איך מונעים התייבשות?

מוודאים שיש בקבוק מים בתיק לפני כל יציאה. אחד הכללים למניעת התייבשות | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב
מוודאים שיש בקבוק מים בתיק לפני כל יציאה. אחד הכללים למניעת התייבשות | צלם: shutterstock, א.ס.א.פ קרייאיטיב

הקיץ כבר כאן והילדים מבלים שעות ארוכות תחת השמש. איך תשמרו עליהם מסכנות של התייבשות ומכת חום ומהם הרגלי השתייה המומלצים? מדריך חיוני

88 שיתופים | 132 צפיות

איך מונעים התייבשות?

רקע וגורמים

גופנו שומר על מאזן נוזלים בכך הוא מגרה אותנו לשתות בעזרת מרכז הצמא, כדי לפצות על אובדן הנוזלים השוטף. מצב של התייבשות יכול להתרחש כשאיננו שותים מספיק, או כשאיבוד המים מוגבר בשלשולים, בהקאות, בפעילות גופנית, במזג אוויר חם ובכוויות, כולל כוויות שמש.

סימני אזהרה

הסימנים המוקדמים של התייבשות הם ירידה בהפרשת נוזלים – תינוק הבוכה בלי דמעות, שתן כהה ומרוכז בכמות קטנה, הפסקת ההזעה ועור יבש. סימן נוסף הוא כאבי בטן והקאות בליווי כאבי ראש, אז צריך לפנות מיד לעזרה. בהמשך מופיעים כאבי שרירים וחולשה, עייפות וטשטוש, ולאחר מכן איבוד הכרה.

מה לעשות?

* שתייה: כדי למנוע התייבשות יש לעודד את הילד לשתות מים, ובטיול ביום חם גם שתייה מתוקה באה בחשבון. בנוסף, פירות עתירי מים, כגון אבטיח ומלון, יספקו נוזלים. נשנושים מלוחים עשויים להגביר את תחושת הצמא.

* החזרת נוזלים: עד שלב ההקאות אפשר להחזיר נוזלים לגוף באמצעות מתן מנות קטנות של מים או תמיסת רה-הידרציה, ואפשר להכין תמיסת רה-הידרציה בסיסית על ידי ערבוב חצי כפית מלח בכוס מים ולהוסיף כף סוכר.

* קפוא-קפוא: עדיף להתחיל את מתן הנוזלים במציצה של קוביות קרח או קרטיב, מכיוון שהנוזל מתקבל באופן הדרגתי. בנוסף, הקור מקל על בליעת המים כשיש תחושת בחילה בעקבות ההתייבשות.

עוד בהורים וילדים:

עכשיו בהורים וילדים: מה עושים עם אכלנים בררנים?

עכשיו בהורים וילדים: 10 דברים טובים בהריון

עכשיו בהורים: איך מטפלים בעקיצות יתושים


איך נזהרים ממכת חום?

רקע וגורמים

נושא מכת החום חמור ויש להתייחס אליו בהתאם. בכל שנה יש בישראל מקרי מוות כתוצאה ממכת חום. זו בעיה מתעתעת, מכיוון שאדם יכול לפתח מכת חום קשה גם בלי להיות מיובש, והסימנים מופיעים בפתאומיות. כשיש מכת חום הגוף מתחמם ומגיע לטמפרטורה של 40 מעלות ויותר, בלי להרגיש חום, קור או צמרמורות.

סימני אזהרה

השלב המקדים את מכת החום מתאפיין בהרגשת חולשה וסחרחורת, כאב ראש, בחילה והקאה וכאבי שרירים עם התכווצויות בשרירים. כשאלה מופיעים בשילוב גורמי סיכון, כגון פעילות גופנית במזג אוויר חם, צריך למדוד חום (רצוי בבדיקה רקטלית) – חום מעל 40 מעלות מחייב פנייה לעזרה רפואית, וחום מעל 42 מעלות הוא סכנת חיים. במצב של מכת חום הילד לא מזיע, עורו חם ויבש, הוא מבולבל ומתנהג באופן מוזר. אלה סימנים המעידים על פגיעה במוח והם אינדיקציה ברורה לאשפוז ולטיפול מיידי. בשלב הבא מופיעים שינויים בהכרה, פרכוסים ומוות.

מה לעשות?

* שרב כבד: יש להימנע מפעילות מאומצת ביום חם, ובעומס חום כבד מהרגיל יש להימנע מפעילות גופנית בכלל.

* פעילות בחום: אם אתם בעיצומו של טיול, חפשו אגם, נחל או חוף ים, ותנו לילדים להוציא אנרגיה כשהם בתוך המים. ספקו להם שפע של שתייה ומזון קרים, ארטיקים וגלידות ומשקאות תוססים. ארגנו להם הפסקות יזומות בפעילות מדי במשך שעה, והושיבו אותם למנוחה (משחק רגוע, שיחה או אכילה), למשך 20-15 דקות.

* הטיפול: אם הילד מפתח סימנים ראשוניים של מכת חום, כגון: כאב ראש, סחרחורת ובחילה, בשילוב עור חם ויבש, יש לקרר אותו מיד. יש להפשיט את הילד מכל בגדיו, להרטיב אותו ולחשוף אותו לרוח, או ליצור רוח בעזרת נפנוף כדי להגביר את האידוי והקירור.

* שתייה: אם הילד יכול לשתות, יש לתת לו לשתות נוזלים קרים ככל האפשר. אם יש קרח נגיש, יש למקם אותו בבתי השחי ובאזור הבטן התחתונה, שם כלי הדם הגדולים קרובים לעור והאפקט המקרר הוא מקסימלי. במקביל, יש להזמין אמבולנס מיד ולפנות את הילד לחדר מיון לקבלת עזרה ראשונה ובדיקות דם.

משמעת מים – הרגלי שתיית מים מומלצים

שרון דבוש חלילי, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לחברת נביעות, מסבירה על חשיבות שתיית מים:

למה מים? שתיית מים בכמות מספקת היא אחד ההרגלים החשובים ביותר לאורח חיים בריא. שתיית מים משפרת את תפקוד המוח, מפחיתה עששת שיניים, מיטיבה עם מערכת העיכול והכליות ומקטינה סיכון להשמנה ולמחלות הנלוות לה.

כמה מים? לפעוטות בגילים שנה עד שלוש מומלץ לשתות חמש כוסות מים או שני בקבוקי מים מינרליים קטנים ביום; מגיל ארבע מומלץ לשתות כשש כוסות וחצי או כשני בקבוקים וחצי של מים מינרליים קטנים ביום.

איך מעודדים ילדים לשתות מים?

  • מדברים על זה: מסבירים לילד בשפה פשוטה וחיובית מדוע שתיית מים חשובה עבורו (לדוגמה: "אפילו מלך החיות שותה מים!").
  • מנגישים את זה: המים צריכים להיות זמינים ונגישים. מוודאים שיש בקבוק מים בתיק לפני כל יציאה, מגישים מים לשולחן האוכל, ממקמים את בר המים המינרליים באזור הפעילות המרכזי בבית (חדר המשחקים, פינת הטלוויזיה וכדומה) ומעודדים את הילדים למזוג לעצמם.
  • שואלים על זה: כשהילדים חוזרים מפעילות, שואלים אותם אם הם שתו מים, בודקים יחד את הבקבוק וממלאים את החסר.
  • שותים יחד: במהלך היום מייחדים זמן להפסקות שתייה יזומות ושותים עם הילדים.
  • משמשים דוגמה: נותנים לילדים לראות שגם אנחנו נהנים משתיית מים!

עכשיו בחיים אחרים: איך תהיו לחוצים פחות?

עכשיו בנישה: 10 צימרים רומנטיים

עכשיו בדרך האוכל: לחמניות ללא גלוטן