הגוף שלי הוא רק שלי

הדי.וי.די "החברים של יעל" מלמד את הילדים על מגע אסור ומגע מותר

88 שיתופים | 132 צפיות

את הצפייה בדיו.וי.די "החברים של יעל – הגוף שלי הוא רק שלי" הקדים דיון שנבע מחילוקי דעות ביני ובין בעלי לגבי החשיבות של החשיפה לנושא "מגע אסור, מגע מותר" בגיל חמש וחצי, מול אובדן התמימות האפשרי וקצת חשש בנושא של צניעות (במיוחד מכיוון שאנו משפחה דתית). לאחר שצפיתי ראשית בדי.וי.די לבד, היה ברור לי שהוא מצוין וערוך היטב לגיל הזה, כך שהצפייה הבאה היתה ביחד עם בתי.

העלילה פותחת בהצגת אופצ'יק ושפרה, הבובות של חן, שמחליטות לברוח מביתה של חן בגלל היחס הפוגע שהן מקבלות ממנה (כגון צביטות ועוד). הבובות מגיעות לגן "החברים של יעל", שם הן לומדות כמה שיעורים חשובים לחיים דרך שירים וריקודים.

על סודות טובים וסודות רעים

בצורה נעימה, מוסיקלית וידידותית, מסבירים ילדי הגן לאופ'ציק ולשפרה על החשיבות של שמירה על האיברים הפרטיים, על גבולות ועל האפשרות להגיד "לא": האם מותר ללכת עם מבוגר (אפילו מוכר) ללא אישור של אבא או אמא, מהו מגע אסור ומגע מותר, סוד טוב וסוד רע. התוכנית נותנת כלל ברור מאוד לילדים: רק בהקשר של ניקיון ובריאות מותר למישהו אחר לגעת באיברים הפרטיים שלנו. גם כאן עומדים על הדקויות: לרופא מותר לבדוק ולגעת כדי לעזור לרפא, ואילו בפינת המשחק של רופא וחולה אסור להתפשט ולגעת באיברים פרטיים של חבר/ה.

אם כבר קרה מקרה וישנה בעיה, עוזרים לילדים להבחין בין סוד טוב וסוד רע. סוד טוב אפשר לבחור אם לספר או לא, ואילו סוד רע חובה לספר למבוגר שיעזור. במהלך הסיפור בוחנים יחד עם הילדים מיהם המבוגרים שעליהם אפשר לסמוך במגע באיברים הפרטיים או בגילוי סוד, אבל לא נגעו במקרה שבו מבוגר שאמורים לסמוך עליו הוא זה שפוגע.

סוף טוב הכל טוב, אופצ'יק ושפרה חוזרים לחן, שהתגעגעה אליהם מאוד, עם שינוי קל אך משמעותי: הם מציינים בפניה באופן ברור ואסטרטיבי שלא נעים להם כשהיא צובטת אותם ופוגעת בהם. חן מקבלת את הביקורת, מתנצלת ומבטיחה שתתייחס אליהם טוב יותר מכאן ואילך.



"החברים של יעל – הגוף שלי הוא רק שלי"

לצפות קודם לבד ואח"כ עם הילד

בתי היתה מרותקת למסך, ושאלות ששאלתי בין קטעי הקישור הראו שהיא מפנימה בקלות את המסרים. מצד שני, היא עדיין בגיל שבו אוהבים קלטות שירים, ואני לא בטוחה אם בן בגיל חמש-שש היה יושב וצופה בסבלנות במשך 45 דקות בסוג כזה של תוכנית.

עבור ההורים יש קטע מיוחד שבו גילה אלמגור (המשתתפת בדי.וי.די) משוחחת עם מומחית בנושא על החשיבות של ההתייחסות לתופעה ועל היעדים של התוכנית. אני ממליצה להורים לצפות בזה לפני הצפייה עם הילדים, כי השיחה עוסקת בדיוק באותם חששות ונקודות שבעלי ואני התלבטנו בהם קודם הצפייה.

אני בטוחה שאצפה בדי.וי.די הזה שוב עם בתי, כיוון שהרגשתי שהתוכנית מותאמת לגילה ואין לי ספק שאני מעדיפה שהמסרים יוטמעו היטב ושיהיו ברשותה הכלים הנכונים. הנושא רגיש ומורכב, אבל חשוב, חשוב, חשוב! זהו כלי נהדר בידי ההורים לפתוח בשיחה עם הילדים על הנושא, ולוודא שהם בטוחים בעצמם וביכולתם להבחין בין טוב ובין רע, תוך שהם יודעים בבירור למי הם יכולים לגשת במקרה של בעיה.

הד ארצי, 45 דקות, 60 שקלים

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה