הוליווד פינת רעננה: הבית שמרגיש כמו וילה באל.איי
יותר מ-70 גופי תאורה מטריפים, בריכה מהסרטים וחדר שינה שמארי אנטואנט יכולה הייתה רק לקנא בו: בית בניחוח הוליוודי עם מבטא צרפתי, שבכלל ברעננה. אפשר לעבור אליו, ברגע זה ממש?
הדיירים
המעצבת הרב-תחומית מעיין אשכנזי, בן זוגה אבנר ושלושת ילדיהם (רון בת 15, ניר בן 13 וערן בן 9).
>> היער הקסום שמסתתר בתוך דופלקס בכפר סבא
הבית
בית פרטי בבנייה חדשה, חלק מפרויקט קבלני של חברת קידר הכולל שמונה וילות במרכז רעננה. 220 מ״ר המתפרשים על פני שלוש קומות + 130 מ״ר גינה עם בריכה. בקומת הקרקע הגובלת במפלס הרחוב, נמצאת הכניסה לבית, אליה מגיעים מתוך החצר הפנימית של מתחם הווילות, המשמשת גם כחנייה של כל הבתים. בחלל פתוח וגבוה יחסית (296 ס"מ) משתלבים המטבח, הסלון ופינת האוכל, כמו גם שירותי אורחים הממוקמים מימין לכניסה. ויטרינה גדולה החולשת על אזור הסלון ופינת האוכל, כוללת יציאה לחצר וניצבת במקביל לבריכה כך שכל הגינה, הירוק והמים מתמזגים עם הפנים והופכים יחידה אחת. סביב הבריכה הטבעית יש אזורי אירוח שונים בהם שתי פינות ישיבה נמוכות, מטבח חוץ הכולל מנגל, מקרר, כירה וכיור, שולחן משחקים משולב סנוקר ופינגפונג, ופינת אוכל בגודל מלא.
בקומת המרתף שגובהה 256 ס"מ, נמצאים חדרה של הבת הבכורה, חדר רחצה, ממ"ד המשמש חדר אורחים וחלל ציבורי המשמש סטודיו עבור רפלקטורה וכולל ספריית חומרים גדולה וסלון נוסף עם טלוויזיה וספה חלומית. בקומה העליונה ישנה תקרה בגובה של כמעט שלושה מטרים כמו בקומת הכניסה. יש גם חלל המשמש לתצוגת אוספים, שני חדרי שינה לבנים, מקלחת משותפת של הבנים וסוויטת הורים כפולה המכילה חדר שינה המחובר לחדר רחצה ללא קירות הפרדה.
התכנון
אחרי עשור של מגורים בדירת גן שכבר הייתה קטנה עליהם ובמקביל לציפייה ארוכה מדי להיתרי שיפוץ, החליטו מעיין ואבנר אשכנזי לחפש למשפחתם בית אחר אותו מצאו בפרויקט של חברת קידר ברעננה, שני רחובות מביתם. השניים חיפשו בית מרווח יותר שלכל אחד תהיה בו את הפינה שלו, שיוכלו לבשל ולארח בכיף ארוחות משפחתיות גדולות, לארח הרבה חברים ולייצר מקום כיפי, מכיל, עוטף וחווייתי.
את התוכנית של הבית הם ראו על הנייר, התאהבו בה ובחברה והחליטו לקנות. על אף התוכנית שכבשה אותה, היו בתכנון המקורי מספר דברים שאשכנזי שינתה עוד לפני הבנייה והביצוע בשיתוף פעולה מלא של הקבלן:
1. כל הבתים הכילו מדרגות בטון בחיפוי שיש שלבקשתה הוחלפו למדרגות ברזל כשאת העיצוב המדויק השאירו להמשך הדרך.
2. לבקשתה התקרה בקומת הקרקע ושני קירות הסלון בקומת המרתף יושמו בבטון יצוק כחלק מהשלד, עם הנחיה לבצע את היציקה בלוחות רחבים של 50 ס״מ, עם מריחת שמן עליהם כדי שהיציקה תצא חלקה. כמובן שהברזלים והכתמים בקירות הושארו לאחר הסרת התפסנות למראה תעשייתי אותנטי כמו שהיא אוהבת.
3. קיר המטבח הגובל עם המדרגות הוסר על מנת לייצר קשר בין כל החללים והקומות, ובמקומו עיצבה אשכנזי קיר רשת ברזל תואם למעקה המדרגות. בקצהו נבנה מראש יחד עם השלד של הבית, עמוד בטון יצוק (לא קונסטרוקטיבי), רק כדי ליצור סיומת יפה לקיר הרשת ולמקם את מתגי החשמל החכם של התאורה למטבח במיקום נח.
4. אשכנזי דאגה שכל הפרויקט יקבל את האלומיניום (חלונות, ויטרינות, פרגולות וגדרות) בשחור ולא אפור כפי שהוצע על ידי הקבלן.
5. מקלחת הבנים בקומה הראשונה הוקטנה, מכונות הכביסה עברו למקלחת במרתף, מה שאפשר ״לגנוב״ את החלון לטובת המסדרון ובכך להכניס אור ואוויר לקומה. בנוסף, האזור המרוצף הורחב במטר על מנת למקם במסדרון ויטרינה עם תצוגת האוספים שלהם שתוכננה בדיוק לשם.
6. בקומה העליונה היו במקור שלושה חדרי ילדים וחדר הורים קטן מאוד עם מקלחת קטנה מאוד. השינוי שביצעה אשכנזי כלל ביטול של חדר ילדים אחד וחיבור שלו עם חדר ההורים ללא קיר, מה שגרם להקטנת אורך המסדרון ואפשר הגדלה של שני חדרי הבנים. מתוך כך נולד התכנון של מקלחת הורים ענקית ומפנקת עם חלונות גדולים שבמקור היו חלונות של חדר שינה. החלון המקורי שהיה של מקלחת ההורים נסגר מבפנים בלבד.
7. שינויים נוספים כללו תכנית מיזוג שונה ממה שתכנן האדריכל במקור, כלומר במקום מערכת מיזוג VRF אחת לכל הבית, מטעמי נוחות ותקציב, הותקן מזגן עם תעלת פח חשופה כמו שתמיד חלמו ובשאר החדרים ישנם מזגנים עיליים בהתאם לצורך.
8. שינוי נוסף נעשה במפתחים: במקור הוויטרינה הגדולה בקומת הקרקע הכילה עמוד באמצע, לא עמוד קונסטרוקטיבי, כי אם לשם תמיכה בתריס החשמלי שהיה צריך לחלק לשניים במפתח של 7 מטרים.
בני הזוג העדיפו לוותר על התריס כמו גם על העמוד, על מנת שניתן יהיה לפתוח את הוויטרינה כמה שיותר ולחבר את אזור האירוח בפנים עם אזור האירוח בחוץ. בנוסף, בסלון בקומת המרתף ויתרו גם כן על התריס החשמלי ובכך הגביהו את המפתח של החלון בעוד 30 ס״מ.
9. שינוי נוסף היה בתכנון הגינה – הבריכה במקור הייתה בריכת סקימרים עם מדרגות מעוגלות וללא כיסוי חשמלי, ובגינה הייתה גדר מברזל עם שער בטיחותי שהפריד בין הבריכה לאזור האירוח.
אשכנזי שינתה את הבריכה לבריכת גלישה על מנת להגדיל את מראה הבריכה ושינתה את המדרגות למבנה ישר עם תוספת של ספסל ישיבה גדול שיכול להכיל כעשרה אנשים. הגדר שהקטינה מאוד את אזור האירוח הוסרה ובמקומה הותקן כיסוי חשמלי בטיחותי.
ייאמר לזכות חברת קידר שכל הביצוע נעשה עם ספקים וחומרים שמעיין הביאה (ריצופים, חיפויים, סניטריה, מטבח, בריכה ועוד) ולא עם ספקי הפרויקט. קידר אפשרו לה ליישם הרבה מהחומרים והסניטריה דרכם תוך כדי הבנייה בהתקנה שלהם, מה שחסך להם המון כסף וזמן.
העיצוב
הבית מעוצב בסגנון וינטג׳ תעשייתי מובהק, עם איזון מושלם ומדויק בין אלמנטים קלאסיים צרפתיים, פריטי וינטג׳ ייחודיים וחומרים שנלקחו מעולמות ישנים. כל זה עטוף בחומרים תעשייתיים פשוטים וכנים כמו ברזל טבעי, חלודה במיליון גוונים ורשתות מכל הסוגים. שכבות של צבע (אף קיר או תקרה בבית לא נשארו לבנים) ושילוב בין פריטים שנאספו לאורך השנים לבין אובייקטים שנקנו או תוכננו במיוחד לבית הזה. לדברי אשכנזי היא הגשימה חלומות רבים בבית הזה, גם ברמה העיצובית וגם ברמה האישית.
היא מספרת שכמעצבת פנים היא יודעת שכדי לייצר חוויה אחרת בבית, דרושים הרבה אלמנטים שיחד מרכיבים חוויה טוטאלית ושונה. בבית הזה יש לא מעט אלמנטים כאלה כשמחשבה רבה ניתנה בו לכל פרט ולכל פריט.
החל מפינות ישיבה שונות ואינטימיות, דרך רהיטים מיוחדים שנעשו בשיתוף אנשי מקצוע שונים ועד תאורה מרגשת שמשתנה בכל שעה ביום ומשתלבת גם עם האור הטבעי, הרבה ירוק בעיניים בכל כיוון שמסתכלים, מוזיקה הנשמעת דרך רמקולים שהוטמעו בתקרת הבטון ובארבעה כיוונים בגינה ועוד ועוד.
בבית יש מעל 70 גופי תאורה, חלקם משוק הפשפשים עם תוספות והתאמות של מעיין, חלקם ייבוא אישי שלה מהולנד, חלקם של Studio beam איתם עיצבה אשכנזי מספר גופי תאורה בעיצוב אישי וההיילייט של התאורה בבית הם שלושה גופי תאורה עשויים שרשראות כדורי מתכת בעיצוב אורגני של פרח הלוטוס, ייבוא בלעדי של אשכנזי מחברת willowlamp מדרום אפריקה. גופי תאורה מיוחדים נוספים הם ספוטים מבטון של בנטו היפנית ומשחקי ניאון שונים שמכניסים הומור, שמחה ותעוזה.
גולת הכותרת ולב הבית, כמו גם נקודת הפתיחה לעיצוב כולו החלה בתכנון המטבח שכולל את המורכבות הגדולה ביותר של חומרים ופרטים טכניים.
את המטבח תכננה אשכנזי יחד עם ציון בן שושן, הבעלים של האסם בקריית ענבים והרוח היוצרת מאחורי מותג העיצוב התעשייתי הנפלא הזה שייצר עבורה הרבה מפריטי המסגרות, הנגרות הריהוט והאביזרים בבית.
המטבח בנוי מחזיתות עץ מלא בעבודת יד בגימור אגוז צרפתי מיוחד. על חזיתות העץ הודבקה בפרס חזית ברזל מוחלד בעבודת יד כשרמת ההחלדה נבחרה בקפידה שלא תעלה על גיוון העץ. בקצוות הארונות מכל צד ישנו ריילס ברזל מוחלד לסיומת, ובצד המקרר הריילס עולה עד התקרה כדי להעצים את האלמנט ולהתחבר עם קיר הרשת הנמצא בסמוך.
הרשתות הן מוטיב חוזר בבית ובאה לידי ביטוי כמעט בכל מבט – קיר ודלתות הזכוכית במטבח, מעקה המדרגות, גב מיטת ההורים, האדניות על החומה בגינה, חיפוי התקרה בחדר ההורים, גופי התאורה, ארונות הבגדים, האריחים, חיפוי הקירות במקלחות, שולחן הסטודיו, דוגמאות הטקסטיל בריהוט, ארונות חדרי הרחצה, החבלים בגלריה בחדרו של הבן עוד ועוד.
המטבח כולל גם אי העשוי גם הוא מאותם חומרים וחזיתות כמו הארונות, אך לעומתם הוא עומד מרחף על רגליים אלכסוניות כשמתחת למשטח הדקטון יש קושרת עץ בגובה 8 ס״מ שהיא בולטת מהחזיתות.
האי מכיל מגירות משני הצדדים ומקום ישיבה לשני כיסאות בר עם הגבהה בנגרות להנחת הרגליים בעת הישיבה. מבחינת פונקציות האי מכיל רק את הכיריים, כל שאר האי מוקדש למשטח עבודה ולחיים עצמם, עם תאי בלאגן ומגשים שונים.
בגלל הצורך לעמוד בזמני הפרויקט, נבחרו חומרי הריצוף והחיפוי לחדרי הרחצה בשלבים מוקדמים מאוד. לחיפוי המקלחונים בחדרי הרחצה נבחרו אריחים בדגמים שונים של דיזל, כולם מציגים דוגמת רשתות שונה, בעלת אופי מיוחד. שאר קירות חדרי הרחצה מחופים טיח ווגה של נירלט בגימור מהודק. חומרים מיוחדים נוספים שנבחרו לחיפויים הינם התקרה בחדר ההורים של חברת estillo, וחיפוי ה״בריק״ התעשייתי עם הטוויסט המבריק של חברת מוטינה.
הרצון להמשיך עם הריצוף בחלל הציבורי אל החוץ הוביל לבחירה באריחי גרניט פורצלן בגודל 120/120 ב"לבן מלוכלך" שיהיה מנוגד לתקרת הבטון הכהה ויאזן את הצבעוניות הכהה של הריהוט. אותו ריצוף נבחר גם למרפסת של אחד הבנים בקומה הראשונה, למקלחת במרתף ובסוויטת ההורים. לריצוף חדרי השינה והחלל הציבורי במרתף ובקומה העליונה נבחר פרקט עץ תלת-שכבתי מקורות עץ מעושן ברוחבים משתנים, חבול ולא מושלם.
כל הבית צבוע בצבעים של בנג׳מין מור, בתכנית צבע מדוקדקת – קומת הקרקע צבועה בשלושה צבעים ניטרליים שונים, עמוקים וכהים – גוון פליז בקירות המטבח ופינת האוכל, גוון חום-אפור-ירוק בקירות הסלון ושירותי האורחים, וגוון אפור בטון במדרגות, במעברים חכמים הקשורים גם להגדרות האזורים השונים. המדרגות בכל הקומות צבועות בגוון אפור בטון שמתאים לחיבורים לקירות השונים בכל חומה.
התקרה בחלל הציבורי של קומת המרתף צבועה בגוון כתום חלודה עמוק ומפתיע, המתחבר עם קירות הבטון ורצפת הפרקט המעושנת באופן מושלם ונועז. קירות הבטון מוסגרו בזויות ברזל המחברות בינם לתקרה ומייצרת תמונה חיה של הבית.
בקומה העליונה התקרה צבועה בגוון פליז כמו במטבח, הצבע יורד מהתקרה לקירות בגובה 30 ס״מ בהתאם לגובה ההנמכה של המזגן במסדרון, ומייצר מראה וינטג׳ צרפתי בחיבור עם הצנרת החשופה של גוף התאורה משרשראות המתכת שבתקרת המסדרון. בחדרי הילדים בקומות השונות נעשה שימוש בצבעים שונים לפי בחירתם כגון ירוק, כחול, תכלת, שחור, אפור ולבן שבור.
חדר ההורים הוא מלאכת מחשבת של שכבות ותכנון וכולל תקרה ייחודית העשויה לוחות פיברגלס של חברת אסטילו המגיעים כלוחות גדולים של 120/300 בגימורים שונים. הדגם הוא שילוב מושלם של וינטג׳ צרפתי עם רשתות תעשייתיות, והגימור מכיל רקע לבן-אפור עם כתמים שחורים וחומים כחלודה. היישום של החומר נעשה עם גימור בשטח בעבודת יד כך שלא רואים בכלל את החיבורים. החדר כולל אזור רחצה מחופה באותו חומר, כולל ההנמכה של המזגן. הגרילים של המזגן ופתח השירות הוטמעו בתוך הלוחות.
חיפוי קירות המקלחון עצמו נעשה על ידי אריחים של דיזל בגודל 10/30 בגוונים משתנים של חלודה בדוגמת זכוכית רשת תלת ממדית שממש אפשר להרגיש עם היד. לחיפוי הזה נבחרה רובה מנוגדת בגוון אפור כהה על מנת לשוות לאריחים מראה תעשייתי ולא רטרו.שאר הקירות משולבים צבע בגוון חום-אפור, או טיח ווגה בגימור מהודק. על כל השכבות האלה נוספו פנלים פולימריים בגובה 21 ס״מ, קרניזים בתקרה, וילונות וריהוט ופרטים נוספים.
הארונות בחדר ההורים כוללים דלתות מזכוכית רפלקטיבית חומה שמתכתבת עם הפרקט החם והן מגיעות מהרצפה עד התקרה ונפתחות ל-180 מעלות. כל מסגרות הארונות והפרזול הפנימי עשוי מתכת אמיתית בגוון אפור כהה. ארון הבגדים הראשי סוגר את כל הגובה והחיפוי בתקרה נכנס מעליו ואילו ארון הנעליים נמוך יותר ומגיע לגובה 220 כדי לאזן את הנפח בחלל.
המיטה ממוקמת במרכז החדר, מיטת בסיס פשוטה מעץ אלון שעברה שדרוג בגוון העץ עם המעבר לבית הזה על מנת להתאים את הגוון לפרקט הנבחר ותוספת של גב מיטה מרשים ופונקציונלי מברזל שייצרו עבורה באסם – מסגרת כפולה של פרופיל ברזל, אליו נכנס מצדי המיטה כל החשמל מהרצפה כשתחתית גב המיטה עשויה ברזל אטום עד גובה 60 ס״מ ומעליה רשת ברזל וריפוד פשתן אפור כהה עם משיכות של חוט עור חום מיושן.
במרכז החדר הותקנה טלוויזיה על עמוד והיא מפרידה ויזואלית בין אזור השינה לאזור הרחצה.
המקלחת היא השוס האמיתי בסוויטת ההורים, ומראש תוכננה להיות ענקית עם שני ראשי טוש רצפתיים. ראשי הטוש מעוגנים לרצפה ולתקרה בייצור מיוחד עם מוטות פליז כאשר בין ראשי הטוש לחלון מוקמה אדנית פליז גבוהה עם צמחייה בהשראת ירח הדבש של בני הזוג בתאילנד.
הגינה תוכננה בשלב התחלתי של הבנייה עם ידיעה שהם לא רוצים בריכה עם חומרים כימיים או מלח הן בפן הבריאותי והן ברמת הקיימות ואיכות הסביבה. הפתרון הגיע מחברת כמובטבע – סטארטאפ ישראלי מדהים עם מערכת ביולוגית ליצירת בריכה טבעית, שמושתת על עקרון של מעיין טבעי בטבע – מים שנובעים מלמטה, עולים למעלה בספיקה מהירה ביותר ותחלופה מהירה מאוד של המים, תוך הכנסת כמות חמצן גדולה למים וכן מעבר המים בסנן UV גדול וחזק כמו בתמי 4.
המערכת שלהם נקייה לחלוטין מכלור או מלחים, ולא מצריכה שימוש באצות כלל. מבנה הבריכה יכול להיות רגיל לחלוטין, רק עדיף לשלב אותם בשלב התכנון המקדים כדי להתאים את צרכי חדר המכונות לתכנון הבריכה. הביצוע של בניית הבריכה נעשה על ידי קידר, כולל חיפוי פסיפס ירוק עמוק שנבחר כדי להשלים את תמונת היער שרצתה ליצור. הבריכה תוכננה כבריכת גלישה עם ספסל דרינקים מתבקש ומדרגות ישרות במקום המעוגלות שהיו בתכנון האדריכלי המקורי של הפרויקט.
הפתחים של חדרי המכונות תוכננו כחלק מהריצוף עם פתחים הידראוליים. ולבריכה שולב כיסוי חשמלי בטיחותי במקום הגדר שהפרידה במקור את הבריכה מאזור האירוח והקטינה מאוד את אפשרויות האירוח בגינה.
לאחר קבלת טופס 4 הורחב השטח המרוצף עבור מטבח חוץ ופינות ישיבה כמו גם עבור מקלחת החוץ שמוקמה ממש בתוך כל הירוק ומחוברת גם למים חמים.
עבור הצמחייה בנינו אדנית בטון יצוקה ענקית בתוספת של אדניות ברזל מוחלד בעבודת יד, בעומקים וגבהים שונים, לפי תכנון של פלג אדריכל הנוף על מנת לייצר תלת ממד ונפח ותחושה של יער שמקיף אותנו.
ההשקיה של הגינה מחוברת לבריכה ובכך מקבלת גם את המים הכי איכותיים בבית וגם דישון אוטומטי. ההשקיה מחוברת גם לצמחייה בחצרות האנגליות במרתף ובמרפסת בקומה העליונה ואפילו לשיח שנמצא ליד הדלת בכניסה לבית.
הבית הזה מורכב מכל כך הרבה פרטים שקצרה היריעה מלתאר, הוא מגובש, אחר ומדויק למעצבת שהולכת עד הסוף עם השפה הייחודית שלה שהתפתחה והתעמקה לאורך השנים.
לאתר המעצבת | לאינסטגרם של המעצבת
נגרות מטבח ורהיטים נוספים כגון ויטרינות, ריהוט סלון, לוקרים ומראות האסם | נגרות מעץ בשימוש חוזר: גלריה, שולחן שחמט נפתח, שולחן אוכל, שולחן סטודיו ניר רייכקינד | בריכה טבעית כמובטבע | ספקי דקטון למשטחי חדרי רחצה | פרקט וודבוטיק | תאורה אוספים פרטיים, שוק הפשפשים, ייבוא אישי מהולנד, ייבוא בלעדי מדרום אפריקה | אדריכלות נוף פלג להב ארץ אדריכלים | גינון רמי אדיב – אדר גינות | אדניות ומשתלה ירוק ישראלי | ספה מורוסו במרתף טולמנ'ס | אדנית בטון, עבודות צבע, חיפוי וריצוף, התקנות וחשמל קבוצת בתים קבלן ביצוע
אקססוריז נוספים Anthropologie, בנטו, חבושה, אייטמס אינדסטריאל, בלומה מיי, כך אנחנו, בייסיק, אוספים פרטיים | מתגי וינטג׳ רוני קרש | מיזוג קשת מזגנים | סאונד, תקשורת וחשמל חכם סמארט טאצ׳ | שיש שגב כרמל