מכות באוסקר: זאת המחלה שממנה סובלת ג'יידה פינקט-סמית'

ג'יידה פינקט סמית' בטקס האוסקר 2022 | צילום: Daniele Venturelli/Gettyimages
ג'יידה פינקט סמית' בטקס האוסקר 2022 | צילום: Daniele Venturelli/Gettyimages

תעשיית הקולנוע וצופיה סוערת בעקבות האירוע האלים בטקס האוסקר. מה שהתחיל את הכל זו בדיחה חסרת הטאקט של כריס רוק על הקרחת של ג'יידה פינקט-סמית'. זו המחלה שגרמה לה לסבול מאובדן השיער

88 שיתופים | 132 צפיות

מכות באוסקר? ועוד איך.  אמש ירד המסך על טקס האוסקר ה-94 עם שלל פרסים ושמלות יפות, אבל הרגע שיותר ייזכר ממנו הוא המבוכה הגדולה שנרשמה והאפילה על חגיגיות הטקס, כאשר וויל סמית' זינק אל הבמה וסטר בשחקן-קומיקאי כריס רוק שלעג לקרחת של אשתו ג'יידה פינקט סמית' . סמית', לקח בסוף הערב אוסקר הביתה, אבל  ללא ספק נשאר עם טעם מר מאוד ועם שלל תגובות כעוסות שעדיין לא ברור לאן הם יתפתחו.

פינקט סמית', שחקנית, רקדנית, בימאית ותסריטאית ליוותה אתמול את בעלה לטקס האוסקר הנוצץ.  פינקט-סמית' סובלת ממחלה שנקראת אלופציה אראטה, הגורמת לקרחות בקרקפת. כריס רוק, שהגיע על תקן מעניק פרס בטקס,  בורך בהרבה כישרונות, אבל טאקט כנראה הוא לא אחד מהם. "אני כבר מחכה לסרט ההמשך של "ג'י אי גיין" אמר, זהו שם של סרט שלא באמת הצליח בקופות בכיכובה של  דמי מור שלצורך התפקיד  גילחה את שיער ראשה.  סמית' לא הגיב מיד, אבל נוכח המבט הפגוע\זועם  של אשתו, חמתו בערה בו, הוא לא נשאר חייב, קם ממושבו עלה במהירות על הבמה והשאר היסטוריה או: "הערב הגדול בתולדות הטלוויזיה" כפי שמלמל רוק ההמום.

בפוסט מ- 2018 שפרסמה באינסטגרם פינקט-סמית', בת החמישים, היא סיפרה על מחלתה: "לאורך שנים השיער שלי היה חלק בלתי נפרד ממנו והטיפול בו היה ממש פולחן, טקס קבוע. ואז יום אחד לפני כשש שנים, הייתי במקלחת וראיתי איך השיער נשאר בתוך היד שלי. ממש חופן של שיער ירד בבת אחת. רעדתי מפחד וקלטתי שאני מתקרחת. זו הייתה חוויה מפחידה. אמרתי לעצמי, אוי אלוהים, יותר לא יהיה לי את הטקס הזה עם השיער. בהתחלה הייתי בשוק, לקח לי זמן לקבל את העובדה שאני מאבדת שיער. הייתי אצל מומחים וניסיתי להבין מה קרה לי. סבלתי מאוד  מהנשירה עד שהחלטתי לשחרר ולגלח לחלוטין. היום אני מסתכלת על זה מפרספקטיבה רוחנית ואני מחבקת את זה".

"אלופציה אראטה זוהי מחלה אוטואימונית שפורצת ללא התראה ושבה הגוף מתחיל להילחם בזקיקי השיער ומייצר נוגדנים שהורסים את הזקיקים", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, "הדבר הזה גורם לנשירה של השיער ולהיווצרות מוקדים של קרחות. הצורה היותר קלה של המחלה היא קרחות קטנות במוקד אחד או שניים בקרקפת. המקרה היותר חמור של המחלה נקרא אלופציה טוטליס, ובה החולים מאבדים את שיער הפנים כולל גבות, ריסים, ואצל גברים את הזקן. הצורה החמורה יותר נקראת אלופציה אוניברסלית שפוגעת בשיער של כל חלקי הגוף".

ג'יידה פינקט סמית' בפרימיירה ל"מטריקס: התחייה" בסן פרנסיסקו | צילום: Kelly Sullivan/Gettyimages
ג'יידה פינקט סמית' בפרימיירה ל"מטריקס: התחייה" בסן פרנסיסקו | צילום: Kelly Sullivan/Gettyimages

מה אחוז החולים במחלה ומי הם?
"אחוז עד שניים מהאוכלוסייה חולים במחלה. רובם צעירים, לעיתים גם ילדים".

האם יש מרכיב גנטי?
"המחשבה היא שכן אבל הרפואה לא יודעת בדיוק. מה שידוע הוא שמצבי מתח מחמירים את המחלה".

מה הם דרכי הטיפול?
"בדרך כלל סטרואידים. במצב קל של קרחות קטנות שנותנים משחה או זריקות קטנות שמרשתים לתוך הקרחת. רופא עור מבצע את הטיפול שנמצא בסל הבריאות".

והטיפול מעביר לגמרי את המחלה?
"במקרים הקלים התגובה היא טובה והשיער צומח חזרה, ואז אם וכאשר המחלה תוקפת שוב – חוזרים שנית על הפעולה".

כל כמה זמן היא עלולה לחזור?
"זה משתנה מאדם לאדם, לפעמים חודשים ולפעמים שנים".

יש בשורות חדשות בתחום?
כן.  למקרים הקשים יש טיפול חדש לגמרי שמשנה כל כללי המשחק. מדובר בטיפול ביולוגי בשם JAK INHIBITORS, זה טיפול שתוקף את מערכת החיסון בצורה ממוקדת. התרופה הזאת עדיין לא נכנסה לסל והיא עולה 4,000 ש"ח לחודש".

> אוסקר 2021: הנשים עושות היסטוריה, אבל לא על השטיח האדום
> אוסקר 2020: כל השמלות מהשטיח האדום
>  מצעד השמלות הבלתי נשכחות מכל טקסי האוסקר