המאבק באלימות נגד נשים: הצעדים המשפטיים שיעזרו לך להתגונן

עו"ד דלית יניב-מסר | צילום: סם יצחקוב
עו"ד דלית יניב-מסר | צילום: סם יצחקוב

מהו צו הגנה? איך מקבלים אותו והאם הוא באמת עוזר נגד בן זוג אלים? ומה ההשפעה של אלימות נגד אישה על החלטה לגבי המשמורת ומזונות הילדים?

88 שיתופים | 132 צפיות

היום מצוין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. אלימות במשפחה אינה דבר חדש. אלימות כנגד נשים הפכה בעת האחרונה למכת מדינה, כשכולנו קראנו ונחרדנו לנוכח גל הרציחות שהציף את הארץ. 

>> נשים בישראל ממשיכות להירצח ללא מענה

יחד עם זאת ולשם הגילוי הנאות חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם גברים נופלים קורבן לאלימות במשפחה. אלימות במשפחה היא תופעה חוצת מגדרים, מגזרים, אזורי מגורים וחתך סוציואקונומי.

מה קובע החוק בעניין אלימות במשפחה?

בעקבות תופעת האלימות במשפחה נחקק חוק למניעת אלימות במשפחה שמטרתו ותכליתו להגן על בן המשפחה שסובל מאלימות באמצעות הרחקתו של בן הזוג האלים מהבית.

מהו צו הגנה?

אם אדם סובל מאלימות בתוך המשפחה הוא יכול לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה ולקבל צו הגנה. מדובר בהליך מהיר, שכן נקודת המוצא היא שהפונה בבקשה למתן צו הגנה מצוי במצוקה קשה. מרגע בו מתקבלת הבקשה למתן צו הגנה, ביהמ"ש מחויב לקיים דיון בנוכחות שני הצדדים בתוך שבעה ימים, במהלכו יקבע האם יש מקום להאריך את הצו שניתן באופן זמני במעמד צד אחד עד למועד הדיון.

ביהמ"ש יעניק צו הגנה אם יתקיים אחד מהמקרים הבאים:

מקרה בו בן המשפחה סבל מאלימות או בוצעו בו עבירות מין בסמוך למועד הגשת הבקשה, כשיש בסיס סביר לפיו בן הזוג התוקף מהווה סכנה פיזית לבן הזוג שהגיש את הבקשה, או בן המשפחה התעלל התעללות נפשית ממושכת או התנהג באופן שאינו מאפשר לבן המשפחה ניהול סביר ותקין של חייו.

החוק מאפשר לבית המשפט במסגרת צו ההגנה לאסור על בן הזוג האלים להיכנס לדירת המגורים בה מתגורר בן הזוג המותקף או להימצא במרחק מסויים ממנה. כמו כן, ביהמ"ש רשאי לאסור על בן הזוג התוקף להטריד את בן המשפחה הסובל מאלימות. איסור הטרדה פירושה לא להתקשר בטלפון, לא לשלוח הודעות טקסט או מיילים ובכלל לא ליצור קשר ישיר בכל אופן אחר. עוד יאסור ביהמ"ש על בן הזוג התוקף להקשות על בן הזוג קורבן האלימות לעשות שימוש בדירת המגורים בה נשאר להתגורר, גם אם לתוקף זכויות באותה דירה.

במסגרת צו ההגנה יאסור ביהמ"ש על בן הזוג התוקף לשאת נשק, גם אם הוא נושא אותו ברישיון.

האם תוקף צו ההגנה מוגבל בזמן?

החוק מאפשר לביהמ"ש להעניק צו הגנה למשך תקופה בת שלושה חודשים. במקרים הנדרשים, יאריך ביהמ"ש את משך הצו לתקופה בת שלושה חודשים נוספים. בכל מקרה, תוקף צו ההגנה לא יעלה על שנה.

האם צו ההגנה באמת עוזר?

לצערנו, מי שנוקט באלימות, צו משפטי לא בהכרח ימנע ממנו לממש את זממו אם הוא מעוניין לפגוע בבן זוגו. הפתרון הוא באמצעות קידום חקיקה בנושא, שתאפשר הרחקה אמיתית מקורבן האלימות כך שכל מורחק יישא אזיקון שינטר אותו ויאפשר מעקב של ממש אחריו.

הפרת צו ההגנה הינה עבירה פלילית בגין הפרת צו שיפוטי, העלולה להביא למעצרו של אדם ולעיתים אף להגשת כתב אישום נגדו.

האם יש לאלימות נגד אישה השפעה על המשמורת ועל מזונות הילדים?

אלימות כנגד האם אינה בהכרח מעידה על אלימות כנגד הילדים, לפיכך אין לה השפעה ישירה על קביעת הסדר המשמורת. חשוב להבין כי בכל מקרה הסדר המשמורת וחלוקת זמני השהות יקבעו לאחר שבפני ביהמ"ש יונח תסקיר סעד שבוחן את טובת הילדים.

האם יש לאלימות נגד אישה השפעה על חלוקת הרכוש?

במקרים חריגים ביותר, כשמדובר באלימות קשה ומתמשכת לאורך שנים רבות, יכול ביהמ"ש לקבוע כי חלוקת הרכוש בין בני הזוג לא תתבצע בחלקים שווים וזאת מכוחו של חוק יחסי ממון.

יחד עם זאת חשוב מאוד להדגיש כי צו הגנה שניתן כנגד בן זוג הינו צעד אגרסיבי ולא ניתן להשתמש בו כחלק מגיבוש אסטרטגיה במסגרת הליך גירושין.

אם יתברר כי מדובר בתלונת שווא, ביהמ"ש רשאי לחייב את מבקש הצו בהוצאות משפט ולעיתים אף בהוצאות לטובת בן הזוג שהצו הוצא כנגדו. 

הכותבת היא בעלת משרד העוסק בדיני משפחה ותיקי גירושים מורכבים.

* משרד הרווחה מפעיל את מוקד 118 שפועל 24 שעות ומיועד לכל מי שנקלע למצוקה כלשהי, כולל אלימות. השירות ניתן בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית ובמוקד ידעו להפנות אתכם למי שצריך. בנוסף מפעיל המוקד שירות "שיחות שקטות" לנפגעי אלימות במשפחה, שיכולים לפנות באמצעות הודעת טקסט למספר 055-7000128.