הטלפון השתלט על חייך? כל הטיפים שיעזרו לך להיגמל

פאריס הילטון וקים קרדשיאן | צילום:  Thomas Niedermueller/Getty Images
פאריס הילטון וקים קרדשיאן | צילום: Thomas Niedermueller/Getty Images

את כנראה לא שמה לב אבל רבע מהיום שלך את מבלה בסמארטפון וזאת השיטה שתעזור לך להתנתק

88 שיתופים | 132 צפיות

השאלה הכי חשובה שנשאלה מאז נפתחה שנת 2019 בבינג׳ של מארי קונדו בנטפליקס היא ״האם זה יוצר ניצוץ של שמחה בלב״?. שאלה תמימה לכאורה אך רבת עוצמה לאור אינסוף הפריטים שמצאו את מקומם בסל התרומה או בפח האשפה. השיטה הדקדקנית לא פוסחת על אף פריט בבית, מלבד אחד – הטלפון הנייד. פריט שלא רק שהוא לא יוצר ניצוץ של שמחה בלב, הוא לעיתים מאמלל אותו. כל הבהוב, הודעה והתראה מוציאים אותך מיד מריכוז וגורמים לחשוש שמא את מפספסת משהו. והאמת היא שהדבר היחיד שאת מפספסת בעודך נמצאת עמוק בתוך ההאשטאג של היעד האקזוטי התורן באינסטגרם, הוא את החיים שלך.

אז נכון שאת לא יכולה להחזיק את הטלפון קרוב ללב, להגיד לו תודה ולהשליך אותו לאשפה כמו שעשית לכל הג׳ינסים בגזרה נמוכה שהיו בארון, אבל את כן יכולה לשאול את עצמך ברצינות ובכנות ״איך אני רוצה שהמכשיר הזה ישתלב בחיי״. האם את רוצה שהוא ישלוט בזמן שלך, ילחיץ אותך ביום וידיר שינה מעינייך בלילה? או שאת רוצה לגרום לו לשרת אותך ולעזור לך ליצור ניצוץ של שמחה בלב על יד כך שלא תתני לו לגזול ממך זמן יקר ותחושת סיפוק.

מאיה גור, קואוצ'רית לנשים בשינוי:"כשאת נכנסת לאינסטגרם או לפייסבוק שימי לב מה השעה על המסך, אם השעה למשל 16:12, תגידי לעצמך שאת גולשת עכשיו עד 16:30"

״המחיר הכי גבוה שאנחנו משלמות הוא שאנחנו מצמצמות את זמן החשיבה האקטיבית שלנו״. אומרת מאיה גור, קואצ׳רית לנשים בשינוי, ״אנחנו לא נותנות למוח את הזמן להגיע לרמות העמוקות של החשיבה. אנחנו לא יושבות לבד, בלי שום גירוי חיצוני ואומרות לעצמנו ׳עכשיו אני הולכת לחשוב׳, על העבודה, הלימודים, מערכת היחסים עם בן הזוג, הילדים, לא משנה מה. הרבה מהבעיות, השאלות או התהיות שלנו אנחנו יכולות לשפר דרמטית אם באמת נחשוב עליהן באופן אקטיבי. בפועל, רבתי עם בן הזוג שלי מה אני עושה? פותחת אינסטגרם. הבריחה הזאת היא לפעמים טובה וחיובית אבל היא מבטלת זמן של חשיבה אקטיבית״.

איך אנחנו יכולות לפתח מודעות לזמן המבוזבז הזה ולפנות זמן לחשיבה אקטיבית?
״כולנו משקרות לעצמנו ואומרות שזה רק חמש דקות פה ושם. אבל כשאת מתחילה לעקוב באמת את מגלה שהחמש דקות האלה הן למעשה ממוצע של 3־4 שעות ביום שמצטברות ללמעלה מחודש בשנה״.

וואו, מטריד.
״תהיי אמיתית עם עצמך ותעשי בדיקה – כמה זמן את מקדישה לעיסוק הזה שכל המחקרים מוכיחים באופן חד־משמעי שהוא מדרדר מבחינת האושר. נהלי יומן במשך כמה ימים ותהיי הכי כנה שאפשר, יש היום גם פונקציות בטלפון שעושות תקציר של הפעילות שלנו ברשתות החברתיות. אחרי שהבנת כמה זמן את משקיעה ברשתות החברתיות נסי לחשוב מה את בוחרת שיהיה חלק מהחיים שלך. פייסבוק ואינסטגרם בנויים באופן כזה שהם פולשים לך לתוך מה שאת מנסה לעשות ואין להם גבול חיצוני, את יכולה לגגל לנצח. בשביל להיות בשליטה את חייבת לייצר לעצמך גבול חיצוני״.
גור ממליצה על כמה דרכים לייצר גבולות, ״כשאת נכנסת לאינסטגרם או לפייסבוק שימי לב מה השעה על המסך, אם השעה למשל 16:12, תגידי לעצמך שאת גולשת עכשיו עד 16:30. דבר נוסף שאת יכולה לעשות הוא להחליט שאת מוחקת את האפליקציות מהנייד וגולשת רק מהמחשב ואז זה לפחות לא איתך כל הזמן״.

איך מתמודדים עם הוואטסאפ, שהפך מסוג של רשת חברתית לכלי עבודה?
״הוואטסאפ החליף את המייל, רמת הזמינות המצופה ממך היא מיידית והבעיה היא שכל הודעה כזאת שמגיעה בזמן שאת עסוקה במשימה אחרת עושה לך סוג של קאט ולוקח הרבה זמן לחזור לריכוז. אם את רוצה לעשות משהו ולהתרכז בעשייה, תוציאי את הטלפון מהחדר או שימי אותו עמוק בתיק. תחליטי שאת עובדת למשך שעה ואז ניגשת לטלפון ועושה סשן של מענה לפניות. איכות העבודה תהיה יותר טובה וגם המענה שלך לפניות יהיה יותר יעיל".

אי אפשר פשוט לשים את הטלפון על שקט?
״אנחנו מכורים, זה לא יעזור, פשוט תוציאי אותו. כל הודעה עושה לך סוג של קאט על הריכוז ולוקח הרבה זמן לצלול בחזרה פנימה. אין משימות שאפשר לעשות במקביל למשימות אחרות. אם את רוצה להתרכז במשהו שדורש את תשומת הלב שלך, פני לו מרחב מחשבתי״.