אדריכלים ומעצבים ישראליים מסכמים את שנת 2015

הדמייה של מרכז קרייתי - מלון הבימה בתל אביב
הדמייה של מרכז קרייתי - מלון הבימה בתל אביב

מהי היוזמה המעניינת ביותר שנחשפו אליה השנה, מהו הפרויקט הכי משמעותי שהשתתפו בו ומה היו רוצים לראות בעולם העיצוב הישראלי בעתיד הקרוב – עשרה אדריכלים ומעצבים נבחרים, מנשיאי שבוע העיצוב הישראלי, מסכמים את 2015

88 שיתופים | 132 צפיות

אמנון רכטר

אדריכל. שותף במשרד המשפחתי שהקים סבו זאב רכטר. המשרד מתמחה בתכנון מבני ציבור, לרבות מרכזי תרבות, בהם, היכל התרבות כפר סבא, היכל התרבות יבנה, המשכן לאמנויות הבמה, תיאטרון הקאמרי ומגדל בית המשפט המחוזי בתל אביב.

אמנון רכטר
אמנון רכטר

הרשים אותי השנה

"אני ממליץ מאוד לבקר בתערוכה 'אדריכלות ערבית' המוצגת במוזיאון חיפה (נעילה: 29 במאי 2016). במיוחד בתקופה זו חשוב להכיר בתרומה המשמעותית של הארכיטקטורה הערבית המקומית לתרבות בכלל ולאדריכלות שלנו בפרט, בתקווה שתרבות ואמנות יהיו מפתח להבנת האחר והשונה ולקבלתו".

גאווה אישית השנה

"בשנה האחרונה הייתה לי הזכות לסיים את פרויקט מלון האמנויות אלמא שבזיכרון יעקב עם אדריכל רני זיס. זהו פרויקט המשלב אמנויות במה ואמנויות פלסטיות במלון בוטיק השוכן בבניין בית ההבראה המיתולוגי 'מבטחים', שתוכנן בסוף שנות ה־60 על ידי אבי, אדריכל יעקב רכטר, שעליו קיבל את פרס ישראל לאדריכלות. תכנון הפרויקט כלל שילוב חד פעמי של אדריכלות ועיצוב ברמה בינלאומית".

תקווה לשנה הבאה

"לצערי, עולם העיצוב העכשווי מבוסס בעיקר על שיווק, על מיתוג ועל יוקרה, והרבה פחות על חדשנות ועל תפיסות חברתיות מתקדמות. הייתי רוצה שהעיסוק בעיצוב יתחבר הרבה יותר לאתיקה חברתית והרבה פחות לאסתטיקה ריקנית המנותקת מכל קונטקסט".

מלון האמנויות אלמא בזיכרון יעקב | צילום: איתי סיקולסקי
מלון האמנויות אלמא בזיכרון יעקב | צילום: איתי סיקולסקי

יואב מסר

אדריכל. מתמחה בשימור מבנים. יו"ר דירקטוריון מוזיאון ינקו דאדא. בין הפרויקטים המובילים: מרכז פרס לשלום, מלון נורמן, קולנוע עדן ובית שניאור מרכז אתגרים.

יואב מסר
יואב מסר

הרשים אותי השנה

"עבודה על מלון חדש בתל אביב בשותפות סטודיו ליבסקינד ממילאנו. נחשפתי לתהליך עבודתו של משרד ליבסקינד בתכנון קונספט ייחודי המשלב בין תל אביב – 'העיר הלבנה' – לבין השפה העיצובית של משרד ליבסקינד כמכלול – תכנון אורבני, תכנון מבנה, עיצוב פנים ועיצוב מוצר".

גאווה אישית השנה

"בשנה האחרונה עבדנו על מרכז קרייתי – מלון הבימה (בשותפות ספי קרייתי). זהו פרויקט ייחודי בחזית כיכר הבימה ובכניסה לשדרות רוטשילד – מבנה איקוני המשלב תרבות, אמנות ובית מלון אורבני".

תקווה לשנה הבאה

"אשמח לראות יותר פרויקטים דינמיים, שהם הכי מעניינים – הן במבנים ובחזיתות והן בפנים – מבנים שניתן לשנות אותם ואת ייעודם. למשל חזיתות שעיצובן משתנה בשעות שונות ובתנאי אקלים משתנים, חזיתות שמציגות וידאו ארט ועוד. הטכנולוגיה זזה קדימה והעיצוב עדיין סטטי"

הדמייה של מרכז קרייתי – מלון הבימה בתל אביב
הדמייה של מרכז קרייתי – מלון הבימה בתל אביב

עמית גלאור

בעלת סטודיו בוטיק "בתים לאהוב" המתמחה בתכנון ועיצוב בתים עם רקע בשמאות וניהול מקרקעין והמותג LOVEABELLA – דברים יפים לקחת, המציע פריטים לבית, ספרים, בגדים ועוד.

עמית גלאור
עמית גלאור

הרשים אותי השנה

"היוזמה האדריכלית שנחשפתי אליה לאחרונה היא מלון כרמים, לרבות עבודות הפיתוח והגינון. מאז ומעולם עניינו אותי פרויקטים של שימור מבנים ישנים והסבתם לצרכים עכשוויים. מלון כרמים שימש במקור כבית הארחה של קופת חולים. לפני יותר מ־20 שנה הערכתי את שווי הנכס תחת כובעי המקצועי הנוסף כשמאית מקרקעין. התרגשתי לראות את התוצאה האדריכלית העכשווית – הפיכת המקום למלון בוטיק ייחודי. זאת ועוד, בלובי הכניסה תלויה תמונה יפהפייה המלווה בסיפור הכתוב בכתב ברייל. אחת התמונות הכי יפות שראיתי מימיי".

גאווה אישית השנה

"הפרויקט המשמעותי ביותר שהייתי מעורבת בו השנה הוא השיפוץ מהיסוד של בית פרטי בבית הכרם בירושלים. מלבד האתגר המקצועי של חפירת חצר פנימית והסבת קומת חדרים לקומת אירוח ולהפך, הכרתי משפחה נפלאה שלמדתי ממנה רבות על הורות, על חברות ועל דרך ארץ".

תקווה לשנה הבאה

"הייתי שמחה לראות בעולם העיצוב הישראלי אקלקטיות שמעידה על שילוב התרבויות שיש בתוכנו, ועם זאת הדגשת הקווים התרבותיים הייחודיים – שילוב כל תחומי העיצוב כמו זה שראיתי לאחרונה בתצוגת האופנה של תלמידי שנקר, למשל".

מלון כרמים | צילום: איתי סיקולסקי
מלון כרמים | צילום: איתי סיקולסקי

אריה קוץ

אדריכל ומתכנן ערים, שותף במשרד ניר־קוץ אדריכלים. חוקר אדריכלות וגנים יפניים ויו"ר אגודת הידידות ישראל־יפן. מרצה בחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב. פרויקטים המובילים: בניין הבנק הבינלאומי הראשון בשדרות רוטשילד בתל אביב; בניין משרדים אורבניקס במתחם לוינסקי בתל אביב; משרדי אינטל בקריית גת.

אריה קוץ
אריה קוץ

הרשים אותי השנה

"עיריית ראשון לציון קידמה את שינוי תוכנית המתאר של קילומטר רבוע בגבולה המערבי. את התכנון הובילו יעד אדריכלים במעורבות מרשימה של ראש העיר, מהנדס העיר וצוותו והחברה הכלכלית. לאחרונה, עם אישור התב"ע, הגיע הרגע להיכנס לעובי הקורה ולבצע מהלך של עיצוב אורבני רחב היקף על מנת להבטיח שהמתחם יהיה מרכז עירוני חי, תוסס ושוקק ולא עוד פארק תעסוקה. זכיתי להשתתף בצוות שמעדכן את החזון ברובע העירוני החדש, וקיבלתי עליי את האחריות לעיצוב העירוני של הרובע – מהלך שאנו בתחילתו".

גאווה אישית השנה

"לפני כמעט ארבע שנים התבשרנו – משרד סנאאה מטוקיו ומשרד ניר־קוץ אדריכלים מתל אביב – שזכינו בתכנון הקמפוס החדש של האקדמיה לאמנות בצלאל במגרש הרוסים בירושלים. בסוף 2014 סיימנו את שינוי תוכנית המתאר על מנת להתאים את הוראות הבנייה במתחם לקמפוס בצלאל. השנה עסקנו במרץ רב בתכנון הסופי של הפרויקט ובקידום היתר הבנייה שלו. באוקטובר האחרון התקיים טקס הנחת אבן הפינה לפרויקט".

תקווה לשנה הבאה

"עולם העיצוב הישראלי טיפס לתודעה הבינלאומית בשנים האחרונות. אני מצפה לראות את חיזוק אחיזתו בעולם ולראות יותר עיצוב ישראלי בתערוכות במוזיאונים בארץ ובעולם".

הדמיה של הקמפוס החדש של בצלאל
הדמיה של הקמפוס החדש של בצלאל

מירי בלבול

בעלת בית ספר Scualla להום סטיילינג. מובילה פרויקטים של עיצוב למען הקהילה, בהם, "צו 8 למעצבות" שנולד בעקבות מבצע "צוק איתן". מעצבת עצמאית של בתים וחללים מסחריים.

מירי בלבול
מירי בלבול

הרשים אותי השנה

"לאחרונה נחשפתי למיזם חדש בתחום העיצוב – ייבוא חומרי גמר לבנייה מרומניה. ביקרתי בחנויות ובגלריות יפהפיות. התצוגות מרשימות לא פחות מהתערוכות במילאנו ופריז, מותגי על מככבים בהן והכי חשוב – המחירים הרבה יותר נמוכים מבארץ. הכרתי את הברנז׳ה המקומית בתעשיית העיצוב, נחשפתי לפרויקטים מרשימים ואפילו קיבלתי הצעה להיות שותפה בפרויקט מעניין ברומניה. אני חוזרת לשם בקרוב להעמיק בנושא, לחקור ולהכיר עוד יותר את תחום העיצוב ברומניה, ובינתיים מתרגלת ממליגה".

גאווה אישית השנה

"במהלך השנה האחרונה הייתי שותפה בהפקת ספר סטיילינג/עיצוב פנים בר השגה ראשון מסוגו בארץ. זו יוזמה משותפת של אורלי רובינזון, מחברת ספרי עיצוב ואדריכלות, של בית הספר שלי ללימודי הום סטיילינג, ,Sculla ושל חברת טמבור. בספר כ־30 בתים שנעשתה בהם עבודת סטיילינג מוקפדת לאחר ייעוץ, גיבוש קונספט עיצובי, אבזור החללים והכנה לקראת ימי צילום. העבודה על הספר מרגשת אותי עד מאוד וגם הידיעה שהוא הולך להשפיע על המוני בית ישראל שזכאים לעיצוב בר השגה".

תקווה לשנה הבאה

"בשנים האחרונות אני מבקרת דרך קבע בתערוכת עיצוב מובילות בעולם. הייתי שמחה שכמו שבוע העיצוב במילאנו, ששותפים בו כל השחקנים בעולם העיצוב הבינלאומי, גם בארץ תתקיים חגיגה ענקית כזאת, במסגרת שבוע העיצוב הישראלי. אני נציגת תחום ההום סטיילינג וחלק מפאנל הנשיאות של השבוע הזה, ומקווה שזאת רק ההתחלה. תחום ההום סטיילינג התפתח מאוד בשנים האחרונות ואני שמחה מאוד להיות חלק מההתפתחות בתחום".

תמונה מתוך ספר הום סטיילינג בעשייה | צילום: גלעד רדט
תמונה מתוך ספר הום סטיילינג בעשייה | צילום: גלעד רדט

יואב אנדרמן

אדריכל. משרדו מתמחה בתכנון בתים פרטיים בסטנדרטים גבוהים ובדירות יוקרה למגזר הפרטי, וכן במבנים מסחריים ובעיצוב משרדי בוטיק.

יואב אנדרמן
יואב אנדרמן

הרשים אותי השנה

"התוכנית לקירוי נתיבי איילון. אני לא בטוח שאני אוהב את מה שהראו לציבור, אני לא בטוח שעושים את זה נכון, אבל אני משוכנע שזוהי היוזמה המשמעותית ובעלת הפוטנציאל הרב ביותר – לא רק של השנה האחרונה, אלא של השנים האחרונות. אם הפרויקט יצליח הוא יוסיף שימושים חדשים לשטח גדול מאוד במרכז גוש דן שאין בו היום שימוש עירוני. זה אולי המקרה הקיצוני ביותר של ערך מוסף בקנה מידה משמעותי, היכול להשפיע באופן ניכר על אזורים נרחבים".

גאווה אישית השנה

"אנו עובדים במרץ ובחשק על פרויקט פינוי בינוי גדול באחת מערי המרכז ומתכננים החלפה של כ־220 יחידות דיור שנבנו בשנות ה־60 ונמצאות במצב בעייתי, ב־1,400 יחידות מודרניות, שטחים ציבוריים, מבני חינוך ושטחי מסחר – שכונה. למרות כל המגבלות בתחומי הרישוי והתקציב אנחנו מאמינים מאוד בפרויקט ובשיטה. אין חולק על כך שהעתיד יהיה צפוף מההווה, ודאי בישראל. אין ספק שהדרך הנכונה לעשות זאת היא לא על ידי בנייה בשטחים הפתוחים המעטים שעוד נותרו, אלא על ידי שימוש חוזר בשטחים קיימים. שיטת פינוי בינוי מציעה בדיוק את האופק הנכון והמקיים הזה".

תקווה לשנה הבאה

"הייתי שמח לראות התפתחות של שוק ה־Mid-range. בישראל כיום יש שני שווקים מבוססים – שוק המוצרים הפשוטים ושוק מוצרי היוקרה. באופן אבסורדי שוק הביניים כמעט איננו קיים. לאנשי מעמד הביניים, בעלי האוריינטציה לעיצוב טוב ואיכותי, אין חלופות: את מוצרי היוקרה ידם אינה משגת והמוצרים הפשוטים אינם נותנים להם ענה רלוונטי. במקומות אחרים בעולם שוק זה מחזיק את עיקר נפח הפעילות ובישראל, לצערי, הוא כמעט אינו קיים".

הדמיה של פרויקט פינוי בינוי גדול במרכז הארץ
הדמיה של פרויקט פינוי בינוי גדול במרכז הארץ

מיכי סתר

אדריכל. משרדו מתמחה בתכנון פנים של משרדי חברות וארגונים ציבוריים ופרטיים, בהם משרדי גוגל, פייסבוק ואוטודסק בישראל. נחשב אחד המובילים בתחום.

מיכי סתר
מיכי סתר

הרשים אותי השנה

"מאוד נהניתי לבקר במלון אלמא בזיכרון יעקב, הרעיון של לקחת בניין ישן ומרשים, לשדרגד אותו ולהביא אותו למקום יפה ומעניין. המבנה היה בית הבראה, הפכו אותו למלון מכובד שמתאים לתקופה הזו".

גאווה אישית השנה

"הפרויקט הכי משמעותי שהייתי מעורב בו השנה הוא תכנון משרדי אוטודסק ופייסבוק בשדרות רוטשילד בתל אביב. אלה סביבות עבודה מיוחדות שגרמו ללקוח ולנו הנאה מרובה".

תקווה לשנה הבאה

"הייתי שמח לראות יותר משרדים וסביבות עבודה לא קונבנציונאליים ומאתגרים – שאפשר יהיה להשוויץ בהם. שהעיצוב שלהם ייצר סביבות עבודה שמעודדות יצירתיות ברמה בינלאומית ושיזכו על כך בפרסים. המשרדים של גוגל הם דגל".

משרדי אוטודסק בתל אביב | צילום: עוזי פורח
משרדי אוטודסק בתל אביב | צילום: עוזי פורח

מרק טופילסקי

אדריכל. שותף במשרד MY architects (עם אדריכל יואש ינקוביץ) המתמחה בבנייה למגורים לסוגיה ובפרויקטים של התחדשות עירונית.

מרק טופילסקי
מרק טופילסקי

הרשים אותי השנה

"היוזמה המעניינת ביותר שנחשפתי אליה בשנה האחרונה היא יוזמה של עיריית קריית אונו – תחרות תכנון הכניסות לעיר הפתוחה לאדריכלים צעירים בלבד. עידוד אדריכלים צעירים להשתתפות בשיח האדריכלי העכשווי ומתן הזדמנות לפריצה לתודעה של קהל זה תביא לדעתי לעלייה באיכות האדריכלות ותזרים דם צעיר לסצנת האדריכלות בארץ, וזה דבר נחוץ מאוד".

גאווה אישית השנה

"השנה אנו עובדים על כמה פרויקטים משמעותיים, בהם תכנון מתחמי דיור על מגרשים של חמישה־שישה דונם במרכז תל אביב והסביבה. אלו מתחמי פינוי בינוי במסלול של תמ"א 38. ההתחדשות העירונית צברה תאוצה רבה בשנתיים האחרונות, וכבר לא מדובר בבניינים בודדים אלא ברצף בניינים, לעתים מאות דירות, שמתאגדים לפרויקט. כאדריכלים, בפרויקטים כאלו ניתנת לנו ההזדמנות להשפיע על הסביבה בקונטקסט רחב ולתכנן פרויקטים בעלי חזון – קונספט בנייה ייחודי, עדכני ואיכותי".

תקווה לשנה הבאה

"האדריכל סובל לאורך שנים רבות מירידה עקבית במעמדו. הוא כבר מזמן איננו בר הסמכא העיקרי בקבוצת המתכננים, ומשנה לשנה, עם הצטרפותם של יועצים מסוגים שונים ומשונים, מעמדו וסמכותו הולכים ומתמעטים. על ציבור האדריכלים להתעשת, להתארגן, להפסיק עם הפילוג, להפגין קולגיאליות, לפרגן לעמיתיהם ולהחזיר עטרה ליושנה" .

אחד ממתחמי פינוי בינוי במרכז תל אביב | הדמיה: טוטם
אחד ממתחמי פינוי בינוי במרכז תל אביב | הדמיה: טוטם

ליאורה ניב פרומצ'נקו

מעצבת פנים. מתמחה בעיצוב דירות ובתי יוקרה וחללים ציבוריים, בהם מגדלי המוזיאון, עתידים, לוינשטיין, וויט סיטי וסוטין בתל אביב וקינג דיויד רזידנס בירושלים

ליאורה ניב פרומצ'נקו
ליאורה ניב פרומצ'נקו

הרשים אותי השנה

"לאחרונה נחשפתי לתערוכה של האחים רונאן וארוון בורולק – '17 המחיצות'. המחיצות מחלקות את החלל הגדול ומעניקות למבקרים תחושה של אינטימיות. בתערוכה משולבים אדריכלות, עיצוב פנים, ריהוט, טכנולוגיות אקטואליות ומלאכות מסורתיות. רישומי אקוורל (ציור בצבעי מים) תורגמו לאלמנטים תעשייתיים כמו אלומיניום, קרמיקה, טקסטיל וזכוכית, והשתקפות האור בהם יוצרת אפקטים שונים. האחים גדלו בחבל ברטן שבצרפת, על חוף האוקיינוס האטלנטי, והם משלבים בעבודותיהם את תנועת הצמחים, הגלים והצבעים שמהם הושפעו".

גאווה אישית השנה

"במגדל סוטין 29 בתל אביב תכננתי את אדריכלות הפנים. המגדל נבנה על מגרש שבו עמד בית תנועת הקיבוץ המאוחד, שתוכנן בסגנון ברוטליסטי. רחוב סוטין שוכן בלבה הקלאסי של תל אביב – אזור שמאז ומתמיד נחשב אזור שקט בעיר הסואנת. האדריכלות שתכננתי הושפעה מהסביבה ותוכננה באלגנטיות מאופקת, בשילוב חומרי גמר בטכנולוגיות מתקדמות על בסיס בנייה ירוקה".

תקווה לשנה הבאה

"בניינים שייבנו בשיטות הבנייה והטכנולוגיות המתקדמות ביותר, בניין ירוק על כל מרכיביו – בניין שחוסך אנרגיה על ידי הצללה ובידוד חזיתות הבניין, מחזור מי גשמים, מי שופכין ודלוחין (שישמשו להשקיה), פנלים סולריים לתפעול חיישני תנועה וחום גוף (כשאלה אינם מורגשים גופי התאורה והמזגנים כבים), ראות ירוקות ליד הבניינים. כל זאת על מנת לקבל עולם נקי וחסכוני יותר".

מגדל סוטין בתל אביב | צילום: שרון צרפתי
מגדל סוטין בתל אביב | צילום: שרון צרפתי

שירלי דן

מעצבת פנים. בעלת משרד המציע שירותי תכנון, עיצוב ופיקוח לבתי יוקרה, בו שותף בן זוגה המתמחה בניהול ופיקוח בנייה. מזוהה בעיקר עם הסגנון הכפרי.

שירלי דן
שירלי דן

הרשים אותי השנה

"היוזמה הישראלית המשמעותית ביותר שנחשפתי אליה השנה היא ההוצאה לאור של ספרי עיצוב ואדריכלות בארץ. במסגרת העבודה על ספר שלי עם המשרד של אורלי רובינזון, ובעיקר לאחר צאת הספר לאור, הבנתי את ההשפעה התרבותית, האדריכלית והעיצובית שיש לתחום הזה. אני חושבת שיש לנו הרבה להתגאות בו. זה מקום לגאווה בעשייה שלנו. עולם העיצוב והאדריכלות בישראל מפותח מאוד ומוערך ברמה בינלאומית".

גאווה אישית השנה

"הפרויקט המשמעותי ביותר שהייתי מעורבת בו השנה הוא הספר 'בבית עם שירלי דן', שיצא לאור באפריל 2015. בספר מוצגים עשרה בתים פרטיים שתכננתי, בהם ביתי הפרטי, וגם טיפים ועצות לבונה ולמשפץ. הספר נכתב על ידי אורלי רובינזון וצולם על ידי גלעד רדט. עבדנו עליו כשנה וחצי. זו הייתה עבודה קשה שהרבה סיפוק בצדה. זהו ספר שמסכם תקופה מדהימה בקריירה שלי. הוא ללא ספק אחד הפרויקטים המשמעותיים בחיי".

תקווה לשנה הבאה

"אני חושבת שיש לנו במה להתגאות: יש לנו אדריכלות ועיצובים מדהימים בישראל – מסעדות וברים, מלונות בוטיק, בתים ודירות. יש היום מודעות גדולה מאוד לעיצוב ולאסתטיקה. אנחנו מביאים איתנו הרבה השראה מהעולם והרבה סגנונות. אני מקווה שנמשיך ונתקדם. עם זאת, הייתי רוצה לראות בעולם העיצוב הישראלי עוד חומרים חדשניים ומרתקים ויותר הקפדה על גימורים וגמרים".

ביתה הפרטי של המעצבת שירלי דן | צילום: גלעד רדט
ביתה הפרטי של המעצבת שירלי דן | צילום: גלעד רדט