איילת שקד: "הפוליטיקה היא ג'ונגל, ובג'ונגל צריך לדעת לטרוף"

איילת שקד | צילום: רון קדמי
איילת שקד | צילום: רון קדמי

"אם יש לך כוח ואת לא יודעת לממש אותו, יקרה לך מה שקרה לציפי לבני". מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את איילת שקד, מספר 2 ברשימת ימינה

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"ואיך זה שלא הייתה בארצות הברית אפילו נשיאה אחת? בשביל להיות ראשת ממשלה, צריך שתהיה אישה שתרצה בכך מספיק, ושיהיו לה יכולות פוליטיות גבוהות. ב־2008, ציפי לבני, שעמדה בראש קדימה, הייתה הכי קרובה לשם – הנשיא דאז שמעון פרס הטיל עליה את הרכבת הממשלה, אבל היא פספסה את ההזדמנות, כי היא לא נתנה לש"ס את מה שהם רצו. בעיניי, מגדר הוא לא עניין, אישה יכולה לעשות הכול".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"אני חושבת שלא צריך להשתנות דבר, ואני לא חושבת שיש קיבעון. זה בידיים של הנשים. כדי שזה יקרה, אישה צריכה לקבל על עצמה שהיא רצה עד הסוף".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"במקומות הבכירים, לא משנה אם אלה נשים או גברים, יש יריבות פוליטית ומעט תפקידים. כדי לפלס את דרכה לתפקיד ראשת מפלגה או ראשת ממשלה, אישה צריכה לבוא ולקחת את זה. כי תפקיד לוקחים, ולא מחכים לו שיבוא. גם גולדה מאיר קיבלה את תפקיד ראשת הממשלה, לא כי היא התמודדה על התפקיד, אלא כי היה צריך למלא את החסר והיא הייתה שם. אישה שרוצה להיות ראשת ממשלה צריכה להיות עם הרבה אומץ ולהיות מוכנה להקריב הרבה".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"לא הרגשתי ששמים לי רגליים בגלל שאני אישה. מי שאומרת את זה אומרת משהו לא נכון, כי בפוליטיקה כולם שמים רגליים לכולם. זהו מקום קשה, סביבה קשוחה ואכזרית. אני הדוגמה הכי טובה לכך, כי אני גם אישה, גם לא דתייה, ובכל זאת זכיתי במקום הראשון במפלגת הבית היהודי".

"כדי לפלס את דרכה לתפקיד ראשת מפלגה או ראשת ממשלה, אישה צריכה לבוא ולקחת את זה. כי תפקיד לוקחים, ולא מחכים לו שיבוא"

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"יש הרבה אמירות מקנטרות שוביניסטיות, אבל אני לא מתייחסת אליהן וממשיכה. אני זוכרת שיום אחד יוסף פריצקי משינוי דיבר אליי בסקסיסטיות, ואמר שאני יפה כמו נשות הרייך. אבל ממילא אני לא מתייחסת".

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"אני בכנסת משנת 2013, ואני לא זוכרת אמירות כאלה. אני לא מרגישה שנשים נחותות, אבל הייתי אישה יחידה בקבינט".

מהי התכונה הכי חשובה עבור מי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"בעיקר לרצות את זה. חוץ מזה, צריך גם יכולות פוליטיות גבוהות מאוד, לדעת לכרות בריתות, להיות נחושה ולהיות מוכנה להקריב הרבה בחיים האישיים".

מהי התכונה שאת חייבת להיפטר ממנה אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"בניגוד לפוליטיקאים אחרים, יש לי פחות אגו, וכדי להיות ראשת ממשלה צריך לפתח יותר אגו".

איזה תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"הייתי חברת קבינט, שרת משפטים, כל ניסיון פוליטי הוא טוב והוא עוד ניסיון, וגם להיות באופוזיציה זה ניסיון. אבל ניסיון הוא דבר יקר ערך בכל מקום וגם בפוליטיקה. הכי קשה בפסגה זה לתחזק קואליציה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"בפוליטיקה זה לא עובד ככה. כי בפסגה הוא רוצה להיות לבד. הפוליטיקה זה ג'ונגל, גבר לא יגיד שאישה תהיה ראשת ממשלה, למרות שלנשים יש פחות אגו ונעים לעבוד איתן. ובג'ונגל כמו בג'ונגל צריך לדעת לטרוף ולא להיטרף. גם נשים לא תמיד מפרגנות לנשים, מניסיון אישי".

איזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"אם יש לך כוח פוליטי ואת יודעת לממש אותו את יכולה להגיע לטופ. אבל אם יש לך כוח ואת לא יודעת לממש אותו, יקרה לך מה שקרה לציפי לבני. נשים בפוליטיקה הרבה פעמים נלחמות בשביל שיהיו נשים טובות, ויש הרבה שרוצות לדחוף נשים במפלגות. לי באופן אישי היה חשוב שבעשירייה של ימינה יהיו עוד נשים, בשביל ההעצמה הנשית".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה