איך לחנך לאיכות הסביבה?

לא חייבים ללכת רחוק. אפשר להסב את תשומת לב הילדים לתופעות ולשינויים המתרחשים גם במרחב הטבעי הסמוך לאזור המגורים שלכם | צלם: shutterstock
לא חייבים ללכת רחוק. אפשר להסב את תשומת לב הילדים לתופעות ולשינויים המתרחשים גם במרחב הטבעי הסמוך לאזור המגורים שלכם | צלם: shutterstock

היכרות של הילד עם הטבע תעשיר אותו ואת יכולותיו, אבל איך עושים את זה? אספנו עבורכם טיפים שיהפכו כל מפגש עם הסביבה לחוויה וגם פרויקטים סביבתיים ששווה להכיר

88 שיתופים | 132 צפיות

גיל ארבע עד שש: להבין ולחקור את הטבע

ילדים בגילאי ארבע עד שש נמצאים רוב הזמן בתוך מבנים סגורים – במסגרות החינוך או בבית. לכן חשוב לאפשר להם חוויות בסביבה הטבעית שלידם וליצור עבורם היכרות עם משאבי הטבע, לצד עשייה המשמרת אותם.

עוד בהורים וילדים:

5 פינוקים להורים

איך גורמים לגבר לעזור?

בנוסף, חשוב שיתוודעו להשפעת פעילות האדם על האדמה וליכולותיו להיטיב עימה, כך שהיא תיטיב עימם. סולי מונס, מנהלת "גן צעצועים" בקיבוץ מבוא חמה ברמת הגולן – גן ניסוי של גף ניסויים במשרד החינוך בהנהלת גנית ויינשטיין, שאימץ את נושא איכות הסביבה כדרך חיים בגן, מסבירה:

איך להכיר לילד את הטבע?

  • אמא אדמה: המשאב אדמה מתייחס למערכת אקולוגית של צמחייה, בעלי חיים, אבנים ועוד. בחודשי הסתיו מכירים לילדים את האדמה כשהיא עדיין יבשה, וממשיכים במעקב לאורך כל השנה, בהתאם לעונה ולתנאי מזג האוויר. בפעילות משותפת אפשר, למשל, לסנן את האדמה ולראות כי תכולתה מגוונת וכוללת אבנים קטנות וחלקי עלים. בטיולים משפחתיים כדאי להפגיש את הילד עם סוגי אדמות מקומיות, לאסוף מעט מהאדמה המקומית ולהביא לגן. רצוי לציין את שם האדמה המקומית ופרטים נוספים שגיליתם עליה: צבע, מרקם ועוד.
  • החוקר הצעיר: בטיולים בחיק הטבע כדאי לשלב חקר ובדיקה בדרך המאתגרת את הילדים. למשל, להצטייד במכשיר הקלטה ולהקליט במהלך הטיול את קולות הטבע – רחשי העלים, קולות חיות הבר ועוד. אפשר גם לזהות את צמחי תבלין לפי ריחם. מומלץ להכין תיק טיולים בעל כיסים רבים, ובתוכם: זכוכית מגדלת, סרט מדידה, משקפת ועוד. הילדים ימדדו בעזרת ציוד זה את העלים והאבנים, יביטו על יצורים זעירים מבעד לזכוכית המגדלת ויחקרו את הסובב אותם.
  • מה נשתנה: לא חייבים ללכת רחוק. אפשר להסב את תשומת לב הילדים לתופעות ולשינויים המתרחשים גם במרחב הטבעי הסמוך לאזור המגורים שלכם. אחת לחודש-חודשיים מגיעים לאותו שטח עם אביזרים כמו: מד חום, מד גשם, סרט מדידה, מד רוח ועוד, מתעדים את מה שמצאנו, ומשווים בין התצפיות הנוכחיות לקודמות.

  • גינה מזמינה: בגיל זה הילדים יכולים להיות שותפים מלאים בהקמת גינה ובתחזוקתה – מגידול פירות וירקות, דרך גידול צמחי צוף מושכי פרפרים, ועד שיחים מושכי ציפורים. חשוב ללוות את העשייה בפעילות תחושתית שבה מתחקים אחר תופעות הטבע, כמו האבקה, הפצת זרעים ויחסי גומלין אחרים בגינה.

  • מהטבע באהבה: ייזום פעילות של הכנת המזון המקשרת בין תנובת הגינה לתוצרי המאכל. בכל פעם קבוצת ילדים אחרת עוסקת בהכנת מאכלים מתוך תנובת הגינה. למשל: מטבל גבינה בתוספת בצל ירוק שהילדים קטפו וקיצצו, או טחינה ירוקה עם תוספת פטרוזיליה קצוצה, ועוד. חדוות היצירה היומיומית עם חומרים מהסביבה הטבעית גם מהנה וגם מסייעת לכבד את הטבע ולאהוב אותו.

  • יוזמות לשמירת הטבע: משתפים את הילדים ביוזמות של שמירה על הטבע, למשל: השתתפות באיסוף שקיות ניילון, בהכנת קומפוסט משאריות מזון מפסולת הגן, בהבאת בגדים ישנים שאינם בשימוש והעברתם לחנויות יד שנייה, במיון פסולת והעברתה למתקני איסוף ייעודים ועוד.
  • איך מופצים הזרעים? פעילות זו מסייעת להמחיש לילדים את הפצת הזרעים באמצעות פרוות בעלי החיים. הילדים יוצאים לטיול עם "כלב-גרב" שהכינו מראש מגרבי ניילון ישנים, שנצמדים ליד, ותוך כדי הטיול נדבקים לגרב פירות וזרעים של צמחים המופצים על ידי פרוות בעלי חיים.

  • לומדים מניסיון: ניסויים ביתיים קלים או ניסויים בגן עוזרים לילדים לגלות תופעות מעניינות על הטבע, כדוגמת הניסוי הבא, המלמד את הילדים מהי האדמה הטובה יותר לצמחים: ממלאים כל עציץ בזרעי צנוניות ובסוג אדמה שונה, מציבים את כל העציצים בשמש, משקים מדי יום ועוקבים אחר הצמיחה. בעזרת תצפית, הילדים רואים באיזו אדמה נבטו הצנוניות קודם, מה גובה הצמחים בכל העציצים, באילו עציצים הצנונית מוכנות ראשונות ועוד.

גיל שש עד שמונה: לפתח וליישם ערכים סביבתיים

בגילאים אלה הילדים כבר יכולים לפתח מצפון סביבתי, וליישם בעצמם ערכים חינוכיים של שמירה על הטבע. לצד פעילויות אלה, פעילות חווייתית ומאתגרת בטבע מרתקת את הילדים. אילן שני, מנהל המרכז לחינוך סביבתי העוסק בטיפוח מסגרות פעילות סביבתיות לילדים, בני נוער ומבוגרים, מסביר:

איך להכיר לילד את הטבע?

  • אימוץ אתרים: בסביבה הסמוכה לבית מאמצים מרחב מוזנח, כמו שביל ההליכה בדרך לבית הספר, ובפעילות משותפת עם הורים וילדים אחרים פועלים לשיקום המקום ולטיפוחו. פעולות השיקום יכולות לנוע מניכוש עשבים במקום ועד איסוף אבנים מהשטח לבניית שביל. פעילות כזו מערבת עשייה סביבתית לצד תרומה לקהילה.
  • טיולי שטח: יציאה לשטח עם הילדים ופיתוח מיומנויות שדה, כמו: התנסות בבניית אוהלים, בניית מחסה מענפים, בישולי שדה – פיתות על סאג' או קדירת בשר בסיר פויקה, ניווטי שטח בעזרת תרשימים ומפות, לינת שטח ובניית מתקני הפקת מים.
  • חוף נקי: יוצאים עם הילדים למבצע ניקיון חופים ואוספים את הזבל שהצטבר בחופים, מפרידים את האשפה לבקבוקים, ניירות ועוד.
    בסיום הניקיון, אפשר ליזום פעילות מהנה כמו בניית ארמונות בחול, הכנת עבודות יצירה מבקבוקים או הליכה רגועה לאורך חוף הים.

  • הארכיאולוגים הצעירים: היכרות לימודית חווייתית עם אתרי רשות העתיקות, תוך חשיפת הילד לשרידי המורשת התרבותית של ישראל ולמדע הארכיאולוגיה. בדרך זו, הילד מתוודע לחשיבות השמירה על המורשת הארכיאולוגית של הארץ.

  • חוגי טבע, סיירות וסביבה: אפשר לרשום את הילדים לחוגים העוסקים בתכנים סביבתיים וחינוכיים החושפים אותם לנושאים מגוונים, כמו: נדידת בעלי חיים, תופעות טבע ייחודיות, טיולים עונתיים, לימוד מחזור החיים ועוד.

  • מפגעים סביבתיים: בפעילות קבוצתית זו הילדים מתוודעים למהות המושג "מפגע סביבתי" ומחפשים מפגעים אלה סמוך למגוריהם, מצלמים אותם ובהמשך מתקנים אותם ומתעדים פעילות זו. אם הילדים אינם יכולים לטפל במפגע, הם מדווחים עליו לגורמים המקצועיים הרלוונטיים תוך מעקב אחרי הסרת המפגע.

  • טיולי פרחים: מצטיידים במגדיר פרחים ידידותי לילדים הכולל הסברים פשוטים על חלקי הפרח, בזכוכית מגדלת ובכלי כתיבה, ויוצאים למרחב הפתוח לגלות פריחות עונתיות. בחורף מוצאים יחד את הכרכום, הסתוונית והנרקיס, ובאביב את החרצית, החוח, הברקן, הקיפודן, הגדילן ועוד.


בילוי משפחתי בחיק הטבע. אילוסטרציה: Losevsky Pavel, shuttrestock

עכשיו ב-ifeel: טיפים פשוטים לחיים ירוקים

שווה ביקור

מרכזי מבקרים ופרויקטים סביבתיים מעניינים:

1. מרכז המבקרים איגודן: ממוקם בלב מפעל השפד"ן, מכון טיהור השפכים של גוש דן במערב ראשון לציון. הילדים נחשפים לתהליך טיהור השפכים והפיכתם למים איכותיים ועד השבתם לשדות החקלאות בנגב.
לאתר

2. פארק המיחזור חירייה: פארק זה מציע פעילות סביבתית הכוללת סיור על גבי ההר, היכרות עם הפסולת, ביקור בתחנת המעבר לפסולת, במתקנים לטיפול בפסולת ועוד.
לאתר

3. גן לאומי ירקון: פארק הירקון, באחריות רשות הטבע והגנים, מתפרש על פני 13,000 דונם באזור המרכז. בריאה ירוקה זו הילדים פוגשים מקרוב בעלי חיים וצמחים ייחודים למקום, בריכות מים טבעיות, ואפילו מבנים מתקופות קדומות. במקום מתקיימת פעילות חווייתית בנושאים כמו: שמירה על הדו חיים בישראל, אמנות וטבע ועוד.
לאתר

4. מערת הנטיפים: האתר, המוכרז כשמורת טבע והינו באחריות רשות הטבע והגנים, חושף עולם נדיר של נטיפים וזקיפים. הסיור במקום כולל הדרכה וסרטון קצר.
לאתר

5. הצלת פרפרים: בבית הפרפרים שבגן הבוטני בירושלים אפשר לצפות במאות פרפרים במעופם, ללמוד על גלגוליו של הפרפר, על צמחים מושכי פרפרים, לשמוע סיפורי פרפרים וליצור יצירות הקשורות לפרפרים.
לאתר

6. עמק המעיינות: בפארק המעיינות הסמוך לגן השלושה (הסחנה) עורכים היכרות עם מעיינות טבעיים הנובעים כל ימות השנה – נחל הקיבוצים, בריכות דגים, אתרי מורשת, שטחים חקלאיים ועד צפייה בציפורים נודדות. סמוך אליו נמצא גן גורו – פארק אוסטרלי עם בעלי חיים וצמחייה ייחודית מאוסטרליה.
לאתר

7. פארק תמנע: מצוי באזור העמק האדום בשולי הערבה, מוקף בהרים תלולים וייחודו בתצורות סלע מעניינות, שהמפורסמות בהן – הפטרייה, עמודי שלמה והקשת. במקום אגם מלאכותי לשייט, מכרות נחושת קדומים וציורי קיר עתיקים, לצד מרכז מבקרים.
לאתר

8. חי בר יטבתה: נמצא על כביש ים המלח-אילת. שמורת טבע זו מזמנת פגישה עם חיות מדבריות, כמו: פראים, ערודים, דישונים ועוד. במרכז גם זוחלים מדבריים ודורסים. אפשר לשמוע על חיות הנמצאות בסכנת הכחדה, להתנסות בהאכלת טורפים וללמוד על חיי הלילה של חיות המדבר.
לאתר

9. גינות קהילתיות: גינה קהילתית אקולוגית היא מקום מפגש שבו אנשים יכולים להכיר את שכניהם, לעבוד את האדמה יחד ולגדל צמחי תבלין, ירקות ועוד. מיזם זה מתקיים בכמה ערים בארץ, בשיתוף החברה למתנ"סים, כדוגמת גינת אלעד – על-שם אלעד ריבן ז"ל שנספה באסון הכרמל, והוקמה בחיפה.

10. גן לאומי ציפורי: הילדים מתוודעים למחוז הפסיפסים הגלילי מתקופת המשנה, המשלב מורשת, היסטוריה וטבע. האתרים המרכזיים במקום: התיאטרון הרומי, בית הכנסת העתיק ועוד.
לאתר

עכשיו בגליליאו צעיר:


האם נגור בעתיד על מאדים?

מהו המקום שבו הזמן קפא?