אורן גל: "שלוש שנים שלא הרווחתי כסף"

אורן גל | צילום: מאי סביר
אורן גל | צילום: מאי סביר

מניצול מיני עד הפרעות נפשיות - היוטיוברית אורן גל מינתה את יוטיוב לפסיכולוג אישי שלה. משפיעניות הרשת מסכמות עשור

88 שיתופים | 132 צפיות

בגיל 23 אורן גל מטפחת 136 אלף מנויים ביוטיוב ו־71 אלף עוקבים באינסטגרם, שאותם היא משתפת במקומות הכי חשופים בחייה – מהפרעת הטריכוטילומניה (תלישת שיער מהקרקפת) עימה היא מתמודדת מילדות ועד הצלקות הנפשיות שנותרו בה בעקבות האלימות המינית שחוותה בנעוריה. בין לבין היא מנסה לגרום לעוקביה להיות טובים יותר לעצמם ולעולם ומרבה לדבר על כל מה שבוער, מהטרדות מיניות וניצול מיני ועד ההתחממות הגלובלית וצריכת יתר.

>> לגלות באמצע החיים שאת חיה בפוסט טראומה מבלי שהיה לך מושג

 

מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני?
"שזה עולם מאוד תחרותי וכמה השפעה יש לנו על הנוער, כמה שהמילים שלנו משמעותיות. ולא רק בקטע מסחרי, למשל, אם אני מראה שאני מפחדת מאזעקות, ככה גם הקהל שלי מגיב. הייתי בשוק בהתחלה מהעוצמה שיש לי ואז הבנתי שיש לי אחריות ושאני חייבת לסנן דברים שאני רוצה להגיד. זה קשה אבל חשוב מאוד, ולא כל משפיעני הרשת מבינים את זה".

מה הבינו המשפיעניות ברשת שלא השכילו להבין בעיתונות?
"בסופו של יום, כשאני רואה סדרה בטלוויזיה או קוראת כתבה בעיתון, אין לי קשר אישי עם השחקן או הכתב, לעומת יוטיוב או אינסטגרם, ששם יש לי חיבור יותר אישי עם הבן אדם. אני חושבת שהקהל מרגיש שאנחנו יותר אנושיים ואמיתיים, ולא מושלמים כמו בטלווזיה ובעיתון. יותר מתחברים אלינו ולכן הטראפיק שלנו גבוה יותר".

 

מהי התופעה הכי חשובה שהולידה הרשת?
"מהפכת Me Too. יש לה בעיות כמובן כמו לכל מהפכה, אבל הגודל והתפוצה שאליה היא התגלגלה הוא לא הגיוני ולא היה יכול לקרות בלי הרשת. לפני כמה שנים שיתפתי ביוטיוב את סיפור האלימות המינית שאני עברתי עם החבר שלי כשהייתי בת 15, ואני זוכרת את השעה שאחרי. ראיתי את המספרים עולים ולא הפסקתי לקבל מיילים מבנות שרצו לספר את הסיפור שלהן, שהרגישו שהן צריכות לשתף אבל מתביישות. מהפכת Me Too נתנה כל כך הרבה מקום ואומץ למי שפחדה לשתף, וזה דבר חשוב ומדהים מאין כמותו שאפשר לזקוף לזכותה של הרשת".

מהי התופעה הכי מסוכנת שהולידה הרשת?
"הקלות שבה חרמות יכולים להגיע למימדים מאוד גדולים. תמיד היו הדלפות של תמונות עירום, איומים וקללות, אבל מאז שיש את הרשת, הדבר הזה גדל בצורה קיצונית ונהיה מאוד קל לפגוע, לבייש, ולהחרים. זו התופעה הכי מכוערת שקורת היום".

מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"שהכול אינטרסנטי. הרבה פעמים אדם לאדם זאב, זה נראה לקהל כאילו כל המשפיענים חברים אבל מאוד קשה למצוא חברויות בעולם הזה".

 

מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"שזה זה נראה כיף אבל זה כרוך בהמון עבודה והמון משמעת עצמית. בסופו של יום אני הבוס של עצמי ואם לא אדרבן את עצמי לקום בבוקר ולעבוד, אז לא ארוויח. ובכלל, אנשים לא מבינים את גודל ההשקעה. לקח לי שלוש שנים להתחיל להרוויח כסף בצורה מכובדת, במשך שלוש שנים לא עשיתי כלום חוץ מזה וגם לא הרווחתי כסף בכלל".

על מה לא מדברים מספיק ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"צרכנות יתר – אני קונה הרבה ומודעת לזה שאני חלק מהבעיה. אני בעצמי עושה סרטוני קניות שלרוב עמוסים בבגדים, אבל אני תמיד אומרת את האמת על המוצרים שאני מזמינה. אני מנסה בעצמי לעשות מעבר הדרגתי לאורח חיים אקולוגי, וחשוב לי לחנך אנשים להיות צרכנים נבונים. הדרך שבה אני עוסקת בזה גורמת לאנשים להבין מה הם צריכים ומה לא".

מה הדבר הכי הזוי שקרה לך ברשת?
"כשהייתי בתיכון עבדתי בעבודת קיץ באיזושהי סוכנות לייצוג אמנים. לא הייתי עדיין יוטיוברית ומה שעשיתי היה לסדר להם תיקיות שהתבלגנו במחשבים. הייתי יושבת מדי יום במשרדים שלהם ומקשיבה לשיחות עם המיוצגים שהיו כוכבים שהערצתי ברמות. בשנה שעברה פנו אלי מאותה סוכנות והזמינו אותי לפגישה, הם רצו להחתים אותי. הייתי בהלם. מבחינתי זו הייתה סגירת מעגל משוגעת".

>> מתברר ש-15 אחוז מהזוגות לא עושים סקס, מה איתך?