כיצד מייצרים פרחי משי ואיך גורמים להם להיראות אמיתיים כ"כ?

88 שיתופים | 132 צפיות

אין כמו סידור או זר פרחים כדי לשמח לבב אנוש. פרחים בבית מכניסים שפע של אור ושמחה וכמו מנקים את האווירה ויוצקים לתוכה טריות ורעננות. לצד הפרחים הטריים שמוצעים בשלל חנויות הפרחים, צומחת בשנים האחרונות מגמה חדשה בדמותם של פרחי משי שמיוצרים באופן כל כך אמין, עד שרק מישוש יבהיר לנו אם מדובר בדבר האמיתי או בחיקוי מוצלח במיוחד.

השיפור הדרמתי באיכות הפרחים המלאכותיים, כמו גם אורח החיים האינטנסיבי המחייב אביזרים דקורטיביים שאינם דורשים טיפול יומיומי, גרמו לשגשוגה של התעשייה וכך גם לתוצרים יותר ויותר מוצלחים. הפרחים המלאכותיים מייצרים אפשרויות נוספות למשחק אמנותי ועיצובי, וכך יכול המעצב להפעיל את הדמיון והיצירה ולעצב גם סידורים וזרים שאינם קיימים בטבע. בדרך זו יכול גם המעצב להעצים את חוויית העיצוב, לקבוע את אופיו של הזר, להציג בעת ובעונה אחת פרחים משלל עונות שונות ולשלב בין פרחי משי, פרחים אמיתיים וקישוטים.

גננים קוראים לפרחים העשויים משי ומחומרים מלאכותיים אחרים "בוטניים תמידיים", ובמשך שנים רבות ראו בפרחים מסוג זה זן נחות.

היום ידועים פרחי המשי ברב גוניות שלהם והם מוערכים הרבה יותר על ידי בעלי מקצוע וצרכנים. יש שטוענים שמסורת עיצוב והכנת פרחי משי היא בת מאות שנים, ואילו אחרים טוענים שתחילתה אצל הסינים שידועים בטכניקות העבודה עם משי. הסינים היו אמנם אלה שהשתמשו בפרחים מלאכותיים על מנת לבטא את אמנותם, אך לא הם אלה שהפכו את ייצור פרחי המשי לעסק משגשג.



פרימו

פרימו

הוורד של מרי אנטואנט

עוד במאה ה-12 החלו האיטלקים לייצר ולמכור פרחים מלאכותיים מגלמים של תולעי משי ועלי קטיפה. הצרפתים החלו להתחרות בשכניהם האירופים ומאתיים שנה לאחר מכן הפכו פרחי המשי הצרפתיים לאמנות יוקרתית משגשגת. הצרפתים המשיכו לשפר את איכות הבדים ואת איכויות הפרחים. מספרים כי בשנת 1775 מרי אנטואנט קיבלה לידה את ניצת הוורד. הפרח המלאכותי היה כה מושלם עד שגרם לה להתעלף. המהפכה שסיימה את שלטונה של המלכה, פיזרה את אמני הפרחים הרבים לאנגליה, ועוד המאה ה-19 מתיישבים אנגלים המשיכו להפיץ את האמנות גם לאמריקה.

הפלסטיק שהחל להציף את התעשייה במהרה במאה ה-20, היה מהתורמים העיקריים לצמיחתה של תעשיית הפרחים בשנות ה-90 ו"פריחות" עשויות פלסטיק ומשי במראה אמיתי מתעתע היו שייכות עכשיו לכולם. ההיצמדות המרבית למציאות היא הנקודה המשמעותית והחשובה בהליך הייצור, ולכן יצרנים שונים מוסיפים חורים, קוצים, מרקמים וריחות מלאכותיים שונים לפרחים הללו.



אליזבט טרוסט

אליזבט טרוסט



פלורליס

פלורליס

כיצד מייצרים פרח

כשיצרן פרחי משי מעוניין לייצר דגם חדש של פרח, הוא נדרש ללמוד את מרכיביו לפרטי פרטים. הוא מנתח את הפרח הטבעי ומפרק אותו לחלקים שמשמשים לו כמודל. תהליך הייצור של פרחי המשי מוקפד ומדוקדק. העלים נצבעים ידנית ובנפרד, כשהצובע משתמש בכדורי כותנה ומכחולים עדינים על מנת להקנות לעלים אופי טבעי, צמוד ככל האפשר למקור.

הצביעה מתחילה בקצה העלה ומתקדמת לכיוון המרכז, כשתהליך צביעת עלה יחיד יכול להימשך אפילו כשעה שלמה. בשלב הבא מורכבים כל העלים ידנית וכדי ליצור מראה טבעי של עיקולים, קמטים וצורות נוספות, נעשה שימוש בחום שהופך את העלה לגמיש, מאפשר את שינוי צורתו ומקנה לכל עלה צורה שונה וייחודית. לאחר החימום מוכנסים לחלק מהעלים גדילי ברזל דקים ובעזרת דבק מאפשרים את חיבורם לגבעול או לכותרת.

עיצוב פרחי משי, כמו כל מוצר אסתטי שמשפיע על סביבת חיינו, מושפע הן מאופנת הלבוש והן מהמגמות ששולטות בעיצוב הפנים. היצרנים, ולבטח הקניינים, מגיעים לתערוכות ותצוגות ומתעדכנים במרכיבים שונים שכוללים מגמות, גוונים, טקסטורות וכדומה. טכנולוגיות חדישות ממשיכות להתפתח ויוצרות מוצרים עמידים ומשופרים. מומחים צופים היום שעתידם של הפרחים המלאכותיים ישמור בוודאי את עברם המפואר.

"קזנובה", הוא עסק משפחתי שהחל לפרוח, תרתי משמע, לפני כשבע שנים. ביקור מקרי של עירית פורדהאוז בתערוכת פרחים מלאכותיים בגרמניה, הוא זה שהצית את דמיונה וחיבר אותה למוצר. עם הזמן הלך העסק וגדל, נפתחו חמש חנויות ונוסף אולם תצוגה גדול ומרשים. "חלק מהסידורים והזרים מגיעים מוכנים ואת חלקם אנחנו מעצבים בעצמנו על ידי מעצבים מקצועיים", אומרת פורדהאוז. "חשוב לנו לנסוע פעמיים בשנה לבדוק מה מתחדש בתערוכה בהולנד ולהביא איתנו לארץ את הצעקה האחרונה בתחום. יחד עם זאת, ישנם פרחים שפחות נמכרים, כמו אלו הסגולים והצהובים. הקהל הישראלי מעדיף על פניהם סידורים נקיים של סחלבים, צבעונים, קאלות וסייפנים, או סידורים פראיים מעט יותר שמורכבים מפרחי שדה כמו נוריות ונרקיסים".



דרך המשי

דרך המשי



קזנובה

קזנובה

פרחי נצח

הלנה פרימו, בעלת חנות "פרימו" ברמת השרון, החלה לעסוק בפרחי משי לפני שנים כתחביב. במהלך הזמן נהגה להציג תערוכות בביתה והמשיכה לעסוק בחינוך גופני כמקצוע המרכזי שלה. למרות שלא למדה את אמנות השזירה באופן מקצועי, אהבתה למקצוע ויכולתה ללמוד ולשפר את כישוריה גרמו לה בסופו של דבר להפוך את התחביב לעיסוק מרכזי ולפתוח חנות.

"פרחי משי מהווים אתגר ואני מתייחסת אליהם בדיוק כמו אל רהיטים", אומרת פרימו. "הפרחים אמורים להישאר לנצח אם מטפלים בהם נכון, ולכן כדאי להפעיל את הראש, את הדמיון ואת החוש האסתטי ולהסתכל עליהם כאילו הם הדבר האמיתי. אני דואגת לייצר את כל הזרים והסידורים בעצמי ובעבודת יד באמצעות מה שאני מכנה שזירה פיסולית, כשהבסיס לכל סידור כזה מתחיל תמיד מהכלי. הכלי הוא זה שיכתיב את הצורה, המראה, הגובה וגוון הסידור. חשוב לי לקבל מראה נקי שישלים תמונת זר אסתטית ויפה. למרות שהפרחים עונתיים ואופנתיים, אני דואגת להציג מגוון רחב שלהם במהלך כל ימות השנה".

מישל צדיק, בעלת "לגעת במשי" בקרית ענבים, הגיעה גם היא לעיסוק בפרחי משי לגמרי במקרה. בביקור אצל חברים בסין נתקלה בסידור פרחים שפשוט לא נבל. כשהתעניינה אצל חברתה לגבי מהות הפלא, נעשתה לה היכרות ראשונה עם אותו עולם קסום ומעניין. ביום האחרון הצליחה לדחוף למזוודה מספר פרחים בהם עשתה שימוש מאוחר יותר באירוע שנתבקשה לעצב בארץ. ההתלהבות שנוצרה סביב הפרחים גרמו לה להבין שיש מקום לחקור ולהעמיק בנושא ולבחון אפשרות של התחלה חדשה. אחרי מספר ביקורים בחו"ל ויבוא של כמויות קטנות, הבינה את הפוטנציאל, תפסה תעוזה ותאוצה והגדילה את העסק. "פרחי המשי הפכו חלק בלתי נפרד מעיצוב הבית בשנים האחרונות, ולכן אנחנו רואים יותר ויותר אדריכלים, מעצבים וגלריות יוקרתיות שלא בוחלים בשימוש בחומר הגלם המשובח הזה", אומרת צדיק.

 

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה