בעקבות סופרים, ספרים וסיפורים

על סופרים וספרים שאפשרו לנו לצאת למסעות מהכורסה שבבית

88 שיתופים | 132 צפיות

ספרים הם בני לוויה מצוינים למסעות ולטיולים. הקריאה לפני היציאה לדרך, במהלך המסע ולאחריו מעשירה את חוויית הטיול ומעניקה לה עומק וממדים נוספים.
במפגש שבין עולם הספרות לעולם האמיתי נמתח, כמעט תמיד, קו תפר מתעתע בין הדמיון והבדיה שהם חירותו היצירתית של הכותב לבין תיאורי נוף ומקומות אמיתיים, הנגזרים מן המציאות המוכרת לקורא.

בכתבה זו נביא לפניכם עובדות שלא ידעתם על עשרה סופרים, שנבחרו מתוך אפשרויות משובחות וראויות רבות על מדף הספרים העולמי. הבחירה היא, כמובן, סובייקטיבית. עד כמה תהפכו את המסע הזה ממסע בכורסה לטיול אמיתי, זה כבר תלוי בכם.

ביל ברייסון

עיתונאי ומחבר ספרי מסעות. ברייסון הוא אמריקאי שחי באנגליה שנים רבות, כמעט שני עשורים, ואז חזר לארצות הברית. בספר "רשימות מאי קטן" הוא כותב לאמריקאים על אודות רשמיו מאנגליה ומתרבותה ומהאנגלים ומנהגיהם. בספר "רשימות מארץ גדולה" הוא כותב לאנגלים על החיים בארצות הברית. סגנונו השנון, המפוכח ומלא ההומור הופך את ספריו לנפלאים לקריאה באנגליה, בארצות הברית וגם בטיסות הארוכות שביניהן.

נחום גוטמן

צייר, מאייר וסופר, חתן פרס ישראל, ה"ילד הספרותי" של אחוזת בית ותל אביב הקטנה. למי שמכיר רק את תל אביב של היום – עיר פקוקה, סואנת, צינית ובליינית – יהיה קשה להאמין שפעם היא הייתה "עיר קטנה ואנשים בה מעט" ושילדיה שיחקו ב"שביל קליפות התפוזים". הקריאה בספריו אלו של גוטמן, והתבוננות באיוריו, הם מסע חובה מעשיר לשורשיה של העיר העברית הראשונה.



הקריאה בספריו אלו של גוטמן, והתבוננות באיוריו, הם מסע חובה מעשיר לשורשיה של העיר העברית הראשונה

הקריאה בספריו אלו של גוטמן, והתבוננות באיוריו, הם מסע חובה מעשיר לשורשיה של העיר העברית הראשונה

ארנסט המינגווי

קורות חייו של הסופר האמריקני הנודע, כמו גם ספריו הרבים, הם אבני דרך למסע עולמי מארצות הברית דרך ספרד, צרפת ואפריקה ועד לקובה. מכפר הדייגים הקטן קוהימר, הנמצא כ-20 דקות נסיעה מהוואנה, יצא המינגווי למסעות הדיג שכה אהב ושם נולד "הזקן והים". הקריאה ביצירת המופת על המזח הישן בנמל הדייגים הצנוע, מפיחה חיים ביצירת המופת הספרותית מעבר לעוצמתם האדירה של המילים והמשפטים.

שולמית לפיד

לראש פינה שבגליל יש קסם מיוחד. בתי האבן הדוממים לכאורה של המושבה הוותיקה מכילים מנה גדושה של היסטוריה ורומנטיקה. הקסם המיוחד של המושבה הגלילית הפך אותה לאבן שואבת לצימרים ולמלונות קטנים. על מנת להשלים את התמונה הפסטורלית ראוי לקרוא, ובדיוק כאן, את "גיא אוני", ספרה המשובח של לפיד על אודות פאניה סילס וימי ראשית ההתיישבות.

פיטר מייל ופרנסיס מאייס

כשהמעבר מארץ לארץ מתובל בעין בוחנת ורגישה וביכולת כתיבה משובחת, התוצאה הספרותית, גם אם היא אינה רומן ספרותי אלא רשימות קצרות, מרתקת ומענגת. "שנה בפרובאנס" מתאר את מגוון החוויות של פיטר מייל ואשתו שעקרו מבריטניה לדרום צרפת. דומה ומעשיר לא פחות הוא "תחת שמש טוסקנה", פרי עטה של פרנסיס מאייס, משוררת, עיתונאית ובשלנית, שעזבה את ארצות הברית תמורת שיקום בית כפרי עתיק בטוסקנה שבאיטליה.

שמואל יוסף עגנון

יש סופר בעירו. בשלוש מילים אלו פותח שחר ארזי את ההקדמה לספרו "בעקבות אהבה אבודה – לטייל בירושלים עם ש"י עגנון". עגנון גר וכתב ברחוב קלאוזנר בשכונת תלפיות שבירושלים, רחוב שעוטר בשלט "נא לשמור על השקט – סופר במלאכתו!". עגנון, חתן פרס ישראל (פעמיים) ופרס נובל לספרות, מתאר את ירושלים ואתריה ברבים מספריו, הן את ירושלים של מטה והן, ואולי בעיקר, את ירושלים של מעלה.

דיאן פוסי וג'וי אדמסון

מסעות טבע שבמרכזם התבוננות בבעלי חיים בסביבתם הטבעית הם מהמשובחים שבמסעות. חוקרי טבע רבים הקדישו את מיטב שנותיהם, ולעתים אף את חייהם, למחקר. מעטים מביניהם התברכו גם ביכולת לכתוב סיפור מרגש ומרתק על אודות מחקרם המדעי. "גורילות בערפל" של דיאן פוסי על אודות גורילות ההרים ו"לחופש נולדה" של ג'וי אדמסון על אודות הלביאה אלזה, ששניהם מתרחשים במזרח אפריקה, הם מספרי הטבע האנושיים ביותר.

ג'יימס קלאוול

יש מי שיכתירו את סדרת הספרים של ג'יימס קלאוול על אודות ארצות המזרח הרחוק ככדור המייסדים הספרותי של "ספרי הטיסה". "בית האצילים" הוא אחד מאותם רומנים רחבי יריעה, שמקומות גיאוגרפיים ואירועים היסטוריים אמיתיים משמשים בהם רקע לדמויות ולעלילות בדויות. ואף על פי כן "בית האצילים" מציג את מאחורי הקלעים התרבותי וההיסטורי של הונג קונג טוב יותר מכל טקסט כתוב אחר.



יש מי שיכתירו את סדרת הספרים של ג'יימס קלאוול על אודות ארצות המזרח הרחוק ככדור המייסדים הספרותי של

יש מי שיכתירו את סדרת הספרים של ג'יימס קלאוול על אודות ארצות המזרח הרחוק ככדור המייסדים הספרותי של "ספרי הטיסה"

פרנץ קפקא

אפשר לטייל ולשוטט באתריה המרכזיים של פראג – גשר קארל, המצודה, כיכר העיר העתיקה והרובע היהודי – מבלי להכיר את קפקא ואת כתביו, ואפשר לקרוא את פרנץ קפקא מבלי להכיר את פראג ולשוטט בסמטאותיה ובכיכרותיה. אפשר, אבל זה לא יהיה אותו הדבר. רוחם של קפקא וכתביו שורה על העיר היפה מכיכר העיר העתיקה ("כל עולמי" בלשונו של הסופר) ועד הבית בסמטת האלכימאים.

ויליאם שייקספיר

מי שנחשב לגדול הכותבים בשפה האנגלית נולד בעיירה הקטנה סטרטפורד אפון אבון, סטרפורד שעל נהר אבון, מרחק כשעתיים נסיעה מלונדון צפונה עמוק לתוך הנוף הכפרי הירוק. טיול בעיירה, שרבים מבתיה כמעט ולא השתנו ב-500 השנים האחרונות בכלל, ובנתיב תחנות חייו של שייקספיר הצעיר בפרט, ראוי שיסתיים בצפייה בקבוצת התיאטרון "רויאל שייקספיר קומפני" הנודעת או בקריאה עצמית לאור ירח של "חלום ליל קיץ".

מתוך: מגזין מסע עולמי

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה