"קרוב אלי": סרטה של תום נשר הוא טעון, מרשים ומסעיר

מתוך סרטה של תום נשר, "קרוב אלי" | צילום: יח"צ
מתוך סרטה של תום נשר, "קרוב אלי" | צילום: יח"צ

תום נשר, במאית ויוצרת הסרט המדובר "קרוב אלי", לא יצרה סרט אוטוביוגרפי על מות אחיה ארי נשר. מה שהיא כן יצרה זה סרט ביכורים מסקרן ועתיר כשרון מתפרץ, ללא שום קשר לאביה

88 שיתופים | 132 צפיות

בין כותרות הפתיחה של "קרוב אלי" מופיעות על המסך האותיות ARI, רגע לפני שהן הופכות לחלק מ-ARTOMAS – שמה של חברת ההפקה המשפחתית. ארי הוא, כידוע, שמו של אחיה הצעיר של במאית הסרט תום נשר, שנהרג בתאונה בספטמבר 2018 עת רכב על אופניים. שוט הפתיחה של הסרט מתמקד ברגליו של נער הרוכב על אופניו בשדרות דוד המלך בתל אביב. הוא מקשיב למוזיקה באוזניות, צועק "לא!" ואז מתנגש במכונית. הוא לא נהרג בתאונה הזאת, אלא בתאונה נוספת כמה סצנות אחרי כן. הסרט אינו אוטוביוגרפי, אבל מקור הצער השורה עליו שזור לכל אורכו, ומונכח בכותרות הסיום המקדישות אותו לארי נשר. נוסף לכך, הסצנה שאיתה הסרט נפרד מאיתנו צולמה בקרבת מקום לבית הקברות שבו הוא טמון.

>> מדהימה: תום נשר בדרך לאוסקר, וזה לא הדבר המרגש היחיד

בספרה על אישה צעירה שמתאבלת על מותו הפתאומי של אחיה הצעיר בתאונה, סרטה הראשון של תום נשר הוא חלק מתהליך האבלות שלה על ארי, ולצופים בארץ קשה להפריד אותו מהסיפור האישי של הבמאית. עם זאת, נשר עשתה כמה בחירות מעניינות ומאתגרות, שמרחיקות את דמות הגיבורה ממנה, והופכות את "קרוב אלי" לסרט מתריס וחף מסנטימנטליות. בהקשר המשפחתי, יש להוסיף שאביה המפורסם של הבמאית, אבי נשר, אינו מיוצג בסרט. במקומו יש אבא גרוש שחי בהולנד (יעקב זדה-דניאל), שם יש לו מסעדה, והוא ממהר למכור את בית המשפחה כבר במהלך השבעה. זאת הדמות הכי פחות סימפטית בסרט, ונראה שבתו עומדת לצידו בעיקר משום שהיא כועסת על אמה מסיבות היסטוריות, ומאשימה אותה בהתפרקות המשפחה. את האם, הנאבקת על ביתה ועל יחסיה עם בתה, מגלמת נטע גרטי, שעשתה את בכורתה הקולנועית לפני עשרים שנה כנערה מרדנית ב"סוף העולם שמאלה" של אבי נשר. יש לשער שזו מחווה קטנה לנשר האב.

עדן (ליה אללוף מצוינת בבכורתה הקולנועית) היא יפהפייה סוערת. יחסיה עם אחיה נתי סימביוטיים, והיא אינה מבחינה שהוא כבר מוכן להשתחרר מהשפעתה. הקשר הכמעט ארוטי הזה, שהתעצם עקב גירושי ההורים, מסומן כלא מאוד בריא מיד אחרי כותרות הפתיחה, כשנתי נחטף באלימות (אירוע מצמרר שמעלה אסוציאציות קשות בימים אלה) על ידי חבריו, ומובא למסיבת יום הולדת שעדן ארגנה לו על חוף הים. כשהיא מופיעה לראשונה למול המצלמה, עומדת על צוק ושיערה האדום מתנפנף ברוח, היא נראית כמו אלה נחשקת – לא כמו אחות של מישהו. ואז היא דוחפת אותו מהצוק והוא נופל. בתום החגיגות עדן ונתי שוכבים לישון פנים אל פנים, וחוט אדום זוהר שמוטל לצידם על החוף מדמה את חבל הטבור שמחבר ביניהם.

אבל בזמן שעדן מדברת על תכניותיהם לעתיד, אנחנו כבר יודעים שנתי (עידו טאקו, מהסדרה "בלקספייס") מעדיף להיות במקום אחר, שם מחכה לו מישהי אחרת. עדן תגלה את זה רק בלוויה, כשתבחין בנערה לא מוכרת בין הנוכחים. עדן מאתרת אותה במעין מבצע בלשי, ופולשת לחייה – מטריף אותה לגלות שלנתי היו חיים שהסתיר ממנה, ושהם כללו אהבה למאיה בת ה-16 (דריה רוזן מ"כראמל"). הרתיעה הראשונית של מאיה מעדן רומזת לנו שנתי חשש ממפגש בין אחותו לאהובתו. אבל עדן לא מוותרת. המוקד הדרמטי של "קרוב אלי" הוא מערכת היחסים שמתפתחת בין שתי הנשים הכה שונות זו מזו, שרק דבר אחד מחבר ביניהן – האהבה לנער שנעלם מהסרט ומחייהן בשלב כה מוקדם.

מתוך סרטה של תום נשר, "קרוב אלי" | צילום: יח"צ
מתוך סרטה של תום נשר, "קרוב אלי" | צילום: יח"צ

עדן היא דמות מורכבת ומרתקת, שלא קל לאהוב. במבט ראשון העלמה שעובדת בפאב תל אביבי ומתגוררת בדירה מגניבה נראית בטוחה בעצמה ובכוחה המיני. אבל היא גם ילדה שברירית שלא התבגרה, והכאב שלה על אובדן אחיה ממוטט אותה. השילוב הזה הופך אותה מסוכנת למאיה, שמנקודת מבטה של עדן איימה לקחת ממנה את אהבת אחיה. "תגידי, מה המזימה שלך?", שואל אותה בעל הפאב הנשוי (שלומי שבן), שקצת דומה לאבא שלה, ולפעמים גם שוכב איתה. ואכן, התנהגותה הערפדית של עדן זורה על הסרט תחושת סכנה ומעניקה לו גוון של מותחן אימה.

במסגרת הז'אנרית הזו, מאיה היא הנערה התמה מהפריפריה שנופלת למלכודת שעדן פורסת לרגליה, כשהיא סוחפת אותה להרפתקה בסיני. מה עדן רוצה ממאיה? לא ברור אם היא עצמה יודעת. במהלך השבעה עדן לובשת את בגדי אחיה, כולל אלה התחתונים, ודוחפת לשם גרב מגולגל. אז כשהיא מפתה את מאיה, היא עושה את זה כעדן, או כנתי? שתי הנשים אבלות ומבולבלות, אבל עדן מסתירה את התסבוכת הרגשית שלה מתחת לחזות של פאם פטאל תל אביבית. כשהיא מסירה את התחפושת, היא נראית הרבה יותר אנושית ונגישה ונוגעת ללב, אך נדמה שהפרק הזה בסרט חטוף מדי. מאיה היא דמות פחות מפותחת, ולכן כשהיא מתחילה לעמוד על דעתה זה קצת פחות משכנע.

>> טוויקס טלוויזיוני: סדרה ישראלית שהיא כיף צרוף ובלתי מתנצל

"קרוב אלי" זכה בארבע קטגוריות בפרסי אופיר – הסרט הטוב ביותר, הבימוי הטוב ביותר, השחקנית הראשית הטובה ביותר והעריכה הטובה ביותר – והועמד בעוד 8 קטגוריות, כמעט כל הקטגוריות המכונות טכניות, או שמא יש לומר אומנותיות. הצילום המשובח של שי פלג והעריכה המדויקת של שאולי מלמד תורמים רבות לעיצוב נקודת מבטה של עדן, ולאווירת האיום המפתה של "קרוב אלי". זה סרט ביכורים טעון ומרשים של יוצרת מוכשרת, ומעניין יהיה לראות לאן היא תמשיך מכאן.
4 כוכבים
בימוי: תום נשר. עם ליה אללוף, דריה רוזן, נטע גרטי, שלומי שבן, יעקב זדה-דניאל. ישראל 2024, 107 דק'