"כל החלומות מתנפצים", הנשים באפגניסטן מאבדות תקווה

אישה אפגנית | צילום: shutterstock
אישה אפגנית | צילום: shutterstock

"האישה הופכת לרכוש והרעים מנצחים". בעקבות השתלטות הטאליבן על אפגניסטן, חיי הנשים בה הפכו לגיהינום. מכוסות לחלוטין, לא יכולות לצאת ללא ליווי, ללמוד או לעבוד

88 שיתופים | 132 צפיות

הטאליבן השלים את כיבוש אפגניסטן, וההערכות המודיעיניות של ארה"ב לא מבשרות טובות על העתיד. אחרי כ-20 שנה בהן המשטר האפגני איפשר נוכחות נשית ציבורית, כעת נדמה שההיסטוריה העצובה חוזרת. "הטאליבן משתלטים סופית על אפגניסטן, ומחזירים את המשטר שהיה בשנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים", מסבירה ד"ר דינה ליסננסקי, חוקרת איסלם ותנועות טרור ומרצה במחלקה למזרח התיכון ומדע המדינה באוניברסיטת אריאל. "הצעד הראשון שהם עושים, בכל עיר שהם כובשים – הוא להחביא את הנשים. המצב משתנה לחלוטין ממצב שבו נשים חיו חיים עצמאיים, למצב בו יש רדיפה מכוונת של נשים בתפקידים ציבוריים. הם נכנסו לרשויות, לדוגמא לבנקים – ודרשו להחליף נשים שעובדות כבנקאיות, בגברים. אגב, יש ראשת עיר באפגניסטן שהתעקשה להישאר בתפקידה למרות האיומים, אין לדעת מה יעלה בגורלה".
מה הוא הצעד השני?
"השינוי המהותי הנוסף שהם עושים במקביל, הוא פתיחת בתי הכלא ושחרור אסירים שהיו פעילי דאעש ואל-קאעידה. הם ממשיכים בכל הפלטפורמות בכיווני הטרור. שני הצעדים האלה קורים ביחד ונשענים על האידיאולוגיה השורשית של הטאליבן".
מפחיד. מה זה אומר בעצם?
"האידאולוגיה שמטפחת את הצעדים האלה, מתבססת על השבת המקורות הקדומים של האיסלאם. כל המטרה שלהם היא לחזור להתנהלות בה חיו בתקופת הנביא מוחמד, מייסד האיסלאם. זה עניין מגדרי מובהק – בתקופה ההיא לא היו לנשים זכויות, היה עליהן להיות מוחבאות ולגדל את המשפחה בלבד. הטאליבן מחמירים עוד יותר. לא רק שהם מכסים את האישה, אלא שהם מכסים אותה באופן מלא. לא מספיק הכיסוי המוכר, הם משתמשים בכיסוי שמכסה אפילו את העיניים. דבר נוסף, אסור לאישה לצאת מהבית בלי ליווי של גבר שהוא קרוב משפחה ממדרגה ראשונה. זה יכול להיות גם ילד בן 12. העיקר שגבר ישגיח עליה".

ילדות אפגניות, "העתיד לא מבשר טובות" | צילום: shutterstock
ילדות אפגניות, "העתיד לא מבשר טובות" | צילום: shutterstock

אז בעצם מדובר בנשים שהיו רגילות לחיים עצמאיים עד כה?
"אישה אפגנית רגילה חיה חיים נורמליים עד האירוע הזה. עכשיו כל החלומות שלה מתנפצים. אין תפקיד ציבורי או עבודה, אין יותר חשבון בנק, אין יותר יציאה מהבית בלי ליווי. נגמרה העצמאות שלה, היא הופכת להיות רכוש".
אז מה צופן העתיד?
"כוחות ההתנגדות לערכים הדמוקרטים ולערכי המערב ניצחו שם. האופק לא מבשר טובות לנשים באפגניסטן".
את עוסקת בהפיכות טרור ביום-יום. בתור אישה עצמאית בעלת תארים, מה זה עושה לך?
"פעם הסתכלתי על הדברים האלה מקצועית בלבד. זו עבודה. לא הכנסתי רגש. היום אני לא רק חוקרת, אני גם אמא. אני לא מביאה את זה הביתה, אבל כשאני מסתכלת על הילדה שלי, אני חושבת על הילדות באפגניסטן שלא יכולות ללכת עכשיו לבית ספר, ואין להן עתיד אמיתי. זה עצוב".

ד"ר דינה ליסננסקי | צילום: באדיבות המרואיינת
ד"ר דינה ליסננסקי | צילום: באדיבות המרואיינת