סקס, קסמים ורוקנרול: לא התאוששתי מהתצוגה של דיזל
7,000 איש בקהל, גשם זלעפות וסקס באוויר: את התצוגה של דיזל בשבוע האופנה במילאנו אף אחד לא ישכח. סיקור מהשורה הראשונה של האירוע הכי לוהט בעיר
כשהייתי טינאייג׳רית ג׳ינס של דיזל היה סמל סטטוס ומשאת נפשה של כל בחורה שנייה בשכבה. מודה, אני נפלתי לצד השני של הסטטיסטיקה, לא הבנתי את ההייפ. אמש (רביעי), בתצוגה המותג בשבוע האופנה במילאנו, סופסוף הבנתי.
המותג האיטלקי שנוסד לפני 45 שנה על ידי רנצו רוסו, שכפי שהאגדה מספרת תפר את הג׳ינס הראשון שלו בגיל 15 ולימים הפך לאימפריה (הבעלים של קבוצת OTB המחזיקה במותגי העל מרג'יאלה, מארני, ויקטור אנד רולף וז'יל סנדר) הוא מזמן כבר לא מותג ג׳ינס. כן, הדנים הוא עדיין ה-DNA, הלב הפועם ואבי העורקים גם יחד, אבל האמירה הרבה יותר רחבה מכל גזרת אוברסייז, טרנדית ככל שתהיה.
>> גרביים ובוקסר בתור חולצה? אנחנו בהלם מהלוק של נועה קירל
אם פעם האטיטיוד של דיזל היה שנוי במחלוקת, מעונה לעונה האסתטיקה שלה הולכת ונהיית כזו. לא לכל אחת – אבל מה שבטוח זה שאי אפשר להישאר אדישות אליה, ובטח שלא למלאכת המחשבת שמאחוריה. זהו מותג מתעתע – מרחוק הוא משדר לוק אנד פיל שנולד לככב במרחב האינסטגרמי והטיקטוקי, אבל כשעושים זום אין מגלים את המורכבות ואת רב השכבתיות שבסיס הפילוסופיה העיצובית של המותג. כמו מסיבה שבה מדרינק לדרינק או משורה לשורה האווירה הופכת משוחררת ודחוסה יותר בו זמנית, וגורמת לתת מודע שלך להתפוצץ.
תצוגת אביב-קיץ 2024 של דיזל הייתה בעצם רייב משוגע עם הקרנה על מסך ענק בגודל 16X26 מטר, שאליו הוזמנו סלבס לוהטים עם וייב-על סטייל ג'וליה פוקס, צ'רלי XCX, ג'יידן סמית ועדן פינס שלנו, מאות עיתונאיות ועיתונאים מכל העולם, משפיעניות ומשפיענים, כ-1,500 סטודנטיות וסטודנטים לעיצוב אופנה ועוד כ-4,500 ברי מזל שזכו בכרטיסים לתצוגה (חינם!) בהגרלה שנערכה באתר המותג. "דיזל אוהבת לחגוג, אז הזמנו מעל 7,000 אורחות ואורחים לרייב שלנו, ואת כולם לפסטיבל קולנוע בחינם בסוף השבוע. אני מאמין בלחיות את החיים במלואם, שכל יום צריך להיות מסיבה", אומר גלן מרטנז, המנהל הקריאייטיבי של דיזל, ומי שהפיח בו רוח חדשה סקסית וקולית מאז שמונה לתפקיד לפני שלוש שנים בדיוק.
הקולקציה שהוצגה על המסלול חוגגת את החיים של הכאן ועכשיו, ויוצאת מנקודת מבט שהחיים הם מסיבה ושמסיבה זה החיים. לראיה, התצוגה המשיכה למסיבת רייב באורך 8 שעות ותמשיך מכאן לפסטיבל סרטים בחינם לקהל הרחב שיתקיים במהלך הסופ"ש הקרוב, כאשר כל הסרטים נאצרו על ידי דיזל – מ"מועדון קרב", דרך "מר שועל המהולל" ועד "מלהולנד דרייב". כמו שמיקסטייפ נועד לשקף את הטעם, האופי והאטיטיוד של מי שאוצר/ת אותו, דיזל עושה את זה בפסטיבל הקולנוע הזה עם סרטים פרועים, נטולי מעצורים, משולחי רסן וסקסיים, כן, אפילו מר שועל המהולל.
את הווייב הסינמטי הביאה דיזל למסלול התצוגה, שהתקיימה ביום הקלנדרי האחרון של הקיץ תחת כיפת השמיים של מילאנו – והשמיים הללו נפתחו בתזמון מהסרטים. גשם זלעפות ליווה את עשרות הדוגמניות והדוגמנים שצעדו על המסלול, והאווירה הייתה פשוט חשמלית. הצטופפנו לנו בגשם בבגדים על טהרת הדנים (וכידוע ג'ינס וגשם הם לא חברים), נרטבנו עד לשד עצמותינו, נמרחה לנו המסקרה והפוני נדבק למצח, אבל וואו, זה רק הפך את השואו לעוצמתי פי אלף.
"הקולקציה מייצגת את הרוח של דיזל – דמוקרטית וניסיונית בכל פריט", אומר מרטנז, ואין שתי מילים מדויקות ויקרות ערך יותר מאשר אלה. האמירה של מרטנז הייתה ניכרת על המסלול לאורך כל התצוגה, מהדגם הראשון ועד הדגם האחרון. בדיזל לא באו לעשות בגדים יפים בהכרח, אלא באו למתוח גבולות ולפרק להם את הצורה. המותג שהחזיר לאופנה את טרנד ה-Y2K הידוע לשמצה, פיזר גלאם סליזי וגזרות נמוכות למכביר על המסלול.
קרעים, שפשופים, פרימה, צביעה ידנית, פירוק והרכבה מחדש של בדים וגם טכניקה ייחודית שיוצרת מראה כאילו הבד נשרף וחושף שכבת בד שקופה מתחת – בדיזל עשו קסמים שחזרו לאורך כל התצוגה בכל פריט ופריט. ניכר כי כל בגד עבר טיפול ייחודי בשלל טכניקות מרשימות, כמו שמלת גופייה קצרצרה או טופ וחצאית שנוצרו מבד שקוף שעליו נתפרה שכבה של בד ג׳רזי שנשרף בספוטים אקראיים, מה שיצר אפקט של קילוף.
באופן אישי, הדגמים שהכי עשו לי את זה היו דווקא הדגמים השחורים, כמו חליפה גברית שחורה עם יריעות בד שקופות שכאילו עברה התפרקות והתפוררות לכדי יצור כלאיים יפהפה, משהו שדווקא חוסר השלמות שלו – מלשון "שלם" – הופך אותו לוואו. יש בכך אפילו משהו מורבידי ופיוטי, בתוך כל הפסיפס הצבעוני שזועק כאוס של חיים. הצבע השחור נבחר לחתום את התצוגה, כאשר אחרי הדוגמן בחליפה הגברית הנ"ל, צעדו על המסלול שתי דוגמניות בלוקים שחורים, נקיים וחזקים – האחת בשמלת ערב שחורה בסגנון לנז'רי המורכבת ממעין צעיף בסטייל הוליוודי של פעם, שהופך לטופ ומתחבר לחצאית; והשנייה בחצאית מקסי שחורה עם ברק משיי וקו מותן נמוך ומעוגל ששודכה לטופ-חזייה שחור שהופך גם הוא לצעיף א-לה גרייס קלי.
בכלל, ההלבשה התחתונה התפשטה על המסלול – עוד דגם שהולך לשרוף שטיחים אדומים (קים קרדשיאן, לתשומת לבך) – שמלת כיווצים מבד שקוף בצבע ניוד או בצבע צהוב ניאון עם תיפורים בולטים וקונטרסטיים שמציירים סילואט של חזייה וחוטיני על גבי השמלה.
הווייב הקולנועי גם שלט על המסלול – החל משמלת לורקס זהובה המרפררת לפסלון האוסקר ועד הדגמים ששילבו הדפסים של פוסטרים על גבי טי שירטס, מכנסיים, ז׳קטים, תיקים ואפילו על נעלי עקב. בדגמים מסוימים עברו ההדפסים טיפול שיצר אפקט של שלטי חוצות שנרטבו בגשם ודהו בשמש. הדבר הזה נראה מרשים במיוחד במקרה של ז׳קט שנתפר בעבודת יד מפוסטרים שקומטו על מנת ליצור מרקם בד דמוי פרווה.
הגשם נפסק איך שנגמרה התצוגה, בעוד תזמון קוסמי מהסרטים. ואז התחילה הדרמה האמיתית – למצוא מונית.
* הכותבת היתה אורחת של דיזל במילאנו