עו"ד קרנר המייצגת את הורי התינוקת מאסותא: "זאת תיבת פנדורה"

עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, בלייזר: מארק קיין, שמלה: עמנואל, תכשיטים: אוסף עצמי
עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, בלייזר: מארק קיין, שמלה: עמנואל, תכשיטים: אוסף עצמי

עו"ד גלית קרנר, שייצגה את ההורים של סופיה, התינוקת ממחדל החלפת העוברים באסותא, חושפת את מאחורי הקלעים של הפרשה

88 שיתופים | 132 צפיות

"אני אומרת כאן דברים שהם קשים מאוד, בכאב, בתסכול, אבל גם באומץ. אני חיה את העולם הזה ובסוף צריכה לחיות עם עצמי. זה ניסיון החיים המקצועי שלי ואני מצפה שיקשיבו לי. אני רוצה לדעת ששומרי הסף קיימים באמת, שכשאשמע אנשים אומרים 'הצדק לא יצא' אדע לומר להם שזה לא נכון".

>> בעקבות תינוקת המריבה: רותי נחמני חוזרת לפרשה הפרטית שלה שהסעירה את הארץ לפני 30 שנה

את הדברים האלה אמרה לנו עורכת הדין גלית קרנר לפני כשבועיים במשרדה בהוד השרון, שם היא עובדת באינטנסיביות שיא בארבעת החודשים האחרונים על התיק שמסעיר את המדינה – פרשת החלפת העוברים באסותא. רק יומיים לפני פגישתנו אירעה תפנית משמעותית בפרשת העוברים, או כפי שנוהגים לקרוא לה בתקשורת – "פרשת תינוקת המריבה". בית המשפט המחוזי קבע שיש למנות אפוטרופוס שייצג את האינטרס של סופיה, התינוקת שבעקבות החלפת העוברים באסותא נולדה לאם שלא קשורה אליה גנטית. לתיק מונו באופן חריג במיוחד שלוש אפוטרופסיות, עורכות דין, כנראה בשל לחץ הזמנים ומורכבות ההחלטה בתיק הייחודי הזה. עו"ד קרנר מייצגת את המשפחה אליה נולדה סופיה. כמו כן, היא הגישה שתי תביעות ייצוגיות נגד אסותא בשם מטופלות נוספות המעורבות בפרשה.

"אין חופשות, אין חגים, אין זמן ילדים. כבר שבועות שהמשרד שלי הוא 'קו חם' לכל מטופלות אסותא, זה מטורף. הלקוחות שלי שטופלו באסותא נבעטו על ידם לפינת הרחוב"

 

חמישה ימים לאחר שפרסמנו את הריאיון הזה, התפרסמה המלצת האפוטרופסיות, לפיה מומלץ כי סופיה תשאר בחזקת האם שילדה אותה. האפוטרופסיות מסרו כי הן סבורות שיש לבצע בדיקות כדי לברר את זהות ההורים הגנטיים של הילדה, אולם בכל מקרה לא להוציאה מחזקת האם היולדת ובן זוגה. במרץ 2023 פסק בית המשפט העליון כי התינוקת סופיה תישאר אצל האם היולדת.

וזה מה שקרנר אמרה לנו בריאיון מורחב עוד לפני פרסום ההחלטה הגורלית הזו בתיק שהעסיק את כל המדינה:

עברו כבר כמעט ארבעה חודשים מאז שהתחלת לטפל בתיק. נשמע שהוא עדיין מטלטל את עולמך.
"ברור. התיק הזה מרעיד את כל הסיפים בגלל שהוא מלא אמוציות. אין חופשות, אין חגים, אין זמן ילדים. הוא מרעיד את בתי המשפט, עורכי הדין, המטופלים, וכמובן מערכת ומשרד הבריאות. כבר שבועות שהמשרד שלי הוא 'קו חם' לכל מטופלות אסותא, זה מטורף. הלקוחות שלי שטופלו באסותא נבעטו על ידם לפינת הרחוב. עד היום, אף אחד מהגורמים לא דיבר איתם. וכן, ציפיתי גם מבית המשפט להתנהל בצורה אחרת בתיק הזה".

מה הכוונה?
"מתוך הערכה עמוקה שיש לי למערכת המשפט שבתוכה אני עובדת, ציפיתי שבית משפט השלום יתנהג אחרת. השופטת הסתפקה בטענות בעל פה של נציגי אסותא, על אף שהם טענו שהתקיימו תחקירים והם מתועדים. גם כשעוד לא ידעתי אם נמשיך להתנגד לביצוע הבדיקות הגנטיות, ביקשתי שיורו לאסותא ומשרד הבריאות להגיש את דוחות התחקיר וממצאי הבדיקות של שני הגופים. הרשלנות הרפואית הייתה ברורה מלכתחילה, אבל היה צריך לראות את התמונה המלאה, גם כדי להבין מה באמת הסיכוי שלזוג שטענו בזמנו לקשר גנטי לתינוקת יש אכן קשר כזה. המסמכים האלה לא סופקו בזמן, רק בבית המשפט המחוזי הורה השופט צבי ויצמן למסור אותם, וגם אלו שנמסרו הם עדיין חלקיים ביותר. קיבלתי עשר דקות לעיין בהם ולא האמנתי למה שראיתי".

סופיה, תינוקת המריבה מאסותא עם אימה | צילום: באדיבות המצולמת
סופיה, תינוקת המריבה מאסותא עם אימה | צילום: באדיבות המצולמת

"יש להקים מאגר של בדיקות דם מכל הזוגות שחושבים שעשוי להיות להם קשר גנטי לתינוקת. כשהיא תרצה לדעת, אם תרצה, זו תהיה זכותה. אסותא כבר גזלה מסופיה את הזכות להיוולד להורים שקשורים אליה גנטית, גם את זכות הבחירה ניקח לה?"

 

מה ראית?
"אסותא טענו שהסיבה שהסיכויים של הזוג שטען לקשר גנטי גבוהים משום שהם טופלו על ידי אותו אמבריולוג כמו הלקוחות שלי, ההורים של סופיה. הורדתי את המשקפיים, נתתי לעורכת הדין לידי להסתכל – במסמך היו שמות של שני אמבריולוגים שונים. בית המשפט פקח את עיניו והורה לד"ר חסון, ראש המחלקה החדש באסותא, לספק הסבר. הוא המתין כמה שניות וטען שהנוסח שאצלו הוא נוסח שונה. עד היום לא קיבלנו את המסמכים המדויקים והמלאים.

"מה יש לנו בחיים חוץ מהמשפחה שלנו, ה-DNA והשליטה שלנו בו? לקחו ללקוחות שלי את השליטה, זה כבר נעשה – עכשיו תבדקו הכי עמוק שאפשר ותגיעו לחקר האמת. זה המינימום הנדרש. הרשלנות הרפואית הייתה ברורה מההתחלה, מה אתם עדיין מסתירים? יש לנו שופטים כל כך רגישים, נהדרים ואמיצים, אבל במקרה הזה ובעוד הרבה מקרים אחרים אני שואלת את עצמי איפה בית המשפט שאמור לשמור על כולנו?".

אז מה הסיבה למעטה הסודיות, לדעתך?
"יש לי המון חברים רופאים, לא כולם חוששים כל כך להתקרב לעורכת דין של רשלנות רפואית. כל מי ששאלתי, בטוח שזה ממש לא המקרה הראשון של החלפת עוברים בארץ. יש כזה כאוס, הם פשוט לא רוצים לפתוח את תיבת הפנדורה הזו. לשמחתי ולצערי, אני עורכת הדין היחידה שכבר ייצגה בתיק הדומה היחיד שהיה בארץ – תיק החלפת העוברים בבית החולים ברזילי ב-2017. קיבלתי שם את הדוחות שאני מבקשת היום ממשרד הבריאות. אפילו את דוח האירוע החריג – שהוא דוח לא חסוי – לא קיבלנו עד היום. ממה אתם פוחדים? ויותר מכך, למה בית המשפט משתתף בהסתרה הזו? אפילו בית המשפט המחוזי, למרות שתמך בעמדתי, לא ביקש תחקירים אלא רק מסמכים חלקיים".

את לא מהססת למתוח ביקורת על מערכת המשפט ועל משרד הבריאות.
"יש כאן מורסה. אני לא מוכנה להיות הילדה היחידה שצועקת המלך עירום. זה אינטרס של בית המשפט לדעת מה בית החולים ומשרד הבריאות מסתירים. לא מעניין אתכם לראות איפה היה הכשל? אם המהות של העניין היא חקר האמת – למה יש קשר שתיקה כזה בין אסותא למשרד הבריאות? עד מינוי האפוטרופוס, מרגיש כאילו מערכת המשפט התנהלה כמו חותמת גומי. אני כואבת את כל הצדדים אבל מאוכזבת ממי שהיה אמור להיות שומר הסף של הילדה הזו ושל הלקוחות שלי שהופקרו בכיכר העיר. ההחלטה הייתה פחות משנה לי אם הייתי מרגישה שדנים ברצינות בטענות שלנו. לצערי, ההתנהלות המשפטית בתיק הזה דומה מאוד להתנהלות בכל התיקים של הרשלנות הרפואית, איזו קהות חושים".

"אני מתנהלת בג'ונגל, אבל משתדלת להיות הגונה עם הצד השני. יש לי אמפתיה גדולה למטופלות האחרות שמאמינות שהן האם, אבל אני לא חושבת שהן מרוויחות ממה שקורה עכשיו"

 

אתם ממשיכים להתנגד לבדיקות הגנטיות לזוגות ההורים שטענו לקשר גנטי, גם היום.
"אני מתנהלת בג'ונגל, אבל משתדלת להיות הגונה גם עם הצד השני. יש לי אמפתיה גדולה למטופלות האחרות שמאמינות שהן האם, אבל אני לא חושבת שהן מרוויחות ממה שקורה עכשיו – מה גם שכרגע הסיכויים שלהן נראים נמוכים מאוד. לא סתם מתייחסים לתיק הזה כאל 'משפט שלמה'. המהות של משפט שלמה הייתה אהבת אדם, הוא לא ידע גנטיקה, הוא שאל מי דואג לילד ולפי זה קבע מי האימא. מי שדאגו לסופיה הם הלקוחות שלי: האם החליטה לא לבצע הפסקת היריון, עשתה ניתוח ברחם למרות הסכנות ודאגה לטיפול בתינוקת שחוותה סיבוכים בריאותיים אחרי הלידה. זו אהבה אמיתית. צריך לעצור את המדרון החלקלק הזה, להפסיק לגרור אותם לבית המשפט בתקופה שאמורה להיות הכי יפה עבורם, הנזק כבר נעשה".

ובכל זאת, איפשהו בארץ מסתובבים ההורים הגנטיים של התינוקת הזאת. מה עם הצד שלהם?
"יו"ר אסותא, שוקי שמר, אמר בעצמו בריאיון ל'שש עם עודד בן עמי' בקשת 12, שיכול להיות שלעולם לא ידעו מי היא האם הגנטית, משום שהתהליך הוא בן חמישה שלבים ובכל אחד מהם יכלה להיעשות טעות. גם כשאסותא פנתה למטופלות שלה, רובן הגדול לא רצו לדעת. איפה הקולות האלה? אני אמרתי שוב ושוב את דעתי – יש לתת לאם שילדה אותה לגדל אותה בשקט, ולהקים מאגר של בדיקות דם מכל הזוגות שחושבים שעשוי להיות להם קשר גנטי לתינוקת. כשהיא תרצה לדעת, אם תרצה, זו תהיה זכותה. צירפנו אלינו את פרופסור איילת בלכר, מומחית לזכויות הילד, בדיוק כדי לשים את טובת הילדה במרכז. אסותא כבר גזלה מסופיה את הזכות להיוולד להורים שקשורים אליה גנטית, גם את זכות הבחירה ניקח לה?".

את יכולה לומר בלב שלם שלא היו לך קונפליקטים לאורך הדרך? תמיד האמנת שהלקוחה שלך צריכה לגדל את הילדה?
"בתחילת התיק הסתכלתי על טוקבקים. הרוב היו נגד הלקוחה שלי – 'מה פתאום היא רוצה להשאיר אצלה את הילדה?'. זה עורר בי כל מיני תחושות ורציתי לבחון אותן. פניתי להמון אנשים – מחברים מהאקדמיה בארץ ובעולם ואנשים נוספים שאני מחשיבה את דעתם בחיי האישיים, ועד אנשים בסופר או בשדה התעופה – שאלתי מה הם חושבים. הבנתי שאין אמת אחת.

"באתי ללקוחה שלי ואמרתי לה – 'לא הרבה אנשים מבינים מה את מרגישה, אני לא יודעת איך להנגיש את זה החוצה. אולי תכתבי מכתב?'. המכתב זעזע את הרגש של האנשים, הוציא החוצה את הכאב והעצב, ואני מאמינה שגם השפיע על דעת הציבור. אז לשאלתך, לי מעולם לא היה קונפליקט. פתחתי את הלב לקונפליקטים של מי שהקיף אותי, בבית ובחוץ, אבל אני יודעת שהיא האימא באופן מאוד ברור".

עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, חליפה: עמנואל, נעליים: אלדו, תכשיטים: אוסף עצמי
עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, חליפה: עמנואל, נעליים: אלדו, תכשיטים: אוסף עצמי

מאסותא נמסר בתגובה לטענות של עו"ד קרנר: "הטענות כלפי אסותא רחוקות מהמציאות, בלשון המעטה – הן ביחס להתנהלותה של אסותא מול מטופליה, והן ביחס למתואר בנוגע להליך המשפטי. מאז האירוע, אסותא מפעילה ביוזמתה קו חם לכלל המטופלות ומעניקה מענה רציף למאות מטופלות יחידת ה-IVF. אסותא תמשיך לסייע וללוות את המטופלות במקצועיות תוך שמירה על כללי חיסיון רפואי, הקפדה על כבודן ורגישות למצבן של כלל המטופלות בעניין. אשר להליכים המשפטיים המתנהלים ביחס לבדיקות קשרי ההורות – אין בידינו לפרט ביחס להליכים אלה, באשר הם מתנהלים בדלתיים סגורות. ואולם, גם בנושא זה, דבריה של עו"ד קרנר רחוקים מהמציאות. כל המסמכים הרלוונטיים להליכים המשפטיים הוצגו בפניה של עו״ד קרנר, בהתאם לקביעות בית המשפט. נציין כי אין זו הפעם הראשונה שעו״ד קרנר בוחרת להתראיין בעניינים חסויים, תוך שהיא מוסרת לתקשורת דיווחים שחוטאים לאמת, ודומה כי הם נטענים ממניעים זרים, שאינם ממין העניין. יש להצטער על כך שעו"ד קרנר בוחרת לקדם עצמה על חשבון טובת העניין ופרטיותן של המטופלות".

גלית הם שוללים באופן מאוד נחרץ את הטענות שלך. אולי את טועה בהבנת הסיטואציה?
עו"ד קרנר: "הדברים שאני טוענת הם אמת לאמיתה. בכל תיק רשלנות רפואית קיבלתי סיכום דיונים או ממצאי תחקיר עם השחרת שמות של מטופלות. גם בתיק החלפת העוברים בברזילי היו מעורבות נשים אחרות, אך עדיין קיבלתי את כל התיעוד הרפואי עם הפרטים מושחרים וחסויים. קיים תחקיר ראשון, אסותא המציאה פרטים למשרד הבריאות עבור הבדיקות שלו. הדברים הללו קיימים, ולא נמסרו אליי. כשהובאו לידי המסמכים הרפואיים של האם שנטענה כאם הגנטית הוודאית ביותר, יחד עם המסמכים של המטופלת שלי, הבחנתי שהיו חתומים עליהם שמות של שני אמבריולוגים שונים. לכן, טענתי שאין זה הגיוני שאסותא מבססת את הסבירות הגבוהה לקשר גנטי של אותה האם על כך שהיא הופרתה על ידי אותו אמבריולוג. השופט קבע שאת ההפריה ביצע אותו אמבריולוג, בניגוד לטענותי, אך אני ראיתי מה שראיתי".

"אני לא מוכנה להיות הילדה היחידה שצועקת המלך עירום. זה אינטרס של בית המשפט לדעת מה בית החולים ומשרד הבריאות מסתירים. למה יש קשר שתיקה כזה?"

 

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות פעל ופועל בשקיפות מלאה בעניין האירוע החריג ביחידת IVF באסותא ראשון לציון. חשוב לציין כי בפגישה שקיימה ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, עם שלוש נציגות של מטופלות באסותא, שיתפה ראש החטיבה בכלל המהלכים שנעשו החל מרגע היוודע האירוע והדגישה שמשרד הבריאות רואה לנגד עיניו בראש ובראשונה את טובתן של המטופלות.
ועדת הבדיקה שפועלת מטעם משרד הבריאות ובוחנת את האירוע טרם סיימה את עבודתה, ולכן לא קיימים עדיין מסמכים עם ממצאיה או מסקנותיה. בעניין הביקורות שבוצעו לאסותא, עיקרי הדברים הוצגו לציבור במסיבת עיתונאים וסוקרו בהרחבה. ככלל, דוחות בקרה שעורך המשרד מפורסמים באתר משרד הבריאות. בקשות לקבל מידע נוסף מעבר לזה נבחנות לגופן ובהתאם להוראות הדין".

תגובת דוברות בתי המשפט: "חלק מהטענות שמעלה העו"ד אינן לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה. בתי המשפט לענייני משפחה דנים בכל תיק ותיק במלוא תשומת הלב בשים לב למורכבתו ורגישותו, באופן מקצועי וענייני בהתאם לחוק ולהלכות של בית המשפט העליון. התיק מתנהל בדלתיים סגורות לפי חוק וזאת בכדי להגן על הצדדים ופרטיותם".

בין אמת לפאן

קרנר נמצאת בזוגיות עם ג'יל גמון, דירקטור בחברה בתחום הפינטק, ואימא לשלושה מנישואים קודמים – שירי (17), רועי (14.5) ואורי (8). היא בוגרת תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת הרטפורדשייר הסמוכה ללונדון, התמחתה במשרד הנזיקי כספי-ברק, ועבדה זמן קצר כשכירה במשרד נזיקי נוסף לפני תאונת דרכים שעברה ב-2001. משם הפכה לעצמאית.

איפה החיבור לתיק הזה פוגש אותך כאימא?
"אני אימא לשלושה ילדים. בעקבות הפציעה שאירעה לי בתאונת הדרכים, כל ההיריונות שלי היו בסיכון והיו לי לא מעט בעיות להיקלט להיריון השלישי עד שצלחנו, אפילו קיבלתי אישור לפונדקאות ממשרד הבריאות. אני מזדהה ומבינה את הלקוחות שלי, אבל יותר מהכל – את הכמיהה כאישה. הלקוחה שלי לא הייתה בתהליך פונדקאות מודע, היא חוותה היריון לכל דבר. משהו בתהליך, בהתחברות שלך לעובר, את לא יכולה לחשוב אפילו על אם זה שלך – את כבר מחוברת. הזוג הזה הוא זוג מקסים, חם, אוהב ומסור ברמות. הרבה הורים אחרים שאני מכירה שקשורים לילדים שלהם גנטית לא מתנהלים כך ברגעי משבר. היה לי ברור שהתינוקת שלה ושלהם, ושהם צריכים לגדל אותה.

"בעקבות הפציעה שאירעה לי בתאונת הדרכים, כל ההיריונות שלי היו בסיכון והיו לי לא מעט בעיות להיקלט"

 

"לפני אחד הדיונים התייעצתי עם גנטיקאית, ולמדתי על תחום שנקרא אפיגנטיקה. אם ביולוגית ואם גנטית אלו שני דברים שונים, אימא של סופיה היא מי שילדה אותה ועל כן היא אמה הביולוגית, למרות שהן לא קשורות גנטית. עוד יותר מכך – מחקרים מראים שהאישה שנושאת את העובר יכולה להשפיע על הריצוף הגנטי שלו, ולכן יש לה השפעה גנטית עליו. הדברים האלה שאני לומדת הם חשובים – אבל בסוף זה מסתכם בזה שאני הולכת עם האמת האישית שלי כעורכת דין, כאישה וכאימא בתיק הזה".

התיק הזה הצליח לחולל סערה גם אצלך בבית?
"הילדים שלי ובן הזוג שלי היו הכתף התומכת שלי לאורך כל הדרך הזו יחד עם עורך דין אסף שרעף. הילדים שאלו אותי לא פעם ולא פעמיים – 'מה היית עושה אימא, אם זו היית את וזה היה אני בבטן שלך?'. ואני אומרת להם – 'הייתי משאירה אותך! נלחמת עליך!'. זה מחזיר אותך למהות שלך. כל ילד הופך אותך להיות אמא אחרת והתינוקת סופיה הפכה את אימא שלה להיות אימא שלה מעצם הבחירות שהיא עשתה ועושה בגידול שלה".

אחרי שנים של השתתפות בפאנלים טלוויזיוניים ועבודה צמודה מאוד עם התקשורת, החליטה עו"ד קרנר לקחת על עצמה גם את הטיפול התקשורתי בתיק העוברים, אחד מהמתוקשרים ביותר במדינה, ללא דובר/ת או חברת יחסי ציבור, יחד עם פרקליטה השותף לתיק עו"ד אסף שרעף. "אני מייצגת איש תקשורת אחד בגין אירוע רשלני. במסגרת השיחות איתו הצטרף אלינו נציג מאחת מחברות היח"צ הגדולות בארץ", היא מספרת, "הוא היה בהלם שאין לנו יח"צ, אבל הרגשתי שאחרי כל כך הרבה זמן ועבודה עם התקשורת הבנתי איך לנהל את זה. למרות הכל, קרו דברים שבחיים לא ציפיתי שיקרו".

"גיליתי את הפן המכוער של התקשורת. עיתונאים שהיו מתייעצים איתי על כתבות שלהם מאחורי הקלעים, ניתקו איתי קשר בגלל שהסיפור המרכזי הלך לגיא פלג בחדשות 12. קיבלתי איומים, שמעתי שאני קבורה"

 

היו קונפליקטים עם גופי התקשורת? בכל זאת, מדובר בתיק שנמצא מאוד בעין הסערה.
"אני רגילה לתיקים מתוקשרים, אבל כזה דבר עוד לא היה לי. גיליתי את הפן המכוער של התקשורת. עיתונאים שהלכו איתי דרך הרבה מאוד שנים, שהיו מתייעצים איתי על כתבות שלהם מאחורי הקלעים כמומחית בתחום, לא בתיקים שלי, כדי לוודא שהדרך נכונה – ניתקו איתי קשר בגלל שהסיפור המרכזי הלך לגיא פלג בחדשות 12. קיבלתי איומים מגופי תקשורת, מעיתונאים. שמעתי שאני קבורה, שהמשרד גמור, שאף אחד לא יפרסם תיק רשלנות רפואית שלי. אמרו לי: 'כשהתיק הזה יסתיים את תחפשי אותנו'. דברים מאוד קשים הוטחו בי. זה מאוד מתיש, היו ימים בהם כל גופי התקשורת היו מחכים לי מחוץ לבית, ופשוט לא יכולתי יותר להתראיין. בלי מערכת תמיכה ענקית מהקולגות שלי, מהמשפחה שלי ומהאנשים שקרובים אליי – לא הייתי צולחת את זה".

אנחנו נפגשות במשרד החדש והנעים שלה. לאחרונה היא חגגה יום הולדת 50, והבלונים שקיבלה מקולגות ולקוחות עדיין מציפים את החדר. "זה הזמן ללכת עם האמת שלי. אם הייתי מיינסטרים, או בריבוע, לא הייתי מי שאני ולא הייתי משיגה מה שאני משיגה", היא אומרת ומצביעה על ברז הבירה שבדיוק הותקן בכניסה למשרד, "בסוף, אנחנו עושות את מה שאנחנו מרגישות תוך כדי ניסיון להסתכל על המצב מכמה שיותר זוויות ופרספקטיבות. ובפאן, תמיד בפאן".

מילה קצת משונה לומר בתחום ההתעסקות שלך, "פאן".
"נכון, אבל ההתעסקות בתחום שלי נותנת לך את הפרופורציות הכי טובות שמאפשרות להעריך כל רגע. אין דקה שבה אני לא בהזדהות מוחלטת עם הלקוחות שלי, בכאב ובסבל. הכול מאוד רגשי כשאת מטפלת בדברים הכי מוכמנים ופרטיים שיש לבני האדם. אני מאמינה שאדם שמח הוא מי שרואה ומבין גם את הצד השני של המציאות, כי הכל מאוד מורכב, מאוד עצוב, ויכול כל שנייה להתהפך".

עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, בלייזר: מארק קיין, שמלה: עמנואל, נעליים: אלדו, תכשיטים: אוסף עצמי
עו"ד גלית קרנר | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: בר פרידמן לסולו, איפור ושיער: רקאל סבן, בלייזר: מארק קיין, שמלה: עמנואל, נעליים: אלדו, תכשיטים: אוסף עצמי

איך הגעת דווקא לתחום העיסוק הספציפי הזה?
"בשנת 2001 נפגעתי מרשלנות רפואית בעצמי, בעקבות פציעה שלא אובחנה נכון לאחר תאונת הדרכים שעברתי. היה שם מאבק גדול על סכום הפיצויים, ורק אחרי תהליך מתיש וממושך בעזרתו של עו"ד אבי אלבינצר הצלחתי להשיג פיצוי הולם. הבנתי אז שזה לא משנה מה קרה לך, רק הייצוג שתקבלי והמומחים שתביאי לצד שלך הם מה שיקבע את הפיצוי שתקבלי. קיבלתי החלטה משם והלאה להיכנס לתחום הזה בכל הכוח ולייצג במקרים חד משמעיים של רשלנות. הלהט שלי במקרים האלה הוא לא מזויף, הוא נובע מהאמונה הגמורה שלי בתיקים שאני לוקחת".

התיק הזה נוגע במספר משרדי ממשלה, את עובדת עם גופים ממשלתיים כל הזמן. כמה הדברים הם פוליטיים מאחורי הקלעים?
"כאישה, את מתמודדת עם הרבה יותר כוחות שמושכים אותך להרבה מאוד כיוונים. להרבה אנשים במילייה שלי, לאו דווקא נשים, אני מניחה שכואב מאוד שאני בפרונט של התיקים המתוקשרים, במיוחד בתיק הספציפי הזה, לצד זה שהגשתי את התביעות הייצוגיות נגד אסותא בשם המטופלות. אין פה שום ניגוד עניינים, ומי שרוצה מוזמן להגיש עליי תלונה ללשכת עורכי הדין. אני לא חושבת שלגבר היו אומרים שהוא פועל בניגוד עניינים כי הוא הגיש גם תביעה ייצוגית בנוסף.

"להרבה אנשים במילייה שלי כואב שאני בפרונט של התיקים המתוקשרים, במיוחד בתיק הספציפי הזה, לצד זה שהגשתי את התביעות הייצוגיות נגד אסותא בשם המטופלות. אני לא חושבת שלגבר היו אומרים שהוא פועל בניגוד עניינים"

 

"בהקשר לפוליטיקה קלאסית, כמו שאנחנו מכירים אותה, אני מתקשה להאמין שהמערכת שלנו נגועה בדברים מטעם ואולי אני עדיין תמימה. אבל פוליטיקה זה אנשים, ובסוף הכול נצבע בגוון אישי והכל פוליטי. יש שופטים מוטים לטובת המדינה כי הם יוצאי פרקליטות, זה תלוי בבית הגידול שלהם. עורך דין שמגיע לנהל תיק ולא יודע מה בית המדרש של השופט שמולו ומי החברים שלו יכול ליפול כבר במילה הראשונה, חשוב מאוד לדעת את הפוליטיקה שמאחורי הפוליטיקה. כבר יצא לי לדרוש ששופטת תפסול את עצמה בתביעת נזיקין משום שגיליתי שהיא הייתה בוסית וידידה של עורך הדין הנגדי מולי. ללא ספק יהיו השלכות למינויים על עתיד הפסיקה במדינת ישראל".

לפני ארבע שנים, החליטה עו"ד קרנר לקום ולעשות מעשה לטובת הרופאים והמטופלים איתם היא עובדת – להקים מיזם טכנולוגי למניעת מקרי רשלנות רפואית. "אני רואה הרבה פעמים את אותן הטעויות חוזרות על עצמן בתיקים של רשלנות רפואית, והכל אישי ואנושי – הרופאים עמוסים, כולם קורסים, לכולם יש ילדים צורחים ואישה בבית – בואו נראה איך אפשר לשנות את זה", אומרת קרנר. "יש לי שתי שותפות למיזם הזה, שבוחרות להישאר בעילום שם, תותחיות בתחומן. אחרי סיעור מוחות עם אנשי בינה מלאכותית, מחשבים, דאטה, רופאים, וגם מול ניירות עמדה והחוק – אנחנו בשלב של ייצור ודיוק תוכנה שאמורה להיות ה"מובילאיי" של הרופאים. הג'יני הקטן שיושב לרופא בתוך המערכת ואומר לו 'היי, אתה עושה טעות'.

"כך למשל סיימנו תיק של אישה שנכנסה להיריון עם רחם דו קרני (מום במבנה הרחם, ת"ש), מצב המחייב העברה לניהול היריון בסיכון גבוה. הרופא לא עשה זאת, והיא ילדה פג עם צרכים מיוחדים. הטעות הזו עלתה לבית החולים המון כסף וכמובן עוגמת נפש לאם ולמשפחה. המערכת שלנו תדע להתריע ולמנוע מקרה כזה. אני מקווה מאוד שזה יצליח לנו, אנחנו נמצאים בשלב הלפני אחרון של ההתוויות הטכנולוגיות".

ועד שהמיזם יצא לפועל, כמה תקווה את באמת רואה לשינוי?
"המארג האנושי סביב תיקי הרשלנות הרפואית חייב לקבל ניעור מכמה בחינות. קודם כל – תיק לוקח היום בין 3-7 שנים, היה לי גם תיק של 9 שנים. אני מצפה מהמערכת שתקבל אחריות ותקצר את ניהול התיקים לשנתיים מקסימום. אני מצפה גם מכל המעורבים לא לטעון טענות שקריות, שמעתי מספר פעמים מרופאים שעורכי דין של בתי חולים הורו להם פשוט לא לומר את האמת, ויותר מכך – שיש בפוליסה שלהם איסור הודאה ושיתוף פעולה.

"נפגעתי מרשלנות רפואית בעצמי, בעקבות פציעה שלא אובחנה נכון לאחר תאונה שעברתי. רק אחרי תהליך מתיש וממושך הצלחתי להשיג פיצוי הולם, וקיבלתי החלטה להיכנס לתחום בכל הכוח. הלהט שלי הוא לא מזויף"

 

"דבר שני שחייב לקרות הוא שסדרי הגודל של הפיצויים בתיקים האלה חייבים להשתנות. אנחנו כבר לא מדינה צעירה, לקיחת אחריות על מקרה רשלנות רפואית היא אך ורק בפיצוי הולם. רוב הסכומים, לפני ניכויים ולפני שכר טרחה, משאירים למשפחות מעט מאוד כסף באופן יחסי. הגופים הרפואיים הפרטיים הם רווחיים מאוד, וכמה שווה אישה בת 70? 80? נראה שרק כשמגיע עורך דין מוצלח לייצג את האינטרסים של הנפגעים, סדר הגודל של הפיצויים יכול לעלות. אם תתבצע רפורמה בעניין הזה, כמות מקרי הרשלנות הרפואית ייחתכו בחצי כי לבתי החולים יהיה באמת מה להפסיד".

אנחנו יוצאות מהמשרד של עו"ד קרנר, ולפתע אני מבחינה שרק נשים עובדות בו. "כולן כאן בצבע", היא צוחקת, "אני לא מובילה שום דבר לבד, הבנתי מוקדם מאוד שאני חייבת להיות עם הנשים הכי טובות שיש סביבי. כל אחת חזקה, חכמה, כולן כאן אומרות לי מה לעשות ולא הייתי יכולה לעשות כלום בלעדיהן. אני אף פעם לא מרגישה לבד כאן. גם בתיק העוברים כשהייתי צריכה להחליט אם לערער, לא הייתי שלמה. הגעתי לכאן בתשע וחצי בערב וישבתי עם עו"ד רות אדיב, שהייתה גם היא בצוות ניהול התיק הזה, עד אחת וחצי בלילה, היא לא עזבה אותי לרגע. אי אפשר לקנות מסירות כזו בכסף. בסוף, בזמן משבר אפשר לבחור להשתולל ואפשר לבחור להיאסף, לעבוד על עצמך ולהאמין בטוב. אני תמיד מאמינה בטוב".