איך להפסיק לקנא? מדריך

מתוך הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים", וולט דיסני, 1937
מתוך הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים", וולט דיסני, 1937

המטרה: להפסיק לקנא. האמצעי: להבחין טוב טוב בדיוק במה את מקנאה. מדור הוראות הפעלה צובע את השד הירוק  

88 שיתופים | 132 צפיות

 

משחר ההיסטוריה אנחנו מוצפים בסיפורים על קנאה, היצר הטמא המוגדר כאם כל החטאים של מרבית ההתרחשויות האנושיות. חשבו על זה, הקנאה גורמת למשל חצי מהדרמה בתנ"ך: למה קין רצח את הבל? קינא בו. למה שרה גירשה את הגר מביתה? קינאה בה כי הגר הייתה פורייה בזמן שהיא עקרה. למה זרקו האחים את יוסף לבור? קינאו בו שהוא היה מועדף, כמובן. המסר חלחל יפה לתודעה והופנם גם בתרבות הפופולרית של ימינו. נשים שמקנאות באחרות ורוצות "להרוס אותן" נמצאות בבסיס של כל טלנובלה שמכבדת את עצמה, וקנאת גברים בהצלחה או בכוח מובילה למאות מקרי רצח בסרטי קולנוע. המיתוג של הקנאה כרגש מזוהם ומזהם עבד כל כך טוב, שכל סלבריטאי שני שנעצר בחשד לפשע כלשהו, טוען שמדובר בהמצאה של קנאים שמתקשים להתמודד את הצלחתו. הקנאי, אם כן, מוצג בתרבות שלנו כאדם שפל וקטן.

אבל רגע, מכירים מישהו שלא מקנא? למעשה, קנאה היא כמו פורנו: כולם עושים את זה אבל מכחישים. איזה יחס ראוי לתת לקנאה, אם כך? האם עלינו להיאבק ברגשות שתוקפים אותנו, או לקבל אותם בהבנה?

"לכל רגש יש יסוד בביולוגיה שלנו. הוא קיים שם מסיבה כלשהי ולכן צריך לקבל אותו", טוען קרלו שטרנגר, פרופסור לפסיכולוגיה ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב ופסיכולוג קליני. "כולנו צריכים לחיות עם ההבנה שלאנשים אחרים יש את מה שלנו אין. זו תחושה שמצד אחד יכולה לדרבן אנשים לעבוד קשה ולהגיע להישגים, אבל מצד שני היא יכולה גם לדכא ולייאש. הדבר הכי חשוב זו ההבנה שאם נעסוק כל הזמן במה שיש לאנשים ולנו אין – חיינו יהיו אומללים. אנחנו חייבים להחליט שלא לתת לקנאה להיות מרכז חיינו, וצריך להבהיר שלא מדובר בהחלטה חד פעמית וזהו. כמו כושר גופני שדורש עבודה יומיומית, ככה גם המאבק בקנאה הוא אימון מתמיד".

מתוך הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים", וולט דיסני, 1937
מתוך הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים", וולט דיסני, 1937

איך בתכלס נאבקים בקנאה? יש דרך חוץ מאשר בחדר הטיפול הפסיכולוגי?

"העבודה המרכזית צריכה להיות מודעות שהקנאה לא תנהל אותנו. את מקנאה במישהי בעבודה על הג'וב השווה שלה? כמה אנרגיה את משקיעה במחשבה עליה וכמה עלייך? שאלי עצמך איך זה יכול לדרבן אותך לפעול, איך להימנע מלהיתקע בפוזיציה של המתוסכלת. שימי לב שאת לא מקנאה במשהו שלא מעניין אותך. הקנאה, אם כך, הופכת סימן למה שאת רוצה ויכולה לעשות. היא אחד הרגשות הכי מחודדים שלנו אם מקשיבים לה היטב".

יש הבדל בין קנאה באנשים לקנאה לאנשים, למשל קנאה בתוך מערכת יחסים רומנטית?

"גם קנאה רומנטית היא ביסודה משהו טבעי. 'נשיונל ג'יאוגרפיק' מלא בצילומים של בעלי חיים זכרים שרבים על נקבות. אצל בני האדם נשאלת השאלה איך מתמודדים עם הקנאה לבן או בת הזוג. ברור שאם בחורה הולכת ברחוב וקולטת שבחורה אחרת מסתכלת על בן הזוג שלה במבט מפתה – זה יגרום לקנאה מסוימת, ובטח אם מדובר באקסית הלוהטת. גם פה נושא האימון העצמי חשוב מאוד, והעבודה חייבת להיעשות תוך הכרה בכך שהרגש עצמו טבעי ולא ייעלם. הקנאה תמיד תורגש והשאלה היא כמה אמון יש במערכת היחסים כדי לאזן אותה. בגלל שקנאה זה דבר ששני בני הזוג מרגישים כמעט תמיד, הכי חשוב להתנהל בקשר תוך מודעות לעניין הזה.

אם את במסיבה ונמצא שם האקס שלך – תהי מודעת לזה שהאינטראקציה שלך איתו מעוררת קנאה אצל בן או בת הזוג שלך, ותפעלי לאור זה. כמו בכל דבר, מודעות ותקשורת זה שם המשחק".