרם ללידה הקודמת להיתקע ולהגיע לניתוח, ומשם ממשיכים ליצירת מציאות חיובית ללידה הקרובה. גם במקרים שבהם ההריון עבר את המועד והרופא כבר קובע תאריך לזירוז תרופתי, או בעת לידה שהחלה ומתעכבת – קיים הגורם הנפשי, אותו חלק שפוחד או לא מוכן ללידה. וגם במקרים אלה, סבורה גרינפלד, יש לנטרל את הפחד ולהדריך את היולדת להרפות.

התוצאות: גרינפלד מציינת כי יולדות שהשתמשו בשיטה זו ילדו בלידה מהירה מהצפוי וללא סיבוכים. "מכיוון שכל העבודה נעשית בתוך הראש, מידת ההצלחה בכל טיפול בשיטת קיי תלויה במוטיבציה גבוהה לשלוט בכאב, בהתמדה בביצוע תרגילים על בסיס יומיומי ובאמונה כי הלידה תהיה חיובית וקלה. מכל מקום, שיטה זו, המבוססת על דפוסי חשיבה, יכולה להתאים למי שמוכנה לשינוי מחשבתי או למי שקיימת בה נטייה לחשיבה חיובית", היא מבהירה.


שיטת קיי דוגלת בחשיבה חיובית כהכנה ללידה

ללדת בתנועה | בזכות ההנעה, הפעילות והתנועתיות

שיטת "לידה בתנועה" רואה בהנעת הגוף בלידה פעולה המסייעת לאישה ליטול חלק פעיל בתהליך הלידה. האישה הנעזרת בתנועה חשה שהיא תורמת להתקדמות הלידה ולהצלחתה, חוסכת מעצמה 'זמן כאב' וגם מסייעת לשחרור הגוף. תחושות אלה מגבירות את הסיכויים להתמודדות טובה יותר עם כאבי הצירים ולחוויית לידה חיובית, כך סבורה שלומית רייפמן-לויצקי מחברת הספר "לנוע בלידה וללדת בתנועה" (הוצאה פרטית).

עקרונות שיטת "לידה בתנועה"
: התנועה מקדמת את הלידה במספר מישורים. ראשית, היא מאפשרת ליולדת להתנתק מהפרעות סביבתיות ולהתחבר לגופה. הגוף מנתב את היולדת למגוון התנועות הטובות לה ביותר, בהתאם לשלבים השונים של הלידה, וכך תהליך הלידה מתרחש בדרך, בסדר ובתזמון הנכונים ביותר. שנית, התנועה גורמת ליולדת להימצא מרבית הזמן בתנוחה אנכית. תנוחה זו מגדילה את השפעתו של כוח הכובד על תכולת הרחם שמאיץ את פתיחת צוואר הרחם ועל הירידה של התינוק והתבססותו באגן. בנוסף, התנועה מקלה על הכאב. כלומר: בזמן שהיולדת מניעה את הגוף היא עסוקה למעשה באפשרויות התנועה שלה, וכך מוקד ההתעניינות עובר מהתחושה הפסיבית והלא נעימה של הכאב אל הפעולה האקטיבית והמקלה של הנעת הגוף.

איך מיישמים את שיטת "לידה בתנועה"?
רייפמן-לויצקי מסבירה כי חשוב שהיולדת תתנועע בכל מצב שבו היא נמצאת במהלך הלידה. יולדת המבקשת לקחת חלק פעיל בתהליך הלידה, רצוי שתערוך היכרות מוקדמת עם יכולת התנועה של גופה, בעזרת תרגול מוקדם במהלך ההריון. בדרך זו התנועות יהיו מוכרות לה בזמן הלידה והגוף יידע להשתמש בהן בקלות בעת הצורך.

"במהלך הקורס, לומדת היולדת להשתמש נכון באמצעים המסייעים לתנועה בלידה ועוזרים להתמודד עם הכאב. האמצעי הראשון: כדור פיזיו שהישיבה עליו בלידה גורמת לגוף להתנועע ולהרפות, משפרת את זרימת הדם ומסייעת להפחית מתח ולחץ ממקומות שונים בגוף. האמצעי השני, עיסוי ומגע בעזרת בן הזוג המסייעים להתמודד עם הכאב ולהניע את האישה. במהלך ההריון, מתרגלים סוגי מגע ועיסוי המותאמים לעוצמת הכאב. למשל, בני הזוג לומדים כי באי נוחות קלה די במגע רך ואיטי, בעוד שלכאב חזק מתאים מגע חזק ומהיר יותר. באשר לעיסוי, הוא צריך להתמקד בעיקר באגן ובגב התחתון ויכול להיות גם לאורך הרגליים והידיים. ניתן גם לעסות את הבטן תוך יצירת לחץ עליה בתנועות מעגליות ובמהירות משתנה.

גם השלב השני של הלידה, העשוי לדרוש את המאמץ הפיזי הגדול ביותר בכל התהליך, מצריך שימוש בתנועה במטרה לסייע ליציאה מהירה וחלקה יותר של התינוק החוצה. בשלב זה, היולדת לומדת להתמקד בעיקר בהתאמה של תנועת האגן לשלבי היציאה של התינוק".

הערך המוסף
: רייפמן-לויצקי מדגישה כי שיטה זו מתאימה גם לתקופת ההריון. שימוש בתנועה בהריון הוא בעצם התעמלות של הגוף בהריון. התנועה מתחזקת את הגוף, מסייעת להפחתת אי נוחות, מונעת כאבים ומשפרת את התחושה הפיזית והנפשית של האישה. אישה שתתנועע בהריון תגיע מוכנה יותר ללידה – פיזית ונפשית. היא תגיע בכושר טוב יותר ללידה, תוכל להתנועע ביתר קלות ולשתף פעולה עם תהליך הלידה ועם הצוות בחדר הלידה. היא תכיר את יכולות התנועה של גופה ואת העדפותיו ותדע להשתמש בהן נכון בזמן אמת. מעבר לכך, אישה שהתנועעה בהריון תתאושש טוב ומהר יותר מההריון והלידה ותשמר את כושרה הגופני הבסיסי.

התוצאות
: לדברי רייפמן-לויצקי, נשים שילדו תוך שימוש בטכניקת התנועה סיפרו כי היו פתוחות לקראת התהליך, מוכנות יותר ללידה ונזקקו פחות למשככי כאבים ולהתערבויות בלידה. בשורה התחתונה, החוויה הוגדרה על ידן כמעצימה וחיובית ביותר.


ישיבה על כדור פיזיו בלידה גורמת לגוף להתנועע ולהרפות

שיטת גאיה | בזכות ההכנה הרגשית

שיטת גאיה, שפותחה על ידי שרית זלצר B.f.A תרפיסטית במקצועה, רואה בלידה חוויה החובקת בתוכה תהליכים גופניים, יצריים ורגשיים. לשיטתה, הכנה רגשית ללידה חשובה באותה מידה כמו לדעת את שלבי הלידה. בהתאם, לימוד הרפיה רגשית ומחשבתית, בשילוב הקשבה למסרי הגוף, הוא כלי מרכזי בעל עוצמה רבה המאפשר חוויית לידה בטוחה, קשובה וחיובית. "הגוף יודע מה עליו לעשות, והיולדת בכוח הדמיון והמחשבה נמצאת בשליטה מלאה ובהרפיה ומאפשרת התקדמות של הלידה לקראת הפגישה עם התינוק", מסבירה זלצר.

עקרונות שיטת גאיה: שיטה זו משלבת ידע משיטות קיימות ולמעשה מבוססת על פיתוח ואינטגרציה של גישות ושיטות שונות כדוגמת אבחון רגשי, דמיון מודרך, שיטת פאולה, תנועה ואימפרוביזציה – היכולת של הגוף להגיב בכל רגע נתון באופן חדש, תרפיה באמנות, ריפוי קולי, תיאוריית הצבע וטאי צ'י (מדיטציה בתנועה).

איך מיישמים את שיטת גאיה?
ההכנה ללידה בשיטת גאיה כוללת שישה מפגשים בהתאמה אישית הנערכים במהלך ההריון. מפגש אחד מוקדש לשיתוף בן הזוג ומתמקד בצרכים ובתפקיד בן הזוג בתהליך ההכנה ללידה. במהלך המפגשים לומדת האישה לבצע תרגילים פשוטים שמטרתם לאפשר הרפיה ושחרור רגשות בהריון. מנגד, היא לומדת ריכוז, ביטחון ואמונה בעצמה. התרגילים משלבים יצירה, קול, תנועה, כתיבה, תרגילי נשימה, דמיון והתמקדות. התרגול מחזק את הביטחון בגוף ונותן ליולדת כלים מעשיים לקידום הלידה, מסבירה זלצר.

הערך המוסף
: "המודל הוא גמיש ומאפשר למצוא ולהתאים לכל אישה את הדרך שלה לתרגול ולהתכוננות ללידה", מסבירה זלצר. "הכלים פשוטים ונגישים, השפעתם מיידית והם תורמים גם לתקשורת בתוך המשפחה. למשל, אישה שנהנתה מהשחרור שחוותה במהלך התרגול באמצעות צבעים, המשיכה לתרגל בבית תוך כדי ציור עם ילדיה ואגב כך שיתפה אותם בחוויית ההריון שלה בהנאה".

התוצאות: לדברי זלצר, נשים שעברו לידה בשיטת גאיה מספרות כי התרגולים שבהם נעשה שימוש בציור, כתיבה, תנועה וקול עזרו להן להגיע מרוכזות, רגועות ומלאות בביטחון ואמונה ללידה, ואכן גופן ידע בדיוק מה לעשות בזמן אמת.

ומה לגבי אפידורל?

יישום השיטות תחת השפעת אפידורל ומשככי כאבים דומים:

לידה בשיטת פאולה: שיטה זו ישימה גם כשהלידה נעשית תחת השפעת הרדמה אפידורלית, מכיוון שבזכות העיקרון של הקשר בין שרירים טבעתיים ניתן להפעיל שרירים רחוקים. כך למשל, הפעלת השרירים הטבעתיים של הפנים או הפעלת האגרופים והידיים משפיעה לטובה על הפעלת המערכות של הרחם ותעלת הלידה.

לידה בשיטת קיי: שיטה זו ישימה גם כשהלידה נעשית תחת השפעת הרדמה אפידורלית. גם לאחר קבלתו, משתמשת היולדת בשיטת קיי באמצעות דמיון מודרך שבעזרתו היא ממשיכה לראות את הלידה מתקדמת. כך היא משפיעה רבות על התקדמות הלידה בצורה יעילה ובריאה ללא סיבוכים.

לידה בתנועה
: שימוש במאלחשים מקומיים ובמשככי כאבים תרופתיים אינו מבטל את הצורך להניע את הגוף במהלך הלידה. התנועה אינה באה לענות רק על הצורך בהתמודדות עם הכאב, אלא גם לקדם את הלידה ולעזור לתינוק להיוולד. רוב משככי הכאבים מחייבים שהייה במיטה ואינם מאפשרים ליולדת להסתובב, אך עדיין היולדת יכולה להמשיך להתנועע גם על המיטה. במצב של קבלת אפידורל מורדם רק החלק התחושתי ולא החלק המוטורי האחראי על התנועה. האישה איננה מרגישה כאב, אבל יש לה יכולת לזוז, לכן חשוב שהיא תמשיך להניע את גופה ולשנות תנוחות מכיוון שהתנועה מקדמת את הלידה ומקטינה את הסיכוי לצורך בהתערבות חיצונית.

במקרה זה, המלווה יכול לעזור לה להרים את משענת המיטה ולאפשר לה תנוחת ישיבה, לסייע לה להגיע לעמידת כריעה או לישיבת עקבים תוך תמיכה. אם היולדת בחרה בשכיבה, רצוי שתשכב על צד אחד ותחליף צד כל 20 דקות בערך. שינוי התנוחה יניע את הגוף והאגן בתנועות לא סימטריות, שעשויות אף הן לסייע להתקדמות הלידה.

לידה בשיטת גאיה: שיטה זו ישימה גם עם אפידורל. בכל מקרה, הגישה שאיתה מגיעה אישה לחדר הלידה היא זו המשפיעה באופן משמעותי על החוויה כולה, כך שמשמעות קבלת האפידורל זניחה יחסית במקרה זה.