מה קרה שפתאום הגברים התחילו להתאפר?

ג'יימס צ'ארלס | צילום: Eugene Gologursky/Getty Images
ג'יימס צ'ארלס | צילום: Eugene Gologursky/Getty Images

מסקרה, פודרה ואייליינר, חברות הטיפוח מוציאות ליינים לגברים שנחטפים על ידי הגאים והסטרייטים כאחד. איך זה קרה?

88 שיתופים | 132 צפיות

זה התחיל בשנת 2008. רשת הפארם סופרדראג, מהגדולות בבריטניה, השיקה את Guyliner, אייליינר לגברים ואת ה־Manscara, מסקרה לגברים. השקת שני המוצרים הייתה פיאסקו מוחלט והם לא היו היחידים שטעמו את טעם הכישלון הצורב. באותה שנה השיק ז'אן פול גוטייה את קו האיפור Monsieur המיועד לגברים, שכלל קונסילר, אייליינר, עיפרון גבות וברונזר, ובאיב סן לורן הוציאו את הגרסה הגברית לטוש אקלה (הקונסילר הטוב בעולם). גם אלה לא נחלו הצלחה מסחררת ורק 11 שנים מאוחר יותר, הוכיחה המציאות המגדרית הנזילה החדשה כי כל הניסיונות האלה הקדימו את זמנם. בשנת 2019 מצליח האיפור להתנחל בשגרת הטיפוח הגברית, וקשה שלא להיתקל ברחבי הרשת במדריכי איפור של יוטיוברים גבריים ובקולקציות איפור שפונות לעור הפנים של בן הזוג. החודש גם נפתחה חנות דגל ראשונה של לוריאל בבנגקוק, עם אזור ייעודי לטיפוח ואיפור גברים.

"יופי הוא לא עניין של ג'נדר, הוא עניין של סטייל. שאנל שואבת השראה מעולם הנשים כדי לכתוב אוצר מילים של אסתטיקה גברית חדשה", זהו המצע הרעיוני של שאנל שבבסיסו עומדת Boy De Chanel, קולקציית האיפור החדשה לגברים, שהושקה בסוף השנה שעברה בדרום קוריאה (קוסמטיקה קוריאנית שולטתתתת), קצת לפני ההפצה לשאר העולם. במקביל אליהם השיק טום פורד (מבית אסתי לאודר) קונסילר, ברונזר וג'ל לגבות בקולקציית איפור מיוחדת לגברים ואלה גם אלה הצטרפו לשוק איפור הגברים שלפי ההערכות שווה היום 40 מיליארד דולר. שאנל השיקו את הקולקציה החדשה יחד עם מדריכי וידאו שמסבירים לגברים איך לעצב גבות ולהשיג מראה טבעי בשישה צעדים פשוטים, וטום פורד שיחרר לאינסטגרם וידאו של איפור מאחורי הקלעים בתצוגת הגברים שלו, שזכה ליותר ממאה אלף צפיות. אבל גם שאנל וגם פורד לא היו חלוצים בתחום. לעומת מוצרי האיפור הבודדים שהשיקו, מותג האיפור הבריטי men makeup) MMUK) מציע בחנות האינטרנטית שלו 60 מוצרי איפור וטיפוח לגברים, כולל כמובן מייקאפ, קונסילר ומסקרה. המותג, שנוסד לפני כשנתיים, הפך לרשת האיפור הגדולה ביותר לגברים באירופה בשווי של יותר ממיליון פאונד. בסיס הלקוחות שאיתו התחילו כלל גברים סטרייטים.

"יופי הוא לא עניין של ג'נדר, הוא עניין של סטייל", ג'ארד לטו | צילום: Chris Weeks/WireImage
"יופי הוא לא עניין של ג'נדר, הוא עניין של סטייל", ג'ארד לטו | צילום: Chris Weeks/WireImage

רוב מוצרי האיפור המיועדים לגברים מגיעים באריזות כהות, אלגנטיות, סקסיות וגבריות, מה שמעלה את השאלה, למה בכלל איפור נחשב לנשי? ובכן, התשובה נעוצה בצורך האבולוציוני של נשים למשוך אליהן גברים למטרות פריון. מחקרים מעידים כי גודל וצבע הם שני האלמנטים שהופכים את הפנים הנשיות לאטרקטיביות. לאורך ההיסטוריה השתמשו נשים באיפור כדי לייפות את עצמן, בעוד גברים לא נעזרו בכלי הזה. המחקרים הוכיחו שככל שקיים ניגוד גדול יותר בין צבעי העיניים והשפתיים, האישה אטרקטיבית יותר, ומכיוון ששפתיים אדומות מזכירות לנו בתת־מודע את שפתי הווגינה, אישה בליפסטיק אדום תיתפס כמושכת. בנוסף, עיניים גדולות מייצרות אפקט של פנים צעירות ולכן האישה נתפסת כפוריה.

מה מיוחד ושונה באיפור הגברים לעומת זה של הנשים? הוא חייב להחזיק יותר זמן. אין סיכוי שגבר יפרוש רגע מארוחת הערב כדי לפדר את האף. עוד לא הגענו למצב שבו הגבר הממוצע יחזיק בתיק ערכת איפור כדי לתקן ולהוסיף קצת צבע

מי אחראי למהפך?
מי אחראי לכל השינוי הזה בתפיסת המגדר והמיניות? באופן מפתיע זהו לא דור המילניום שהכיל את כל העניין המגדרי על כולנו. דווקא בני דור ה־Z, דור הסלפי שמתחמק מהגדרה מגדרית, הוא האחראי למהפך. אלו הם ילידי אמצע שנות ה־90 ותחילת ה־2000, אלו שידרשו שתפנו אליהם ב־It כי הם לא היא ולא הוא, שלא אוהבים לקנות בגדים בעלי זהות מגדרית.

דיוויד יי, קוריאני־אמריקאי שייסד ב־2016 את אתר הביוטי לגברים verygoodlight.com, אמר בראיון ל־Vox שלדעתו לבני דור ה־Z בארה"ב יש גישה פתוחה יותר כלפי איפור גברים. לדעתו, הגישה שלהם כלפי סקס וג'נדר הרבה יותר פתוחה מאשר זו של המילניאלס והם אלה שמנסים להבין מהי גבריות ולהגדיר אותה מחדש. לעזרתם חשים כמובן לעזרה לא מעט מדריכי איפור ברשת, כמו למשל אלה של Albert Kurniawan, הבעלים של מותג האיפור (לנשים) Teviant, שצילם את המדריכים לאור הביקוש של עוקבים באינסטגרם. בסרטונים שלו הוא מציע מראה איפור טבעי לגברים ומדגים על עצמו איך להכין את העור לאיפור ואיך למלא גבות, כשהדגש הוא על איפור גברי באופן מובהק והמטרה הסופית היא להשיג מראה עור טבעי, ללא שכבות עצומות של איפור.

למרות שכביכול נראה כאן שחרור מגדרי, זוהי בעצם הצטרפות של הגברים למגמת השעבוד למראה המושלם, המשרת אידיאל יופי שלא תמיד ניתן למימוש. מה מיוחד ושונה באיפור הגברים לעומת זה של הנשים? הוא חייב להחזיק יותר זמן. אין סיכוי שגבר יפרוש רגע מארוחת הערב כדי לפדר את האף. עוד לא הגענו למצב שבו הגבר הממוצע יחזיק בתיק ערכת איפור כדי לתקן ולהוסיף קצת צבע. האריזה צריכה לשדר גבריות, תכליתיות, עוצמה. לא באנו כאן להתייפף או ליהנות, אלא רק לשדרג את עצמנו קצת. העור הגברי עבה יותר מזה הנשי ונוטה להיות שומני, לכן רוב תפקידו של המייקאפ או הפריימר הוא להיות מאט ולהוריד ברק מהעור. הליפסטיקים נוטים להיות שקופים ותפקידם העיקרי הוא להעניק לחות. גברים משתמשים בקונסילרים כדי להוריד כהויות בעיניים, במוצרי איפור לגבות כמו ג'ל כדי לאלף גבות סוררות ובעפרונות לגבות כדי להעניק להן מראה מסודר יותר.

הכול נשמע מושלם, אבל כמו בכל מסיבה תמיד ימצאו השכנים שיתלוננו על הרעש המוגזם. באני קיני, עורך הביוטי של מגזין Dazed, מעלה טענות נגד הטרנד. הוא סבור שלמרות שמותגים גדולים משיקים ליינים של איפור ייעודי לגברים, ייקח עוד הרבה זמן עד שגברים יתאפרו לפני שהם יוצאים מהבית. בריאיון לגרדיאן הוא אמר שלמרות ההתקדמות התרבותית הגדולה בכל הקשור להבדלים בין המינים, בתחום היופי עדיין נשארנו במיינסטרים, "בדברים כמו מייק אפ לגברים, יהיה קשה מאוד להיפטר מהסטיגמה", הוא אומר. היוטיובר הקווירי הניו יורק ג'ימס צ'ארלס (עם 26 מיליון צפיות לכל סרטון), שמלמד גברים איך להתאפר, יוצא בקריאה אל הגברים: סתם מנסים למכור לכם את ההבדל בין עור פנים גברי לנשי. זה הכול שיווק וקפיטליזם.  

 

View this post on Instagram

????baby, lay me down and let’s pray???? ————————————————————— @covergirl Pore Minimizing Primer @tatcha Silk Canvas Primer @fentybeauty Pro Filt’R Foundation shade “200” @tartecosmetics Shape Tape “Fair Neutral” @benefitcosmetics Hoola Quickie Contour Stick @kkwbeauty Under Eye Brightening Powder @covergirl Vitalist Healthy Powder “Buff Beige” @elfcosmetics Contour Palette @jeffreestarcosmetics ”Peach Goddess” @toofaced Lip Injection Glossy “Spice Girl” @anastasiabeverlyhills Brow Wiz “Soft Brown” @milkmakeup Kush Mascara @tatcha Dewy Skin Mist ???? @covergirl Look Lock Up setting spray! NEW Brushes @motd_cosmetics use code Joshuaglam for 15% off???? #love #selfie #picoftheday #me #makeup #makeupartist #boymakeup #glamglow #glamboy #photooftheday #malemakeup #malemakeupartist #meninmakeup #laurag_143 #hudabeauty #wakeupandmakeup #makeupgoals #makeup #instadrag #motdcosmeticspartner #anastasiabeverlyhills #undiscoveredmuas #undiscovered_muas #covergirlmade #motdcosmetics #jeffreestarcosmetics #anastasiabeverlyhills #iamwhatimakeup #underratedmuas #anastasiabrows

A post shared by Joshua✨ (@joshuaglammua) on

 

ומה בארץ
בארץ עוד לא נמכרות קולקציות איפור שלמות ייעודיות לגברים וקולקציית הגברים של שאנל עוד לא הגיעה לשתי חנויות האיפור החדשות של שאנל בארץ, אבל כבר אפשר למצוא עדויות ברשתות הפארמים למוצרי האיפור האהובים על הגבר הישראלי, כמו למשל פריימר מאט שקוף של לוריאל להפחתת ברק בפנים ומסקרה שקופה שעוזרת לסדר גבות סוררות. ב־MAC מעידים שהמוצרים המבוקשים על־ידי גברים הם ג'ל לסידור הגבות Brow Set, מייק אפ קליל נוזלי Face and Body, פודרה קלילה ופיקס + תרסיס לחות  Next to Nothing כרענון וכבסיס לאיפור.

מסקרה לגבות של לוריאל, מחיר 80 ש"ח
מסקרה לגבות של לוריאל, מחיר 80 ש"ח
פודרה דחוסה של MAC, מחיר 149 ש"ח
פודרה דחוסה של MAC, מחיר 149 ש"ח
מברשת לעיצוב הגבות של MAC, מחיר 101 ש"ח
מברשת לעיצוב הגבות של MAC, מחיר 101 ש"ח
מוצרי טיפוח לגבר של שאנל
מוצרי טיפוח לגבר של שאנל