הרבה מעבר לאור: כך תהפכו את התאורה לתכשיט עיצובי בבית

"התאורה היא לא רק 'באנו חושך לגרש', אלא הרבה מעבר". עיצוב: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית
"התאורה היא לא רק 'באנו חושך לגרש', אלא הרבה מעבר". עיצוב: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית

בכוחה של התאורה להחיות את החדר, לשנות את מצב הרוח, ליצור תרחישים אינטימיים ולהדגיש את היופי שבפרטים הקטנים - הנה כמה טיפים מעולים שיעזרו לכן להאיר את הבית כמו שצריך

88 שיתופים | 132 צפיות

בין אם אתן מחבבות גשם וקור ובין אם לא, החושך מפציע כבר בצהריים, הימים מתקדרים, וגם אם התמזל מזלכן ואתן גרות בדירה חלומית ומעוצבת לפרטי פרטים, יתכן מאוד שאתן חוות בה אנרגיה נוגה, זאת במידה והתאורה שלכן לא מתוכננת נכון. אז לכבוד החורף ובפתחו של חג האורים, קבלו כמה טיפים מעולים שיעזרו לכן להאיר את סביבת המגורים, גם כשבחוץ קר ואפל.

>> קסם הצ'י: 5 טיפים לעיצוב הבית לפי תורת הפאנג שוואי

תאורה מלאכותית הייתה ונותרה הפתרון המושלם להתמודד עם שעות החשכה ועם האתגר שניצב בפנינו בעונה הקרה – הודות לטכנולוגיות חדשות, גאדג'טים ותכנון יצירתי ניתן לחולל שינוי גדול, גם אם אין כוונה להתחיל בקרוב שיפוץ משמעותי. החורף הוא גם הזדמנות מעולה לבחון מהן נקודות התורפה בכל אחד מהחללים, לתגבר ולהתאים את התאורה בהתייחס לאובייקטים השונים, בין אם על ידי גופים מינימליסטיים נסתרים, ובין אם על ידי מנורות מעוצבות ומרהיבות במגוון רחב של סגנונות וחומרים שיעשו חסד למרחב הנתון.

IL FANALE. להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
IL FANALE. להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ

"משחר ההיסטוריה תאורה שימשה אותנו כמקור לפתרון בעיות והיא ללא ספק משפיעה על הלך הרוח שלנו", מסביר בנג'מין הרשטיין, יועץ תאורה בחברת לייט אין. "ברגע שאנחנו חשופים להארה בעוצמה גבוהה, אנחנו נוטים להפוך לעצבניים ולחלופין, מרחבים חשוכים יכולים בקלות להוריד את מפלס האנרגיה ולהכניס חלק מאיתנו למלנכוליה נקודתית. אור משפיע עלינו מבחינה פסיכולוגית יותר ממה שאנחנו מבינים, ולכן מומלץ מאוד לתכנן כמה שיותר תרחישי הארה, כך שתהיה לנו שליטה מלאה על האווירה שהחדר ישדר בכל רגע. הנטייה כיום היא לעבוד עם מערכות תאורה שמספקות מגוון רחב של אפשרויות, ועם נורות לד שעברו אבולוציה וכיום, יותר מאי פעם, הן חסכוניות וידידותיות לסביבה, אינן מסנוורות ופועלות באפקטיביות לאורך שנים".

TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
אדריכלות ותכנון: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית
אדריכלות ותכנון: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית

להאיר את הסיפור

לדברי הורנשטיין, התאורה מהווה חלק בלתי נפרד מהעיצוב, כשהדגש הוא להימנע מיצירת סטים של תאורה, ולעבור לגופים אקלקטיים שייצרו בכל אזור את הסיפור שלו. "אלה יכולים להיות גופים טכניים נסתרים מהעין, שהם כמו בושם, שלא בדיוק מבינים מאיפה הוא בא, אבל האימפקט שהוא מעורר בהחלט מעורר ומרגש", הוא ממשיך. "כל אזור ההארה והגופים שנבחרו עבורו, צריכים להיות מנומקים ולהתייחס לפונקציות שנרצה להעצים את נוכחותם או לחילופין לטשטש אותם. כך למשל, אלומת אור שתיתן דגש לתמונה או לפסל או תאורה מעוצבת שנאמנה לסגנון הנתון – מהקלאסי, דרך המודרני ועד לתעשייתי. בשורה התחתונה, שוק התאורה כל כך מתקדם ואין ממש חוקים. החוכמה היא לדעת לשלב בין תאורה ארכיטקטונית שתורמת לאווירה ופותרת לנו את אתגר העדר האור הטבעי, לבין תאורה דקורטיבית שמכתיבה או תורמת לשפה העיצובית. בפועל, ניתן לייצר אפקט גדול גם על ידי מוצרים די סטנדרטים שקולעים לתקציב".

TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
IL FANALE, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
IL FANALE, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ

כוח האור

"ניקח לדוגמא את הסלון, אחד החדרים השמישים ביותר, ודאי בחורפים, שם נכון לייצר מספר אפשרויות הארה שיתרמו לאווירה נעימה ומכילה בכל סיטואציה ותרחיש", ממשיך הורנשטיין. "שילוב מושכל בין מנורות קיר של תליה ושל עמידה, יאפשרו מגוון מצבים של הדלקות וייצרו עוצמות שונות של הארה בזוויות שונות של החלל. ניתן לייצר בעזרתן אפקטים שונים, כל עוד מקפידים להשתמש בנורות שמדמות אור יום טבעי, כזה שמנטרל שטיפת אור מלאה ממש כמו בטבע, הרי גם בימים שמשיים יש צל ועננים. למרות שהאור הטבעי אצלנו בארץ נחשב למיטבי, עדיין, כשחוזרים הביתה אנחנו לאו דווקא רוצים לדמות אחד לאחד את עוצמת האור שחווינו בחוץ והשאיפה היא להרגיש שחזרנו למבצר הפרטי, הריגשי והאינטימי. לכן, חשוב לבחור, לפחות בחלק מהמקרים, בגופי תאורה ובמנורות עם דימרים שיאפשרו לנו לשלוט בעוצמת האור וייסעו בהעצמת התחושה האינטימית שמשפיעה על האינטראקציות, התקשורת והתחושות שלנו. בשורה התחתונה, בכוחה של תאורה לקבוע אווירה, וכשהיא מתוכננת נכון, התרומה שלה לווייבים היא מאוד עוצמתית, יותר מפריטים ורהיטים יפים ומרשימים ככל שיהיו".

"תאורה אינה רק הצד הפונקציונאלי של הפרויקט", מסבירה נירית פרנקל, בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית, "היא חלק בלתי נפרד מהאווירה ומהתחושה של החלל. בכוחה להחיות את החדר, לשנות את מצב הרוח, ולהדגיש את היופי שבפרטים הקטנים, ליצור תרחישים, היא התכשיט של החלל, בין אם היא בולטת או לא".

תכנון ואדריכלות: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית
תכנון ואדריכלות: שרה ונירית פרנקל | צילום: איתי בנית
TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ
TOSS B, להשיג בלייט אין | צילום: יח"צ

"לכל חלל ולכל פרויקט נדרשת התאמה של תאורה שונה", מסכמת פרנקל, "על מנת ליצור את האווירה הרצויה ואת החיבור ההרמוני לשפה העיצובית של הבית. הרי התאורה במטבח, בחדר השינה או בחדר העבודה, משדרת משהו אחר בכל חלל ונדרשת למלא פונקציות שונות. תאורה אינה רק אור פיזי ופונקציונאלי, היא מתחברת למשהו עמוק ורגשי יותר – היא מפגישה אותנו עם תחושות, רגשות ותודעה, היא מגלה ומשאירה מקום לדמיון ולרגעים של אינטימיות, היא משחקת עם החלל ועם יושביו. היא לא רק 'באנו חושך לגרש', אלא הרבה מעבר".