מחסלת הדושבגים: ג'ניפר לורנס לא מוכנה לציית לכללים
אחרי שנים בהן נאבקה בגברים שוביניסטיים על המסך, ג'ניפר לורנס לוקחת הפסקה מהמשחק כדי להילחם בפוליטיקאים מושחתים
כל כוכב יודע בחייו עליות ומורדות. אחד הרגעים המכוננים בקריירה של ג'ניפר לורנס שילב בו זמנית עלייה וירידה, ליתר דיוק: נפילה. לורנס בוודאי זוכרת את ליל טקס האוסקר 2013 כלילה שבו גרפה את פסלון הזהב הראשון שלה. שאר העולם, ככל הנראה, לנצח יזכור את לורנס הלבושה בשמלה לבנה של Dior, מועדת במדרגות בדרך לקבלת הפרס על משחקה ב"אופטימיות זה שם המשחק". לורנס בהחלט שמרה על אופטימיות ותגובתה לתקרית המפדחת לימדה כבר אז שמדובר בכוכבת מסוג אחר, כזו שגם ברגעים הכי גדולים שלה – לא מפחדת מקצת הומור עצמי. “תראו את השמלה, קשה לעלות איתה במדרגות", אמרה במסיבת העיתונאים שנערכה אחרי הטקס. “אני חושבת שבדיוק שטפו את הרצפה והחלקתי. מה שעבר לי בראש זו מילה רעה שמתחילה באות ז', ולא נעים לי להגיד אותה".
מי שצפה בלורנס בטקס האוסקר האחרון יכול היה לחשוב שהיא חומדת עוד נפילה שכזו. היא לבשה שמלה מוזהבת וסקסית, גם היא מבית Dior, והצטיידה באקססורי משלים בדמות כוס יין שממנה לא נפרדה כל הערב. התנהגותה במהלך הטקס, יש אמרו, הייתה קצת צעקנית ופרועה, אבל לדברי לורנס – היא פשוט לא לוקחת טקסים ברצינות יתרה. “לפני טקסים ואירועים גדולים אני בדרך כלל מזמינה חברים אלי הביתה, אנחנו לוקחים את הזמן, שומעים מוזיקה ונהנים יחד לפני שאנחנו יוצאים. זה מוריד את המתח לקראת הערב", היא מסבירה. לשמוע מלורנס בימים אלה זה מרגש במיוחד, ולא רק בגלל הקמפיין החדש ל־JOY by Dior, הבושם הראשון שמשיק בית האופנה הצרפתי מזה 20 שנה. שמו של הבושם זהה לשם אחד מהסרטים הבולטים ברזומה של לורנס שבו היא מגלמת אישה צעירה ונחושה עם חיבה להמצאות. בהסתמך על השנה האחרונה בחייה של לורנס, נראה שזהו לא צירוף מקרים. לורנס החליטה להמציא את עצמה מחדש ובחורף האחרון הכריזה בפני התקשורת שבשנה הקרובה לא תצלם יותר סרטים אלא תקדיש זמן לפעילות האקטיביסטית שלה במסגרת ארגון Represent Us הנלחם בשחיתות הפוליטית בארצות הברית.
למעשה יצאת לשנת שבתון?
"היה ממש נחמד לקחת קצת זמן לעצמי בשנה החולפת. אני קשורה לכמה פרויקטים אבל עדיין לא החלטתי מה יקרה איתי הלאה".
בכל אופן, אקטיביזם לחוד ובושם לחוד.
"אני ו־Dior חולקים שותפות מדהימה וארוכה. כל כך הרבה מהשמלות האהובות עלי הן שמלות של Dior, משמלת האוסקר שלבשתי אז ב־2013 ועד השמלה שלבשתי לפני שנה לפרימיירה של 'אימא!' בניו יורק. Dior עבורי הוא סמל לנשיות ואלגנטיות ומבחינתי זה כבוד אדיר להיות חלק מבית אופנה כל כך היסטורי".
למה לה פוליטיקה עכשיו
שיטוט חופשי ברשת מאמת כי לורנס אכן הסתובבה בחודשים האחרונים בתיכונים אמריקאיים וסיפרה להם על השיטה הפוליטית וכשליה. היא אפילו מככבת בסרטונים ובאינסטגרם של הארגון – אבל בכל זאת קצת קשה להאמין שלורנס באמת הייתה צריכה הפוגה ארוכה בשביל כל זה. ההכרזה שלה נתפסה מעט, איך נאמר זאת, פלצנית, בקרב חלק ממעריציה, אנשים רגילים שעבורם שנה חופשית היא בגדר חלום או לחילופין, כורח המציאות והאבטלה. מנגד, נשמעו קולות שמא מדובר בתעלול יח"צני – דבר שעורר לא מעט ביקורת ברשתות חברתיות.
אבל אולי בעצם זו בדיוק הסיבה שלורנס חשה שהיא צריכה קצת זמן לעצמה. הגבות המתרוממות, הסקפטיות התמידית, מלחמות הטוויטר והספקולציות הבלתי נגמרות שמטרתן לענות על שאלה אחת בוערת: האם היא אותנטית? אחרי הכול, אותנטיות הייתה שמה השני של לורנס מהרגע שפרצה לתודעה בגיל 20. כבר אז היא תויגה ככוכבת מסוג חדש, עשויה וזהירה הרבה פחות משהורגלנו אליו. היא ייצגה היטב את דור המילניאלס בהוליווד: יפה וסקסית אבל טבעית ונגישה, אישה נשית שמקללת חופשי, שחקנית במגרש של גברים שלא מהססת להצהיר שהיא פמינסטית. כל התכונות האלה זיכו את לורנס בהמון אהבה. כל כך הרבה אהבה, עד שבשלב מסוים הוליווד התחילה להטיל ספק באהבה הזאת.
בפסטיבל ונציה של שנה שעברה אולם שלם הגיב בקריאות בוז בעת הקרנת הסרט “אימא!" בכיכובה, מותחן אימה שריפרר ל"תינוקה של רוזמרי" ונחשב לגרוע במיוחד. השחקנית, שתמיד חובקה על ידי הברנז'ה, נאלצה להתמודד פתאום עם להט שנאה – שאומנם לא כוון ישירות אליה אלא אל הבמאי דארן ארונופסקי (“ברבור שחור", “רקוויאם לחלום") – אבל העובדה שהיה בן זוגה באותה תקופה, בטח לא תרמה. נוסף לביקורות הקשוחות לורנס סבלה מפציעה קשה במהלך הצילומים – קרע בסרעפת, וזה עוד כלום לעומת המחיר הנפשי. “אני אף פעם לא מאבדת את עצמי בסרט, זאת הייתה הפעם היחידה שזה קרה", סיפרה לאתר דדליין הוליווד בדצמבר 2017. “היה לי קשה לספר לגוף שלי שכל זה לא אמיתי". את מסע הקידום של 'אימא!' לורנס וארונופסקי סיימו כשהם כבר לא בני זוג. הסיטואציה של קידום אינטנסיבי לסרט שנוי במחלוקת ככל הנראה גבתה את המחיר והשפיעה על היחסים. “במסעות הקידום לסרט, את חוזרת למלון אחרי יום ארוך של ראיונות והדבר האחרון שאת רוצה זה לדבר על הסרט". דארן היה חוזר מראיונות, ואני ניסיתי להיות בת זוג תומכת אבל במקביל כבר לא היה לי כוח לשמוע על 'אימא!' יותר", סיפרה בנובמבר האחרון בריאיון לתוכנית הטלוויזיה “שחקנים על שחקנים" בהנחיית אדם סנדלר. היה זה אולי רמז מטרים לפרידה.
לורנס המשיכה לפרויקט הבא שלה והקצת יותר מפורגן "דרור אדום". סרט האקשן הפרובוקטיבי שבו גילמה מרגלת רוסייה לא נחל אומנם כישלון חרוץ כמו “אימא!", אבל הביקורות הפושרות העלו את השאלה אם לורנס מתקשה לשחזר את ההצלחה של רביעיית סרטי “משחקי הרעב" בכיכובה (שהפכו אותה, אגב, לשחקנית הראשונה שהובילה זיכיון שלם). בכל אופן, זה היה עוד כלום לעומת שתי השערוריות שהתחוללו בפברואר האחרון במהלך קידום הסרט ואיימו להפוך את לורנס לשק החבטות הנוכחי של הוליווד.
השערוריה הראשונה התחוללה כאשר לורנס והקולגות מ"דרור אדום" הצטלמו בלונדון הקפואה, כשכל הגברים מכוסים במעילי צמר חמים ולורנס בשמלה חושפנית של ורסצ'ה. בעידן שבו כל פריים גורר דיונים ערים ברשת, הגולשים גרסו כי מדובר בסיטואציה מבישה. את הטענות האלה כנראה היה עדיף להפנות לצלם, ולא ללורנס עצמה, אך הן התאימו לסחף הביקורות נוכח ריבוי סצנות העירום המחפצנות בסרט. לורנס ענתה למגיבים בפייסבוק, בפתחון הפה האופייני לה, ואמרה שבשביל השמלה הנהדרת הזאת הייתה שמחה לעמוד גם בשלג. בטרם הספיקה להתאושש, מהומה נוספת אירעה – הפעם בטקס הבאפט"א (פרס האקדמיה הבריטית לקולנוע). כשהשחקנית ג'ואנה לאמלי (פטסי מ"פשוט נהדרת") הזמינה את לורנס לבמה, היא בסך הכול רצתה להרים לה והציגה אותה כ"השחקנית הכי לוהטת על כדור הארץ", לורנס נענתה לקריאתה אך על הדרך סיננה למיקרופון: “זה היה קצת מוגזם". ביג מיסטייק. מתברר שבתרבות הבריטית, לבטל כך מחמאות נחשב פחות מגניב. הגולשים מיהרו לכנות את לורנס “בראט" – יענו, חצופה. גם כאן, לורנס הגיבה בנונשלנטיות והומור – היא התייחסה לתקרית באריכות בתוכנית הרדיו הבריטית “מג'יק רדיו ברקפסט שואו", וצחקה על עצמה שבביקור קצר באנגליה הצליחה להעליב אומה שלמה. בריאיון היא הסבירה שזאת הייתה בדיחה פנימית בינה ובין לאמלי וסיימה בהזמנה: “ג'ואנה, אם את רוצה לבוא לחדר המלון שלי ולתת לי אגרוף בפנים ואז נצא לצוהריים, את מוזמנת".
דבר אחד משותף לשתי הפרשיות הללו – הן לא היו קורות לגברים. קשה לדמיין מצב שבו גבר היה נשפט על לבישת בגדים קצרים בחורף או על ניסיון להצטנע. יש בכך שיעור לא רע בכמה קשה להיות אישה. את מובילה, מנהיגה ופורצת מחסומים – אבל נשפטת על כך שהנראות שלך לא מספיק פמיניסטית. את מפגינה ענווה ואנושיות ומנסה לא לעוף על עצמך – ואז מתויגת כמזויפת. את המשחק הזה, לכאורה, קשה לנצח, אבל אם יש מישהי שיכולה – זו לורנס. לא סתם את שנת החופש שלה היא החליטה להקדיש לפוליטיקה מסובכת ולא למשהו אוורירי יותר, כמו הצלת דובי קוטב למשל. ללורנס, ככל הנראה, באמת יש דעות, ולא לכולם זה מתיישב עם דימוי האישה האידיאלית.
כשאת חושבת על האישה האידיאלית, אילו תכונות הופכות אותה בעינייך לכזאת?
"אני מעריצה תכונות של כוח ושליטה אצל נשים. יש הרבה נשים בחיי שמהוות עבורי מודל לדוגמה ואפשר לייחס להן את התכונות האלה".
כמו מי למשל?
"אחת הנשים שהשפיעו עלי יותר מכולן היא ג'ודי פוסטר. היה לי מזל גדול וזכיתי לעבוד איתה בעבר (בסרט "החיים הכפולים של וולטר", ה"ב). היא נתנה לי עצות מדהימות על החיים והקריירה, והייתה מאוזנת בצורה מדהימה".
ובחיים האישיים?
"אני מעריצה את החברות שלי, את אימא שלי ובכלל את המשפחה שלי".
הדולר של השכן ירוק יותר
לורנס מתהדרת בגאווה בטייטל פמינסטית ולא בכדי. בשנת 2014, כאשר תמונות עירום שלה הופצו ברשתות, היא הייתה אחת הכוכבות היחידות שבחרו שלא להתחמק מהנושא. לורנס הודתה שזו אכן היא בתמונות אך הוסיפה שהפלישה הזו לפרטיות שלה מרגישה כמו אונס.
היא גם דוברת קבועה בנושאים של דימוי גוף ומעולם לא הסכימה לרדת במשקל בשביל תפקיד. “אנחנו רואים את הדוגמנית המושלמת כאילו היא חזות הכול וזה צריך להיפסק", אמרה בסשן שאלות ותשובות לאתר יאהו בנובמבר 2013. היא קראה לקהל הקוראות וביקשה “תפסיקו לקרוא זו לזו שמנה ולהנציח את הציפיות הלא מציאותיות מנשים. התקשורת נותנת לזה חיים, מתדלקת את זה. זה כל כך מאכזב".
הפעלתנות שלה בנושא נמשכה גם השנה בעקבות מהפכת MeToo. לורנס צעדה בצעדת הנשים הגדולה בלוס אנג'לס לצד השחקנית קמרון דיאז והזמרת אדל, ובפברואר האחרון אישרה כי היא עובדת על סדרה תיעודית על אודות תנועת Time's Up יחד עם מנחת ערוץ !E לשעבר, קאט סדלר.
עם זאת, נראה שהעשייה המשמעותית ביותר של לורנס מתרחשת בחשבון הבנק שלה. לורנס היא אחת הנשים המזוהות עם המאבק למען צמצום פערי השכר בין גברים לנשים. היא אולי עושה זאת ממרומי האלפיון העליון – אבל גם זה משהו. הוליווד עדיין מפלה, על כך יכולה להעיד גל גדות ששכרה עבור "וונדר וומן" עורר שערורייה: לפי הפרסומים היא קיבלה 600 אלף דולר בלבד בעוד שנטען כי הנרי קאביל שמגלם את סופרמן קיבל עבור סרטו הראשון בזיכיון כ־14 מיליון דולר. הוליווד ריפורטר גרסו כי מדובר בפייק ניוז, אך כך או כך מדובר בפסיק לעומת הכנסות הסרט (יותר מ־400 מיליון דולר בארה"ב בלבד). מזל שיש את לורנס שעשתה היסטוריה בסרט “הנוסעים" וקיבלה שמונה מיליון דולר יותר מכריס פראט, הגבר שכיכב בו לצידה.
לורנס יודעת מה היא שווה. בשלוש השנים האחרונות היא כיכבה ברשימת השחקניות המרוויחות של “פורבס" – היא הובילה את הרשימה עם סך הכנסות של 52 מיליון דולר ב־2015 ו־46 מיליון דולר ב־2016, וב־2017 "נאלצה" להסתפק במקום השלישי עם 24 מיליון בלבד. השנה היא ממוקמת במקום הרביעי, אף שסך ההכנסות שלה ירד ל־18 מיליון דולר. בכל זאת, שנת שבתון. אבל ההישג של לורנס לא בא לידי ביטוי רק במספרים אלא גם באופן שבו היא מתבטאת בנושא הכסף. כאן היא כבר לא טורחת להצטנע – לורנס גאה לעמוד בראש המאבק לשכר שווה בהוליווד, כפי שכתבה באוקטובר 2015 במאמר אישי בנושא עבור האתר “לני" של לנה דנהאם: “כשגיליתי כמה פחות כסף אני מרוויחה מאשר אנשים שיש להם זין, לא כעסתי על אף אחד מלבד על עצמי. נכשלתי במשא ומתן, לא רציתי להיתפס כקשה או מפונקת. אבל זהו, נמאס לי לנסות את הדרך המקסימה לבטא את דעותיי רק כדי שימשיכו לחבב אותי".
מאיפה מגיעה האנרגיה של לורנס? איך מישהי שעוד לא מלאו לה 30 מסוגלת לעמוד בכזה ביטחון מול העולם? התשובה כנראה טמונה בתכנון מוקדם. שום דבר לא קרה ללורנס במקרה. היא אומנם לא נולדה למשפחה שואו־ביזנסית, אלא לבעלי עסק מקנטאקי, אבל מהרגע שהילדה חובבת הדרמה זוהתה על ידי סוכן כישרונות בגיל 14, היא כיוונה את כל חייה לשם. היא עברה יחד עם אימה להוליווד, עזבה את בית הספר ולמדה בבית כדי שתוכל לתזז בין אודישנים וצילומים. עד מהרה הפכה לורנס לטינאייג'רית עובדת, גם אם עוד לא כוכבת ידועה, אבל כזו שתמיד יש לה פרסומת או תפקיד בטלוויזיה בקנה. הפריצה הגדולה של לורנס הגיעה בגיל 20 הודות למשחק המשובח שלה בתפקיד הראשי בסרט “קר עד העצם" שעליו הייתה מועמדת לאוסקר. מאז הקריירה שלה הלכה וצמחה, כשלורנס מצידה הבהירה שהיא לא חייבת לבחור בין איכות למסחריות. היא השתתפה בסרטים איכותיים ונחשבים כמו “אופטימיות היא שם המשחק" (עליו זכתה באוסקר), “חלום אמריקאי" ו"ג'וי", לצד סרטים כמו רביעיית “משחקי הרעב" שכוונו לבני נוער, אגדת המדע הבדיוני “הנוסעים" וסרטי “אקס מן", שם היא מגלמת את מיסטיק, מוטנטית כחולה וחביבה על גיקים. בפברואר 2019 מתוכנן לצאת “אקס מן 4" בכיכובה. ומה אחר כך? אלוהים גדול.
אוקיי, אז ברמה המקצועית עוד לא החלטת מה הלאה. יש תוכניות כלשהן ברמה האישית?
"אני אוהבת לטייל ברחבי העולם. למזלי יוצא לי לעשות את זה הרבה בגלל העבודה שלי. אני אוהבת במיוחד לטייל בבודפשט, פריז ואיטליה".
מה עוד את עושה בשביל הכיף?
"אפשר לומר שטלוויזיה היא המקום השמח שלי".
ספרי לנו איך את שומרת על הגזרה
"ביום יום שלי אני רצה, עושה פילאטיס, יוגה מדי פעם, ומנסה לאכול בריא כל הזמן – אבל בלי תוכנית מיוחדת".
מהו מוצר הטיפוח שאת לא יכולה בלעדיו?
"שפתון Dior Addict Lip Glow".
ומה את יכולה לספר על הבושם החדש של Dior?
"הבושם הזה שונה מכל דבר שהרחתי אי פעם – הוא משלב ניחוחות פרחוניים, עציים, ובו בזמן הוא גם חם. הוא לא חזק מדי, בניגוד לבשמים אחרים, אלא נעים ורך מהרגע שאת שמה אותו על הגוף".
איך היו הצילומים לקמפיין?
"צילמנו את רוב הקמפיין הזה מתחת למים, בבריכות של בתים שונים בבברלי הילס. לבשתי שמלות קוטור יפהפיות עם הרבה שכבות של טול למטה, ולהשאיר אותן יציבות מתחת למים היה אתגר. הצוות היה צריך לקשור לשמלות קלקרים כדי שיצופו, זה היה מעניין".
לא שמה זין
בסופו של דבר לורנס מצטיירת כבחורה נורמטיבית ומאוזנת, תמיד בשליטה ברמה כלשהי. נראה שדווקא בגלל זה היא מרשה לעצמה יותר. כך למשל, בריאיון לתוכנית הרדיו של הווארד שטרן במרץ האחרון, לורנס חשה צורך לחזור על המילה “זין" לעיתים מאוד תכופות. היום, בניגוד לטקס האוסקר ההוא בשנת 2013, כבר נראה שאין לה בעיה לסנן את המילה הזאת. “אני תמיד אומרת שאני רוצה זין אבל כשאני מסתכלת על ההיסטוריה המינית שלי, היא הייתה כולה עם בני זוג קבועים. אני מדברת כאילו אני מתה על זה אבל אני לא באמת עושה את זה. אני די ג'רמופובית, מפחדת ממחלות מין, זין זה דבר מסוכן!".
לאור הדברים הללו, השם של הבויפרנד הנוכחי שלה מעורר חיוך – קוראים לו קוק. קוק מרוני. טוב, באנגלית זה פחות אירוני, כי זה קוק בשורוק, שם מוזר לבחור שכל מה שידוע עליו, בשלב זה, הוא שהוא חתיך, סוחר אומנות ואוהב לטייל עם לורנס בערים כמו פריז וניו יורק. השניים יוצאים יחד קרוב לחצי שנה, וקוק מגיע אחרי שורה של אקסים מגוונים – מהשחקן הבריטי ניקולאס הולט, דרך הפלירט הקצר עם כריס מרטין אחרי גירושיו מגווינת' פלטרו, ועד האקס הטרי דארן ארונופסקי, המבוגר ממנה ב־22 שנה. כדרכן של כל הבחורות הקוליות לורנס מספרת תכופות שהיא בקשר טוב עם כל האקסים שלה. כמובן.
האם קוק יהפוך לעוד ידיד אקס או שמא הוא האחד? האם לורנס בכלל בשלה להתמסדות בגיל 28? ימים יגידו. אולי העובדה שקוק הגיע מחוץ לבועת הקולנוע תועיל להם, בינתיים השמועות אומרות שזה יכול להיות הדבר האמיתי. "אם אפגוש מישהו שארצה לבלות איתו את כל חיי, שיהיה האבא של הילדים שלי – אני אעשה הכול כדי לא לדפוק את זה", אמרה למגזין ווג בדצמבר 2015. אנחנו בהחלט בעד, אבל רק בקשה קטנה. אם תתחתני ג'ניפר, אל תיפרדי מכוס היין שלך. ככה הכי יפה לך.