האם את שופוהולית?

לבזבז את המשכורת שלך על זוג נעליים הורסות שלא תוכלי לעבור את העונה בלעדיהן זה דבר אחד, אבל לבזבז כך באופן קבוע זה דבר אחר לגמרי! האם את מסוגלת לשרוד שבוע שלם ללא קניות?

88 שיתופים | 132 צפיות

לכבוד יום הולדתו של דיוויד בקהאם, אשתו המסורה, ויקטוריה, קנתה לו בגדים חדשים לכבוד האירוע, בשווי של 180,000 ש"ח. סר אלטון ג'ון נאלץ בעבר לקחת הלוואה על סך 200 מיליון ש"ח כדי לכסות את חובותיו שנגרמו בעקבות הרגלי הבזבוז שלו שכללו חיובים של שני מיליון שקלים בשבוע בכרטיס האשראי שלו!

נכון, כולנו מספיק אינטיליגנטיות כדי להבין שלפוש ואלטון יש גם מספיק כסף כדי לבזבז על מה שבא להם וליהנות מזה. אבל הלו! קניות בשווי של אלפי שקלים בשבוע… זה נראה טיפה מוגזם אפילו לחובבות קניות מושבעות כמונו. אחרי הכל, בכמה בגדים ותכשיטים את יכולה לחשוק? אז זהו, כנראה שזה חסר גבולות. ולא רק הסלבס ההוליוודיות חזק בעניין שופינג מטורף, אלא גם אנחנו, פשוטות העם שמבלות כל היום במשרד מול המחשב רק כדי לצאת ולהירגע בקניונים אחרי העבודה.

"קניות הפכו לפעילות מהנה בשעות הפנאי", אומר ג'ונתן פוריט, פעיל למען איכות הסביבה. "אנשים רואים בקניות אמצעי בידור. הקניות הפכו גם למכתיבות זהות, סטטוס, ואפילו את המשמעות בחיינו".

אני קונה = אני קיימת

לפני זמן לא רב, אלמנט ההתרגעות הקשור בקניות היה דבר חדשני שהצליח להאיר את חיינו. בזמן שקנינו הרגשנו מאושרות יותר ומוחנו נרגע מטרדות היומיום. יצאנו מגדרנו כשנפתחו עוד ועוד קניונים והאופציות גדלו. ואז, הכל יצא מכלל שליטה. מ"אני חושבת, משמע אני קיימת", עברנו ל"אני קונה, משמע אני קיימת".

האם קניות מוסיפות משמעות לחיינו? לצערנו, כן. אנחנו פוגשות חברות בקניון ומסתובבות שם במשך שעות, אנחנו טסות לאירופה ומוודאות שזה יוצא בדיוק על תקופת הסיילים, או אפילו נוסעות לאילת רק כדי לעשות שופינג מטורף בקניון ולא לשלם מע"מ. האם אנחנו מכורות לקניות? או רק חברות של כאלו המכורות לקניות?

אנחנו טסות לאירופה עם חברות ומוודאות שזה יוצא על תקופת הסיילים. יכול להיות שאנחנו מכורות? או בעצם חברות של מכורות לשופינג?

בולמוס קניות = התנהגות כפייתית?

לא, בולמוס קניות אינו מהווה התנהגות כפייתית. נכון, אפשר להשוות קניות להתמכרויות אחרות (שפעם נחשבו לתפקודים בסיסיים ולא מזיקים) כמו הימורים, סקס, אכילה, צפייה בטלוויזיה ושיטוט באינטרנט. אבל זה לא הופך את כל הקונות למכורות.

קניות כפייתיות או תאוות קניות הן סימנים של חוסר שליטה והתנהגות הרסנית שמסתירה בעיה של הערכה עצמית. "מאפיינים של התמכרות אמיתית לקניות כוללים מחשבה תמידית על הנושא, יציאה לקניות לבד, החבאת הרכישות, בזבוז זמן על הקניות מעבר למתוכנן, קניות לשיפור מצב הרוח והשקעת יותר זמן ואנרגיה בקניות מאשר השקעה במערכות היחסים עם המשפחה והחברים", אומר ד"ר רוברט לפבר, מייסד מרכז ייעוץ וגמילה, ולשעבר מכור קניות בעצמו.


אם המחשבה על קניות מעסיקה אותך תמיד, את מחביאה שקיות, יוצאת לשופינג לבד ומשקיעה בכך יותר זמן ואנרגיה מאשר בחברים ומשפחה – יש לנו חדשות בשבילך: את כנראה קונה כפייתית

אישה = שופוהוליקית?

טיפים שאת יכולה להרשות לעצמך
כך תוכלי להיגמל מהשופינג הכפייתי ואפילו לחסוך כמה שקלים:
* ספרי יד שנייה. תוכלי למצוא כאלו בחנויות המיועדות לכך או בשווקים שבהם מוכרים ספרים ישנים.
*החליפי דיסקים, ספרים וסרטים עם חברייך. את יכולה להשתמש גם בשירותי הספריות הציבוריות (כן, הן עוד קיימות!). למה לקנות כל דבר?
*הכיני ארוחת ערב בעצמך. קני כמה מרכיבים איכותיים ושלבי עם אלו שיש לך בבית כדי להרכיב ארוחה שווה. זה יותר בריא וחסכוני מאכילה בחוץ, ויכול אפילו להוות אתגר עבורך.
*הקצי זמן תרבות. לכי לסרט, מופע מחול, או גלריה לאמנות. זה לא יקר ויכול למלא את זמנך הפנוי. החוויות נעשות טובות יותר עם השנים בגלל שאת צוברת זיכרונות, בניגוד למוצרים שפשוט נעלמים או נזרקים בסופו של דבר.
*רשמי את הוצאותייך. ערכי תיעוד מדויק של כל מה שאת מוציאה עליו כסף במהלך החודש (אפילו כוס הקפה). את עלולה להיות בשוק מהסכום המצטבר.

כשזה מגיע לקניות, נשים תמיד היו יותר מושפעות מאופנות, מטרנדים ומהחידושים הבלתי פוסקים של העולם המערבי. אבל האם למין שלנו השפעה על תופעת ההתמכרות הזאת? עד לשנה שעברה, האמינו כי 90 אחוז מהמכורות לקניות היו נשים, אבל במחקר שנעשה באוניברסיטת סטנפורד, מצאו פסיכולוגים כי ההבדל בין נשים לגברים בנושא זה הוא מאוד קטן, והבעיה משפיעה על שישה אחוזים מהנשים ועל חמישה וחצי אחוזים מהגברים.

"אובססיית קניות שווה להפרעות אכילה בכך ששתיהן מונעות על ידי הצורך להשיג שלמות", אומר הפסיכיאטר אדיל קדרי. כמובן שקניות אובססיביות אצל נשים הן יותר בולטות (חשבי על המדפים המלאים במוצרי יופי), אבל גברים מבזבזים את אותו הדבר על אביזרים שונים, כמו גדג'טים או ציוד ספורט. ההבדל הוא שקניות אובססיביות אצל גברים מפורשות לעיתים כ"אוספים".

קניות = חובות?

גלית נסעה לאילת וחזרה עם חוב של 8,000 ש"ח אחרי מסע רכישות בקניון "הזול". גלית, בעלת משרה בכירה בחברת הייטק, הצליחה להחזיר את החוב די בקלות, כמו שהיא תמיד עושה. אבל בזמן שהיא לא מוטרדת מחובות, אין לה בכלל חסכונות, כמו בחורות רבות עם הכנסה מוגבלת. יש גם הרבה בנות שלא רק שאינן מצליחות לחסוך, הן בכלל לא יכולות להחזיר את החובות.

אילת, מפיקה בטלוויזיה, מספרת: "הגבלתי את עצמי ל-3,000 ש"ח בחודש בכרטיס האשראי שלי – סכום שידעתי שאוכל לשלם בסוף החודש, ולפתע, זה התחיל לעלות. אמנם כמה מאות שקלים נוספים היו עניין של מה בכך, אבל הסכומים הלכו והצטברו, וכעבור שנה נוצר לי חוב עצום ולא הצלחתי לצאת ממנו. לבסוף, נאלצתי להלוות כסף מחברים כדי להחזיר את כל החוב, ואחרי כן החלטתי לגזור את כרטיס האשראי שלי לחתיכות. היום אני מבינה שהשיטה הכי טובה עבורי היא לשלם במזומן".


כשזה מגיע לקניות, נשים תמיד היו יותר מושפעות מאופנות, מטרנדים ומהחידושים בסביבה

קניות = נזק סביבתי?

למרות שבניגוד להתמכרויות אחרות ההתמכרות לקניות היא מקובלת חברתית, שוחרי איכות הסביבה טוענים שהתמכרות זו מזיקה לסביבה כמו התחממות כדור הארץ. וזה לא רק בגלל שקיות הפלסטיק. ג'ונתן פוריט, מומחה לענייני איכות הסביבה, טוען שקניות מזיקות לפלנטה; הן הורסות את המקורות הטבעיים שלה ומייצרות פליטה של דו תחמוצת הפחמן הגורמת לשינויים באקלים.

ארגני את הכסף שלך

אולי עכשיו את מרוויחה מספיק כסף, אבל זה אף פעם לא מוקדם מדי כדי להתחיל לחסוך!

כך תוכלי לחשוב קדימה ולכלכל את צעדייך:

  • אם זה לא מתאים, אל תקני. אל תתפתי לקנות משהו רק כי הוא זול או בהנחה.
  • השאירי את כרטיס האשראי שלך בבית. אם עדיין תזדקקי לו, המאמץ של לחזור ולהביא אותו ישתלם לך.
  • חסכי לקנייה מיוחדת אחת במקום לקנות הרבה פריטים קטנים בבת אחת.
  • אל תתפתי לשלם בתשלומי קרדיט – יכול לקחת לך שנים להחזיר אותם ואת גם משלמת עליהם ריבית.
  • שמרי על תקציב קבוע מראש כדי לקבל תמונה מדויקת של המצב הפיננסי שלך. כך תוכלי לראות אם את צריכה לשנות את סדרי העדיפויות שלך והיכן ניתן לחסוך.
  • שלמי את החשבונות בתחילת החודש כדי שתדעי כמה נשאר לך להמשכו.
  • פתחי הוראת קבע להפרשת סכום קבוע בכל חודש לחשבון חיסכון. הריבית תהיה הבונוס.

אנחנו פשוט חייבות לקנות פחות. זו לא צריכה להיות בעיה גדולה מדי במדינה שוחרת תרבות כמו שלנו. יש כל כך הרבה מה לעשות מלבד קניות. מה שמדאיג הוא שהילולת הקניות האינסופית הגיעה גם לישראל בצורת עוד קניונים, חנויות מעצבים ומותגים אירופאים ואמריקאים. אנחנו מרגישות צורך כמעט אובססיבי להיות חלק מהעולם המערבי.

סיפוק לעומת הנאה

המומחה מדבר על התופעה הכי שטחית במאה הנוכחית: קניות הן אחת מדרכי בילוי הזמן הנפוצות ביותר בתרבות המערבית. הזמן והאנרגיה המושקעים בקניות דומים לאלו הכרוכים באכילה או בצפייה בטלוויזיה. שתי הסיבות העיקריות להשקעה המסיבית של רבים מאיתנו בקניות הן הערכים החומרניים של תרבותנו, המחייבת אותנו, באמצעות מנגנון הלחץ החברתי, לצרוך עוד ועוד דברים שלמעשה אין להם קשר לסוגיות החשובות בחיינו. סיבה שנייה, חשובה יותר, נעוצה ברמה העמוקה של אישיותנו.

ההשקעה המסיבית שלנו בקניות היא תוצר של אי הבנה בסיסית הנגרמת כתוצאה מערבוב בין הנאות לסיפוקים. אנחנו טועים לחשוב כי הנאות יספקו לנו אושר, כשלמעשה הסיפוקים הם אלה שגורמים אושר. הנאות הן קצרות טווח ואנו מתרגלים אליהן מהר מאוד. ככל שאנו נהנים יותר, אנו דורשים כמויות גדולות יותר של הנאה שבסיומן אנו חשים בדרך כלל רגשות דמויות דיכאון.

כמובן שאין לזלזל בהנאות, אך הן אינן עושות אותנו מאושרים. סיפוקים נגרמים בעקבות השקעות אישיות בפעילות יצירתית, בבנייה, בקשרים עם אנשים, ביחסים חיוביים לחברה, ביחסי ידידות עמוקים ובזוגיות המבוססת על אהבה. סיפוקים דורשים השקעה רוחנית, תשומת לב נפשית והתנהגות אקטיבית בונה. הם דורשים התעמקות טוטלית שאין לה כל קשר עם הנאה. רק בדיעבד חש האדם המסופק שהוא מאושר. סיפוקים הם אלה הנותנים לחיינו משמעות, ולא הנאות. לקניות אין שום קשר למשמעות בחיינו, לעומת זאת, לאהבה, לדוגמה, יש קשר כזה, ורב!

אם החברה (הכוללת גם אותך, כמובן) תשקיע בשיפור יחסי אנוש ובאהבה את ההשקעה שהיא משקיעה בקניות, מובטח לנו שעולמנו יהיה טוב ומאושר יותר.

מקור: ד"ר מוטי רימור, מרצה בכיר לפסיכולוגיה בחוג למדעי ההתנהגות, המסלול האקדמי, המכללה למנהל